×

Canonical Tag - az egyik legfontosabb SEO META tag

Főoldal >  SEO Blog

Csentes Zoltán, SEO szakértő
Csentes Zoltán, SEO szakértő

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőoptimalizálás és webanalitika szakértője lettem.

Korábban bemutattam mik azok a legfontosabb SEO Tagek, amiket mindenkinek ismernie kell. Ezek ma már olyan alap követelmények egy weboldalnál, amik nélkül ne is reménykedjünk a keresőkben egy jobb helyezésért. Most ezek közül a legfontosabbról lesz szó, a Canonical Tag-ről.

Mi a Canonical Tag lényege

Szinte minden weboldalon - de legfőképp a webshopoknál - vannak olyan tartalmak, amik egyszerre több oldalon érhetőek el. Sokszor az egész oldal ugyanaz, mégis több linken keresztül érjük el. Alapból nincs is ezzel semmi baj, ha kellően kezeljük a dolgot.

Az alap problémát az okozza, hogy amikor a kereső feltérképezi az oldalunkat és ugyanaz a tartalom több URL-en keresztül is elérhető, akkor a linkerőnk gyengülni fog. A kereső nem egy URL-nek adja a "magas pontszámot", hanem sok url közt osztja ki a kicsit. Bár a Google azt mondja, hogy akkor sincs baj ha nem használjuk ezt a tag-et, mert ilyen esetben majd a kereső eldönti, hogy szerinte melyik url az eredeti, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy igenis használni kell. Ezért találta ki a Google a canonical URL taget, amivel meg tudjuk adni a keresőnek, hogy a sok link közül, melyiket használja, és megmondjuk neki, hogy a többi csak másolat.

Hogyan használjuk

Tegyük fel, hogy az oldalunkon ezeken a linkeken ugyanaz a tartalom található meg:

https://www.example.com /products?category= dresses&color= green	https://example.com/ dresses/cocktail ?gclid=ABCD	https://www.example.com/ dresses/green /greendress.php

Ha azt szeretnénk, hogy ezek közül az alapértelmezett linkünk a https://www.example.com/ dresses/green/ greendress.php legyen, akkor az összes többi oldal <head> részébe ezt a canonical taget kell beállítanunk:

<link rel="canonical" href="https://www.example.com/ dresses/green /greendress.php" />

Továbbá az erdeti oldalba is el kell helyeznünk ezt a linket. (ezt self-canonicalnak hívjuk)

Milyen esetekben használjuk

A fenti példa mellett használhatjuk a tag-et a preferált domain beállításhoz is. Ha az oldalad elérhető a https://www.example.com és a https://example.com címen is, akkor ezzel megmondhatjuk, hogy melyiket preferáljuk.

Tippek, trükkök

Használjuk a 301-es átirányítást is! 

Ha az oldalunk több URL-en keresztül is elérhető pl.

https://example.com/home	https://home.example.com	https://www.example.com

akkor használjuk a szerver oldali 301-es átirányítást a canonical URL-re. (A 301-es kód azt jelenti a keresőnek, hogy az oldal véglegesen új helyre költözött. )

Sitemap.xml használata

A sitemapba csak canonical URL-ek szerepelhetnek!

HTTP vs. HTTPS

A google a HTTPS oldalakat jobban preferálja, szóval ha a tartalom elérhető HTTP és HTTPS protokolon keresztül is, akkor a HTTPS url-t állítsd be canonicalnak.

Kezeljük a dinamikus paramétereket

Ha tartalom elérhető dinamikus paraméterrel is, például  https://www.example.com/ dresses/green.php ?sessionid=273749 ugyanarra mutat, mint  https://www.example.com/ dresses/green.php, akkor a Search Consolban szüntessük meg a duplikált indexelést.

Canonical tag a fájl letöltéshez is

Aki már kicsit ügyesebb, szerver oldalon is bekonfigurálhatja ugyanezt például a pdf fájlokra is:

https://www.example.com/downloads/white-paper.pdf	https://www.example.com/ downloads/partner-1/ white-paper.pdf	https://www.example.com/ downloads/partner-2/ white-paper.pdf	https://www.example.com/ downloads/partner-3/ white-paper.pdf

Link:

 <https://www.example.com/ downloads/ white-paper.pdf>; rel="canonical"

Mit ne csináljunk

  • Mindig abszolút elérést használj pl. www.ad-ops.hu/blog/main/content/ és ne “../content/“.
  • Egy tartalomnak egy canonical hivatkozása lehet.
  • Ne adj meg különböző canonical URL-t ugyanannak az oldalnak.
  • Ne használd az URL eltávolító eszközt erre a problémára, mert azzal az összes verziót törlöd a keresőből.
  • Ne használd a robots.txt-t erre a célra!

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Nézz körül SEO / PPC és Analitika ajánlataink között!

Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.

KERESŐOPTIMALIZÁLÁS    HIRDETÉSKEZELÉS    ANALITIKA

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, cikkeket és újdonságokat.