A Google Hírek szolgáltatásban bármelyik weboldal megjelenhet, amelyik rendszeresen publikál friss híreket. Ha sikerül bekerülnöd egy jól optimalizált cikkel, jelentős extra forgalmat szerezhetsz az oldalad számára. Ebben a posztban bemutatom, hogyan jelenhet meg az oldalad a Google News rendszerében és megosztok néhány optimalizálási tanácsot, amikkel növelheted a megjelenési esélyed.
Mi a Google Hírek?
A Google News (magyarul Google Hírek) egy mesterséges intelligenciával felturbózott, friss híreket listázó híraggregátor szolgáltatás.
A legfrissebb híreket összegyűjtő felület 2002-ben került bevezetésre, hazánkban pedig 2008 óta érhető el a Google Hírek magyarul. A Google Hírek szolgáltatás annyiban különbözik a hagyományos hírlistázó oldalaktól, hogy itt az algoritmusok mindig a kereső számára testreszabott, legrelevánsabb és legfrissebb híreket, videókat listázza a legoptimálisabb sorrendben.
Google hírek beállítása
A Google Hírek alapból elérhető minden Google keresőt használónak, továbbá letölthető a Google News alkalmazás is, amivel közvetlenül elérhetjük a híreket. A Google Hírek beállítása történhet böngészben, vagy mobil alkalmazáson keresztül is. (Az alkalmazásban több lehetőségünk van.)
A következő beállítási lehetőségek közül választhatunk:
- nyelv és régió;
- szöveg mérete;
- színséma;
- videólejátszási lehetőségek.
A beállítási lehetőségekről bővebben itt olvashatsz.
A Google Hírek tartalmának személyre szabása
A Google a saját fiókunk és a különböző Google-termékekben végzett keresések és egyéb tevékenységek alapján menti az érdeklődési körünket. A Google Hírek ez alapján személyre szabottan jeleníti meg tartalmakat.
Lehetőségünk van a Google News tartalmának testreszabására. Ez azt jelenti, hogy csak olyan híreket fogunk látni, amik mindket érdekelnek. A testreszabásnál választhatunk érdeklődési kör, témakör vagy kiadvány alapon . Ha például követjük a kedvenc kiadványunkat, akkor biztosak lehetünk, hogy megkapjuk a legfrissebb híreit.
Hasonlóképpen el is rejthetünk híreket bizonyos forrásoktól. Ez után a megadott médiától nem fogunk több hírt látni.
Hogyan jelenhetünk meg a Google Hírekben?
1. Publisher Center regisztráció
A szolgáltatás indulásakor a nagyobb hírportáloknak regisztrálniuk kellett az úgynevezett Publisher Center-be, hogy megjelenhessenek a Google Hírek oldalon. Ma már erre nincs szükség, bárki bekerülhet a Hírekbe, ha megfelelő tartalmat gyárt. A Google algoritmusai így is-úgyis indexelik a legfrissebb híreket, és ha úgy gondolják, hogy az jó minőségű, akkor beteszik a Google Hírekbe is.
Habár a regisztráció már nem kötelező, mégis erősen ajánlott, mert hasznos előnyökkel jár!
- testre szabhatjuk a megjelenésünket
- hirdetéseket jeleníthetünk meg a Google News alkalmazásban megjelenő híreinkben
- extra megjelenésekbe választhatnak ki minket
A regisztráció folyamata
- Jelentkezz be a Google fiókoddal a Publisher Center felületére
- Adjuk hozzá az oldalunkat, töltsük ki az összes mezőt, amit csak tudunk
- Fontos a megfelelő kategória és nyelv választás
- A tulajdon igazolása után hozzáadhatjuk a hír feed-ünket
A megfelelő hír feed legenerálása a legfontosabb lépés az egész regisztráció során. A Publisher Center ezt a feed-et fogja óránként ellenőrizni és ebből választja ki a megjeleníthető híreket.
2. Google News sitemap létrehozása
Kevesen ismerik ezt a lehetőséget, de segíthetjük és gyorsíthatjuk a hírek indexelését, ha készítünk egy kifejezetten csak a Google Hírek számára gyártott sitemap fájlt. Ennek a sitemap-nek szigorú követelményei vannak:
- csak az elmúlt 2 nap híreinek URL-jét tartalmazhatja (nyugi, ez nem zárja ki, hogy a hír akár 30 napig is elérhető legyen a felületen)
- a hír sitemap azonnal frissüljön, amint kikerül egy friss hírünk
- egy sitemap maximum 1000 URL-t tartalmazhat. Ha több van, akkor indexfájlt kell készítenünk.
A Google News sitemap létrehozásához sablont itt találsz.
Ha legyártottuk a megfelelő formátumú sitemap fájlt, az elérési helyét be kell küldenünk Search Console-ba. Innentől kezdve biztosak lehetünk abban, hogy a Google látja és indexeli a híreinket.
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ez egyáltalán nem garancia arra, hogy a hírünk meg is fog jelenni a Google Hírek felületén!
Hogyan optimalizálhatunk a Google Hírekre?
A Google Hírekben történő találatok rangsorolását komoly algoritmusok és mesterséges intelligencia végzik. Ezek a következő kritériumok alapján rangsorolnak:
- a lekérdezés nyelve, helye
- milyen friss a hír?
- mennyire hiteles, eredeti a tartalom?
- megfelelő hosszú?
- mennyire változatos, leíró, megadja-e a választ a kérdésre?
- mennyire releváns az adott média a kereső személy számára?
Az egy dolog, hogy a keresőoptimalizálás szabályait betartjuk az új hírek írásakor, de a Google Hírekbe bekerülni és jó pozícióban megjelenni tényleg csak a legjobban optimalizált oldalak tudnak. Most felsorolok néhány hasznos tippet, tanácsot, amivel nem csak bekerülhetünk, de jó pozíciókat is elérhetünk:
Kulcsszókutatás a Google Hírek kifejezéseire
Ha tudjuk a témát amivel kapcsolatban hírt szeretnénk publikálni, akkor hasonlóan mint a hagyományos kulcsszókutatásnál, nézzünk utána milyen keresési kifejezéseket használnak a Google hírek felületén. Erre két módszert is tudok mondani:
1, Google Trends használata / News Search
Kevesen ismerik, de a Google Trendsben nem csak a web keresésekre láthatunk trendet, hanem a Hírekben történő keresésekre is. Válasszuk a legördülő listából a News Search opciót:
Google Trends keresési trendek Google Hírek felületen.
2, Keresési javaslatok Google News felületen
Hasonlóan a webes keresésekhez, kezdjünk el beírni a témát a Hírek keresőjében, majd nézzük meg a keresési javaslatokat, amikre mások már rákerestek.
Keresési javaslatok Google News felületen
On-page optimalizációs szabályok betartása
A legfontosabb on-site szabályokat mindenképpen tartsuk be:
- a fő kulcsszó szerepeljen az URL-ben, címben, descriptionben és headingben
- a képek optimalizálva legyenek, használjuk a kulcsszót az ALT attribútumban
- optimalizált meta tilte és description
- eredeti legyen a tartalom
- használjunk külső és belső, releváns linkeket
Amikre külön figyelni kell a tartalomban:
Letisztult, tömör cím
A beküldött cikk címe mindig ugyanaz legyen, amit az olvasó lát az oldalon. A megfelelő megjelenés miatt a cím maximum 22 szóból állhat! A címben kerüljük a szójátékokat, mert ezek megzavarhatják az algoritmusokat. Tipp: dátumot és időt ne használjunk címben.
Headingek használata, olvashatóság
Legyen a hír szépen, olvashatóan formázva. Használjuk a kulcsszavakat az alcímekben és a felsorolások, bekezdések használata is segít a könnyebb olvashatóságban.
Nem a méret számít
A Google Hírekbe bekerülhetsz egy 200 szó alatti MTI hírrel is, ugyanakkor a nagyobb verseny jobban kidolgozott szövegeket követel meg. Egy szakmai hír, amit szakértő ír, nyilván tartalmasabb kell legyen, mint egy napi időjárás jelentés.
Képek, videók, infógrafikák használata
Használjunk a hírhez releváns média anyagokat jellemzően a standard fájlformátumokban: jpg, png, mp4, avi, stb. Ha nem megfelelő képet használunk a hírben, akkor simán előfordulhat, hogy az algoritmus egy teljesen másik forrásból származó képet jelenít meg a cikkünkhöz. Ha van Youtube csatornánk, és az össze van kötve az oldalunkkal, akkor onnan is nyerhetünk extra megjelenést a hírekben.
Cikk struktúra, Schema használat
Technikailag a hír oldal következő elemei egyértelműen legyenek azonosíthatóak:
- Cím
- Kép
- Dátum (a dátum a cím, és a szöveg között kell legyen)
- Szerző (megtalálható legyen a szerző adatlapja a weboldalon: név, kép, cím, tel, email, social)
- Cikk törzs
A cikket lássuk el Article vagy NewsArticle Schemával és adjunk meg benne minden adatot, ami csak rendelkezésünkre áll.
Betöltési idő és AMP
Mivel ezek a hírek főként a Google News App-ban, mobil eszközön fognak megjelenni, rendkívül fontos a gyors oldalbetöltési idő. A betöltési idő amúgy is rangsorolási faktor már, viszont a híreknél ez kifejezetten nagy hangsúlyt kap.
A Google ajánlása az, hogy ha tudunk, használjunk AMP mobil oldalakat, de az én tapasztalatom az, hogy AMP nélkül is be lehet kerülni a Hírekbe csak megfelelően gyors legyen az oldal.
További tippek, tanácsok
Minél többet és gyakrabban publikálsz, annál gyorsabban indexeli a Google a híreidet. Ha te nem vagy kifejezetten nagy hírportál, ritkán publikálsz híreket és a Google botok csak néha napján látogatják az oldalad, akkor nem biztos, hogy a Google Hírek a te felületed lesz.
Ha egy korábbi cikket frissítesz, akkor használhatod benne az új dátumot és újra beküldheted. Azzal viszont ne játssz, hogy ebből rendszert csinálsz!
Ha videót embeddelsz a cikkbe, akkor a videónak a következő kritériumoknak kell megfelelnie:
- jó kép és hangminőség,
- eredeti és egyedi tartalom,
- megfelelően optimalizált title és leírás,
- valamilyen módon a publikáló médiához legyen köze (pl. saját youtube csatorna, logo vagy link)