Sokan nem is gondolják, hogy bizony a PDF fájlokat is lehet keresőre optimalizálni. Bár kezdetben nehézséget okozott a Google-nek ezeket a fájlokat olvasni, ma már tökéletesen tudják őket indexelni, ami azt jelenti, hogy a PDF SEO egy nagyon fontos területe lett a keresőoptimalizálásnak.
Ebben a posztban megmutatom, hogyan lehet egy PDF fájlt keresőre optimalizálni.
Kezdetben a Google keresőjének problémát okoztak a nem HTML formátumú fájlok (pl. PDF, Excel, Word, stb.) olvasása és indexelése. Bár a Google 2001-től elkezdte indexelni a PDF fájlokat, azok tartalmát sokszor rosszul, vagy egyáltalán nem tudták olvasni.
A PDF SEO fogalma 2011-ben nyert értelmet, amikor Gary Illyes a Google szóvivője bejelentette, hogy immáron minden PDF fájlt teljes mértékben képesek olvasni és indexelni, ami azt jelentette, hogy ezeket optimalizálni is lehet.
Az akkori bejelentés a következőket tartalmazta:
Ahogy látszik, már a bejelentéskor sok hasznos információt osztottak meg a SEO szakértők számára. Azóta sok idő eltelt, az algoritmus is fejlődött és a szakmában kialakult egy ajánlás a PDF fájlok keresőoptimalizálására. A PDF SEO során ezekre a lépésekre figyelj:
A PDF fájl optimalizálásának egyik legfontosabb eleme, a beszédes, kulcsszóra optimalizált fájlnév meghatározása. Azért is fontos ez a lépés, mert a PDF fájl letölthető, és ha nem azonosítható egyértelműen, akkor az a felhasználónak se jó. A fájlnévben ajánlott minden szavat nagybetűvel kezdeni és a szavakat kötőjellel elválasztani.
A PDF fájl SEO második legfontosabb eleme a title. És itt most nem csak arról a címről beszélek, amit a dokumentum megnyitásakor látsz, hanem a PDF fájl "Document Properties" részében megadható címről. A kereső számára ez a mező egyenértékű a HTML meta title taggel, tehát az itt található címet fogja megjeleníteni a SERP-ben.
A leírás mezőt szintén ajánlott kitölteni, mert hasonlóan a HTML meta description taghez, a kereső felhasználhatja az itt megadott adatokat a SERP megjelenítés során.
Document Properties adatok szerkesztése
Ahol csak tudunk, text alapú tartalmat használjunk a PDF fájlban. Bár a Google az OCR (Optical Character Recognition) technológiának köszönhetően már a kép alapú szöveget is értelmezni tudja (pl. bescannelt dokumentum) segítsük annyiban a munkáját, hogy a szöveges tartalmat nem képként tesszük a dokumentumba. Így nem csak dokumentum mérete csökkenthető, hanem a hibás átkonvertálás is minimalizálható.
Már a bejelentéskor is hangsúlyozták, hogy a PDF-re mutató linknek és az anchor szövegnek fontos szerepe van. Itt is igaz, hogy minél több link mutat a PDF fájlra, annál könnyebben megtalálják a látogatók és a kereső algoritmusok. A PDF-re mutató anchor szöveg fontos tényező a title meghatározásában is!
A PDF fájl optimalizálása során figyelnünk kell a dokumentumban található kifelé mutató linkekre is. Ha a PDF fájl nem a saját domainünkön van, akkor célszerű minden oldal aljára elhelyezni egy ránk mutató, paraméterezett linket, ezzel is jelezve, hogy kihez tartozik a fájl.
Ebben az esetben, a belső linkek mérésétől eltérően, nyugodtan használhatunk UTM paraméterezést a saját linkjeinknél, mivel a PDF fájlt a keresőben alapból úgy nyitja meg a látogató, hogy nem indít sessiont az oldalunkon. Ha UTM-es linket helyezünk el benne, akkor mérni tudjuk majd a fájlból jövő forgalmat!
De nagyon hasznos lehet a saját, fontos tartalomra mutató linkek elhelyezése is. Ajánlott továbbá a fájlban külső, releváns tartalmakra történő hivatkozás is.
A PDF fájlok mérete általában nagyon nagy, és ennek leggyakoribb oka a nem optimalizált képek használata. A fájl méret, pedig hatással van a betöltési sebességre, ami pedig fontos rangsorolási tényező a Google-nél. Mielőtt képet teszel a PDF-be, tömörítsd! Ha már megvan a dokumentum, amit optimalizálni szeretnél, akkor léteznek PDF tömörítő eszközök is.
A PDF képek optimalizálásának másik nagyon fontos pontja a megfelelő ALT szövegek megírása. Sokan nem tudják, de ALT szöveget nem csak HTML oldalban lehet megadni, hanem PDF szerkesztőben is.
Headingek használata
A PDF fájl tartalma az emberi szem számára sokkal olvashatóbb, ha strukturáltan el van választva a tartalma. Használjunk bekezdéseket. A kereső robotok számára is plusz pont, ha a dokumentum strukturált.
A UX nem csak a mobil oldalaknál, de a PDF fájloknál is nagyon fontos.
Olvashatóság mobilon
Gondoljunk azokra is, akik mobilon fogják olvasni a PDF fájlt. Hasznos praktika például balra igazítani a szöveget, mert így sokkal könnyebben görgethető a tartalom mobilon. Nyugodtan használjunk továbbá felsorolásokat, félkövér kiemeléseket.
Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.
HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK PPC AJÁNLATOK GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁSA hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, posztokat és újdonságokat.