Kérjen ajánlatot!
Ha nem szeretné, hogy versenytársai megelőzzék tekintse meg a webáruházak számára készült SEO csomagjainkat.
2020-ban a Covid megjelenése gyökeresen megváltoztatta a hazai és nemzetközi webáruház piacot. A koronavírus, és vele együtt a karanténok megjelenésével egyre nagyobb hangsúlyt kaptak a webáruházak. Az emberek, ha tehették inkább online vásároltak, és a kereskedők is rájöttek, hogy ha életben akarnak maradni, akkor ideje webshop indításán gondolkozni.
A karantén alatt gombaszám nőttek ki a földből az újabb és újabb webáruházak. Az egyik legnagyobb nemzetközi webáruház motor, a Shopify árfolyama az egekbe szökött:
a Shopify webshop motor árfolyama az egekben
Webáruházat indítani pedig ma már bárki tud. Nem kell feltalálni a spanyolviaszt sem, rengeteg kész és megbízhahtó webshop motor közül választhatunk. Vannak viszont nagyon fontos SEO szabályok, amiket ha nem tartunk be, a webáruházunk nem fog olyan organikus forgalmat kapni, amit optimális esetben kaphatna.
Ebben a posztban összegyűjtöttem, hogy mire kell figyelnünk egy új, vagy meglévő webáruház SEO-ja során.
Webshop Technikai SEO
Ahhoz, hogy a webáruházunkat egyáltalán olvasni és értelmezi tudják a keresőrobotok, és az képes legyen megjelenni a keresőben, meg kell felelnie bizonyos technikai feltételeknek. A Webshop SEO audit során a következő hibákkal találkozok a leggyakrabban:
1. Keresőből kizárt oldalak
Az egyik legfontosabb SEO szabály, hogy ami nem látható a kereső algoritmusok számára, az nem is fog megjelenni a találatok között. Először tehát ellenőriznünk kell, hogy a webáruházunk minden számunkra fontos oldala indexelve van-e a keresőben.
Indexálási hibát tud például okozni, ha a robots.txt fájlunkban fontos oldalakat, vagy forrás fájlokat zártunk ki. Vagy például NOINDEX robots meta taget teszünk olyan oldalba, amibe nem kellene.
Hogyan ellenőrizzük az indexálási hibát?
A legegyszerűbb és különös szakmai tudást nem igénylő megoldás, ha megszámoljuk mennyi termékünk, kategóriánk van a webáruházunk admin felületén, majd ezt összehasonlítjuk a keresőben indexelt találatokkal.
Például ha shopify webáruházunk van, akkor írjuk be ezt a keresőbe:
site:domain/products/
8 termékoldal van indexelve
A találati lista első sorában látni fogjuk, hogy nagyjából mennyi termékoldal van az indexben. Ha ez a szám kisebb a valós számnál, akkor valószínűleg van indexálási hibánk. Ugyanezt megtehetjük a kategória oldalakkal és a statikus oldalainkkal is.
Egy másik, már pontosabb megoldás az indexálás ellenőrzésére a Search Console használata. A fenti példánál maradva, a teljesítmény riportban (Performance / Search results) kérjük le azokat az indexelt URL-eket, amik tartalmazzák a /products/ útvonalat:
477 termék található az indexben
Ezzel a módszerrel pontosan le tudjuk kérdezni, hogy mennyi termékünk van beindexelve a Google által.
Ha nagy az eltérés, célszerű SEO szakértőhöz fordulni, aki profi eszközökkel auditálja a webshopot és megoldást javasol a problémára.
2. Feleslegesen indexelt oldalak
A másik véglet, amikor olyan oldalakat is indexeltetünk, amiknek semmi keresni valójuk nem lenne a Google indexben. Mik ezek? Például a regisztráció, a bejelentkezés, a kosár, vagy éppen a keresési találatok oldalak.
Ha ezek az oldalak indexelhetők lesznek, akkor sok száz vagy akár ezer, tök egyforma kosároldal, kereső talált fog visszaköszönni a keresőből, aminek semmi értelme nincs. Nem csak a crawl bugetet pazaroljuk, hanem súlyos kontent duplikációt is okozunk vele.
3. 4xx oldalak / törött belső linkek
Ahogy minden weboldalnál, a webáruházaknál sem szereti a Google, ha egy oldal 404-es hibaüzenetet ad. Ha túl sok ilyen található a webáruházunkban, akkor egy elhanyagolt, gyenge minőségű webshopot feltételezhetünk, amit az algoritmus szankcionálni fog.
A 404-es oldalak létrejöttének rengeteg oka lehet. A webáruházaknál leginkább előforduló okok:
- a menü struktúra nem megfelelő változtatása,
- kategória módosítása, átnevezése
- termék módosítása, átnevezése
- termék törlése, inaktiválása
Gyakori hiba például, hogy megszűnik, vagy átnevezésre kerül egy kategória, de az oldalon rengeteg link még a régi url-re mutat. Ezek mind 404-re fognak futni.
4. Elfogyott termékek kikapcsolása
Webshopknál szintén tipikus hiba, hogy az elfogyott termékeket egyszerűen csak inaktiváljuk az oldalon. Webshop motortól függően, ilyenkor a termék már nem lesz elérhető az áruházban. Arra viszont nem gondolnak sokan, hogy a termék URL-je a keresőmotorok indexében még benne van, és ha valaki a kereső találati listában rákattint, akkor 404-es oldalra fog jutni.
Ezzel azt érjük el, hogy ha volt egy termékünk, ami jó helyen szerepelt eddig a keresőben, és az URL-je hosszabb időn át ad vissza 404-es kódot, akkor az URL idővel ki fog kerülni az indexből.
A helyes eljárás készleten nem lévő termékek esetében, hogy továbbra is elérhető marad a termékoldal, csak feltüntetjük, hogy elfogyott és nem rendelhető. Rengeteg CRO (konverziós ráta optimalizálás) trükk és megoldás létezik arra, hogy mit is kell egy ilyen termékoldalon kommunikálni a vásárlónak, ennek utána lehet olvasni.
A 404-es url-ek figyelésére beállíthatunk akár email riasztást, ahogy azt egy korábbi posztomban bemutattam.
5. Zavaros oldalstruktúra
Egy webáruház oldalstruktúrája általában öt részből tevődik össze:
- Nyitóoldal
- Kategória oldal / alkategóriák
- Termékoldal
- Blog
- Statikus oldalak
Ezt a strukturális felépítést a kereső algoritmusok számára is egyértelművé kell tenni. Ezt legegyszerűbben a jó URL és menü felépítéssel, breadcrumbs használatával és a megfelelő belső linkeléssel érhetjük el.
Az oldalstruktúra vizsgálatához számos SEO tool áll rendelkezésünkre (pl. SEMrush, ScreamingFrog).
Ezek a toolok a belső linkeken és/vagy a sitemap-on keresztül feltérképezik a teljes oldalt és kirajzolják számunkra a struktúrát. Láthatjuk, hogy mely oldalaink kapják a legtöbb belső linket. Ez pedig egy indikátor a Google számára, amiből arra következtet, hogy számunkra mik a legfontosabb oldalaink.
A jó oldalstruktúrához a következő szabályokat érdemes betartani:
- Minél laposabb oldalstruktúrát alkalmazzunk, kerüljük a mély kategorizálást
- Egy terméket 3-4 kattintással el kell tudnunk érni a főoldalról
- A belső linkek száma tükrözze az oldalak fontosságát (a letöbb linket a főoldal, majd kategória oldalak, végül a termék oldalak kapják)
- Ami a főoldalról elérhető, azt a Google “fontos” tartalomnak fogja tekinteni
- Egy termék ha lehet csak egy kategóriában szerepeljen.
A webáruház oldalstruktúrájának kialakításakor ugyanakkor nem csak a belső linkstruktúra fontos, hanem az is, hogy ezeknél az oldalaknál a megfelelő kulcsszavakat használjuk.
6. Kulcsszókutatás hiánya
Nagyon fontos, hogy ha tehetjük, már a webáruház indulása előtt keressünk meg egy SEO szakértőt, aki elvégzi számunkra a kulcsszókutatás. Meg kell határoznunk a webshop fő kulcsszavait, a kategóriáknál használt head és medium kulcsszavakat és a termék oldalaknál használható long-tail kulcsszavakat.
Ne felejtsük el, hogy a vásárlók sokszor nem úgy keresnek, ahogy azt mi gondoljuk!
Nézzünk erre egy egyszerű példát mondjuk az IKEA weboldalán:
fali üzenőtáblák kategória
Itt azt látjuk, hogy ez a termék a “Fali üzenőtáblák” kategóriában van, SVENSÅS Üzenőtábla néven.
És most nézzük rá egy gyors kulcsszókutatást:
a mágnestábla 7x erősebb kulcsszó
Látható, hogy ha a kategória és a termék neve az “üzenőtábla” helyett a “mágnestábla” kulcsszót tartalmazná, akkor lényegesebben több (kb. 7x annyi) organikus megjelenést kaphatna ez a termékoldal.
7. Duplikált tartalom / Hibás szűrő használat
Sajnos az egyik leggyakrabban előforduló hiba az egyedi fejlesztésű webáruházaknál, hogy a filter (szűrő) oldalakat nem kezelik le megfelelően.
Mondok egy példát: tegyük fel, hogy egy cipő webáruház terméke elérhető 4 színben és 8 méretben. Az oldal kategória nézetében van szűrési lehetőség, ahol mindezekre szűrni lehet. A filter használatával ugyanaz a termék 8×4, azaz 32 darab különböző URL-en érhető el.
Ha ezt nem kezeljük le megfelelően a kereső robotok számára, akkor a 32 URL egymással fog versenyezni a keresőben, ahelyett, hogy egy URL-en lenne csak elérhető a termékoldal.
Szintén nagy probléma a kontent duplikáció. Gondoljunk bele, hogy egy webáruházban több ezer termék van. A legtöbb termék több színben és méretben is kapható. Minden egyes variáció külön URL-en található, de ugyanazzal a leírással.
Gyakori probléma, hogy ugyanaz a termék sokszor több kategóriába is bekerül, így két különböző URL-en érhető el.
A duplikált tartalom kezelésére megoldás lehet a NOINDEX meta tag, vagy a Canonical tag megfelelő használata, de akár Search Consolban is definiálhatjuk a Google számára, hogy milyen oldalakat vegyen figyelembe és miket ne.
Dropshipping
A duplikált tartalomnál érdemes megemlíteni az egyre divatosabb dropshipping webáruház modelt is. Itt ugye arról van szó, hogy a nagyker több webshoppal áll kapcsolatban, akik az ő termékét árulják jutalékért, viszont az eladáson kívül mindent a nagyker végez. (csomagol, szállít, stb.)
Ez azt eredményezi, hogy ugyanaz a termék, legtöbbször ugyanazzal a képpel és leírással több 10, vagy akár 100 webáruházban megjelenik, mint termék. Gondoljunk bele, hogy milyen eséllyel indul el egy 101. oldal ugyanazzal a másolt tartalommal a keresőben…
Ha tehát dropsippingbe ugrasz bele, akkor nagyon fontos, hogy minden egyes terméket optimalizálj, saját egyedi tartalommal, mert különben esélyed se lesz bekerülni az organic top 3-ba!
8. Nem mobilbarát, lassú sebesség
A betöltési idő az egyik legkritikusabb tényező a webáruházak optimalizálásánál. Ha az oldal nem tölt be 3 másodpercen belül, a látogatók 53%-a rögtön elhagyja a webshopot és minden további 1 másodperccel 7%-al csökken a vásárlók száma. Forrás: Think with Google
Mivel a Google már a mobil indexelést részesíti előnyben, nélkülözhetetlen, hogy a webáruház mobilbarát és gyors legyen. A Googlenek van egy nagyon jó eszköze arra, hogy kiderítsd a webshopod mennyire mobilbarát.
Ha kíváncsi vagy a webáruházad sebességére, javaslom a Google PageSpeed Insights eszközét.
Néhány alapvető dolog, amivel jelentősen növelheted a webáruházad betöltési sebességét:
- Minőségi tárhelyszolgáltató
- Oldalak tömörítése, cache beállítása
- Képek optimalizálása
- JS/CSS fájlok tömörítése, minifikálása
9. Hiányzó blog
Az értékesítési tölcsér fogalmával már minden bizonnyal találkoztál, ha webshopot üzemeltetsz. Az értékesítési tölcsér a vásárlási folyamat vizuális ábrázolása. Lényegében az az útvonal, amit a látogató bejár, amíg vásárló nem lesz.
Itt olyan pontokat találsz mint:
- Figyelemfelkeltés
- Érdeklődés felkeltése
- Megfontolás, Vágy felkeltése
- Szándék
- Értékelés
- Vásárlás
Azért soroltam fel ezeket, mert egy webáruház blogja a sales funnel összes pontjában fontos szerepet tölthet be. Arról, hogy hogyan blogolj a webáruházadban egy különálló posztot tudnék írni, de itt a lényeg, hogy igenis kell a blog!
10. Hiányzó / hibás strukturált adat
A strukturált adat egy rövid Javascript kódrészlet, ami a kereső algoritmusok számára összefoglalja a termék legfontosabb adatait. Ilyen például az elérhetőség, márka, kép, ár, stb. De strukturált adatban adhatjuk át a felhasználói értékeléseket is, amit a Google a SERP-ben jelenít meg.
termék értékelés és ár megjelenítése
Webáruházaknál gyakori hiba, hogy bár a webshop motor támogatja a strukturált adat beépítést, de amikor a Google változtat a szabályokon, akkor senki sem követi ezt le a webáruházban. Így könnyen előfordul, hogy hiányos, nem működő strukturált adat lesz az oldalunkban.
Ha ellenőrizni szeretnéd egy termékoldaladat, hogy milyen strukturált adat van benne, azt megteheted a Google strukturált adatok ellenörző eszközében.
Szeretnél egy mini Webáruház SEO Auditot? Kérj INGYENES SEO auditot, és amint az időnk engedi elkészítjük neked!