×

Tranzakció törlése Google Analyticsben

Csentes Zoltán    2019-02-24

Főoldal> Blog> Analitika Blog

Csentes Zoltán, SEO szakértő
Csentes Zoltán, SEO szakértő

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőoptimalizálás és webanalitika szakértője lettem.

Az online vásárlás mérése posztomban bemutattam, hogyan kell mérni a vásárlás teljes folyamatát. Egy webáruház működése során azonban előfordul, hogy a vásárlási tranzakciót valamiért módosítani / törölni kell. Például lemondják a megrendelést, vagy nem teljesült a fizetés, esetleg a szállítási költség változott idő közben. Ilyenkor lehetőségünk van a tranzakciót utólag módosítani/törölni. Ebben a posztban azt mutatom meg, hogyan törölhetük vagy módosíthatunk egy tranzakciót a Google Analyticsben.

FIGYELEM: Ha tranzakciót módosítasz, akkor mindig kellő körültekintéssel és odafigyeléssel végezd, mert ha valamit elrontasz, akkor nagy gubancot tudsz okozni és nem fog egyezni a tranzakció szám GA és a webáruház között! A posztban leírt technikát mindenki a saját felelősségére használja.

Sales performance riport

Ha jól állítottuk be a webáruházunk mérését, akkor a teljes vásárlási folyamatot nyomon tudjuk követni Google Analyticsben. A vásárlási folyamat vége az ecommerce tranzakció, amiben átadjuk Analytics-nek a vásárlással kapcsolatos tranzakció összes adatát. (vásárlás értéke, adó, szállítási ktg. stb.)

Az Analyticsben ezeket az adatokat a Sales Performance riportban tudjuk lekérdezni:

Sales performance adatok Google Analyticsben

(Sales performance adatok Google Analyticsben)

Lemondták a megrendelést, mit csináljak?

Előfordulnak olyan esetek, hogy olyan tranzakció kerül be analitikába, amit törölni szeretnénk. Ilyen például a teszt vásárlás, vagy ha valaki lemondja a megrendelést utólag, esetleg nem történik meg a tényleges kifizetés. Ilyenkor a tranzakció bekerül a sales riportunkba és torzítja a tényleges eredményünket.

Ezekben az esetekben két dolgot tehetünk:

  • fejlesztőt veszünk igénybe
  • Megkérhetjük a fejlesztőt, hogy duplikálja a tranzakció köszönöm oldalát, módosítsa az ecommerce kódokat, majd küldje be újra a módosítást. Ehhez a változathoz fejlesztői segítségre lenne szükségünk és várni mire elkészül. Ennél van egyszerűbb és gyorsabb megoldás!

  • megoldjuk magunk, egy kattintással

Tranzakció módosítása lépések

Először is menjünk a Conversions> Ecommerce> Sales Performance fülre Google Analyticsben és jegyezzük fel azt a tranzakciós ID-t amit módosítani vagy törölni szeretnénk.

Ezután menjünk a Google Analytics Hit Builder felületére:

Google Analytics - Hit Builder tool

(Google Analytics - Hit Builder tool)

és kattintsunk a Click here to authorize linkre.

Azonosítás után már használhatjuk is a felületet.

Ha sikerült az összekapcsolás, akkor egy olyan felületet kapunk, amiben közvetlenül tudunk hit-eket módosítani. Aki nem tudná mi is az a hit: A Google Analyticsben minden egyes eseményt (pageview, event, transaction, stb.) egy-egy hitként kezel. Ezzel az eszközzel tehát egy konkrét tranzakciót fogunk tudni módosítani.

Egy tranzakciós hit így nézhet ki:

	v=1 // Verzió.	&tid=UA-XXXXX-Y // Tracking ID / Property ID.	&cid=xxxxxxxxx // Client ID.	&t=transaction // Transaction hit type.	&ti=12345 // transaction ID. Required.	&ta=westernWear // Transaction affiliation.	&tr=50.00 // Transaction revenue.	&ts=32.00 // Transaction shipping.	&tt=12.00 // Transaction tax.	&cu=EUR // Currency code.	

Menjünk a Hit Builder / Hit parameter details részére és írjuk be a módosítani kívánt tranzakció adatait:

Google Analytics - Hit parameter details

(Google Analytics - Hit parameter details)

Ami fontos, hogy a tranzakció ID ugyanaz legyen, mint amit korábban feljegyeztünk!
Módosítás után kattintsunk a Validate hit gombra. Ha az Analytics megtalálta a módosítandó hit-et, akkor nincs más dolgunk mint beküldeni a módosítást a Sent hit to GA gombra kattintva.

Tranzakció törlése lépések

Tegyük fel, hogy készült egy próbavásárlásunk 592999 azonosítóval, amit törölni szeretnénk a Sales riportunkból:

Google Analytics - Tranzakció minta

(így néz ki egy tranzakció GA-ban)

A fenti esetben a tranzakciós hit így néz ki:

	v=1 // Verzió.	&tid=UA-12345-11 // Analytics fiókunk	&t=transaction // Transaction hit type.	&ti=592999 // transaction ID. Required.	&ta=Pre-Payment // Transaction affiliation.	&tr=9752.40 // Transaction revenue.	&ts=20.51 // Transaction shipping.	&tt=1,557.11 // Transaction tax.	&cu=USD // Currency code.	

Nincs más dolgunk, mint a Hit Builder paraméter mezőit kitölteni úgy, hogy az értékeket negatívra állítjuk:

Google Analytics - Negatív tranzakció beállítása

(negatív tranzakció beállítása)

Ha most felgörgetünk, akkor látszik, hogy a Hit payload mező automatikusan kitöltődött az általunk megadott adatokkal:

Google Analytics - Negatív tranzakció visszatöltése

(negatív tranzakció beküldése)

Kattintsunk a Validate hit gombra. Az Analytics megkeresi az adott tranzakciót. Ha sikerrel járt, akkor rá kell kattintanunk a Sent hit to GA gombra és a módosításunk betöltődik a rendszerbe. A módosítás 10-15 percbe is bele telhet, várjunk türelemmel.

Sales riport törlés után

Ha mindent jól csináltunk, akkor a riportunkban egy ilyen sor fog megjelenni:

Google Analytics - Negatív tranzakció megjelenése Sales riportban

(így néz ki egy negatív tranzakció)

Riport készítése során figyeljünk arra, hogy a törölt tranzakció hit arra a napra kerül, amikor beküldjük. Ha a törlést még aznap be tudjuk küldeni, amikor a vásárlás történt, akkor a riportunkban a tranzakció már meg sem jelenik. Arra viszont figyeljünk oda, hogy ha a vásárlás korábban történt (pl. január) és mi februárban töröltük a tranzakciót, akkor a januári riportban meg fog jelenni az összeg, a februáriban viszont negatív összeget fogunk látni. Ha pedig lekérünk egy január-február időszakot, akkor kapjuk meg a nullás értéket a tranzakcióra.

Ha segítségre lenne szükséged webáruházad beállításában, ajánlom figyelmedbe webanalitikai szolgáltatásunkat!

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Nézz körül SEO / PPC és Analitika ajánlataink között!

Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.

KERESŐOPTIMALIZÁLÁS    HIRDETÉSKEZELÉS    ANALITIKA

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, cikkeket és újdonságokat.