Miért tér el a tranzakciószám Analytics, WooCommerce és Shopify között

Csentes Zoltán    2020-09-20
elolvasom

Főoldal > ADOPS

Fél perces összefoglaló:

  • A tranzakciószám sose fog 100%-ban megegyezni Google Analytics és a webáruház között.
  • Az átlagos eltérés 5%. Ha nálad ez magasabb, akkor ez a cikk neked szól!
  • Mutatok 8 okot, hogy mi lehet az eltérés oka, és hogy mire kell figyelni.

Gyakran felmerülő kérdés a webshop tulajdonosok részéről, hogy miért nem egyezik meg a vásárlási tranzakciók száma Google Analyticsben és az éppen használt webáruház motor - legyen az Shopify, WooCommerce vagy Magenta - között. A rossz hír, hogy a két rendszer között sose lesz 100%-os összhang! Mindig is lesznek eltérések a tranzakciók között. Ebben a posztban leírom, hogy miért.

A szerencsésebbeknél csak 1-2, másoknál akár több százra is tehető azon vásárlási tranzakciók száma egy hónapban, amik valamilyen oknál fogva nem mennek át Google Analytics-be. (A piaci átlag kb. 5%) Ez egy nagyon kellemetlen helyzet, mert legtöbben az analitikában követjük a revenue alakulását, itt látjuk, hogy melyik csatorna milyen forgalmat hoz. Ha nem látunk pontos képet analitikában, akkor akár téves döntéseket is hozhatunk.

Sajnos a vásárlási tranzakciók legtöbbször több szereplős folyamatok. Egyszerre több rendszernek kell együtt dolgoznia, adatot cserélnie, továbbítania, és az online vásárlás technikai természetéből adódóan mindig is lesznek rajtunk kívül álló okok, amiért egy-egy tranzakció nem fog megérkezni analitikába.

Vannak viszont kimondottan rossz analitika beállításból származó hibák is, amik javításával csökkenthetjük a két rendszer közti különbséget.

Mi okozhatja a tranzakciók számának eltérését?

1. Adblock / reklám blokkoló használata

Sajnos az esetek többségében a mérési eltérést az adblocker, magyarul reklám blokkoló kiegészítők okozzák. Ha valaki ilyen kiegészítőt használ a gépén, akkor a Google Analytics mérőkódja nem feltétlenül, vagy csak hibásan fog lefutni. És ez nem csak a vásárlási tranzakciókra vonatkozik, hanem úgy általában minden GA mérésre, session-re, eventre, stb.

Bár a legnagyobb hirdetés blokkoló (Adblock Plus) alapból nem tiltja a követőkódok futását, érdemes mérnünk a hirdetés blokkolót használók számát, hogy legyen egy általános képünk ezekről a látogatókról is.

Adblock Plus követés tiltás bekapcsolása

Létezik kimondottan a Google Analytics tiltására létrehozott böngésző kiegészítő is, amit ironikus módon maga a Google készített: Google Analytics Opt-out Add-on (by Google)

Ha ezt a kiegészítőt használja a vásárlód, akkor ez a vásárló egy "szellem" lesz az analitikádban. Nem csak tranzakciót nem fogsz látni hozzá, de még egy árva oldalletöltést sem, mivel gyökerestől blokkolja a kiegészítő a GA mérőkódok futását.

2. Javascript tiltás

A követő, esemény és e-commmerce tranzakciós kódokat Javascript kód hívja meg. Ha a böngészőben nincs engedélyezve a JS futtatás, akkor esélyük sincs ezeknek a kódoknak bekerülniük. Szerencsére ezt kevesebben kapcsolják ki a böngészőjükben, mert Javascript nélkül ma már szinte az összes weboldal használhatatlan. Nemhogy a vásárlásig nem jut el a látogató, de talán még a menürendszer se tölt be.

A Chrome ezt a funkciót alapból engedélyezi, de a Beállítások / Privacy and Security menüpontban bárki kikapcsolhatja:

Google Chrome javascriopt engedélyezése/tiltása

3. Nem megfelelően beállított E-Commerce mérés

A Shopify és WooCommerce az alap ecommerce beállításokat viszonylag jól kezelik. Viszont minden módosításra, amit idő közben végzünk, pl. téma módosítás, követő kód módosítás, egyéb külső appok keveredése komolyan meg tudja fektetni az analitikát.

A rossz beállítással nem csak kevesebb, de akár több tranzakciót is láthatunk GA-ban, mint ami valójában történt. Nem szabad például engednünk, hogy a köszönöm oldalban található tranzakciós kód többször fusson le ha frissítik, vagy könyvjelzőből újratöltik az oldalt.

4. Nem érkezik meg a köszönöm oldalra

Sajnos egy rajtunk kívül álló oka a tranzakció számok eltérésének, hogy a vásárló egész egyszerűen nem várja meg a köszönöm oldalt, hanem a fizetés után rögtön bezárja a böngészőt vagy elnavigál. Ilyenkor a tranzakció kód nem tud lefutni.

Ennek kezelésére, a fizető oldalra irányítás előtt érdemes megkérni a vásárlót, hogy fizetés után ne zárja be az ablakot és várja meg a visszaigazolást.

5. Rendelés lemondás, törlés

Ne feledkezzünk meg a rendelés lemondások, módosítások és visszaküldések által keletkező különbségekről sem. A Shopify és WooCommerce ezeket megfelelően kezeli, viszont a refundokat utólag Analaytics-be is vissza kell töltenünk. Ha ezt elfelejtjük, vagy ne adj isten nem jó tranzakciót refoundolunk, akkor nem fog egyezni a tranzakció és a revenue szám.

6. Hibás filter használat

Könnyen mérési eltérést okozhatnak a nem megfelelően definiált filterek is. Ha például a webáruházunk nemzetközi piacon elérhető, viszont a view-ban csak a magyar forgalomra szűrűnk, akkor nem fogjuk látni a külföldről jövő vásárlásokat.

7. Túl nagy kosár

Nagyon ritka esetben, de számolni kell ezzel az eshetőséggel is. Arról van szó, hogy ha a kosár túl sok terméket tartalmaz, és a Google Analyticsbe küldött tranzakciós adatcsomag 8kb-nál nagyobb, akkor azt az Analytics el fogja vetni és nem érkezik be a tranzakció. (A 8kb amúgy kb. 8200 karakternek felel meg.)

8. Eltérő pénznem

Bár ez a hiba nem a tranzakciók számára lesz hatással, hanem az adatok pontosságára, érdemes rá odafigyelni. Ha az analitikában más alapértelmezett pénznem van beállítva a nézetben, mint a webshopban, akkor a rendszer automatikusan átváltja az összeget. Ez nyilván később eltéréseket eredményezhet a két rendszer között.

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Amúgy ez is érdekelhet:



Neked mi a véleményed?

Kérjen Google Analytics Auditot

Ne hagyja elveszni az értékes adatokat! Ha nem jól működik az Analitika lehetőséget és pénzt veszít. Kérjen Google Analytics auditot és átnézem a teljes fiók beállítását.