Főoldal > ADOPS
Az online vásárlás szépsége, hogy a webáruház a vásárlás teljes folyamatát nyomon tudja követni, majd ezeket az adatokat elemezve optimalizálni, vagy akár növelni tudja a vásárlások számát. Ez a cikk lépésről-lépésre bemutatja, hogyan állítsd be a webáruházadban az online vásárlás mérését.
Ez kell az online vásárlás méréséhez
Az online vásárlás mérésének feltétele, hogy a webáruház összes (nyilvános) oldala tartalmazzon Google Analytics mérőkódot. A beállításhoz továbbá Google Tag Managert is használni fogunk, hogy ne kelljen közvetlenül a kódba belenyúlni. Ezt a két eszközt mindenképpen tartalmaznia kell az oldalnak.
Enhanced eCommerce funkció bekapcsolása
Mielőtt bármibe is belekezdenénk, lépjünk be a Google Analytics Ecommerce Settings menüpontjába és engedélyezzük az ecommerce funkciót, továbbá kapcsoljuk be az Enhanced Ecommerce lehetőséget. Egyelőre a Checkout labelinggel ne foglalkozz!
Adatok küldése dataLayerbe
Minden olyan oldalon, ahol a vásárlással kapcsolatban fontos információ jelenik meg (pl. termék oldal, kosár, fizetés) a számunkra fontos információkat a dataLayerbe kell elhelyeznünk. Ez egy konténer, ahonnan majd később az Analyticsbe át tudjuk küldeni az infókat.
A dataLayer segítségével a következő vásárlási pontokat tudjuk majd nyomon követni:
- terméklista megjelenés
- kattintás a termékre
- termékoldal megjelenés
- kosárba rakás / eltávolítás
- vásárlási folyamat (checkout)
- sikeres vásárlás
- visszatérítés (refund)
- promóciós kód használata
Terméklista megjelenés
Minden egyes listaoldalon a következő kódot tegyük az oldalba. Ezzel mérni tudjuk az adott termék(ek) megjelenését és egyben a standard oldalletöltést is. Egyszerre akár több terméket is betehetünk a dataLayerbe:
dataLayer.push({
'ecommerce': {
'currencyCode': 'HUF', // opcionális
'impressions': [
{
'name': 'Triblend Android T-Shirt', // vagy a név, vagy az id kötelező
'id': '12345',
'price': '15.25',
'brand': 'Google',
'category': 'Apparel',
'variant': 'Gray',
'list': 'Search Results',
'position': 1
},
{
'name': 'Donut Friday Scented T-Shirt',
'id': '67890',
'price': '33.75',
'brand': 'Google',
'category': 'Apparel',
'variant': 'Black',
'list': 'Search Results',
'position': 2
}]
}
});
Kattintás a termékre
Amikor egy felhasználó egy adott termékre kattint ezt a kódot kell használni:
dataLayer.push({
"event": "EEproductClick", //tetszőleges event név, később lesz jelentősége
"ecommerce": {
"currencyCode": "USD",
"click": {
"actionField": {"list":"category" },
"products": [{
"id":"9bf1d",
"name":"Boss T-Shirt",
"price":"37.00",
"brand":"Converse",
"category":" Men/Clothing/T-Shirts",
"position":"2"
}]
}
}
});
Termékoldal megjelenés
Ezt a kódot minden egyes termékoldal megjelenésekor tartalmaznia kell az oldalnak.
dataLayer.push({
'ecommerce': {
'detail': {
'actionField': {'list': 'Apparel Gallery'}, // a list opcionális.
'products': [{
'name': 'Triblend Android T-Shirt', // név vagy id kötelező.
'id': '12345',
'price': '15.25',
'brand': 'Google',
'category': 'Apparel',
'variant': 'Gray'
}]
}
}
});
Kosárba rakás / eltávolítás
Ha a felhasználó a terméket a kosárba teszi, akkor ezt a kódot használjuk:
dataLayer.push({
'event': 'addToCart',
'ecommerce': {
'currencyCode': 'EUR',
'add': {
'products': [{
'name': 'Triblend Android T-Shirt',
'id': '12345',
'price': '15.25',
'brand': 'Google',
'category': 'Apparel',
'variant': 'Gray',
'quantity': 1
}]
}
}
});
Ha a felhasználó a terméket kiveszi a kosárból, akkor ezt a kódot használjuk:
dataLayer.push({
'event': 'removeFromCart',
'ecommerce': {
'remove': {
'products': [{
'name': 'Triblend Android T-Shirt',
'id': '12345',
'price': '15.25',
'brand': 'Google',
'category': 'Apparel',
'variant': 'Gray',
'quantity': 1
}]
}
}
});
Vásárlási folyamat (checkout)
Onnantól kezdve, hogy a felhasználó a terméket a kosárba tette, elindul a checkout folyamat. Fontos, hogy a checkout-nak nem része maga a vásárlás, az egy másik rész lesz! A checkout folyamat összes pontját mérni tudjuk ugyanazzal az eventtel.
Checkout 1.lépés
dataLayer.push({
"event":"EEcheckout", //tesztőleges event név, ezt használjuk az összes lépésnél
"ecommerce": {
"checkout": {
"actionField": {"step":1,"option" :"Kosár összefoglaló" },
"products": [{
"id":"98adsh",
"name":" Converse T-Shirt",
"price":"12.50",
"brand":"Converse",
"category":"Men/Clothing/T-Shirts",
"variant":"red",
"position":0, //megadhatjuk a termék kosárbeli pozícióját is
"quantity":2
},
{
"id":"m3g45",
"name":"Boss Pants",
"price":"38.00",
"brand":"Boss",
"category":"Men/Clothing/Pants",
"variant":"blue",
"position":1,
"quantity":1
}]
}
}
});
Checkout 2.lépés
A további checkout lépéseknél is fontos, hogy ugyanezt azt az eventet használjuk, amit az első pontban (pl "EEcheckout"). Fontos még, hogy a további pontoknál már nem szükséges újra megadni a termék adatait, elég volt az első lépésnél.
dataLayer.push({
"event":"EEcheckout",
"ecommerce": {
"checkout_option": {
"actionField": {"step":1,"option": "Kosár összefoglaló"} //itt hivatkozunk az első lépésre
}
"checkout": {
"actionField": {"step":2," option":"Fizetési info"} //ez a második lépés
}
}
});
És akkor most kanyarodjunk kicsit vissza az Analyticshez. Az Enhanced Ecommerce bekapcsolásakor üresen hagytuk a Checkout labelling részt, mert nem tudtuk még milyen lépések lesznek. Most már tudjuk pontosan, hogy melyik checkout lépésnek mi a neve, ezért adjuk meg itt is a lépések neveit.
Sikeres vásárlás
Amikor megtörtént a vásárlás, akkor a köszönöm oldalba ezt kell tenni:
Vásárlás:
dataLayer.push({
'ecommerce': {
'purchase': {
'actionField': {
'id': 'T12345', // kötelező
'affiliation': 'Online Store',
'revenue': '35.43', // teljes összeg, áfával és szállítással
'tax':'4.90',
'shipping': '5.99',
'coupon': 'SUMMER_SALE'
},
'products': [{ // termékek listája
'name': 'Triblend Android T-Shirt', // név vagy id kötelező
'id': '12345',
'price': '15.25',
'brand': 'Google',
'category': 'Apparel',
'variant': 'Gray',
'quantity': 1,
'coupon': '' // opcionális
},
{
'name': 'Donut Friday Scented T-Shirt',
'id': '67890',
'price': '33.75',
'brand': 'Google',
'category': 'Apparel',
'variant': 'Black',
'quantity': 1
}]
}
}
});
Látható a kódban, hogy megjeleníthető egy kuponkód is a termék mellett, tehát azt is követni tudjuk ha valaki ezzel vásárol az oldalon. Erről egy kicsit később lesz szó.
Figyelem: Ha a vásárló a fizetés után nem érkezik vissza a köszönöm oldalra, akkor a tranzakció nem fog bekerülni Analytics-be! Ha kíváncsi vagy még milyen okai lehetnek hogy eltér a tranzakciószám GA és a webshop motor között, akkor olvasd el ezt a cikket.
Visszatérítés:
Előfordulhat, hogy a vásárlást lemondja vagy a felhasználó vagy a webáruház. Ilyenkor a már beküldött vásárlást vissza tudjuk vonni az analyticsből ha hivatkozunk az eredeti tranzakciós id-ra ezzel a kóddal:
dataLayer.push({
'ecommerce': {
'refund': {
'actionField': {'id': 'T12345'} // kötelező
}
}
});
Promóciós kód használata
Ahogy fentebb egy kicsivel láthattad, ha valaki promóciós kóddal érkezik az oldalra, akkor a vásárlásához hozzá tudjuk kötni, hogy milyen kuponnal jött az oldalra, milyen kuponnal vásárolt.
dataLayer.push({
'ecommerce': {
'promoView': {
'promotions': [ // akár több promo kódot is kezelhetünk
{
'id': 'JUNE_PROMO13', // id vagy név kötelező
'name': 'June Sale',
'creative': 'banner1',
'position': 'slot1'
},
{
'id': 'FREE_SHIP13',
'name': 'Free Shipping Promo',
'creative': 'skyscraper1',
'position': 'slot2'
}]
}
}
});
Adatok küldése Analyticsbe
Azzal, hogy minden oldalban elhelyeztük a szükséges kódokat, még nem kapja meg ezeket az Analytics! Ahhoz, hogy az összes event és információ átmenjen a GTM-ben kicsit módosítanunk kell az alap PageView tagünket.
Adatok ellenőrzése
Ha mindent jól csináltunk, akkor az adatokat az Analytics Conversions / Ecommerce menüpontjában tudjuk ellenőrizni:
Vásárlói magatartás:
Checkout folyamat:
Ajánlom figyelmedbe az online vásárlás mérésével foglalkozó következő posztomat, amiben azt mutatom be, hogyan lehet egy vásárlási tranzakciót utólag módosítani vagy törölni:
Tranzakció törlése/módosítása Google Analyticsben
Egy webáruház működése során előfordul, hogy a vásárlási tranzakciót valamiért módosítani / törölni kell. Mutatom hogyan csináld!
Ha segítségre lenne szükséged webáruházad beállításában, ajánlom figyelmedbe webanalitikai szolgáltatásunkat!
Megosztani ér:
Kérjen Google Analytics Auditot
Ne hagyja elveszni az értékes adatokat! Ha nem jól működik az Analitika lehetőséget és pénzt veszít. Kérjen Google Analytics auditot és átnézem a teljes fiók beállítását.