hu Most ingyen auditot kérhetsz!
Email hello@ad-ops.hu Hívj minket! +36-70-784-6000

AdBlocker felhasználók mérése Google Analyticsben

AdOps Digital > Blog > AdBlocker felhasználók mérése Google Analyticsben

“A reklám blokkoló, AdBlock alkalmazás automatikusan kiszűri és megszünteti az idegesítő hirdetéseket az általunk látogatott weboldalakon. Ezáltal a böngészés gyorsabbá és biztonságosabbá válik.” – Így szól a hivatalos definíciója a reklámblokkoló alkalmazásoknak. Sajnos azt már nem említik, hogy a reklám blokkolót használók nem csak a hirdetéseket tiltják le, hanem úgy kompletten a teljes online jelenlétüket és az analitikát.

De vajon mennyi ilyen felhasználó látogatja a Te oldalad nap mint nap? Ebben a posztban bemutatom, hogyan tudod beállítani a reklámblokkoló felhasználók mérését Google Analyticsben.

Hogyan működik a reklám blokkoló?

A legtöbb hirdetés blokkoló, mint az AdBlock is, egy egyszerű böngésző bővítmény. Telepítés után megjelenik egy kis ikon a böngészőben, ahol testre szabhatjuk az alkalmazást. Beállíthatjuk, hogy mikor működjön és mikor ne. Milyen oldalakon engedélyezzük, és mellyeken nem.

A reklám blokkolók általában egy beépített, folyamatosan frissülő szűrőlistával dolgoznak, ami a legtöbb hazai és nemzetközi hirdetési hálózat kódját felismeri. Ha az oldal betöltésekor felismer egy ilyen kódrészletet, egyszerűen blokkolja, így semmi sem jelenik meg a felhasználónak, de a reklámot kiszolgálóhoz sem érkezik semmilyen kérelem.

Az AdBlock reklámblokkoló ezeket tiltja:

  • bannerek
  • szöveges hirdetések
  • felugró ablakok
  • Youtube reklámok
  • Facebook hirdetések
  • minden idegesítő reklám

Mégis mennyien használják?

Szinte mindennapos hír az online világban, hogy egyre többen használnak hirdetés blokkolót. Egy friss kutatás szerint a világ összes internet felhasználójának 47%-a már használ reklám blokkolót! Európában az átlag 40%! Ez több száz millió eszközt jelent. Már a Chrome böngésző is automatikusan blokkolja a zavaró hirdetéseket.

Ha rosszul szeretnéd érezni magad, és kíváncsi vagy, hogy az oldaladat mennyien nézik blokkolóval, akkor íme egy egyszerű megoldás hogyan mérd Analyticsben.

AdBlock mérés Google Analyticsben

A reklám blokkolók mérésének metodikája viszonylag egyszerű. Azt ugye nem tudjuk megmondani – biztonsági okokból – hogy egy felhasználó milyen kiegészítéseket futtat a böngészőjében. Viszont azt meg tudjuk tenni, hogy kihelyezünk az oldalra ideiglenesen egy HTML elemet egy “AdSense” classal. Ha a felhasználó hirdetés blokkolót használ, akkor az elem nem tud megjelenni, így feltételezhetjük, hogy reklámblokkoló fut a böngészőben.

Ennek a kivitelezése pofon egyszerű. Csak futtatnunk kell egy analytics plugint, ami egy custom dimensionba adja át azokat a felhasználókat akik blokkolót használnak. Amennyiben az oldaladban az analytics.js standard módon van beépítve – minden oldalban be van építve a mérőkód fizikailag – akkor ezt a kódot a következőképpen kell kiegészítened:

(function(i, s, o, g, r, a, m) {
        i['
            GoogleAnalyticsObject ']=r;i[r] = i[r] || function() {
                (i[r].q = i[r]
                    .q || []).push(arguments)
            }, i[r]
            .l = 1 * new Date(); a = s.createElement(o), m = s.getElementsByTagName(o)[0]; a.async = 1; a.src = g; m.parentNode
            .insertBefore(a, m)
        })(window,
        document, 'script', '
        https: //www.google-analytics.com/
        analytics.js ','
        ga ');

        // Creates an adblock detection plugin.
        ga('provide', 'adblockTracker', function(tracker, opts) {
            var ad = document.createElement('ins');
            ad.className = 'AdSense';
            ad.style.display = 'block';
            ad.style.position = 'absolute';
            ad.style.top = '-1px';
            ad.style.height = '1px';
            document.body.appendChild(ad);
            tracker.set('dimension' + opts.dimensionIndex, !ad.clientHeight);
            document.body.removeChild(ad);
        });

        // TODO: Replace UA-XXXXX-Y with you tracking ID.
        // and replace XX with the index of the custom dimension you created.
        ga('create', 'UA-XXXXX-Y', 'auto'); ga('require', 'adblockTracker', {
            dimensionIndex: ZZ
        }); ga('send', 'pageview');

Ha pedig GTM-et használsz, akkor ezt a kódot kell beállítani, hogy át tudjuk adni Analyticsnek, hogy fut-e Adblock a böngészőben:

function AdBlockEnabled() {
  var ad = document.createElement("ins");
  ad.className = "AdSense";
  ad.style.display = "block";
  ad.style.position = "absolute";
  ad.style.top = "-1px";
  ad.style.height = "1px";
  document.body.appendChild(ad);
  var isAdBlockEnabled = !ad.clientHeight;
  document.body.removeChild(ad);
  return isAdBlockEnabled;
}

A fenti funkció egy igaz / hamis értékkel tér vissza, attól függően, hogy fut-e Adblocker vagy sem. Ezt a kódot egészítsük ki úgy, hogy ha a függvény “true” értékkel tér vissza, akkor Custom Dimension-ben küldjük be az 1-es értéket Analytics-be.

Adatok megjelenítése Analyticsben

Ahhoz, hogy a script által átadott adatokat meg tudjuk jeleníteni Google Analyticsben, Custom dimensiont kell beállítanunk hozzá.

Admin / Custom Definitions / Custom DimensionsReklámblokkolók mérése Custom Dimensions segítségével

Reklámblokkolók mérése Custom Dimensions segítségével

Ezeket az adatokat írjuk be:Google Analytics Ads Blocked custom dimension

Google Analytics Ads Blocked custom dimension

Mentés után ezt fogjuk látni:Google Analytics Ads Blocked custom dimension létrehozása

Google Analytics Ads Blocked custom dimension létrehozása

Ezek után már nincs más dolgunk, mint bármelyik riport nézetben egy új szegmenst létrehozni:Google Analytics szegmens létrehozása AdBlock méréshez

Google Analytics szegmens létrehozása AdBlock méréshezGoogle Analytics Ads Blocked szegmens hozzáadása

Google Analytics Ads Blocked szegmens hozzáadása

Google Analytics Ads Blocked szegmens hozzáadása

Ha mindent jól csináltunk, akkor itt végeztünk is.

A szerzőről

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőmarketing szakértője lettem. Kövess LinkedIn-en.
1 Response

Leave a Reply