“A reklám blokkoló, AdBlock alkalmazás automatikusan kiszűri és megszünteti az idegesítő hirdetéseket az általunk látogatott weboldalakon. Ezáltal a böngészés gyorsabbá és biztonságosabbá válik.” – Így szól a hivatalos definíciója a reklámblokkoló alkalmazásoknak. Sajnos azt már nem említik, hogy a reklám blokkolót használók nem csak a hirdetéseket tiltják le, hanem úgy kompletten a teljes online jelenlétüket és az analitikát.
De vajon mennyi ilyen felhasználó látogatja a Te oldalad nap mint nap? Ebben a posztban bemutatom, hogyan tudod beállítani a reklámblokkoló felhasználók mérését Google Analyticsben.
Hogyan működik a reklám blokkoló?
A legtöbb hirdetés blokkoló, mint az AdBlock is, egy egyszerű böngésző bővítmény. Telepítés után megjelenik egy kis ikon a böngészőben, ahol testre szabhatjuk az alkalmazást. Beállíthatjuk, hogy mikor működjön és mikor ne. Milyen oldalakon engedélyezzük, és mellyeken nem.
A reklám blokkolók általában egy beépített, folyamatosan frissülő szűrőlistával dolgoznak, ami a legtöbb hazai és nemzetközi hirdetési hálózat kódját felismeri. Ha az oldal betöltésekor felismer egy ilyen kódrészletet, egyszerűen blokkolja, így semmi sem jelenik meg a felhasználónak, de a reklámot kiszolgálóhoz sem érkezik semmilyen kérelem.
Az AdBlock reklámblokkoló ezeket tiltja:
- bannerek
- szöveges hirdetések
- felugró ablakok
- Youtube reklámok
- Facebook hirdetések
- minden idegesítő reklám
Mégis mennyien használják?
Szinte mindennapos hír az online világban, hogy egyre többen használnak hirdetés blokkolót. Egy friss kutatás szerint a világ összes internet felhasználójának 47%-a már használ reklám blokkolót! Európában az átlag 40%! Ez több száz millió eszközt jelent. Már a Chrome böngésző is automatikusan blokkolja a zavaró hirdetéseket.
Ha rosszul szeretnéd érezni magad, és kíváncsi vagy, hogy az oldaladat mennyien nézik blokkolóval, akkor íme egy egyszerű megoldás hogyan mérd Analyticsben.
AdBlock mérés Google Analyticsben
A reklám blokkolók mérésének metodikája viszonylag egyszerű. Azt ugye nem tudjuk megmondani – biztonsági okokból – hogy egy felhasználó milyen kiegészítéseket futtat a böngészőjében. Viszont azt meg tudjuk tenni, hogy kihelyezünk az oldalra ideiglenesen egy HTML elemet egy “AdSense” classal. Ha a felhasználó hirdetés blokkolót használ, akkor az elem nem tud megjelenni, így feltételezhetjük, hogy reklámblokkoló fut a böngészőben.
Ennek a kivitelezése pofon egyszerű. Csak futtatnunk kell egy analytics plugint, ami egy custom dimensionba adja át azokat a felhasználókat akik blokkolót használnak. Amennyiben az oldaladban az analytics.js standard módon van beépítve – minden oldalban be van építve a mérőkód fizikailag – akkor ezt a kódot a következőképpen kell kiegészítened:
(function(i, s, o, g, r, a, m) {
i['
GoogleAnalyticsObject ']=r;i[r] = i[r] || function() {
(i[r].q = i[r]
.q || []).push(arguments)
}, i[r]
.l = 1 * new Date(); a = s.createElement(o), m = s.getElementsByTagName(o)[0]; a.async = 1; a.src = g; m.parentNode
.insertBefore(a, m)
})(window,
document, 'script', '
https: //www.google-analytics.com/
analytics.js ','
ga ');
// Creates an adblock detection plugin.
ga('provide', 'adblockTracker', function(tracker, opts) {
var ad = document.createElement('ins');
ad.className = 'AdSense';
ad.style.display = 'block';
ad.style.position = 'absolute';
ad.style.top = '-1px';
ad.style.height = '1px';
document.body.appendChild(ad);
tracker.set('dimension' + opts.dimensionIndex, !ad.clientHeight);
document.body.removeChild(ad);
});
// TODO: Replace UA-XXXXX-Y with you tracking ID.
// and replace XX with the index of the custom dimension you created.
ga('create', 'UA-XXXXX-Y', 'auto'); ga('require', 'adblockTracker', {
dimensionIndex: ZZ
}); ga('send', 'pageview');
Ha pedig GTM-et használsz, akkor ezt a kódot kell beállítani, hogy át tudjuk adni Analyticsnek, hogy fut-e Adblock a böngészőben:
function AdBlockEnabled() {
var ad = document.createElement("ins");
ad.className = "AdSense";
ad.style.display = "block";
ad.style.position = "absolute";
ad.style.top = "-1px";
ad.style.height = "1px";
document.body.appendChild(ad);
var isAdBlockEnabled = !ad.clientHeight;
document.body.removeChild(ad);
return isAdBlockEnabled;
}
A fenti funkció egy igaz / hamis értékkel tér vissza, attól függően, hogy fut-e Adblocker vagy sem. Ezt a kódot egészítsük ki úgy, hogy ha a függvény “true” értékkel tér vissza, akkor Custom Dimension-ben küldjük be az 1-es értéket Analytics-be.
Adatok megjelenítése Analyticsben
Ahhoz, hogy a script által átadott adatokat meg tudjuk jeleníteni Google Analyticsben, Custom dimensiont kell beállítanunk hozzá.
Admin / Custom Definitions / Custom Dimensions
Reklámblokkolók mérése Custom Dimensions segítségével
Ezeket az adatokat írjuk be:
Google Analytics Ads Blocked custom dimension
Mentés után ezt fogjuk látni:
Google Analytics Ads Blocked custom dimension létrehozása
Ezek után már nincs más dolgunk, mint bármelyik riport nézetben egy új szegmenst létrehozni:
Google Analytics szegmens létrehozása AdBlock méréshez
Google Analytics Ads Blocked szegmens hozzáadása
Ha mindent jól csináltunk, akkor itt végeztünk is.
[…] a dimenziót még egy korábbi posztom során készítettem, amikor az AdBlocker felhasználókat kellett megmérnünk. A Custom Dimensionst a GA mindig index és érték párban kezeli. Ahogy […]