Keresőoptimalizálás, SEO alapok 2020-ban

Csentes Zoltán    2020-07-15
elolvasom

Főoldal > SEO

SEO jelentése

Mi az a seo? A keresőoptimalizálás, vagy SEO (angolul Search Engine Optimization) lényege, hogy egy weboldalt bizonyos szavakra, kifejezésekre az organikus találati lista elejére, optimális esetben az első helyére juttassuk. Magyarországon a keresőoptimalizálás egyet jelent a Google keresőre történő optimalizálással.

Organikus találati lista?

Amikor keresel a Google keresőben, akkor a találati lista első pár eleme fizetett hirdetés lesz. Ha ide szeretnél bekerülni, akkor neked a Google Ads rendszerben kell hirdetned. A fizetett hirdetések után viszont az organikus - nem fizetett - találatok következnek, ahova már be lehet kerülni keresőoptimalizálással.

Google organikus találati lista helye

a fizetett hirdetések után az organikus találati lista következik

A keresőoptimalizálás egy hosszú, véget nem érő folyamat, amivel hosszú távon, ingyenes forgalmat tudunk terelni a weboldalunkra. Ahhoz, hogy az oldalunk minél feljebb jelenjen meg a találati listában, először is technikailag kell rendben lennie. Ha ez megvan, jöhet a tartalom. Nagyon erős, releváns, a keresési igényeket kielégítő tartalomra lesz még szükség, amit minél több erős oldalról jövő backlink támogat. Ebben a cikkben bemutatom a legfontosabb SEO fogalmakat, szabályokat, amik nélkülözhetetlenek 2020-ban a sikeres keresőoptimalizáláshoz.

A SEO előnyei

Szerencsére egyre többen ismerik fel, hogy a SEO nem egy opció a vállalkozás számára, hanem a SEM (Search Engine Marketing) nélkülözhetetlen eleme.

Miért fontos a SEO?

Vásárlót hoz

A Google-ből érkező kereső nagyobb eséllyel lesz vásárló, mint aki hirdetésre kattintva jön az oldalra.

Hosszútávú előny

A kereső első találatai közé bejutni hosszú és nehéz feladat. Éppen ezért a versenytársakkal szemben hosszútávú versenyelőnyt jelent!

Költséghatékony

A SEO hosszútávon a legköltséghatékonyabb marketing eszköz, ami akkor is hozza a vásárlókat, amikor nem fut hirdetése!

Olcsóbban hirdethet

Egy keresőre optimalizált oldalon a látogatók több időt töltenek, megtalálják amit keresnek. Ugyanezek a szempontok fontos minőségi mutatók a PPC platformoknál is (Google, Facebook). A SEO-nak köszönhetően csökkenthetők a hirdetési költségek és javítható a hirdetési pozíció is.

De ha még mindig nem győztelek meg, jöjjön néhány érdekes SEO statisztika:

  • az emberek 90%-a csak a találati lista első oldalát nézi meg
  • ezeknek az 50%-a a legelső találatra fog kattintani
  • a kattintások közel kétharmadát a top három organikus találat kapja

Google kereső

Ahogy a bevezetőben is írtam, hazánkban a keresőoptimalizálás a Google keresőre történő optimalizálást jelenti és ezt máris megmagyarázom. Azt tudni kell, hogy több kereső motor létezik a világhálón, de a Google részesedése a legnagyobb nálunk. 2020 júniusában a Google kereső részesedése 97.73% volt, szóval kijelenthetjük, hogy a magyarok a Google keresőjét használják.

A Google kereső részesedése Magyarországon 98% - forrás: StatCounter

A Google kereső részesedése Magyarországon 98% - forrás: StatCounter

Mielőtt elkezdenénk a kereső optimalizálást, azzal legyünk tisztában, hogy a kereső algoritmusok nem nyilvánosak. Senki sem tudja hogyan működnek, hogyan rangsorolnak, cserébe viszont állandóan változnak. Mégis az évek tapasztalata azt mutatja, hogy vannak bizonyos alap szabályok, amiket érdemes betartani, ha szeretnénk jó helyen megjelenni a SERP (Search Engine Result Page)-ben.

SEO alapok

A keresőoptimalizálás során legtöbbször négy dolgot vizsgálunk:

  1. az oldal technikai felépítése (technikai SEO)
  2. az oldal tartalma (on-site SEO)
  3. külső hivatkozások száma és minősége (off-site SEO)
  4. üzlethelyiség esetén (local SEO)

A keresőoptimalizálás során vizsgált elemek: Technikai SEO, on-site SEO, off-site SEO, local SEO

A keresőoptimalizálást 4 fő területe

Technikai SEO

Ahhoz, hogy a Google algoritmusa egyáltalán megtalálja az oldalunkat és megfelelően olvasni tudja, nagyon fontos, hogy az oldalunk olyan technikai állapotban legyen, ami megfelel a kötelező feltételeknek.

A keresőóriás több eszközt is biztosít weboldalunk ellenőrzéséhez (SEO starter guide, Webmester eszközök, search console, PageSpeed Insight, Mobile Website Speed, AMP validator), de ma már nagyon sok profi SEO eszköz is létezik, amik kimondottan az oldal technikai hibáit derítik fel (SEMRush, Ahrefs, GTMetrix, ScreamingFrog).

Ezek az eszközök az oldalon található linkek és a sitemap segítségével végigjárják, feltérképezik az egész oldalt, és az összes fontos hibára felhívják a figyelmet. Nemrég összeállítottam egy 100-as SEO ellenőrző listát, hogy általában milyen elemeket vizsgálnak ezek az eszközök. Íme néhány fontosabb :

  • gyors oldalbetöltés, mobilbarát tartalom
  • indexálható legyen a tartalom
  • átirányítási láncok, hurkok kerülése
  • robots.txt, sitemap.xml formai hiba
  • 4xx, 5xx státuszkódok kerülése
  • SSL használata
  • AMP hiánya
  • túl nagy JS, CSS fájlok
  • nem tömörített, cachelt fájlok
  • canonical és hreflang megfelelő használata
  • https ne mutasson http-re

On-Site SEO

Ha technikailag rendben van az oldal, akkor annyit értünk el, hogy megadtuk a keresőrobotnak a lehetőséget, hogy lássa és értelmezze az oldalunkat. Pusztán technikai SEO-val senki se fog a kereső első helyére kerülni! Most elkezdhetünk a tartalommal foglalkozni

A Google úgy fejleszti az algoritmusait, hogy az oldalnak relevánsnak, hasznosnak kell lennie a felhasználó számára. Azt szeretné, ha a felhasználó megtalálná amit keres, ezért azt az oldalt fogja elsőnek megjeleníteni, ami szerinte a legnagyobb valószínűséggel tartalmazza a felhasználó keresésére a választ.

A keresési szándék tehát lényegesen tudja változtatni az organikus találati listát. Sok esetben, hogy kiszolgáljuk a keresési szándékot, elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom írása.

De a tartalom nem minden! Az oldalnak átláthatónak, strukturáltnak kell lennie. Az On-Site SEO-ban ezekre figyeljünk oda kiemelten:

  • elsődleges kulcsszóra optimalizáljunk
  • a fő kulcsszó szerepeljen az URL-ben, címben, descriptionben és headingben
  • a képek optimalizálása egy külön fejezet: használjuk a kulcsszót az ALT tagben
  •  mindig legyen tilte és description (igaz ezeket nem mindig veszi figyelembe a kereső)
  • a meta title és description tagek karakterszámára figyeljünk
  • sose duplikáljuk a title és description tageket
  • legyen az oldalban legalább egy H1 heading, ami nem egyezik a title taggel
  • ne legyen duplikált, másolt tartalom
  • legalább 200 szó legyen az oldalon
  • törött belső, külső linkeket, törött képeket kerüljük
  • túl sok belső-külső linket kerüljük
  • használjunk strukturált adatokat (JSON LD)

Off-Site SEO

Ha az oldal technikailag és tartalmilag rendben van, akkor egy dolog marad hátra, a backlink profil erősítése. Backlinknek nevezünk, minden olyan külső hivatkozást, ami az oldalunkra mutat.

Ez lehet pr cikk, közösségi média, hírlevél, kommentek, értékelések, megosztások, stb. A linképítés azt jelenti, hogy megpróbálunk minél több erős, releváns oldalról hivatkozásokat szerezni. Az Off-Site SEO során azt vizsgáljuk, hogy:

  • mennyi backlink mutat az oldalunkra?
  • milyen erős oldalak hivatkoznak ránk? (UR, DR)
  • hogyan hivatkoznak ránk? (ugc, sponsored)
  • milyen szöveggel hivatkoznak ránk? (Anchors)

Összességében elmondhatjuk, hogy minél erősebb oldalak hivatkoznak ránk, annál jobb a helyzetünk a keresőben. Nem feltétlenül jó a backlink halmozás! Simán lehet, hogy valakinek csak pár backlinkje van, viszont ezek nagyon erős, releváns oldalakról és ezzel megveri a több ezer gyenge backlinkes oldalakat.

Kerüljük a linkgyűjtő oldalakat! A Google nem szereti ezeket, annyira nem, hogy ezekért akár bünti is járhat. Persze különbséget kell tennünk linkgyűjtő oldalak között is. Például a Startlapot te hova sorolnád?

Elvileg az is linkgyűjtő oldal, mégis nagyon sokan regisztrálnak be rá és nem kapnak büntetést. Még! Könnyen lehet, hogy jön egyszer egy algoritmus frissítés, és ezek az oldalak büntetést fognak kapni. Ugyanakkor, ha a linket kattintják emberek, akkor mégis csak releváns lehet és felülbírálhatja magát az algoritmus.

Az ora.startlap.hu oldalon 792 link található.

A startlap vajon linkfarm?

Local SEO

Local SEO-ra (magyarul: helyi keresőoptimalizálás) akkor van szüksége a vállalkozásnak, ha a terméke vagy szolgáltatása egy bizonyos területre (országra, régióra, városra) korlátozódik, vagy csak egyszerűen szeretne felkerülni a térképre. Ezekben az esetekben lehetőségünk van úgy optimalizálni, hogy a látogató a keresési helyének megfelelő valós, releváns és megbízható információkat kapjon.

A local SEO két elemből tevődik össze:

Tartalmi optimalizálás

A tartalom optimalizálása során, ha helyi kereséseket szeretnénk célozni, akkor a következő tippeket érdemes betartani:

  • A Meta Title Tag ne csak a kulcsszót tartalmazza, de a várost, régiót is
  • A Meta Description Tag szintén tartalmazza a várost, környéket
  • Az oldal tartalmában egyértelműen jelenjen meg a név, cím és telefonszám és ha kell, akár a GPS koordináták.
  • Ha az oldalon képek vannak az üzletről, tegyük az ALT szövegbe a várost és a kulcsszót
  • Illesszünk be az oldalba Google Maps térképet, megjelölve rajta a pontos címet.
  • Helyezzünk el az oldalban a címre vonatkozó strukturáls adatokat

Google My Business

Google My Business fiókot bárki regisztrálhat, aki szeretne bekerülni a Google adatbázisába. És adatbázis alatt itt főként a Google Maps térképet értem. Tehát, ha szeretnél a Google térképen megjelenni, akkor kell egy Google Cégem fiók. A fiók beállításánál ezekre kiemelten figyelj:

  • Ha nem a tevékenységednek megfelelő kategóriát választasz és kiderül, akkor ezzel félrevezeted a keresőt és saját magadnak ártasz
  • Az összes információt adjuk meg amink csak van. Ide értem a nyitvatartást is.
  • Mutassuk be a vállalkozás jó minőségű képekkel.
  • Helyezzünk el backlinket a leírásban.
  • Nagyon fontos, hogy ugyanazt a címet adjuk meg, ami a weboldalon is szerepel!
  • Helyezzünk el az oldalban a címre vonatkozó strukturáls adatokat
  • Kérjük meg az ügyfeleket, hogy értékeljenek minket!

Google My Business találati oldal Google Maps térképen - Local SEO

A környéken biztos megtalálnak

Hogyan mérd a SEO eredményt

Ha már elvégezted az összes SEO elem ellenőrzését, javítását, akkor a Google saját eszközében a Search Console-ban ellenőrizheted, hogy a felhasználók számára az adott kulcsszóra milyen helyen szerepel az oldalad. A performance fülön látod, hogy milyen kereső kifejezéssel jöttek az oldaladra. Ha letöltöd a listát, akkor pedig a keresőbeli helyezésedet is láthatod.

Google Search Console - performance nézet

Search Console - performance riport

Ezeken felül nagyon sok tool áll rendelkezésre a kulcsszavak figyelésére, követésére. Egyszerűen csak betöltjük a főbb kulcsszavainkat és az eszközök historikusan figyelni fogják ezeknek a viewablilty és pozíció mozgásait. Igény esetén még riasztást is kérhetünk, ha adott kulcsszóra valamiért kikerülünk a top találatok közül.

Mindig legyél naprakész

A keresőoptimalizálás egy véget nem érő folyamat, ahol a szabályok folyamatosan változnak. Aki nem követi a mindennapi SEO hírek alakulását, azok lemaradnak! Ezért nagyon fontos, hogy kövessük a legnevesebb SEO szakértőket, SEO blogokat, iratkozzunk fel SEO levelező listákra és Youtube csatornákra.

Amit én mindenképpen ajánlok az a Google Webmasters Youtube csatorna, ahol gyakran maga John Mueller a cég szóvivője oszt meg rendszeresen információkat a kereső működéséről. De nagy név a szakmában még Brian Dean vagy Neil Patel.

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Amúgy ez is érdekelhet:

Kérjen INGYENES SEO auditot

Adja meg weboldala elérhetőségét, és INGYEN készítek egy gyors SEO auditot Önnek! A SEO audit a legsúlyosabb hibákat fogja tartalmazni, de nem helyettesíti a teljes SEO audit szolgáltatást.

* A kellő hozzáférések hiányában ez az audit csak korlátozott elemeket vizsgál. Az auditokat érkezési sorrendben készítem és fenntartom a jogot az elutasításra.