PDF SEO - PDF fájlok optimalizálása

Csentes Zoltán    2020-04-24
elolvasom

Főoldal > SEO

Sokan nem is gondolják, hogy bizony a PDF fájlokat is lehet keresőre optimalizálni. Bár kezdetben nehézséget okozott a Google-nek ezeket a fájlokat olvasni, ma már tökéletesen tudják őket indexelni, ami azt jelenti, hogy a PDF SEO egy nagyon fontos területe lett a keresőoptimalizálásnak.

Ebben a posztban megmutatom, hogyan lehet egy PDF fájlt keresőre optimalizálni.

A PDF SEO története

Kezdetben a Google keresőjének problémát okoztak a nem HTML formátumú fájlok (pl. PDF, Excel, Word, stb.) olvasása és indexelése. Bár a Google 2001-től elkezdte indexelni a PDF fájlokat, azok tartalmát sokszor rosszul, vagy egyáltalán nem tudták olvasni.

A PDF SEO fogalma 2011-ben nyert értelmet, amikor Gary Illyes a Google szóvivője bejelentette, hogy immáron minden PDF fájlt teljes mértékben képesek olvasni és indexelni, ami azt jelentette, hogy ezeket optimalizálni is lehet.

Az akkori bejelentés a következőket tartalmazta:

  • A Google minden PDF fájlt képes olvasni, még akkor is ha a szöveg képként van beillesztve
  • A PDF fájlban található képeket nem indexelik
  • A PDF-ben elhelyezett linkek, ugyanolyan linkerőt képviselnek, mint a hagyományos linkek
  • Ha nem akarjuk, hogy a PDF fájl indexelve legyen, használjuk a X-Robots-Tag: noindex taget
  • Ha ugyanaz a tartalom elérhető PDF fájlban és HTML fájlban, akkor az kontent duplikációt eredményezhet
  • A PDF fájl keresőben megjelenő nevét két dolog határozza meg: a rá mutató anchor és a title metadata

PDF fájl optimalizálás lépései:

Ahogy látszik, már a bejelentéskor sok hasznos információt osztottak meg a SEO szakértők számára. Azóta sok idő eltelt, az algoritmus is fejlődött és a szakmában kialakult egy ajánlás a PDF fájlok keresőoptimalizálására. A PDF SEO során ezekre a lépésekre figyelj:

PDF fájl neve

A PDF fájl optimalizálásának egyik legfontosabb eleme, a beszédes, kulcsszóra optimalizált fájlnév meghatározása. Azért is fontos ez a lépés, mert a PDF fájl letölthető, és ha nem azonosítható egyértelműen, akkor az a felhasználónak se jó. A fájlnévben ajánlott minden szavat nagybetűvel kezdeni és a szavakat kötőjellel elválasztani.

Cím és leírás

A PDF fájl SEO második legfontosabb eleme a title. És itt most nem csak arról a címről beszélek, amit a dokumentum megnyitásakor látsz, hanem a PDF fájl "Document Properties" részében megadható címről. A kereső számára ez a mező egyenértékű a HTML meta title taggel, tehát az itt található címet fogja megjeleníteni a SERP-ben.

A leírás mezőt szintén ajánlott kitölteni, mert hasonlóan a HTML meta description taghez, a kereső felhasználhatja az itt megadott adatokat a SERP megjelenítés során.

PDF fájl Document Properties adatok szerkesztése

Document Properties adatok szerkesztése

Plain text formátum

Ahol csak tudunk, text alapú tartalmat használjunk a PDF fájlban. Bár a Google az OCR (Optical Character Recognition) technológiának köszönhetően már a kép alapú szöveget is értelmezni tudja (pl. bescannelt dokumentum) segítsük annyiban a munkáját, hogy a szöveges tartalmat nem képként tesszük a dokumentumba. Így nem csak dokumentum mérete csökkenthető, hanem a hibás átkonvertálás is minimalizálható.

Belső és külső linkek

Már a bejelentéskor is hangsúlyozták, hogy a PDF-re mutató linknek és az anchor szövegnek fontos szerepe van. Itt is igaz, hogy minél több link mutat a PDF fájlra, annál könnyebben megtalálják a látogatók és a kereső algoritmusok. A PDF-re mutató anchor szöveg fontos tényező a title meghatározásában is!

A PDF fájl optimalizálása során figyelnünk kell a dokumentumban található kifelé mutató linkekre is. Ha a PDF fájl nem a saját domainünkön van, akkor célszerű minden oldal aljára elhelyezni egy ránk mutató, paraméterezett linket, ezzel is jelezve, hogy kihez tartozik a fájl.

Ebben az esetben, a belső linkek mérésétől eltérően, nyugodtan használhatunk UTM paraméterezést a saját linkjeinknél, mivel a PDF fájlt a keresőben alapból úgy nyitja meg a látogató, hogy nem indít sessiont az oldalunkon. Ha UTM-es linket helyezünk el benne, akkor mérni tudjuk majd a fájlból jövő forgalmat!

De nagyon hasznos lehet a saját, fontos tartalomra mutató linkek elhelyezése is. Ajánlott továbbá a fájlban külső, releváns tartalmakra történő hivatkozás is.

Képek optimalizálása

A PDF fájlok mérete általában nagyon nagy, és ennek leggyakoribb oka a nem optimalizált képek használata. A fájl méret, pedig hatással van a betöltési sebességre, ami pedig fontos rangsorolási tényező a Google-nél. Mielőtt képet teszel a PDF-be, tömörítsd! Ha már megvan a dokumentum, amit optimalizálni szeretnél, akkor léteznek PDF tömörítő eszközök is.

A PDF képek optimalizálásának másik nagyon fontos pontja a megfelelő ALT szövegek megírása. Sokan nem tudják, de ALT szöveget nem csak HTML oldalban lehet megadni, hanem PDF szerkesztőben is.

PDF UX

Headingek használata

A PDF fájl tartalma az emberi szem számára sokkal olvashatóbb, ha strukturáltan el van választva a tartalma. Használjunk bekezdéseket. A kereső robotok számára is plusz pont, ha a dokumentum strukturált.

A UX nem csak a mobil oldalaknál, de a PDF fájloknál is nagyon fontos.

Olvashatóság mobilon

Gondoljunk azokra is, akik mobilon fogják olvasni a PDF fájlt. Hasznos praktika például balra igazítani a szöveget, mert így sokkal könnyebben görgethető a tartalom mobilon. Nyugodtan használjunk továbbá felsorolásokat, félkövér kiemeléseket.

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Ez is érdekelhet:



Kíváncsi vagyok a Te véleményedre is:

Kérjen INGYENES SEO auditot

Adja meg weboldala elérhetőségét, és INGYEN készítek egy gyors SEO auditot Önnek! A SEO audit a legsúlyosabb hibákat fogja tartalmazni, de nem helyettesíti a teljes SEO audit szolgáltatást.

* A kellő hozzáférések hiányában ez az audit csak korlátozott elemeket vizsgál. Az auditokat érkezési sorrendben készítem és fenntartom a jogot az elutasításra.