YouTube SEO

Csentes Zoltán    2018-07-19

Sokan nem is gondolnak bele, hogy a YouTube valójában nem csak egy videó megosztó, hanem egy kereső is egyben. És ha keresőről beszélünk, akkor lehet rá optimalizálni. A YouTube SEO lényege, hogy a videónk minél jobb pozícióban jelenjen meg a találati listában a versenytársakhoz képest. Ha jól csináljuk, akkor nem csak a YouTube keresőben érünk el jobb visibility-t, hanem az összes többi keresőben is (Google, Bing, stb) jobbak leszünk! Ebben a posztban összegyűjtöttem mire is kell figyelni!

YouTube SEO alapok

A YouTube 2005 februárjában indult útjára és mára a világ második leglátogatottabb oldala lett. Percenként 300 óra videót töltenek fel rá és csak mobilról naponta 1 milliárd videót néznek meg rajta! Ezeket a számokat látva, nem is kell magyarázni, hogy miért olyan fontos a YouTube keresőjére optimalizálni.

Szerencsére a YouTube lehetőséget biztosít nekünk, hogy a videónknak egyedi címet, leírást és tageket adjunk, ezzel segítve, hogy az emberek megtalálják a videónkat. Még a videó feltöltése előtt nagyon fontos, hogy ezeket optimalizáljuk, mert ha már beindexelte a videónkat a kereső, akkor jóval nehezebb dolgunk lenne.


A videóról

Még mielőtt elkezdenénk optimalizálni essen pár szó magáról a videóról. Azt tudtad, hogy az emberek átlagosan csak 20 másodpercet töltenek egy weboldalon? Ebből következik, hogy bizony a videóknál is inkább rövidebbeket szeretjük nézegetni.

Ezért nagyon fontos, hogy már a videó első 5-10 másodpercében felhívjuk a néző figyelmét. Ha itt nem fogjuk meg, akkor el fog menni!

Nagyon fontos az is, hogy a videó mobilra legyen optimalizálva. A mobil felhasználók 92%-a oszt meg videót valamelyik social felületen és bár meglepő, mobilon 40 perc az átlagos videó nézési idő.

A videó fájl - amit feltöltünk - fontos, hogy tartalmazza a kulcsszavunkat, ezért még a feltöltés előtt csináljunk kulcsszókutatást!


Kulcsszókutatás

A videó optimalizálásának rögtön az első fázisa a kulcsszókutatás. Nagyon sok eszköz létezik már, amivel ezt meg tudjuk tenni. Ilyen a Google Trends, az Ahrefs, vagy akár a SemRush. A kutatás során meghatározzuk mi lesz az a kulcsszó vagy kifejezés, amire az egész videót optimalizálni fogjuk. A Google Trends nagyon hasznos lehet számunkra, mert itt lehet kifejezetten a YouTubera kulcsó trendeket vizsgálni.

Ha például a keresőoptimalizálásról szeretnénk egy videót feltölteni, akkor megnézhetjük, hogy milyen kulcsszóra keresnek a YouTubeon a legtöbben:

Az eredményből tisztán látszik, hogy Magyarországról a "keresőoptimalizálás" helyett a "seo" kulcsszóra keresnek a legtöbben YouTubeon. Tehát célszerű a videónknál is ezt a kulcsszót használni.

A kulcsszókutatás második fázisa, hogy beírjuk a YouTube keresőbe a kulcsszavunkat és megnézzük, hogy milyen videók jönnek rá. Ha a kulcsszavunkra nagyon nagy a verseny, akkor próbáljuk kiegészíteni azt, vagy olyan kulcsszót választani amire kisebb a verseny.

A kulcsszó kutatáshoz hasznos segítség lehet például a VidIQ Google bővítmény, amivel könnyen elemezni tudjuk a versenytársak videóit:


Cím (Title)

A videó címe a legfontosabb elem, amit optimalizálnunk kell. Ez jelenik meg az oldalon, a keresőkben vagy a social média felületeken megosztás után, tehát erre kiemelt hangsúlyt kell fektetnünk!

A Title mező kitöltésénél ezekre kell még figyelni 2019-ben:

  • a kulcsszót használjuk lehetőleg a mező legelején, de csak egyszer szerepeljen,
  • jelenítsük meg a brandet - ha van - a címben (ez általában a channel név)
  • próbáljunk beleférni 65-70 karakterbe

Bár a YouTube 100 karakterben határozta meg a Title mező maximális hosszát (szóközökkel együtt), azzal számolnunk kell, hogy különböző eszközökön bizony máshol vágja le a szöveget.


Leírás (Description)

A cím után ez a második elem, amit a felhasználó lát az oldalon. Ebben is használnunk kell a kulcsszavainkat, de mértékkel. Próbáljuk meg leírni, hogy mit láthat a felhasználó a videóban ha elindítja azt. Nagyon fontos, hogy nem reklámszöveget kell ide írni, hanem a videóhoz kapcsolódó információkat.

Ezeket vedd figyelembe a leíráshoz 2019-ben:

  • a mezőbe 5000 karaktert lehet írni (szóközökkel), de csak az első 150 karakter jelenik meg kattintás nélkül (show more)
  • próbáljuk meg a legfontosabbakat az első 150 karakterben leírni
  • 2-3 bekezdés bőven elég, ne írj kisregényt!
  • legalább egy linket helyezzünk el a leírásban

Címkék (Tags)

A címkék a videós tartalmaink rendszerezésére szolgálnak, de SEO-ban is nagy jelentőségük van. A tag-ek segítenek a keresőmotoroknak megérteni, miről is szól a videónk. A kulcsszavainkat mindenképpen tegyük be címkébe, viszont ne tegyünk be olyan szöveget ami egyáltalán nem passzol a videónkhoz! Ezzel nem fogunk több videónézést elérni, csak azt, hogy feldühítjük a félrevezetett látogatót.

A címkék meghatározásához használjuk a fent említett VidIQ bővítményt. Keressük meg a versenytársak milyen Tag-eket használnak és vegyük fel mi is ezeket!


Indexkép (Thumbnail)

YouTubeon a videó feltöltése után megadhatjuk az thumbnail képet. Ez az a kis kép, amit még a videó elindítása előtt lát a felhasználó. Ezt a képet megadhatjuk úgy, hogy a videóból választunk egy jelenetet, de egyedi, saját képet is feltölthetünk.

Célszerű egyedi thumbnail képet készíteni, ugyanis a legjobban teljesítő videók 90%-a is ilyen képet használ és akár 154%-al is növelhetjük a videóindítás számunkat!

Te melyik videót indítanád el?


Szövegmagyarázat (Annotation)

Ha jobban be szeretnéd vonni a videónézőt az interakcióba, akkor lehetőségünk van szöveges dobozokat elhelyezni a videóban.  Ezek szöveges linkek, amik a videód meghatározott másodpercében jelennek meg a nézőnek, felhívva ezzel a figyelmét a kattintásra.

A szövegmagyarázatot alapvetően 4 dologra tudjuk használni:

  • feliratkozások és lájkok növelése
  • videónézési idő javítása
  • interakció a nézővel
  • külső weboldalra linkelés

A szövegmagyarázatok használatával akár 10%-os CTR növekedést érhetünk el, de a legjobbak 30%-ot is elértek már!

Update 2019.01: A YouTube 2019 januárban megszünteti a szövegmagyarázatokat!
2017 májusától már nem is lehetett ilyet létrehozni, viszont 2019 januártól már meg sem jeleníti a korábban létrehozott szövegmagyarázatokat. Ennek első sorban az az oka, hogy ez egyáltalán nem működött mobilon és mivel mobile first lett az új divat, egyszerűbben látták végleg megszüntetni.

Cserébe viszont új interaktív in-video elemeket vezetett be a YouTube pl. a kártyákat vagy az End Screen-t.


Lejátszási lista (Playlist)

Az első videóknál erre még nincs szükséged, de ha már legalább 15 videód van, ajánlatos azokat lejátszási listákba rendezni. Ezzel segíted a felhasználót is a böngészésben, továbbá a keresőknek is segítesz rendszerezni a videóidat. Fontos, hogy a YouTubeon a lejátszási listáidnak is adhatsz Tag-eket.


Fordítások

Ha csak helyi közönségnek töltesz fel videót, akkor ezzel nem kell foglalkoznod, de ha nemzetközi piacot célzol, akkor célszerű élni a YouTube fordító lehetőségével.


Kommentek

Bár a YouTubeon lehetőség van a videóhoz tartozó komment szekció kikapcsolására, ne tegyük! Ez ugyanis egy visszajelzést ad a YouTubenak, hogy a videó mennyire releváns, minőségi és uptodate. Minél pozitívabbak a visszajelzések, annál jobb helyezésre számíthatunk!


Egyéb beállítások

A feltöltés során lehetőségünk van különböző beállításokat eszközölni. Például engedélyezhetjük vagy tilthatjuk a videó beágyazhatóságát. Itt célszerű engedni a beágyazást, ezzel növelhetjük a felhasználói élményt és több videóindítást érhetünk el, mint ha tiltanánk.

Használhatunk kor korlátozást is, ha a videónk ezt megköveteli, de alapból ezeket ne kapcsoljuk be. Ha ezt bekapcsoljuk, akkor a videó megtekintéséhez be kell jelentkeznie a felhasználónak és el kell múlnia 18-nak.

A videónknak a feltöltéskor választanunk kell egyet a 15 létező kategória közül. Sok esetben ez nem könnyű, mert nem találunk megfelelőt, de próbáljuk meg a legrelevánsabbat kiválasztani. Ha nagyon nem tudunk választani, akkor tegyük a "szórakozás" kategóriába. A kategóriák használata segít a YouTubenak rendszerezni a videónkat és ez alapján dolgozik az ajánló rendszere is.


Megosztások

Ha végeztél minden beállítással, jöhet a mentés és megosztás. Fontos, hogy itt is számít a hivatkozások száma a videóra, tehát célszerű minél több backlinket szerezned. Oszd meg a videót a közösségi média felületeket és ágyazd be a legtöbb releváns weboldalba!

Minél több helyen látható a videó, annál több like-ot és feliratkozást kap, ami a keresőbeli helyezetedre is hatással van.

Íme néhány ötlet, hogyan népszerűsítheted még a videódat:

  • ágyazd be a weboldaladon
  • küld ki a linket hírlevélben
  • oszd meg Facebookon, Twitteren, Instagramon és Linkedinen
  • oszd meg a releváns Facebook, Linkedin csoportokban
  • hírdess!

Hirdesd a videót!

Csakúgy mint a weboldalaknál, a videóknál sem hagyhatjuk el a tartalmaink fizetett támogatását. Bár nem kimondott szabály, és a Google határozottan tagadja, hogy a kettő összefüggne, de a tapasztalatok szerint jobb SEO helyezést érhetünk el ha a tartalmaink meg vannak támogatva PPC hirdetéssel.

Persze lehet, hogy az összefüggést máshol kell keresni:

  1. Azok az emberek akik látnak egy oldalt hirdetésben, hajlamosabbak kattintani az oldalra az organikus találatok között.
  2. Azok akik kattintottak hirdetésre és már elköteleződtek a márka iránt, szintén hajlamosabbak keresőből visszamenni az oldalra.
  3. A fizetett hirdetésre kattintással a Google megbizonyosodik, hogy a tartalom releváns, ami pedig hatással van az organikus eredményekre.