YouTube SEO 2018: Hogyan csináld?


youtube seo logo

Sokan nem is gondolnak bele, hogy a YouTube valójában nem csak egy videó megosztó, hanem egy kereső is egyben. És ha keresőről beszélünk, akkor lehet rá optimalizálni. A YouTube SEO lényege 2018-ban, hogy a videónk minél jobb pozícióban jelenjen meg a találati listában a versenytársakhoz képest. Ha jól csináljuk, akkor nem csak a YouTube keresőben érünk el jobb visibility-t, hanem az összes többi keresőben is (Google, Bing, stb) jobbak leszünk! Ebben a posztban összegyűjtöttem mire is kell figyelni 2018-ban!

YouTube SEO alapok

A YouTube 2005 februárjában indult útjára és mára a világ második leglátogatottabb oldala lett. Percenként 300 óra videót töltenek fel rá és csak mobilról naponta 1 milliárd videót néznek meg rajta! Ezeket a számokat látva, nem is kell magyarázni, hogy miért olyan fontos a YouTube keresőjére optimalizálni.

Szerencsére a YouTube lehetőséget biztosít nekünk, hogy a videónknak egyedi címet, leírást és tageket adjunk, ezzel segítve, hogy az emberek megtalálják a videónkat. Még a videó feltöltése előtt nagyon fontos, hogy ezeket optimalizáljuk, mert ha már beindexelte a videónkat a kereső, akkor jóval nehezebb dolgunk lenne.

A videóról

Még mielőtt elkezdenénk optimalizálni essen pár szó magáról a videóról. Azt tudtad, hogy az emberek átlagosan csak 20 másodpercet töltenek egy weboldalon? Ebből következik, hogy bizony a videóknál is inkább rövidebbeket szeretjük nézegetni.

youtube videó végignézés

Ezért nagyon fontos, hogy már a videó első 5-10 másodpercében felhívjuk a néző figyelmét. Ha itt nem fogjuk meg, akkor el fog menni!

Nagyon fontos az is, hogy a videó mobilra legyen optimalizálva. A mobil felhasználók 92%-a oszt meg videót valamelyik social felületen és bár meglepő, mobilon 40 perc az átlagos videó nézési idő.

A videó fájl – amit feltöltünk – fontos, hogy tartalmazza a kulcsszavunkat, ezért még a feltöltés előtt csináljunk kulcsszókutatást!

Kulcsszókutatás

A videó optimalizálásának rögtön az első fázisa a kulcsszókutatás. Nagyon sok eszköz létezik már, amivel ezt meg tudjuk tenni. Ilyen a Google Trends, az Ahrefs, vagy akár a SemRush. A kutatás során meghatározzuk mi lesz az a kulcsszó vagy kifejezés, amire az egész videót optimalizálni fogjuk. A Google Trends nagyon hasznos lehet számunkra, mert itt lehet kifejezetten a YouTubera kulcsó trendeket vizsgálni.

Ha például a keresőoptimalizálásról szeretnénk egy videót feltölteni, akkor megnézhetjük, hogy milyen kulcsszóra keresnek a YouTubeon a legtöbben:

google trends seo eredmény

Az eredményből tisztán látszik, hogy Magyarországról a “keresőoptimalizálás” helyett a “seo” kulcsszóra keresnek a legtöbben YouTubeon. Tehát célszerű a videónknál is ezt a kulcsszót használni.

A kulcsszókutatás második fázisa, hogy beírjuk a YouTube keresőbe a kulcsszavunkat és megnézzük, hogy milyen videók jönnek rá. Ha a kulcsszavunkra nagyon nagy a verseny, akkor próbáljuk kiegészíteni azt, vagy olyan kulcsszót választani amire kisebb a verseny.

A kulcsszó kutatáshoz hasznos segítség lehet például a VidIQ Google bővítmény, amivel könnyen elemezni tudjuk a versenytársak videóit:vidiq youtube seo bővítmény

Cím (Title)

A videó címe a legfontosabb elem, amit optimalizálnunk kell. Ez jelenik meg az oldalon, a keresőkben vagy a social média felületeken megosztás után, tehát erre kiemelt hangsúlyt kell fektetnünk!

A Title mező kitöltésénél ezekre kell még figyelni 2018-ban:

  • a kulcsszót használjuk lehetőleg a mező legelején, de csak egyszer szerepeljen,
  • jelenítsük meg a brandet – ha van – a címben (ez általában a channel név)
  • próbáljunk beleférni 65-70 karakterbe

Bár a YouTube 100 karakterben határozta meg a Title mező maximális hosszát (szóközökkel együtt), azzal számolnunk kell, hogy különböző eszközökön bizony máshol vágja le a szöveget.

Leírás (Description)

A cím után ez a második elem, amit a felhasználó lát az oldalon. Ebben is használnunk kell a kulcsszavainkat, de mértékkel. Próbáljuk meg leírni, hogy mit láthat a felhasználó a videóban ha elindítja azt. Nagyon fontos, hogy nem reklámszöveget kell ide írni, hanem a videóhoz kapcsolódó információkat.

Ezeket vedd figyelembe a leíráshoz 2018-ban:

  • a mezőbe 5000 karaktert lehet írni (szóközökkel), de csak az első 150 karakter jelenik meg kattintás nélkül (show more)
  • próbáljuk meg a legfontosabbakat az első 150 karakterben leírni
  • 2-3 bekezdés bőven elég, ne írj kisregényt!
  • legalább egy linket helyezzünk el a leírásban

Címkék (Tags)

A címkék a videós tartalmaink rendszerezésére szolgálnak, de SEO-ban is nagy jelentőségük van. A tag-ek segítenek a keresőmotoroknak megérteni, miről is szól a videónk. A kulcsszavainkat mindenképpen tegyük be címkébe, viszont ne tegyünk be olyan szöveget ami egyáltalán nem passzol a videónkhoz! Ezzel nem fogunk több videónézést elérni, csak azt, hogy feldühítjük a félrevezetett látogatót.

A címkék meghatározásához használjuk a fent említett VidIQ bővítményt. Keressük meg a versenytársak milyen Tag-eket használnak és vegyük fel mi is ezeket!

youtube video címkék

Indexkép (Thumbnail)

YouTubeon a videó feltöltése után megadhatjuk az thumbnail képet. Ez az a kis kép, amit még a videó elindítása előtt lát a felhasználó. Ezt a képet megadhatjuk úgy, hogy a videóból választunk egy jelenetet, de egyedi, saját képet is feltölthetünk.

Célszerű egyedi thumbnail képet készíteni, ugyanis a legjobban teljesítő videók 90%-a is ilyen képet használ és akár 154%-al is növelhetjük a videóindítás számunkat!

Te melyik videót indítanád el?

egyedi youtube thumbnailnem egyedi youtube thumbnail

Szövegmagyarázat (Annotation)

Ha jobban be szeretnéd vonni a videónézőt az interakcióba, akkor lehetőségünk van szöveges dobozokat elhelyezni a videóban.  Ezek szöveges linkek, amik a videód meghatározott másodpercében jelennek meg a nézőnek, felhívva ezzel a figyelmét a kattintásra.

youtube szövegmagyarázat doboz

A szövegmagyarázatot alapvetően 4 dologra tudjuk használni:

  • feliratkozások és lájkok növelése
  • videónézési idő javítása
  • interakció a nézővel
  • külső weboldalra linkelés

A szövegmagyarázatok használatával akár 10%-os CTR növekedést érhetünk el, de a legjobbak 30%-ot is elértek már!

Lejátszási lista (Playlist)

Az első videóknál erre még nincs szükséged, de ha már legalább 15 videód van, ajánlatos azokat lejátszási listákba rendezni. Ezzel segíted a felhasználót is a böngészésben, továbbá a keresőknek is segítesz rendszerezni a videóidat. Fontos, hogy a YouTubeon a lejátszási listáidnak is adhatsz Tag-eket.

Fordítások

Ha csak helyi közönségnek töltesz fel videót, akkor ezzel nem kell foglalkoznod, de ha nemzetközi piacot célzol, akkor célszerű élni a YouTube fordító lehetőségével.

Kommentek

Bár a YouTubeon lehetőség van a videóhoz tartozó komment szekció kikapcsolására, ne tegyük! Ez ugyanis egy visszajelzést ad a YouTubenak, hogy a videó mennyire releváns, minőségi és uptodate. Minél pozitívabbak a visszajelzések, annál jobb helyezésre számíthatunk!

Egyéb beállítások

A feltöltés során lehetőségünk van különböző beállításokat eszközölni. Például engedélyezhetjük vagy tilthatjuk a videó beágyazhatóságát. Itt célszerű engedni a beágyazást, ezzel növelhetjük a felhasználói élményt és több videóindítást érhetünk el, mint ha tiltanánk.

Használhatunk kor korlátozást is, ha a videónk ezt megköveteli, de alapból ezeket ne kapcsoljuk be. Ha ezt bekapcsoljuk, akkor a videó megtekintéséhez be kell jelentkeznie a felhasználónak és el kell múlnia 18-nak.

A videónknak a feltöltéskor választanunk kell egyet a 15 létező kategória közül. Sok esetben ez nem könnyű, mert nem találunk megfelelőt, de próbáljuk meg a legrelevánsabbat kiválasztani. Ha nagyon nem tudunk választani, akkor tegyük a “szórakozás” kategóriába. A kategóriák használata segít a YouTubenak rendszerezni a videónkat és ez alapján dolgozik az ajánló rendszere is.

Megosztások

Ha végeztél minden beállítással, jöhet a mentés és megosztás. Fontos, hogy itt is számít a hivatkozások száma a videóra, tehát célszerű minél több backlinket szerezned. Oszd meg a videót a közösségi média felületeket és ágyazd be a legtöbb releváns weboldalba!

Minél több helyen látható a videó, annál több like-ot és feliratkozást kap, ami a keresőbeli helyezetedre is hatással van.

Íme néhány ötlet, hogyan népszerűsítheted még a videódat:

  • ágyazd be a weboldaladon
  • küld ki a linket hírlevélben
  • oszd meg Facebookon, Twitteren, Instagramon és Linkedinen
  • oszd meg a releváns Facebook, Linkedin csoportokban
  • hírdess!

Hirdesd a videót!

Csakúgy mint a weboldalaknál, a videóknál sem hagyhatjuk el a tartalmaink fizetett támogatását. Bár nem kimondott szabály, és a Google határozottan tagadja, hogy a kettő összefüggne, de a tapasztalatok szerint jobb SEO helyezést érhetünk el ha a tartalmaink meg vannak támogatva PPC hirdetéssel.

Persze lehet, hogy az összefüggést máshol kell keresni:

  1. Azok az emberek akik látnak egy oldalt hirdetésben, hajlamosabbak kattintani az oldalra az organikus találatok között.
  2. Azok akik kattintottak hirdetésre és már elköteleződtek a márka iránt, szintén hajlamosabbak keresőből visszamenni az oldalra.
  3. A fizetett hirdetésre kattintással a Google megbizonyosodik, hogy a tartalom releváns, ami pedig hatással van az organikus eredményekre.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.