Webshop SEO - Keresőoptimalizálás tippek webáruházaknak

Csentes Zoltán    2020-04-22
elolvasom

Főoldal > SEO

Szeretnél egy mini Webáruház SEO Auditot? Kérj INGYENES SEO auditot, és ha az időm engedi elkészítem neked!

A koronavírus megjelenésével és a karanténok bevezetésével egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a webáruházak. Az emberek, ha tehetik inkább online vásárolnak, és most már azok a kereskedők is webshop indításán gondolkoznak, akik eddig szigorúan elzárkóztak még a weboldal gondolatától is.

Webáruházat indítani pedig ma már bárki tud. Nem kell feltalálni a spanyolviaszt sem, rengeteg webshop motor közül választhatunk. Vannak viszont nagyon fontos SEO szabályok, amiket ha nem tartunk be, a webáruházunk nem fog olyan organikus forgalmat kapni, amit optimális esetben kaphatna.

Ebben a posztban összegyűjtöttem, hogy mire kell figyelnünk egy új, vagy meglévő webáruház keresőoptimalizálása során.

Webshop Technikai SEO

Ahhoz, hogy a webáruházunk egyáltalán olvasható legyen a keresőrobotok számára, és képes legyen megjelenni a keresőben, meg kell felelnie bizonyos technikai feltételeknek. A Webshop SEO audit során a következő hibákkal találkozok a leggyakrabban:

1. Keresőből kizárt oldalak

Az egyik legfontosabb SEO szabály, hogy ami nem látható a kereső algoritmusok számára, az nem is fog megjelenni a találatok között. Először tehát ellenőriznünk kell, hogy a webáruházunk minden számunkra fontos oldala indexelve van-e a keresőben.

Indexálási hibát tud például okozni, ha a robots.txt fájlunkban fontos oldalakat, vagy forrás fájlokat zártunk ki. Vagy például NOINDEX robots meta taget teszünk olyan oldalba, amibe nem kellene.

Hogyan ellenőrizzük az indexálási hibát?

A legegyszerűbb és különös szakmai tudást nem igénylő megoldás, ha megszámoljuk mennyi termékünk, kategóriánk van a webáruházunk admin felületén, majd ezt összehasonlítjuk a keresőben indexelt találatokkal.

Például ha shopify webáruházunk van, akkor írjuk be ezt a keresőbe:

site:domain/products/

Herra.hu webáruházban 8 termék található

8 termékoldal van indexelve

A találati lista első sorában látni fogjuk, hogy nagyjából mennyi termékoldal van az indexben. Ha ez a szám kisebb a mi számunknál, akkor valószínűleg van indexálási hibánk. Ugyanezt megtehetjük a kategória oldalakkal és a statikus oldalainkkal is.

Ha nagy az eltérés, célszerű SEO szakértőhöz fordulni, aki profi eszközökkel auditálja a webshopot és megoldást javasol a problémára.

2. 4xx oldalak / törött belső linkek

Ahogy minden weboldalnál, a webáruházaknál sem szereti a Google, ha egy oldal 404-es hibaüzenetet ad. Ha túl sok ilyen található a webáruházunkban, akkor egy elhanyagolt, gyenge minőségű webshopot feltételezhetünk, amit az algoritmus büntetni fog.

A webáruházaknál 404-es oldalak leggyakrabban oldal struktúra változtatásnál, kategória módosítása, átnevezése, vagy termék módosításakor, inaktiválásakor keletkeznek.

Gyakori hiba például, hogy megszűnik, vagy átnevezésre kerül egy kategória, de az oldalon rengeteg link még a régi url-re mutat. Ezek mind 404-re fognak futni.

Kérjen INGYENES SEO auditot

Adja meg weboldala elérhetőségét, és INGYEN készítek egy gyors SEO auditot Önnek! A SEO audit a legsúlyosabb hibákat fogja tartalmazni, de nem helyettesíti a teljes SEO audit szolgáltatást.

* A kellő hozzáférések hiányában ez az audit csak korlátozott elemeket vizsgál. Az auditokat érkezési sorrendben készítem és fenntartom a jogot az elutasításra.

3. Elfogyott termékek kikapcsolása

Webshopknál szintén tipikus hiba, hogy az elfogyott termékeket egyszerűen csak kikapcsoljuk, elérhetetlenné tesszük, és ilyenkor 404 hibaoldalra fut az összes ilyen termékre mutató link.

Ezzel azt érjük el, hogy ha volt egy termékünk, ami jó helyen szerepelt eddig a keresőben, az idővel akár ki is kerülhet az indexből.

A helyes eljárás készleten nem lévő termékek esetében, hogy továbbra is elérhető marad a termékoldal, csak feltüntetjük, hogy elfogyott és nem rendelhető. Nagyon sok trükk és megoldás létezik arra, hogy mit is kell egy ilyen oldalon kommunikálni a vásárlónak, ennek utána lehet olvasni.

A 404-es url-ek figyelésére beállíthatunk akár email riasztást, ahogy azt egy korábbi posztomban bemutattam.

4. Zavaros oldalstruktúra

Egy webáruház oldalstruktúrája általában öt részből tevődik össze:

  • Nyitóoldal
  • Kategória oldal / alkategóriák
  • Termékoldal
  • Blog
  • Statikus oldalak

Ezt a strukturális felépítést a kereső algoritmusok számára is egyértelművé kell tenni. Ezt legegyszerűbben a jó URL és menü felépítéssel, breadcrumbs használatával és a megfelelő belső linkeléssel érhetjük el.

Az oldalstruktúra vizsgálatához számos SEO tool áll rendelkezésünkre (pl. SEMrush, ScreamingFrog).

Ezeket a szabályokat érdemes betartani:

  • Minél laposabb oldalstruktúrát alkalmazzunk, kerüljük a mély kategorizálást
  • Egy terméket 3-4 kattintással el kell tudnunk érni a főoldalról
  • A belső linkek száma tükrözze az oldalak fontosságát (a letöbb linket a főoldal, majd kategória oldalak, végül a termék oldalak kapják)
  • Ami a főoldalról elérhető, azt a Google “fontos” tartalomnak fogja tekinteni
  • Egy termék ha lehet csak egy kategóriában szerepeljen.

A webáruház oldalstruktúrájának kialakításakor ugyanakkor nem csak a belső linkstruktúra fontos, hanem az is, hogy ezeknél az oldalaknál a megfelelő kulcsszavakat használjuk.

5. Kulcsszókutatás hiánya

Nagyon fontos, hogy ha tehetjük, már a webáruház indulása előtt keressünk meg egy SEO szakértőt, aki elvégzi számunkra a kulcsszókutatás. Meg kell határoznunk a webshop fő kulcsszavait, a kategóriáknál használt head és medium kulcsszavakat és a termék oldalaknál használható long-tail kulcsszavakat.

Ne felejtsük el, hogy a vásárlók sokszor nem úgy keresnek, ahogy azt mi gondoljuk!

Nézzünk erre egy egyszerű példát mondjuk az IKEA weboldalán:

IKEA üzenőtábla kategória oldala

fali üzenőtáblák kategória

Itt azt látjuk, hogy ez a termék a “Fali üzenőtáblák” kategóriában van, SVENSÅS Üzenőtábla néven.

És most nézzük rá egy gyors kulcsszókutatást:

Ahrefs kulcsszókutatás

a mágnestábla 7x erősebb kulcsszó

Látható, hogy ha a kategória és a termék neve az “üzenőtábla” helyett a “mágnestábla” kulcsszót tartalmazná, akkor lényegesebben több (kb. 7x annyi) organikus megjelenést kaphatna ez a termékoldal.

6. Duplikált tartalom

Gondoljunk bele, hogy egy webáruházban több ezer termék van. A legtöbb termék több színben és méretben is kapható. Minden egyes variáció külön URL-en található, de ugyanazzal a leírással.

Mit eredményez ez? Egyrészt azt, hogy ha az oldalak kb. 60%-ban megegyeznek, akkor az tartalomduplikáció lesz a Google szemében, másrészt pedig azt, hogy minden oldal hátránnyal fog indulni a keresőben, mert egymással fognak versenyezni.

Gyakori probléma, hogy ugyanaz a termék sokszor több kategóriába is bekerül, így két különböző URL-en érhető el.

A duplikált tartalom kezelésére megoldás lehet a NOINDEX meta tag, vagy a Canonical tag megfelelő használata, de akár Search Consolban is definiálhatjuk a Google számára, hogy milyen oldalakat vegyen figyelembe és miket ne.

Dropshipping

A duplikált tartalomnál érdemes megemlíteni az egyre divatosabb dropshipping webáruház modelt is. Itt ugye arról van szó, hogy a nagyker több webshoppal áll kapcsolatban, akik az ő termékét árulják jutalékért, viszont az eladáson kívül mindent a nagyker végez. (csomagol, szállít, stb.)

Ez azt eredményezi, hogy ugyanaz a termék, legtöbbször ugyanazzal a képpel és leírással több 10, vagy akár 100 webáruházban megjelenik, mint termék. Gondoljunk bele, hogy milyen eséllyel indul egy ilyen másolt tartalommal rendelkező oldal a keresőben…

Ha tehát dropsippingbe ugrasz bele, akkor nagyon fontos, hogy minden egyes terméket optimalizálj, saját egyedi tartalommal, mert különben esélyed se lesz bekerülni a top 3-ba!

7. Nem mobilbarát, lassú sebesség

A betöltési idő az egyik legkritikusabb tényező a webáruházak optimalizálásánál. Ha az oldal nem tölt be 3 másodpercen belül, a látogatók 53%-a rögtön elhagyja a webshopot és minden további 1 másodperccel 7%-al csökken a vásárlók száma.

Mivel a Google már a mobil indexelést részesíti előnyben, nélkülözhetetlen, hogy a webáruház mobilbarát és gyors legyen. A Googlenek van egy nagyon jó eszköze arra, hogy kiderítsd a webshopod mennyire mobilbarát. A Google Mobile Friendly test itt érhető el.

Ha kíváncsi vagy a webáruházad sebességére, javaslom a Google PageSpeed Insights eszközét.

Néhány alapvető dolog, amivel jelentősen növelheted a webáruházad betöltési sebességét:

  • Minőségi tárhelyszolgáltató
  • Oldalak tömörítése, cache beállítása
  • Képek optimalizálása
  • JS/CSS fájlok tömörítése, minifikálása

8. Hiányzó blog

Az értékesítési tölcsér fogalmával már minden bizonnyal találkoztál, ha webshopot üzemeltetsz. Az értékesítési tölcsér a vásárlási folyamat vizuális ábrázolása. Lényegében az az útvonal, amit a látogató bejár, amíg vásárló nem lesz.

Itt olyan pontokat találsz mint:

  • Figyelemfelkeltés
  • Érdeklődés felkeltése
  • Megfontolás, Vágy felkeltése
  • Szándék
  • Értékelés
  • Vásárlás

Azért soroltam fel ezeket, mert egy webáruház blogja a sales funnel összes pontjában fontos szerepet tölthet be. Arról, hogy hogyan blogolj a webáruházadban egy különálló posztot tudnék írni, de itt a lényeg, hogy igenis kell a blog!

9. Hiányzó / hibás strukturált adat

A strukturált adat egy rövid Javascript kódrészlet, ami a kereső algoritmusok számára összefoglalja a termék legfontosabb adatait. Ilyen például az elérhetőség, márka, kép, ár, stb. De strukturált adatban adhatjuk át a felhasználói értékeléseket is, amit a Google a SERP-ben jelenít meg.

Termék értékelés és ár megjelenése Google SERP-ben

termék értékelés és ár megjelenítése

Webáruházaknál gyakori hiba, hogy bár a webshop motor támogatja a strukturált adat beépítést, de amikor a Google változtat a szabályokon, akkor senki sem követi ezt le a webáruházban. Így könnyen előfordul, hogy hiányos, nem működő strukturált adat lesz az oldalunkban.

Ha ellenőrizni szeretnéd egy termékoldaladat, hogy milyen strukturált adat van benne, azt megteheted a Google strukturált adatok ellenörző eszközében.

10. Google Shopping

FRISSÍTETT TARTALOM: 2020-04-22

2020-04-21-én a Google bejelentette, hogy ingyenessé teszi mindenki számára a Google Shopping használatát. Ez azt jelenti, hogy minden olyan webáruház, akinek van Merchant Center hozzáférése, be tudja küldeni a saját product feed-jét és lehetősége van ingyenesen megjelenni a Google Shopping felületen.

Nyilván a fizetett hirdetések felül és oldalt fognak megjelenni, csak úgy, mint a SERP-ben, viszont az ingyenes megjelenéssel jelentősen növelhető a webáruház organikus forgalma!

A funkciót egyelőres csak az USA-ban kapcsolta be a Google, de év végére már mindenkinek elérhetővé válik. Addig is ha webáruház van, elkezdheted legyártani a product feed-ed ha még nincs!

Szeretnél egy mini Webáruház SEO Auditot? Kérj INGYENES SEO auditot, és ha az időm engedi elkészítem neked!

Megosztani ér:

Ez is érdekelhet:



Kíváncsi vagyok a Te véleményedre is:

Kérjen INGYENES SEO auditot

Adja meg weboldala elérhetőségét, és INGYEN készítek egy gyors SEO auditot Önnek! A SEO audit a legsúlyosabb hibákat fogja tartalmazni, de nem helyettesíti a teljes SEO audit szolgáltatást.

* A kellő hozzáférések hiányában ez az audit csak korlátozott elemeket vizsgál. Az auditokat érkezési sorrendben készítem és fenntartom a jogot az elutasításra.