SEO - keresőoptimalizálás

Csentes Zoltán    2018-12-09

A SEO nagyon egyszerű dolog. Ahhoz, hogy az oldalad az első helyen jelenjen meg kell egy releváns tartalom és be kell tartani bizonyos szabályokat. Ebben a cikkben bemutatom a legfontosabb SEO szabályokat és egyben egy érdekes kísérletbe kezdek.

Mi a SEO?

A keresőoptimalizálás, vagy SEO (angolul Search Engine Optimization) lényege, hogy egy weboldalt bizonyos szavakra, kifejezésekre az organikus találati lista elejére, optimális esetben az első helyére juttassuk.

Organikus jelentése: Ha a felhasználó a keresőben nem hirdetésre kattintva, hanem a nem fizetett találatok valamelyikére kattintva érkezik az oldalunkra, akkor a felhasználó organikus keresésből jött.

Hogy miért van erre szükséged?
  • Azért, mert az emberek 90%-a csak a találati lista első oldalát nézi meg
  • Azért, mert ezeknek az 50%-a a legelső találatra fog kattintani
  • Azért, mert a kattintások közel kétharmadát a top három találat kapja

Ahhoz, hogy az oldalunk jó helyezést kapjon a találati oldalon (angolul SERP: Search Engine Results Page) az oldalunkat a kereső algoritmusaihoz kell igazítanunk. Azt tudni kell, hogy több kereső motor létezik a világhálón, de a Google részesedése a legnagyobb (2018 júniusában több, mint 90%), szóval most erre a keresőre fogunk optimalizálni.

Keresők megoszlása a világban 2018 júniusban - forrás: statmarket.com

(Kereső robotok részesedése - 2018 június)

Mielőtt elkezdenénk, azzal legyünk tisztában, hogy a kereső algoritmusai nem nyilvánosak. Senki sem tudja hogyan működnek, hogyan rangsorolnak cserébe viszont állandóan változnak. Mégis a sok évek tapasztalata azt mutatja, hogy vannak bizonyos alap szabályok, amiket érdemes betartani, ha szeretnénk jó helyen megjelenni.


SEO alapok

A keresőoptimalizálás alapvetően három részből tevődik össze:

  1. az oldal technikai felépítése (technikai SEO)
  2. releváns tartalom adott kulcsszóra (on-site SEO)
  3. mennyien hivatkoznak az oldalra (off-site SEO)

A SEO elemei: Technikai SEO, On-Site SEO, off-site SEO

(SEO elemek)

Amikor elkezdünk optimalizálni ebben a sorrendben kell haladnunk. Persze ezeken kívül még sok mást is figyel az algoritmus, de ha ezekkel nem vagyunk rendben, akkor ne számítsunk semmi jóra.


Technikai SEO

Ahhoz, hogy a Google algoritmusa egyáltalán megtalálja az oldalunkat és megfelelően olvasni tudja elengedhetetlen bizonyos technikai szabályok betartása. A keresőóriás több eszközt is biztosít weboldalunk ellenőrzéséhez (SEO starter guide, search console, PageSpeed Insight, Mobile Website Speed, AMP validator), de ma már nagyon sok profi SEO eszköz is létezik, amik kimondottan az oldal technikai hibáit derítik fel (SEMRush, Ahrefs, GTMetrix, ScreamingFrog).

Ezek az eszközök végigjárják, feltérképezik az oldalt és az összes fontos hibára felhívják a figyelmet. 2019-ban ezekre a technikai tényezőkre kell kiemelten odafigyelni:

  • gyors oldalbetöltés, mobilbarát tartalom
  • indexálható legyen a tartalom
  • átirányítási láncok, hurkok kerülése
  • robots.txt, sitemap.xml formai hiba
  • 4xx, 5xx státuszkódok kerülése
  • SSL használata
  • AMP hiánya
  • túl nagy JS, CSS fájlok
  • nem tömörített, cachelt fájlok
  • canonical és hreflang megfelelő használata
  • https ne mutasson http-re


On-Site SEO

Ha technikailag rendben van az oldal, akkor elkezdhetünk a tartalommal foglalkozni. 2019-ben a Google kiemelten kezeli, hogy az oldalnak relevánsnak kell lennie a keresett kifejezésre. Azt szeretné, ha a felhasználó megtalálná amit keres, ezért azt az oldalt fogja elsőnek megjeleníteni, ami szerinte tartalmazza a felhasználó keresésére a választ. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom írása.

De a tartalom nem minden. Az oldalnak átláthatónak, strukturáltnak kell lennie. Az On-Site SEO-ban ezekre figyeljünk oda kiemelten:

  • elsődleges kulcsszóra optimalizáljunk
  • a kulcsszó szerepeljen az URL-ben, címben, descriptionben és headingben
  • képek tartalmazzanak alt taget, ha lehet itt is legyen bent a keyword
  •  mindig legyen tilte és description (igaz ezeket nem mindig veszi figyelembe a kereső)
  • a meta tagek karakterszámára figyeljünk
  • sose duplikáljuk a metákat
  • legyen az oldalban legalább egy H1 heading, ami nem egyezik a title taggel
  • ne legyen duplikált, másolt tartalom
  • legalább 200 szó legyen az oldalon
  • törött belső, külső linkeket, törött képeket kerüljük
  • túl sok belső-külső linket kerüljük
  • használjunk strukturált adatokat (JSON LD)


Off-Site SEO

Az off-site seo azokat az elemeket tartalmazza, amik bár nem a mi oldalunkon találhatók, mégis hatással vannak az oldalunkra. Ilyenek a backlinkek, külső pr, közösségi média, hírlevél, kommentek, értékelések, megosztások. Az Off-Site SEO során azt vizsgáljuk, hogy:

  • mennyi backlink mutat az oldalunkra?
  • milyen erős oldalak hivatkoznak ránk? (UR, DR)
  • hogyan hivatkoznak ránk? (dofollow, nofollow)
  • milyen szöveggel hivatkoznak ránk? (Anchors)

Összességében elmondhatjuk, hogy minél erősebb oldal hivatkozik ránk, annál jobb a helyzetünk a keresőben. Kerüljük a linkgyűjtő oldalakat. A Google már nem szereti ezeket, annyira nem, hogy ezekért akár bünti is járhat.

Minta egy linkfarm oldalra

(így néz ki egy linkfarm)

Joggal merülhet fel a kérdés bennünk: mi van, ha mégis szerepel az oldalunk egy ilyen rossz minőségű linkgyűjtő oldalon? Ebben az esetben két dolgot tehetünk: megkérjük az üzemeltetőt, hogy távolítsa el a linket, vagy egyszerűen beküldjük a Search Consolba, hogy erről az oldalról jövő linkeket ne vegye figyelembe az algoritmus.


Hogyan mérd az eredményt

Ha már elvégezted az összes SEO elem ellenőrzését, javítását, akkor a Google saját eszközében a Search Console-ban ellenőrizheted, hogy a felhasználók számára az adott kulcsszóra milyen helyen szerepel az oldalad. A performance fülön látod, hogy milyen kereső kifejezéssel jöttek az oldaladra. Ha letöltöd a listát, akkor pedig a keresőbeli helyezésedet is láthatod.

Google Search Console - performance nézet

(Search Console - performance riport)


Mindig legyél naprakész

A keresőoptimalizálás egy véget nem érő folyamat, ahol a szabályok folyamatosan változnak. Aki nem követi a mindennapi híreket, azok lemaradnak! Ezért nagyon fontos, hogy kövessük a legnevesebb SEO szaklapokat, iratkozzunk fel a SEO levelező listákra és Youtube csatornákra.

Mindenképpen célszerű feliratkozni a Google Webmasters csatornára, ahol maga John Muller a cég szóvivője oszt meg rendszeresen információkat a kereső működéséről. De nagy név a szakmában még Brian Dean vagy Neil Patel.


A SEO kísérlet

Őszintén bevallom, ez a cikk nem csak azért született, hogy bemutassam a SEO alapokat. Azt is be szeretném mutatni, hogy működik is ha mindent jól csinálsz. A poszt írásának pillanatában a "keresőoptimalizálás" kulcsszóra a number 1 organikus találat így néz ki:

SERP: Google serp eredmények keresőoptimalizálás kulcsszóra

(Keresőoptimalizálás - első helyezett)

Igen, egy 2016-os cikk jelenik meg első helyen. A célom bekerülni erre a kulcsszóra a kereső első helyére. Persze nem lesz egyszerű, mert a jelenlegi első találat biztos több backlinkkel rendelkezik, nekem viszont van egy frissített, sokkal bővebb és átfogóbb cikkem a témáról. Az oldalam technikailag rendben van. Így nincs más dolgom, mint hátradőlni és várni a robotot.

Update 2018.08
Egy hónap telt el a poszt indexelése óta. Az hamar kiderült, hogy a jó helyhez bizony elég erős backlinkek kellenek. A "keresőoptimalizálás" kulcsszóra sajnos továbbra sem jön az oldal, viszont a "keresőoptimalizálás 2018" kulcsszóra bekerült a top 10-be! Mivel ez a poszt az utóbbi kulcsszóra van optimalizálva, minden bizonnyal nem fogja beelőzni a kollégát, viszont megpróbálkozok egy másik poszttal, ami csak a "keresőoptimalizálás" kulcsszóra lesz optimalizálva :)