×

Ezeket fogom kérdezni tőled, mielőtt az ügyfelem leszel

Főoldal> Blog> SEO Blog

Csentes Zoltán, SEO szakértő
Csentes Zoltán, SEO szakértő

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőoptimalizálás és webanalitika szakértője lettem.

Amikor egy leendő ügyfél keresőoptimalizálás szolgáltatás után érdeklődik nálam, egy részletes kérdőívet szoktam kiküldeni részére. A válaszokból kiderül számomra, hogy a vállalkozás menyire van tisztában a SEO fogalmával, tudja-e, hogy mit akar elérni és kiderül, hogy van-e értelme a közös munkának.

Kapok hozzáférést az eszközökhöz?

Ahhoz, hogy a munkámat teljes értékűen el tudjam látni, szükségem lesz a megfelelő hozzáférésekre a következő eszközökhöz:

A keresőoptimalizálás a tartalommal és a marketinggel szorosan összefüggő dolog. Ahhoz, hogy megfelelő SEO stratégiát alakítsunk ki, szükségünk van adatokra. Látnunk kell az oldalt történetét, hogyan működik a tartalom kezelés, mit lehet és mit nem a CMS-ben.

Induló, vagy már létező weboldal?

Most készülő oldalra kérnek SEO szolgáltatást, vagy egy már meglévő, működő oldalról beszélünk. Mindkét változatnál más lehetőségek állnak rendelkezésünkre. Egy még nem éles oldalnál például lehetőségünk van az oldal struktúráján nagyobb változtatásra, míg egy már évek óta működő struktúrába jóval kockázatosabb belenyúlni. Esetleg terveznek-e nagyobb struktúra változást, redesign-t a közeljövőben?

Milyen CMS-t használ az oldal?

Bár ezt könnyen meg lehet állapítani a forráskódból, mégis meg kell kérdezni, mert minden CMS-hez más-más SEO lehetőségek állnak rendelkezésünkre. Míg egy Wordpress oldalnál rengeteg SEO plugin lehet segítségünkre, addig például egy Shopify webáruháznál kevés beleszólásunk lehet a technikai működésbe. Egy Shoprenter motor már jóval rugalmasabban seozható, de egy egyedi CMS még jobban.

Mi a domain, vagy subdomain?

Már az ajánlatkérés során fontos tisztázni, hogy mely domain-re, subdomainre vonatkozzon a szolgáltatás. Sokan tisztában sincsenek azzal, hogy az oldaluk használ-e subdomaint, vagy hogy egyszerre több domaint is használnak. Elérhető lehet az oldal pl. domain.com/hu, domain.hu, vagy akár www subdomain alatt is. Ne az ajánlat elfogadása után derüljön ki, hogy van egy webshop.domain.hu weháruház is, amire szintén szólnia kell a SEO ajánlatnak.

Mi a termék? Miről szól a weboldal?

Nyilván ha a weboldalra ránéz az ember, látja, hogy az miről szól, mi a termék vagy szolgáltatás. De meg szoktam kérni az érdeklődőt, hogy írja le saját szavaival, szerinte miről szól az oldal. Mik azok a jellemzők, amik miatt az ő terméke jobb, mint a többieké? Esetleg van-e valamilyen szezonalitás, amiről tudnunk kell? Ezekből a válaszokból értékes információkat kaphatunk a jövőbeli stratégia kialakításához.

Ki a célközönség?

Ismeri a vállalkozás a célközönségét? Vannak demográfiai adataink a látogatókról? Esetleg már ki vannak alakítva perszónák? Tegezzük vagy magázzuk a közönséget? Ha ezekre már tudjuk a választ, az már fél siker. Ha nem, akkor a SEO szakértő feladata beállítani a megfelelő mérést analitikában és megismerni a célközönséget.

Mik a célok, KPI-ok?

Fontos a munka elején tisztázni, hogy mik a vezetőség céljai a SEO bevezetésével? Eladást szeretne növelni? Forgalmat szeretne növelni a blogon? Brandet szeretne építeni? Ezek mind olyan információk, amik a SEO stratégia megalkotásához nélkülözhetetlenek.

A kis vállalkozások sokszor azt se tudják mit jelent a KPI. Egyszerűen csak több ügyfelet, vásárlót szeretnének. Ezzel nincs is semmi baj, ilyenkor a SEO szakértő fogja meghatározni a fő KPI-okat.

Többnyelvű az oldal?

Célszerű a munka elején tisztázni, hogy csak Magyar piacra végzünk keresőoptimalizálást, vagy vannak-e más elérhető nyelvek is az oldalon? Esetleg még nem többnyelvű, de a jövőben tervezik bevezetni? Ha többnyelvű az oldal, megvan-e mindegyik nyelvhez a Search Console hozzáférés?

Kik a versenytársak?

Mindig meg szoktam kérdezni, hogy az ügyfél szerint kik a főbb versenytársai. Amikor pedig az organikus versenytárs elemzést elkészítem, nagyokat pislog az eredményen. Sokszor ugyanis az organikus helyzetkép teljesen mást mutat, mint amire az ügyfél számít. Ugyanakkor vannak olyan esetek, hogy az ügyfél nem tekint versenytársnak olyan oldalt, ami viszont az organikus piacon meghatározó versenyző.

Milyen egyéb marketing csatornákat használ?

Támogatjuk a forgalom növekedést fizetett hirdetéssel is, vagy csak a SEO-tól várja az ügyfél a forgalmat? PPC vagy SEO kell valójában? Esetleg médiakampány szokott futni? EDM? Ezek az információk mind hatással lehetnek a SEO eredményeinkre.

Ki csinálta korábban a SEO-t?

Mi leszünk az első szolgáltató, vagy volt-e már valaki korábban, aki a SEO szolgáltatást végezte. Ez azért fontos infó, mert ha valakitől átvesszük a munkát, akkor érdemes átbeszélni milyen irányokban, stratégiával indult el. Van-e már valamilyen timing, stratégia, dokumentáció pl. kulcsszókutatás? Nyilván én saját auditot készítek, és saját stratégiát fogok alkotni, viszont ha az előző ügynökség már sikeresen elvégzett egy részfeladatot, akkor én azt felhasználhatom és lehet, csak ellenőrizni kell.

Rendelkezésre áll fejlesztő?

Nagyon fontos, hogy a munka elején az oldal technikai hibáit fogjuk rendbe tenni. Ehhez pedig egy fejlesztőnek kell rendelkezésre állnia és elvégezni az általunk küldött javításokat, módosításokat. A legjobb, ha ez a fejlesztő belső munkatárs, de az se baj, ha külső fejlesztő. A lényeg, hogy amíg nincs erre dedikált személy, addig el se kezdjük a közös munkát!

Ki lesz a kapcsolattartó?

A fejlesztő mellett kell, hogy legyen egy folyamatos kapcsolattartó, aki az általam kiírt feladatokat delegálja és rendszerezi a fejlesztők felé. Én szívesen állok kapcsolatban fejlesztővel is, de az az egészséges, ha a kapcsolattartón keresztül kapja meg a fejlesztő a feladatokat.

Használ-e a vállalkozás valamilyen projektkövetőt?

A SEO feladatokat úgynevezett ticketekben szoktuk felvinni egy erre meghatározott feladatkezelő / projektkövető rendszerbe. Ebben a rendszerben következő minden feladat és rálát minden illetékes. A leggyakrabban használt projektkövető a JIRA, ASANA, RedMine.

Van-e szövegíró partnere a cégnek?

Bár a mesterséges intelligencia által írt szövegek egyre fejlettebbek, ma még szükség lehet belső, vagy külső PR / szövegíró ügynökségre. A SEO főként a tartalomról szól, ezért jó az elején tisztázni, ki fogja a keresőre optimalizált szövegeket megírni, módosítani. A SEO szakértő írja meg, vagy mi csak a kulcsszavakat biztosítjuk és az elkészült szöveget korrektúrázzuk?

Szükség lesz Local SEO-ra?

A local SEO-ra akkor van szüksége a vállalkozásnak, ha a terméke vagy szolgáltatása egy bizonyos területre (országra, régióra, városra) korlátozódik, vagy csak egyszerűen szeretne felkerülni a térképre. Ha több üzlettel rendelkezik az áruház, szintén el kell gondolkozni ezekre optimalizálni.

Elkötelezett legalább fél évet várni az eredményre?

A SEO egy hosszú távú folyamat, aminek nem egyik napról a másikra lesz eredménye. Az eredmény ráadásul nem csak a SEO szakértőtől függ, hanem a fejlesztések gyorsaságán is. Éppen ezért jó, ha már a munka megkezdése előtt ezt tisztázzuk.

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Ez is érdekelhet:

Nézz körül SEO / PPC és Analitika ajánlataink között!

Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.

HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK    PPC AJÁNLATOK    GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, cikkeket és újdonságokat.