SEO szakértő: 9 tipp a választáshoz

Csentes Zoltán    2021-01-05
elolvasom

Főoldal > SEO

Ha egy cég már eljutott arra a szintre, hogy felismerje a keresőoptimalizálás fontosságát és erre pénzt is áldozzon, akkor az egyik legnehezebb dolog a számukra megfelelő SEO szakértő kiválasztása. Ezt a 9 kérdést tedd fel, ha jó SEO szakembert keresel!

A SEO szakértő szakma

Belegondoltál már abba, hogy a keresőoptimalizálás mint szakma több, mint 20 éve létezik, de a mai napig nincs OKJ, vagy bármilyen más hivatalos szakmai képzése mint mondjuk egy autószerelőnek? Ennek egyszerű oka van: a Google kereső algoritmusai szigorúan titkosak és folyamatosan változnak. Tegnap még így működött a kereső, ma már úgy. A Google kezdőknek szóló SEO útmutatóján kívül semmilyen hivatalos dokumentáció nincs a kereső működéséről.

Éppen ezért nincs és nem is létezhet sehol olyan komplex tananyag, ahol ezt meg lehetne tanulni. Hogyan létezhet akkor mégis, hogy ennyi SEO szakértő van a piacon?

1. Mióta foglalkozik SEO-val

A kereső indulása óta (szerencsére) mindig voltak olyanok, akik próbálták megérteni a kereső működését és valamilyen eszközzel befolyásolni a találati listát. Mivel algoritmusról van szó, ez rendszerint működött is. Az évek során aztán kialakult egy feltételezhető kép a kereső működéséről. Szépen apránként tapasztalat útján rájöttek az emberek, hogy mik azok szempontok, amik hatással vannak a keresési eredményekre. Mivel a kereső algoritmusok változnak, a SEO szakma is változik.

A Google kereső folyamatosan változik, ezért a SEO szakma is

Ezzel csak arra akarok kilyukadni, hogy a folyamatosan változó SEO szakma miatt szinte lényegtelen, hogy valaki mióta dolgozik SEO szakértőként. A 4-5 éve még jól bevált technikák ma már semmit sem érnek. A fenti kérdés helyett, inkább az elmúlt egy évben elért eredményeire kérdezzünk rá!

2. Mennyire naprakész

A keresőoptimalizálás szakma olyan szinten változik napról-napra, hogy csak az a SEO szakértő tud lépést tartani a piaccal, aki rendszeresen követi a szakmai híreket, változásokat. A folyamatos algoritmus frissítések miatt rendszeresen alkalmazkodnunk kell az újabb és újabb kihívásokkal szemben. Kérdezzük meg, hogy mikor volt az utolsó algoritmus frissítés és milyen oldalakat érintett. Vagy soroljon fel csípőből 4-5 szakmai blogot amit követ, vagy 4-5 nemzetközi SEO szakértő nevet.

3. Ügynökség vagy szabadúszó

Választhatunk, hogy a SEO munkát szabadúszóra vagy ügynökségre bízzuk. Mindegyik mellett vannak pro és kontra érvek. Az ügyfélnek kell eldöntenie, hogy milyen minőségű szolgáltatásért szeretne fizetni. Míg egy ügynökségben legalább 2-3 fős SEO csoport működik, addig a szabadúszó egyedül végzi a munkát. Az ügynökségek általában megengedhetik maguknak a magasabb színvonalú eszközöket, ezáltal magasabb szintű szolgáltatást nyújtanak. Nyilván ezért több pénzt is kérnek. A szabadúszó olcsóbb, viszont mivel egyedül dolgozik korlátozott az ideje. Lehetne még sorolni a pro és kontrákat, de itt az fog dönteni, hogy az ügyfél milyen kategóriába pozícionálja magát.

4. A hírnév / referencia

Az nyilvánvaló, hogy aki jól csinálja a dolgát, az egy idő után ismert lesz a szakmában. Konferenciákra hívják és az eredményei alapján elismeri a szakma. Ezek az emberek tényleg SEO szakértők, ugyanakkor ezt ők is tudják magukról. Éppen ezért egy hírnévvel rendelkező szakember óradíja nagyon magas.

Van a másik véglet, amikor a keresőoptimalizálással foglalkozó személy még a neki fontos kulcsszavaira sem jön a keresőben és Google hirdetésekkel próbál ügyfelet szerezni. Mivel nincs hírnevük, ezeknek a díja a legolcsóbb. Azt is el kell mondani, hogy ugyanakkor ismerek olyan SEO szakértőt is, akinek még weboldala sincs, mégis sorban állnak hozzá az ügyfelek. Hogy miért? Mert bizonyított! A hírnév is egy olyan dolog, amit az ügyfélnek kell mérlegelnie.

5. Az ár

Nagyon gyakran az összes korábbi pontot figyelmen kívül hagyva csak az ár alapján választ az ügyfél. Ez a lehető legrosszabb, amit tehet. Itt nem egy árufeltöltőt kell kiválasztanunk - amit bárki képes megcsinálni - hanem egy SEO szakértőt!

Csak viszonyítás képpen mutatok egy képet a salary.com-ról, ami az aktuális átlagos fizetését mutatja egy SEO szakértőnek:

SEO szakértő átlagos fizetés

az átlagos órabér 40$, ~12.000 Ft - forrás: salary.com

A SEO szakik gyakran csomagajánlatokban gondolkoznak. Ezzel nincs is semmi baj, de mindig kérdezzünk rá, hogy mennyi munkaórát tartalmaz az ajánlat. Egy ügynökségnél ez általában az ajánlatadástól kezdve egészen a szerződésig szépen átlátható összeg.

Az olcsóbb nem mindig rosszabb, de ne legyenek illúzióink. Minél olcsóbb az óradíj, annál nagyobb a kockázata, hogy gyengébb szolgáltatást kapunk.

6. Egyéb szolgáltatások

Nagyon sokszor a keresőoptimalizálás elkezdésekor derül ki, hogy bizony a cég más területein is gondok vannak.

  • hibás, vagy egyáltalán nincs analitika beállítva
  • a PPC kampányok beállítása hibás,
  • vagy az oldal van tele technikai hibával és fejleszteni kellene.

Ilyenkor merül fel jogosan a kérdés, hogy miben tud még nekünk segíteni az ügynökség vagy a vállalkozó. Ha a fentiekhez mindhez ért az ügynökség, akkor elgondolkozhatunk azon, hogy egy kézben tartsuk ezeket. Már csak azért, mert a SEO-ban minden-mindennel összefügg. A jó PPC kampányhoz elengedhetetlen a kulcsszókutatás. Ugyanakkor egy jó PPC kampány erősen támogathatja az organic forgalmat. (Nem arra gondolok, hogy ha hirdetsz, akkor organic előnyt ad a Google, hanem például a hirdetés által később vissza jöhet a felhasználó organic-ban!) Ha mérni szeretnénk az eredményeket nélkülözhetetlen az analitika.

Azért beszélek itt ügynökségről, mert senki se várja el, hogy majd egy ember fogja a teljes marketingünket rendbe tenni! Ez már tényleg nem egy emberes munka! Sajnos vannak olyanok, akik úgy adják el magukat, hogy mindenhez (is) értenek és mindennek a specialistái (PPC/SEO/Analitika/UX/PRG).

Csak gondoljunk bele abba, hogy ezek mind külön szakterületek és mennyi időbe telik napra-készen tartani a tudásunkat akár csak az egyik területen, nemhogy három-négyen! És akkor ezek mellett, mennyi ideje maradhat a szakértőnek az ügyfeleire.

7. A szerződés

Általában három fajta szerződést ajánlhat fel a SEO szakértő, ebből az egyik kifejezetten káros az ügyfélnek!

  1. Eseti SEO audit
  2. Hosszú távú, fix havidíjas
  3. Sikerdíjas

1. Egy eseti audit megrendelése során, felmérik a weboldalunk aktuális állapotát, listázzák a hibákat és hogy miben lehetne fejlődni. És ennyi. Ezzel előrébb nem jut az ügyfél, ha nincs alapból egy erre a feladatra delegált embere, aki mellesleg fejlesztő és SEO szakértő is egyben.

2. SEO szakembert hosszú távra keresünk! Ahogy új könyvelőt se keresünk havonta, ennek a szerződésnek is csak akkor van értelme, ha hosszú távra szól. Arról nem beszélve, hogy ha minőségi és tartós javulást szeretnénk elérni, akkor legalább egy év kell.

3. Ez a lehető legveszélyesebb szerződési típus az ügyfél számára. A szerződés nagyon kecsegtetően hangozhat: az ügyfél csak akkor fizet utólag, ha meghatározott kulcsszavakra, meghatározott helyen jelenik meg a keresőben. És a hangsúly itt a meghatározott kulcsszón van. Jobb esetben általában 4-5 rövid kulcsszót határoznak meg és a teljes oldalt csak ezekre optimalizálják. (ezzel máris egy Google büntetést kockáztatunk). Ezt megtámogatják egy gyors és nagy mennyiségű linképítéssel, ami szintén feltűnik a Google algoritmusnak, mert nem fokozatos és természetes (Google Penguin). Rosszabb esetben olyan long-tail kulcsszavakat határoz meg a SEO szaki, amire alapból jó poziban jönne az ügyfél. Ilyen például, ha a termékünk egyedi fantázianévvel rendelkezik. Ha erre keresünk, akkor tuti az első hely.

Gondoljunk csak bele. A sikerdíjas szerződés lényege, hogy az ügyfél minél hamarabb előre kerüljön a keresőben, ezáltal a szaki minél több pénzt keressen. Tegyük fel a kérdést magunknak: Megéri egy ilyet kockáztatni rövid távon, ha pár hónap múlva a Google egy olyan büntetést dob az oldalunkra, hogy új domainnel kell újrakezdenünk mindent? Mennyit kell majd paid hirdetésre költenünk, hogy elérjük a régi vásárlások számot?

Ha hosszú távú keresőoptimalizálást szeretnénk, akkor ne válasszunk sikerdíjas szerződést. Persze van, amikor lehet ezt választani. Ha például időszakos, eseti microsite-ról beszélünk, aminek nem baj, ha kap egy büntetést az akció után.

8. A garancia

Az eredményes SEO munkát nagyon sok külső tényező befolyásolja. Ezek közül csak egy, hogy az ügyfélnél mekkora hajlandóság lesz az együttműködésre. Hiába sorolja fel a szakember az oldal technikai hibáit és tesz javaslatot a javításukra, ha az ügyfél nem, vagy csak késve javítja ezeket. Nyilván így senki sem vállal szívesen garanciát. Ettől függetlenül lehetnek olyan súlyos, szakmai hibák SEO oldalon is, aminek az ügyfél látja a kárát. Ezeket érdemes letisztázni a szerződésben.

9. Éljünk az ingyenes SEO audit lehetőségével

Ha lehetőségünk van, kérjünk be a szakértőtől egy ingyenes mini SEO auditot, amiben összefoglalja számunkra az oldalunk állapotát. Ez egy nagyon jó szűrő számunkra, amivel hamar eldönthetjük, hogy az illető ért-e ahhoz amit csinál. Én például kifejezetten szeretek ilyen mini auditot csinálni, mert egyrészt kapok egy kiindulási képen a leendő projektről, másrészt a leendő ügyfél is látja a hozzáértést.

A Google 2020 februárjában adott ki egy ajánlást arról, hogyan válasszunk SEO szakértőt. Ebben a videóban három fontos dolgot emelnek ki:

  1. interjú a SEO szakértővel
  2. referenciák ellenőrzése
  3. mini audit kérése

Google ajánlás SEO szakértő választásához

Összefoglalás

Már 20 éve létezik keresőoptimalizálás, de a 4-5 éve bevált technikák már semmit sem érnek. Ezért ne azt nézd, hogy mióta dolgozik valaki a szakmában, hanem hogy milyen eredményeket ért el az elmúlt egy évben. Nagyon fontos, hogy naprakész embert válasszunk. A hírnév fontos tényező lehet, de nem a legfontosabb! Akár csak az ár! Mérlegeljük, hogy ügynökségre van-e szükségünk, vagy elég egy ember, aki havi pár órában foglalkozik velünk. A cikk írása pillanatában én ügynökségnél dolgoztam, azóta viszont szabadúszó vagyok, így elmondható, hogy próbáltam a cikket nem egyoldalúan megírni :)

Megosztani ér:

Kérjen INGYENES SEO auditot

Adja meg weboldala elérhetőségét, és INGYEN készítek egy gyors SEO auditot Önnek! A SEO audit a legsúlyosabb hibákat fogja tartalmazni, de nem helyettesíti a teljes SEO audit szolgáltatást.

* A kellő hozzáférések hiányában ez az audit csak korlátozott elemeket vizsgál. Az auditokat érkezési sorrendben készítem és fenntartom a jogot az elutasításra.