SEO szakértő: 8 tipp a választáshoz

Csentes Zoltán    2019-03-01

Ha egy cég már eljutott arra a szintre, hogy felismerje a keresőoptimalizálás fontosságát és erre pénzt is áldozzon, akkor az egyik legnehezebb dolog a számukra megfelelő SEO szakértő kiválasztása. Ezt a 8 kérdést tedd fel, ha jó SEO szakembert keresel!

A SEO szakértő, mint szakma

Belegondoltál már abba, hogy a keresőoptimalizálás mint szakma több, mint 20 éve létezik, de a mai napig nincs OKJ, vagy bármilyen más hivatalos szakmai képzése mint mondjuk egy autószerelőnek? Ennek egyszerű oka van: a Google kereső algoritmusai szigorúan titkosak és folyamatosan változnak. Tegnap még így működött a kereső, ma már úgy. A Google kezdőknek szóló SEO útmutatóján kívül semmilyen hivatalos dokumentáció nincs a kereső működéséről.

Éppen ezért nincs és nem is létezhet sehol olyan komplex tananyag, ahol ezt meg lehetne tanulni. Hogyan létezhet akkor mégis, hogy ennyi SEO szakértő van a piacon?


1. Mióta dolgozik a szakmában

A kereső indulása óta (szerencsére) mindig voltak olyanok, akik próbálták megérteni a kereső működését és valamilyen eszközzel befolyásolni a találati listát. Mivel algoritmusról van szó, ez rendszerint működött is. Az évek során aztán kialakult egy feltételezhető kép a kereső működéséről. Szépen apránként tapasztalat útján rájöttek az emberek, hogy mik azok szempontok, amik hatással vannak a keresési eredményekre. Mivel a kereső algoritmusok változnak, a SEO szakma is változik.

Lényegtelen, hogy mióta dolgozik a SEO szakértő! Az elmúlt egy év eredménye számít!

(nem az számít mióta dolgozol, hanem hogy mit értél el tavaly)

Ezzel csak arra akarok kilyukadni, hogy a folyamatosan változó SEO szakma miatt szinte lényegtelen, hogy valaki mióta dolgozik SEO szakértőként. A 4-5 éve még jól bevált technikák ma már semmit sem érnek. A fenti kérdés helyett, inkább az elmúlt egy évben elért eredményeire kérdezzünk rá!


2. Mennyire naprakész

A keresőoptimalizálás szakma olyan szinten változik napról-napra, hogy csak az a SEO szakértő tud lépést tartani a piaccal, aki rendszeresen követi a szakmai híreket, változásokat. A folyamatos algoritmus frissítések miatt rendszeresen alkalmazkodnunk kell az újabb és újabb kihívásokkal szemben. Kérdezzük meg, hogy mikor volt az utolsó algoritmus frissítés és milyen oldalakat érintett. Vagy soroljon fel csípőből 4-5 szakmai blogot amit követ, vagy 4-5 nemzetközi SEO szakértő nevet.

A szakmai hírek rendszeres olvasása a jó SEO szakértő ismérve

(nagyon fontos a szakmai hírek követése)


3. Ügynökség vagy szabadúszó

Választhatunk, hogy a SEO munkát szabadúszóra vagy ügynökségre bízzuk. Mindegyik mellett vannak pro és kontra érvek. Az ügyfélnek kell eldöntenie, hogy milyen minőségű szolgáltatásért szeretne fizetni. Míg egy ügynökségben legalább 2-3 fős SEO csoport működik, addig a szabadúszó egyedül végzi a munkát. Az ügynökségek általában megengedhetik maguknak a magasabb színvonalú eszközöket, ezáltal magasabb szintű szolgáltatást nyújtanak. Nyilván ezért több pénzt is kérnek. A szabadúszó olcsóbb, viszont mivel egyedül dolgozik korlátozott az ideje. Lehetne még sorolni a pro és kontrákat, de itt az fog dönteni, hogy az ügyfél milyen kategóriába pozícionálja magát.

Ügynökség vagy szabadúszó legyen a SEO szakértő

(az ügynökség drága, a szabadúszó nem bírja)


4. A hírnév

Az nyilvánvaló, hogy aki jól csinálja a dolgát, az egy idő után ismert lesz a szakmában. Konferenciákra hívják és az eredményei alapján elismeri a szakma. Ezek az emberek tényleg SEO szakértők, ugyanakkor ezt ők is tudják magukról. Éppen ezért egy hírnévvel rendelkező szakember óradíja nagyon magas.

Van a másik véglet, amikor a keresőoptimalizálással foglalkozó személy még a neki fontos kulcsszavaira sem jön a keresőben és Google hirdetésekkel próbál ügyfelet szerezni. Mivel nincs hírnevük, ezeknek a díja a legolcsóbb. Azt is el kell mondani, hogy ugyanakkor ismerek olyan SEO szakértőt is, akinek még weboldala sincs, mégis sorban állnak hozzá az ügyfelek. Hogy miért? Mert bizonyított! A hírnév is egy olyan dolog, amit az ügyfélnek kell mérlegelnie.

John Mueller a Google SEO szakembere

(John Muellert nem kell bemutatni...)


5. Az ár

Nagyon gyakran az összes korábbi pontot figyelmen kívül hagyva csak az ár alapján választ az ügyfél. Ez a lehető legrosszabb, amit tehet. Itt nem egy árufeltöltőt kell kiválasztanunk - amit bárki képes megcsinálni - hanem egy SEO szakértőt!

Csak viszonyítás képpen mutatok egy infografikát, ami bár 2011-ben készült, jól mutatja milyen összegben kell gondolkoznunk:

SEO szakértő fizetések az USA-ban

forrás: OnwardSearch

A SEO szakik gyakran csomagajánlatokban gondolkoznak. Ezzel nincs is semmi baj, de mindig kérdezzünk rá, hogy mennyi munkaórát tartalmaz az ajánlat. Egy ügynökségnél ez általában az ajánlatadástól kezdve egészen a szerződésig szépen átlátható összeg.

Az olcsóbb nem mindig rosszabb, de ne legyenek illúzióink. Minél olcsóbb az óradíj, annál nagyobb a kockázata, hogy gyengébb szolgáltatást kapunk.


6. Egyéb szolgáltatások

Nagyon sokszor a keresőoptimalizálás elkezdésekor derül ki, hogy bizony a cég más területein is gondok vannak.

  • hibás, vagy egyáltalán nincs analitika beállítva
  • a PPC kampányok beállítása hibás,
  • vagy az oldal van tele technikai hibával és fejleszteni kellene.

Ilyenkor merül fel jogosan a kérdés, hogy miben tud még nekünk segíteni az ügynökség vagy a vállalkozó. Ha a fentiekhez mindhez ért az ügynökség, akkor elgondolkozhatunk azon, hogy egy kézben tartsuk ezeket. Már csak azért, mert a SEO-ban minden-mindennel összefügg. A jó PPC kampányhoz elengedhetetlen a kulcsszókutatás. Ugyanakkor egy jó PPC kampány erősen támogathatja az organic forgalmat. (Nem arra gondolok, hogy ha hirdetsz, akkor organic előnyt ad a Google, hanem például a hirdetés által később vissza jöhet a felhasználó organic-ban!) Ha mérni szeretnénk az eredményeket nélkülözhetetlen az analitika.

Azért beszélek itt ügynökségről, mert senki se várja el, hogy majd egy ember fogja a teljes marketingünket rendbe tenni! Ez már tényleg nem egy emberes munka!


7. A szerződés

Általában három fajta szerződést ajánlhat fel a SEO szakértő, ebből az egyik kifejezetten káros az ügyfélnek!

  1. Eseti audit
  2. Hosszú távú, fix havidíjas
  3. Sikerdíjas

1. Egy eseti audit megrendelése során, felmérik a weboldalunk aktuális állapotát, listázzák a hibákat és hogy miben lehetne fejlődni. És ennyi. Ezzel előrébb nem jut az ügyfél, ha nincs alapból egy erre a feladatra delegált embere, aki mellesleg fejlesztő és SEO szakértő is egyben.

2. SEO szakembert hosszú távra keresünk! Ahogy új könyvelőt se keresünk havonta, ennek a szerződésnek is csak akkor van értelme, ha hosszú távra szól. Arról nem beszélve, hogy ha minőségi és tartós javulást szeretnénk elérni, akkor legalább egy év kell.

3. Ez a lehető legveszélyesebb szerződési típus az ügyfél számára. A szerződés nagyon kecsegtetően hangozhat: az ügyfél csak akkor fizet utólag, ha meghatározott kulcsszavakra, meghatározott helyen jelenik meg a keresőben. És a hangsúly itt a meghatározott kulcsszón van. Jobb esetben általában 4-5 rövid kulcsszót határoznak meg és a teljes oldalt csak ezekre optimalizálják. (ezzel máris egy Google büntetést kockáztatunk). Ezt megtámogatják egy gyors és nagy mennyiségű linképítéssel, ami szintén feltűnik a Google algoritmusnak, mert nem fokozatos (Google Penguin). Rosszabb esetben olyan long-tail kulcsszavakat határoz meg a SEO szaki, amire alapból jó poziban jönne ügyfél. Ilyen például, ha a termékünk egyedi fantázianévvel rendelkezik. Ha erre keresünk, akkor tuti az első hely.

Gondoljunk csak bele. A sikerdíjas szerződés lényege, hogy az ügyfél minél hamarabb előre kerüljön a keresőben, ezáltal a szaki minél több pénzt keressen. Tegyük fel a kérdést magunknak: Megéri egy ilyet kockáztatni rövid távon, ha pár hónap múlva a Google egy olyan büntetést dob az oldalunkra, hogy új domainnel kell újrakezdenünk mindent? Mennyit kell majd paid hirdetésre költenünk, hogy elérjük a régi vásárlások számot?

Ha hosszú távú keresőoptimalizálást szeretnénk, akkor ne válasszunk sikerdíjas szerződést. Persze van, amikor lehet ezt választani. Ha például időszakos, eseti microsite-ról beszélünk, aminek nem baj, ha kap egy büntetést az akció után.


8. A garancia

Az eredményes SEO munkát nagyon sok külső tényező befolyásolja. Ezek közül csak egy, hogy az ügyfélnél mekkora hajlandóság lesz az együttműködésre. Hiába sorolja fel a szakember az oldal technikai hibáit és tesz javaslatot a javításukra, ha az ügyfél nem, vagy csak késve javítja ezeket. Nyilván így senki sem vállal szívesen garanciát. Ettől függetlenül lehetnek olyan súlyos, szakmai hibák SEO oldalon is, aminek az ügyfél látja kárát. Ezeket érdemes letisztázni a szerződésben.

Ki vállal garanciát és mire?

(nincs garancia ha nincs kölcsönös együttműködés)

Összefoglalás

Már 20 éve létezik keresőoptimalizálás, de a 4-5 éve bevált technikák már semmit sem érnek. Ezért ne azt nézd, hogy mióta dolgozik valaki a szakmában, hanem hogy milyen eredményeket ért el az elmúlt egy évben. Nagyon fontos, hogy naprakész embert válasszunk. A hírnév fontos tényező lehet, de nem a legfontosabb! Akár csak az ár! Mérlegeljük, hogy ügynökségre van-e szükségünk, vagy elég egy ember, aki havi pár órában foglalkozik velünk. Habár én ügynökségnél dolgozok, próbáltam a cikket nem egyoldalúan megírni.


Megosztani ér:


Mennyire volt hasznos számodra a cikk?

Értékelések száma: 5
Átlagos értékelés : 4.6

Kíváncsi vagyok a véleményedre is: