9 SEO szakértő: 9 tipp a jó szakember választáshoz

SEO szakértő: 9 tipp a jó szakember választáshoz

Csentes Zoltán    2021-07-01
elolvasom

Főoldal > SEO

Ha egy cég már eljutott arra a szintre, hogy felismerje miért fontos a SEO és erre pénzt is áldozzon, akkor az egyik legnehezebb dolog a számukra megfelelő SEO szakértő kiválasztása. Ezt a 9 kérdést tedd fel, ha jó SEO szakembert keresel!

A SEO szakértő szakma

Belegondoltál már abba, hogy a keresőoptimalizálás mint szakma több, mint 20 éve létezik, de a mai napig nincs OKJ, vagy bármilyen más hivatalos szakmai képzése, mint mondjuk egy autószerelőnek? Ennek egyszerű oka van: a Google kereső algoritmusai szigorúan titkosak és folyamatosan változnak. Tegnap még így működött a Google kereső, ma már úgy. A Google kezdőknek szóló SEO útmutatóján kívül semmilyen hivatalos dokumentáció nincs a kereső működéséről.

Éppen ezért nincs, és nem is létezhet sehol olyan komplex tananyag, ahol ezt meg lehetne tanulni. Hogyan létezhet akkor mégis, hogy ennyi SEO szakértő van a piacon?

Miért van szükség SEO szakértőre?

Azon túl, hogy a keresőoptimalizálás költséghatékonyan vásárlókat hoz az oldalunkra, hosszútávú előnyre tehetünk szert a versenytársakkal szemben. Ehhez viszont a SEO feladatokat olyan szakértőnek kell végeznie, aki folyamatosan követi a Google kereső által támasztott követelményeket, iránymutatásokat.

Sokan úgy gondolják, hogy majd maguk végzik el a SEO szakértő munkáját, de ilyenkor gondoljunk bele a következőkbe:

  • Lesz időnk folyamatosan képezni magunkat?
  • Szakmai esettanulmányokat bújni, hogy megtaláld a számodra megfelelő SEO stratégiát?
  • Leszel egy kicsit fejlesztő?
  • Leszel egy kicsit UX szakértő?
  • Van affinitásod szöveget írni?
  • Megtanulod profi szinten használni a SEO eszközöket?

Ahogy a fenti listából is látszik, ez mind rengeteg időt venne el egy cég életéből, ezért be kell látni, hogy jobb a keresőoptimalizálás szakemberre bízni!

Ha beláttuk, hogy szükség van szakértőre, a kiválasztás során érdemes feltennünk néhány kérdést:

1. Mióta foglalkozik SEO-val

A kereső indulása óta (szerencsére) mindig voltak olyanok, akik próbálták megérteni a kereső működését és valamilyen eszközzel befolyásolni a találati listát. Mivel algoritmusról van szó, ez rendszerint működött is. Az évek során aztán kialakult egy feltételezhető kép a kereső működéséről. Szépen apránként tapasztalat útján rájöttek az emberek, hogy mik azok szempontok, amik hatással vannak a keresési eredményekre. Mivel a kereső algoritmusok változnak, a SEO szakma is változik.

A Google kereső folyamatosan változik, ezért a SEO szakma is

Ezzel csak arra akarok kilyukadni, hogy a folyamatosan változó SEO szakma miatt szinte lényegtelen, hogy valaki mióta dolgozik SEO szakértőként. A 4-5 éve még jól bevált technikák ma már semmit sem érnek. A fenti kérdés helyett, inkább az elmúlt egy évben elért eredményeire kérdezzünk rá!

2. Mennyire naprakész

A keresőoptimalizálás szakma olyan szinten változik napról-napra, hogy csak az a SEO szakértő tud lépést tartani a piaccal, aki rendszeresen követi a szakmai híreket, változásokat. A folyamatos algoritmus frissítések miatt rendszeresen alkalmazkodnunk kell az újabb és újabb kihívásokhoz. Kérdezzük meg, hogy mikor volt az utolsó algoritmus frissítés és milyen oldalakat érintett. Vagy soroljon fel csípőből 4-5 szakmai blogot amit követ, vagy 4-5 nemzetközi SEO szakértő nevet, akiket követ.

3. Ügynökség vagy szabadúszó

Választhatunk, hogy a SEO munkát szabadúszóra vagy ügynökségre bízzuk. Mindegyik mellett vannak pro és kontra érvek. Az ügyfélnek kell eldöntenie, hogy milyen minőségű szolgáltatásért szeretne fizetni. Míg egy ügynökségben legalább 2-3 fős SEO csapat működik, addig a szabadúszó egyedül végzi a munkát.

Az ügynökségek általában megengedhetik maguknak a magasabb színvonalú eszközöket, ezáltal magasabb szintű szolgáltatást nyújtanak. Nyilván ezért több pénzt is kérnek. A szabadúszó olcsóbb, viszont mivel egyedül dolgozik korlátozott az ideje.

Ki végzi majd a tényleges SEO munkát?

Az ügynökségeknél jellemző, hogy személytelenebb kapcsolat alakul ki ügyfél és szolgáltató között. De gyakran hallom problémának azt is, hogy a tényleges munkát az éppen aktuális junior kollégának osztják ki, és az igazi SEO szakértő, csak néha napján felügyeli a munkát.

Szabadúszó választása esetén biztosak lehetünk abban, hogy a munka szakszerűen és kellő gondossággal lesz elvégezve, mert a vállalkozónak a hírneve és a fizetése forog kockán!

Lehetne még sorolni a pro és kontrákat, de itt az fog dönteni, hogy az ügyfél milyen kategóriába pozícionálja magát.

4. Milyen hírnévvel, SEO referenciával rendelkezik

Az nyilvánvaló, hogy aki jól csinálja a dolgát, az egy idő után ismert lesz a szakmában. Konferenciákra hívják és az eredményei alapján elismeri a szakma. Ezek az emberek tényleg SEO szakértők, ugyanakkor ezt ők is tudják magukról. Éppen ezért egy hírnévvel rendelkező szakember óradíja nagyon magas.

Ugyanakkor az is igaz, hogy nem minden SEO szakértő szeret színpadon lenni, self-brandinggel foglalkozni, mégis sorban állnak előtte az ügyfelek. A hírnév egy olyan dolog, amit az ügyfélnek kell mérlegelnie. De az egyik legfontosabb dolog, hogy mindig kérjünk referenciát.

Hogyan kérjünk SEO referenciát?

  • kérjük be, milyen korábbi ügyfelekkel dolgozott
  • keressük meg ezeket, és érdeklődjünk mennyire voltak elégedettek
  • kérjünk kattintás riportot Search Console-ból egy évre
  • nézzük meg a SEO szakértő Google My Business fiókjában az értékeléseket
  • keressünk rá a LinkedIn profiljára, milyen ajánlásai vannak

5. Az ár

Nagyon gyakran az összes korábbi pontot figyelmen kívül hagyva csak az ár alapján választ az ügyfél. Ez a lehető legrosszabb, amit tehet. Itt nem egy árufeltöltőt kell kiválasztanunk - amit bárki képes megcsinálni - hanem egy SEO szakértőt!

Csak viszonyításképpen mutatok egy képet a salary.com-ról, ami az aktuális átlagos fizetését mutatja egy SEO szakértőnek:

SEO szakértő átlagos fizetés

az átlagos órabér 40$, ~12.000 Ft - forrás: salary.com

A SEO szakik gyakran csomagajánlatokban gondolkoznak. Ezzel nincs is semmi baj, de mindig kérdezzünk rá, hogy mennyi munkaórát tartalmaz az ajánlat. Egy ügynökségnél ez általában az ajánlatadástól kezdve egészen a szerződésig szépen átlátható összeg.

Az olcsóbb nem mindig rosszabb, de ne legyenek illúzióink. Minél olcsóbb az óradíj, annál nagyobb a kockázata, hogy gyengébb szolgáltatást kapunk.

6. Egyéb szolgáltatások

Nagyon sokszor a keresőoptimalizálás elkezdésekor derül ki, hogy bizony a cég más területein is gondok vannak.

  • hibás, vagy egyáltalán nincs analitika beállítva
  • a PPC kampányok beállítása hibás,
  • UX problémáktól hemzseg az oldal,
  • vagy az oldal van tele technikai hibával és fejleszteni kellene.

Ilyenkor merül fel jogosan a kérdés, hogy miben tud még nekünk segíteni az ügynökség vagy a vállalkozó. Ha a fentiekhez mindhez ért az ügynökség, akkor elgondolkozhatunk azon, hogy egy kézben tartsuk ezeket. Már csak azért, mert a SEO-ban minden-mindennel összefügg. A jó PPC kampányhoz elengedhetetlen a kulcsszókutatás. Ugyanakkor egy jó PPC kampány erősen támogathatja az organic forgalmat. (Nem arra gondolok, hogy ha hirdetsz, akkor organic előnyt ad a Google, hanem például a hirdetés által később vissza jöhet a felhasználó organic-ban!) Ha mérni szeretnénk az eredményeket nélkülözhetetlen az analitika.

Azért beszélek itt ügynökségről, mert senki se várja el, hogy majd egy ember fogja a teljes marketingünket rendbe tenni! Ez már tényleg nem egy emberes munka! Sajnos vannak olyanok, akik úgy adják el magukat, hogy mindenhez (is) értenek, és mindennek a specialistái (PPC/SEO/Analitika/UX/PRG).

Csak gondoljunk bele abba, hogy ezek mind külön szakterületek és mennyi időbe telik napra-készen tartani a tudásunkat akár csak az egyik területen, nemhogy három-négyen! És akkor ezek mellett, mennyi ideje maradhat a "szakértőnek" az ügyfeleire.

7. A szerződés

Általában három fajta szerződést ajánlhat fel a SEO szakértő, ebből az egyik kifejezetten káros az ügyfélnek!

  1. Eseti SEO audit
  2. Hosszú távú, fix havidíjas
  3. Sikerdíjas

1. Egy eseti audit megrendelése során, felmérik a weboldalunk aktuális állapotát, listázzák a hibákat és hogy miben lehetne fejlődni. És ennyi. Ezzel előrébb nem jut az ügyfél, ha nincs alapból egy erre a feladatra delegált embere, aki mellesleg fejlesztő és SEO szakértő is egyben.

2. SEO szakembert hosszú távra keresünk! Ahogy új könyvelőt se keresünk havonta, ennek a szerződésnek is csak akkor van értelme, ha hosszú távra szól. Arról nem beszélve, hogy ha minőségi és tartós javulást szeretnénk elérni, akkor legalább egy év kell.

3. Ez a lehető legveszélyesebb szerződési típus az ügyfél számára. A szerződés nagyon kecsegtetően hangozhat: az ügyfél csak akkor fizet utólag, ha meghatározott kulcsszavakra, meghatározott helyen jelenik meg a keresőben. És a hangsúly itt a meghatározott kulcsszón van. Jobb esetben általában 4-5 rövid kulcsszót határoznak meg és a teljes oldalt csak ezekre optimalizálják. (ezzel máris egy Google büntetést kockáztatunk). Ezt megtámogatják egy gyors és nagy mennyiségű linképítéssel, ami szintén feltűnik a Google algoritmusnak, mert nem fokozatos és természetes (Google Penguin). Rosszabb esetben olyan long-tail kulcsszavakat határoz meg a SEO szaki, amire alapból jó poziban jönne az ügyfél. Ilyen például, ha a termékünk egyedi fantázianévvel rendelkezik. Ha erre keresünk, akkor tuti az első hely.

Gondoljunk csak bele. A sikerdíjas szerződés lényege, hogy az ügyfél minél hamarabb előre kerüljön a keresőben, ezáltal a szaki minél több pénzt keressen. Tegyük fel a kérdést magunknak: Megéri egy ilyet kockáztatni rövid távon, ha pár hónap múlva a Google egy olyan büntetést dob az oldalunkra, hogy új domainnel kell újrakezdenünk mindent? Mennyit kell majd paid hirdetésre költenünk, hogy elérjük a régi vásárlások számot?

Ha hosszú távú keresőoptimalizálást szeretnénk, akkor ne válasszunk sikerdíjas szerződést. Persze van, amikor lehet ezt választani. Ha például időszakos, eseti microsite-ról beszélünk, aminek nem baj, ha kap egy büntetést az akció után.

Dolgozik konkurenciával?

A szerződéskötés során ne felejtsünk rákérdezni arra, hogy dolgozik-e már versenytársunkkal, vagy vállal-e SEO munkát a konkurenciánknak? Személy szerint én nem tartom sem etikusnak, sem ésszerű döntésnek elvállalni a versenytársat. Azzal, hogy ugyanazon szakterületben két ügyfél oldalát kell optimalizálni ugyanarra a kulcsszóra, az egyik így is-úgyis gyengébben fog teljesíteni. Szerintem a kettő nem férhet meg egymás mellett.

8. A garancia

Az eredményes SEO munkát nagyon sok külső tényező befolyásolja. Ezek közül csak egy, hogy az ügyfélnél mekkora hajlandóság lesz az együttműködésre. Hiába sorolja fel a szakember az oldal technikai hibáit és tesz javaslatot a javításukra, ha az ügyfél nem, vagy csak késve javítja ezeket. Nyilván így senki sem vállal szívesen garanciát. Ettől függetlenül lehetnek olyan súlyos, szakmai hibák SEO oldalon is, aminek az ügyfél látja a kárát. Ezeket érdemes letisztázni a szerződésben.

"Senki sem garantálhatja Önnek, hogy a webhelye az első helyen jelenik meg a Google-on."

—Google, Irányelvek

Messziről kerüljük el azokat az ügynökségeket, szolgáltatókat, akik garanciát vállalnak egy bizonyos pozíció elérésére!

9. Éljünk az ingyenes SEO audit lehetőségével

Ha lehetőségünk van, kérjünk be a szakértőtől egy ingyenes mini SEO auditot, amiben összefoglalja számunkra az oldalunk állapotát. Ez egy nagyon jó szűrő számunkra, amivel hamar eldönthetjük, hogy az illető ért-e ahhoz, amit csinál. Én például kifejezetten szeretek ilyen mini auditot csinálni, mert egyrészt kapok egy kiindulási képen a leendő projektről, másrészt a leendő ügyfél is látja a hozzáértést.

A Google 2020 februárjában adott ki egy ajánlást arról, hogyan válasszunk SEO szakértőt. Ebben a videóban három fontos dolgot emelnek ki:

  1. interjú a SEO szakértővel
  2. referenciák ellenőrzése
  3. mini audit kérése

Google ajánlás SEO szakértő választásához

Mi a SEO szakértő feladata?

Amennyiben a fenti szempontok alapján sikerül kiválasztanunk a számunkra megfelelő szakembert, a következő lépések várnak ránk:

SEO konzultáció

Az első SEO megbeszélés alkalmával megismerkedik a szakértő az oldallal, az elvárásokkal. Felméri a lehetőségeket és elmondja hogyan zajlik egy SEO projekt. Oldal nagyságtól függően a SEO konzultációkat célszerű legalább 2 hetente megtartani, így a folyamatos ügyfél-szakértő kapcsolattartás is biztosított.

SEO audit

Az első konzultáció után következik az első SEO audit. Ez az audit egy teljes értékű SEO elemzést foglal magában, amit több fizetős szoftver adatai és sok éves SEO tapasztalat alapján készít el a SEO szakértő. Az audit az oldal állapotától függően akár 40+ oldalból is állhat. Az auditban részletesen leírjuk a talált hibákat és a javaslatokat a javításukra. Az audit nem csak a technikai hibákat fogja tartalmazni, hanem kapunk egy általános képet az organikus versenytársainkról is!

SEO stratégia

Az audit alapján megismerjük a nagyobb hibákat, viszont ezek javítása nem feltétlen eredményez még organikus javulást. Az organikus fejlődéshez SEO startégiára lesz szükségünk, amiben meghatározzuk a prioritásokat, a célokat és az eszközöket. A stratégiában már határidőket is megfogalmazhatunk.

Technikai SEO

SEO eredmény csak akkor érhető el, ha a weboldal technikailag rendben van, megfelelően indexelhető és minden tekintetben megfelel a keresőoptimalizálás alapvető technikai feltételeinek. A technikai SEO során kijavítjuk a nagyobb hibákat.

On-Page SEO, tartalomfejlesztés

Az On-page optimalizáció a keresőoptimalizálás azon pontja, amikor a weboldal tartalmát a keresési szándékra és a megfelelő kulcsszavakra optimalizáljuk. A tartalomfejlesztés rengeteg elemre kiterjed, title, description, headingek és kép optimalizálás, de a belső és külső linkek és a UX is fontos szempont.

Linképítés

Az On-site SEO mellett a másik legfontosabb SEO eszköz, amivel eredményt lehet elérni az a linképítés. Ha az oldal technikailag már rendben, a tartalom kulcsszóra optimalizált, akkor egy dolog határozhatja még meg az oldalunk keresőbeli helyezését, a rá mutató linkek száma és minősége.

Milyen SEO eszközöket használ egy szakértő?

Megfelelő minőségű munkát, csak jó minőségű eszközzel lehet végezni. Ez igaz a SEO-ra is. A piacon rengeteg ingyenes eszköz létezik, de a legjobb SEO tool-ok havi előfizetési díja akár több 100 dollár is lehet. Ahogy korábban írtam, ezeknek az eszközöket az árát a SEO ügynökségek könnyen kitermelik, de egy vállalkozónak már nem olyan egyszerű. Ilyenkor a SEO szakértő két dolgot tehet:

  • az ügyféllel veteti meg az eszközt és csak hozzáférést kér
  • saját magának veszi az eszközt, de beépíti az áraiba

Mindkét út járható, de azzal legyünk tisztában, hogy ha az eszközre a SEO szakértő fizet elő, akkor a historikus adatok is nála maradnak egy esetleges szétválás esetén. Ez azt jelenti, hogy elveszítheti az ügyfél például a figyelt kulcsszavak korábbi pozícióit, a technikai fejlődés alakulását visszamenőleg, stb.

Legnépszerűbb SEO eszközök:

  • Google Search Console
  • Google Pagespeed Insights
  • Search Console Insights
  • Google Keyword Planner
  • Google Analytics
  • SEMRush
  • Ahrefs
  • Screaming Frog
  • Website Auditor
  • Rank Tracker
  • GTmetrix

Összefoglalás

Már 20 éve létezik keresőoptimalizálás, de a 4-5 éve bevált technikák már semmit sem érnek. Ezért ne azt nézd, hogy mióta dolgozik valaki a szakmában, hanem hogy milyen eredményeket ért el az elmúlt egy évben. Nagyon fontos, hogy naprakész embert válasszunk. A hírnév fontos tényező lehet, de nem a legfontosabb! Akár csak az ár! Mérlegeljük, hogy ügynökségre van-e szükségünk, vagy elég egy ember, aki havi pár órában foglalkozik velünk. A cikk írása pillanatában én ügynökségnél dolgoztam, azóta viszont szabadúszó vagyok, így elmondható, hogy próbáltam a cikket nem egyoldalúan megírni :)

Megosztani ér:

Kérjen INGYENES SEO auditot

Adja meg weboldala elérhetőségét, és INGYEN készítek egy gyors SEO auditot Önnek! A SEO audit a legsúlyosabb hibákat fogja tartalmazni, de nem helyettesíti a teljes SEO audit szolgáltatást.

* A kellő hozzáférések hiányában ez az audit csak korlátozott elemeket vizsgál. Az auditokat érkezési sorrendben készítem és fenntartom a jogot az elutasításra.