SEO vagy PPC? - Melyiket válasszuk ha nincs pénz mindkettőre?

Csentes Zoltán    2020-05-04
elolvasom

Főoldal > SEO

Nagyon sok olyan mikro-vállalkozás és KKV van, akik szeretnének az online keresőmarketing adta lehetőségekkel élve bevételt növelni, de nem tudják, merre induljanak el. Ebben a posztban összefoglalom a SEO és PPC előnyeit, hátrányait és segítek választani!

Mi a SEM, SEO és PPC

A SEM (Search Engine Marketing) magyarul keresőmarketing fogalma hazánkban egyet jelent a Google keresőben, minél jobb pozícióban történő megjelenéssel. Magyarországon ugyanis 2020-ban a Google kereső részesedése 98%, tehát érthető, hogy mindenki a Google-ben szeretne megjelenni.

Igen ám, de a Google kereső találati listájának felsőbb pozícióira – ezek ugyanis a legkattintottabb megjelenések - kétféle módon lehet bekerülni: fizetett hirdetéssel (PPC – Google Ads), vagy organikus találattal, keresőoptimalizálással (SEO). Rögtön meg is kapjuk a fő különbséget SEO és PPC között:

Google találati lista SERP: fent a PPC, alatta organikus találat

felül a fizetett hirdetések, alatta az organikus találat

Ahogy a képen látszik, a keresésre az első három találat fizetett hirdetés, majd utánuk következnek a Google szerint az adott kulcsszóra legrelevánsabb organikus (ingyenes) találatok.

Az organikus találatok mindig csak a fizetett hirdetések után fognak megjelenni, ezt el kell fogadni, változtatni ezen nem tudunk.

PPC vagy SEO

A PPC (Pay Per Click), magyarul olyan hirdetés, ami után akkor fizetünk, ha valaki rákattint. Meghatározhatsz egy havi fix költségkeretet és annál többet nem fogsz fizetni. PPC hirdetéssel bármikor megjelenhetünk a Google kereső legtetején, ha van elég pénzünk. A SEO (Search Engine Optimization), magyarul keresőoptimalizálás lényege, pedig hogy ugyanezt elérjük „ingyen”.

Azért raktam idézőjelbe, mert ugye tudjuk, hogy semmi sincs ingyen. A SEO egy nagyon időigényes és szaktudást igénylő kemény munka, amiért bizony fizetni kell, ha magunk nem értünk hozzá. Cserébe viszont tényleg ingyen fogjuk kapni az organikus forgalmat.

Az első három organikus pozíció a lényeg

A SEM lényege tehát, hogy a weboldalunk így vagy úgy, de a találati lista legtetején jelenjen meg. Hogy miért is annyira fontos az első három organikus találati pozíció, arról a Backlinko készített egy nagyon jó elemzést. E szerint:

  • az első organikus találat kapja az összes kattintás 31.7%-át
  • az első organikus találatot 10x többen kattintják, mint a 10. pozícióban lévőt
  • az első három organikus találat az összes kattintás 75.1%-át kapja!

Melyik éri meg jobban?

Bár a keresőmarketing akkor a leghatékonyabb, ha egyszerre van PPC és SEO, egy induló, vagy kisebb vállalkozás esetében nem áll rendelkezésre annyi pénz, hogy mindkét területtel teljes értékben tudjon foglalkozni.

Ha választanod kell SEO és PPC között, akkor ezeket vedd számításba:

  • Mindkét terület megtanulható, csinálhatod akár saját magad is, csak kérdés, hogy lesz-e rá időd?!
  • Mindkét terület egy külön szakma, de tény hogy összefüggenek. Viszont egy seggel nem lehet megülni két lovat… Tapasztalatból mondom, hogy jobb külön kezelni a két területet.
  • PPC-vel azonnal bekerülhetsz a keresőbe, míg a SEO eredménye több hónap, vagy akár év.
  • Ha viszont az oldalad kereső, felhasználóbarát, jól optimalizált és egyedi-iránymutató tartalommal rendelkezik, akkor hosszú távon ingyen kapod az organikus forgalmat.
  • Egy jól optimalizált oldal organikus forgalma mindig nagyobb a paid forgalomnál.
  • Az organikus első helyezés költsége hosszútávon olcsóbb, mint a fizetett hirdetés első helyezése. A SEO a legköltséghatékonyabb marketing eszköz!
  • Ugyanakkor gyakran nagyon nehéz egy adott kulcsszóval első helyre jönni organikban és ilyenkor fizetett hirdetést kell igénybe venni.
  • Az organikus forgalom egy folyamatos ingyenes csatorna, míg a PPC csak addig van, amíg fizetsz érte.
  • De ne csak forgalomról, hanem konverzióról is beszéljünk. Egy jól beállított PPC hirdetés sokszor jobban konvertál, mint az organikus találat.
  • A jól beállított PPC hirdetésre tényleg csak az kattint, akit 100%-ban a te terméked érdekel. Organikban ez nem mindig van így.
  • Egy rosszul beállított PPC hirdetéssel viszont pont az organikus forgalmadat tudod kannibalizálni.
  • Míg a PPC-re erősen hatással van az Click Fraud, addig a SEO-ra az algoritmus frissítések lehetnek hatással.

Összefoglalás

A legjobb megoldás az lenne, ha a PPC és SEO együtt képezné egy cég SEM jelenlétét. Viszont amíg a kettőre nincs pénz – de a koverziónak jönnie kell - én azt javaslom, hogy kezd el a PPC kampányokkal. Hamar látni fogod, hogy mely kulcsszavak konvertálnak jól számodra, majd próbáld meg ezekre a szavakra keresőoptimalizálni az oldalad.

Ha azonnal kell az eredmény, akkor egyértelműen a PPC kell neked. (Pl. egyszeri ajánlatot, meghatározott akciót szeretnél erősen targetálva kommunikálni.)

Ha most indulsz a webáruházaddal és olyanokkal kell versenyezned, mint eMAG vagy ExtrémDigital, akkor szintén a fizetett hirdetést kell választanod.

Ha kis helyi üzleted van, ahol megelégszel heti pár konverzióval, akkor válaszd a SEO-t. Ha hosszú távra tervezel, szintén építsd be a SEO-t a tervedbe.

Ha egyedi, iránymutató terméked vagy szolgáltatásod van, akkor szintén SEO.

Ha kevés pénzed van egyéb csatornákon hirdetni (tv, social, stb..), akkor költsd SEO-ra!

És ne feledd, a PPC csak addig működik, amíg fizeted. Viszont a SEO-val hosszú távon tervezhetsz.

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Ez is érdekelhet:



Kíváncsi vagyok a Te véleményedre is:

Kérjen INGYENES SEO auditot

Adja meg weboldala elérhetőségét, és INGYEN készítek egy gyors SEO auditot Önnek! A SEO audit a legsúlyosabb hibákat fogja tartalmazni, de nem helyettesíti a teljes SEO audit szolgáltatást.

* A kellő hozzáférések hiányában ez az audit csak korlátozott elemeket vizsgál. Az auditokat érkezési sorrendben készítem és fenntartom a jogot az elutasításra.