SEO, keresőoptimalizálás - hogyan legyél az első

Csentes Zoltán    2019-12-04

A SEO viszonylag egyszerű dolog. Ahhoz, hogy az oldalad az első helyen jelenjen meg, kell egy nagyon erős releváns tartalom és be kell tartani bizonyos szabályokat. A többit bízd az algoritmusra és az olvasótáborodra. Ebben a cikkben bemutatom a legfontosabb SEO szabályokat és egyben egy érdekes kísérletbe is kezdek.

Mi a SEO?

A keresőoptimalizálás, vagy SEO (angolul Search Engine Optimization) lényege, hogy egy weboldalt bizonyos szavakra, kifejezésekre az organikus találati lista elejére, optimális esetben az első helyére juttassuk.

Organikus jelentése: Ha a felhasználó a keresőben nem hirdetésre kattintva, hanem a nem fizetett találatok valamelyikére kattintva érkezik az oldalunkra, akkor a felhasználó organikus keresésből jött.

Hogy miért van erre szükséged?
  • Azért, mert az emberek 90%-a csak a találati lista első oldalát nézi meg
  • Azért, mert ezeknek az 50%-a a legelső találatra fog kattintani
  • Azért, mert a kattintások közel kétharmadát a top három találat kapja

Ahhoz, hogy az oldalunk jó helyezést kapjon a találati oldalon (angolul SERP: Search Engine Results Page) az oldalunknak egyrészt tökéletesen olvashatónak kell lennie a kereső algoritmusok számára, másrészt a felhasználóknak is hasznos és érdekes tartalmat kell nyújtania. Azt tudni kell, hogy több kereső motor létezik a világhálón, de a Google részesedése a legnagyobb, több mint 90% (2019 decemberben 93%), szóval most erre a keresőre fogunk optimalizálni.

Keresők megoszlása a világban 2019 decemberben - forrás: StatCounter

(Kereső motorok részesedése - 2019 december)

Mielőtt elkezdenénk optimalizálni, azzal legyünk tisztában, hogy a kereső algoritmusok nem nyilvánosak. Senki sem tudja hogyan működnek, hogyan rangsorolnak cserébe viszont állandóan változnak. Mégis a sok évek tapasztalata azt mutatja, hogy vannak bizonyos alap szabályok, amiket érdemes betartani, ha szeretnénk jó helyen megjelenni.


SEO alapok

A keresőoptimalizálás során alapvetően három dolgot vizsgálunk:

  1. az oldal technikai felépítése (technikai SEO)
  2. releváns tartalom adott kulcsszóra (on-site SEO)
  3. mennyien hivatkoznak az oldalra (off-site SEO)

Amikor elkezdünk optimalizálni egy weboldalt ebben a sorrendben kell haladnunk. Persze ezeken kívül még sok mást is figyelnek az algoritmusok, de ha ezekkel nem vagyunk rendben, akkor ne számítsunk semmi jóra.


Technikai SEO

Ahhoz, hogy a Google algoritmusa egyáltalán megtalálja az oldalunkat és megfelelően olvasni tudja, nagyon fontos, hogy az oldalunk olyan technikai állapotban legyen, ami megfelel a kötelező feltételeknek. A keresőóriás több eszközt is biztosít weboldalunk ellenőrzéséhez (SEO starter guide, search console, PageSpeed Insight, Mobile Website Speed, AMP validator), de ma már nagyon sok profi SEO eszköz is létezik, amik kimondottan az oldal technikai hibáit derítik fel (SEMRush, Ahrefs, GTMetrix, ScreamingFrog).

Ezek az eszközök az oldalon található linkek és a sitemap segítségével végigjárják, feltérképezik az egész oldalt, és az összes fontos hibára felhívják a figyelmet. Még áprilisban összeállítottam egy 100-as SEO ellenörző listát, hogy általában milyen elemeket vizsgálnak ezek az eszközök. Íme néhány fontosabb :

  • gyors oldalbetöltés, mobilbarát tartalom
  • indexálható legyen a tartalom
  • átirányítási láncok, hurkok kerülése
  • robots.txt, sitemap.xml formai hiba
  • 4xx, 5xx státuszkódok kerülése
  • SSL használata
  • AMP hiánya
  • túl nagy JS, CSS fájlok
  • nem tömörített, cachelt fájlok
  • canonical és hreflang megfelelő használata
  • https ne mutasson http-re


On-Site SEO

Ha technikailag rendben van az oldal, akkor annyit értünk el, hogy megadtuk a keresőrobotnak a lehetőséget, hogy lássa és értelmezze az oldalunkat. Pusztán technikai SEO-val senki se fog a kereső első helyére kerülni. Most elkezdhetünk a tartalommal foglalkozni. A Google úgy fejleszti az algoritmusait, hogy az oldalnak relevánsnak, hasznosnak kell lennie a felhasználó számára. Azt szeretné, ha a felhasználó megtalálná amit keres, ezért azt az oldalt fogja elsőnek megjeleníteni, ami szerinte a legnagyobb valószínűséggel tartalmazza a felhasználó keresésére a választ. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom írása.

De a tartalom nem minden. Az oldalnak átláthatónak, strukturáltnak kell lennie. Az On-Site SEO-ban ezekre figyeljünk oda kiemelten:

  • elsődleges kulcsszóra optimalizáljunk
  • a fő kulcsszó szerepeljen az URL-ben, címben, descriptionben és headingben
  • képek tartalmazzanak alt taget, ha lehet itt is legyen bent a keyword
  •  mindig legyen tilte és description (igaz ezeket nem mindig veszi figyelembe a kereső)
  • a meta tagek karakterszámára figyeljünk
  • sose duplikáljuk a metákat
  • legyen az oldalban legalább egy H1 heading, ami nem egyezik a title taggel
  • ne legyen duplikált, másolt tartalom
  • legalább 200 szó legyen az oldalon
  • törött belső, külső linkeket, törött képeket kerüljük
  • túl sok belső-külső linket kerüljük
  • használjunk strukturált adatokat (JSON LD)


Off-Site SEO

Az off-site seo azokat az elemeket tartalmazza, amik bár nem a mi oldalunkon találhatók, mégis hatással vannak az oldalunkra. Ilyenek a backlinkek, külső pr, közösségi média, hírlevél, kommentek, értékelések, megosztások. Az Off-Site SEO során azt vizsgáljuk, hogy:

  • mennyi backlink mutat az oldalunkra?
  • milyen erős oldalak hivatkoznak ránk? (UR, DR)
  • hogyan hivatkoznak ránk? (dofollow, nofollow)
  • milyen szöveggel hivatkoznak ránk? (Anchors)

Összességében elmondhatjuk, hogy minél erősebb oldalak hivatkoznak ránk, annál jobb a helyzetünk a keresőben. Nem feltétlenül jó a backlink halmozás! Simán lehet, hogy valakinek csak pár backlinkje van, viszont ezek nagyon erős oldalakról és ezzel megveri a több ezer gyenge backlinkes oldalakat. Kerüljük a linkgyűjtő oldalakat. A Google nem szereti ezeket, annyira nem, hogy ezekért akár bünti is járhat. Persze különbséget kell tennünk linkgyűjtő oldalak között is. Például a Startlapot te hova sorolnád? Elvileg az is linkgyűjtő oldal, mégis nagyon sokan regisztrálnak be rá és nem kapnak büntetést. Még! Könnyen lehet, hogy jön egyszer egy algoritmus frissítés és ezek az oldalak büntetést fognak kapni. Ugyanakkor ha a linket kattintják emberek, akkor mégis csak releváns lehet és felülbírálja magát az algoritmus.

Minta egy linkfarm oldalra

(így néz ki egy linkfarm)

Joggal merülhet fel a kérdés bennünk: mi van, ha valaki rosszat akar nekünk és felteszi az oldalunkat egy ilyen rossz minőségű linkgyűjtő oldalra? Ebben az esetben két dolgot tehetünk: megkérjük az üzemeltetőt, hogy távolítsa el a linket, vagy egyszerűen beküldjük a Search Consolba, hogy erről az oldalról jövő linkeket ne vegye figyelembe az algoritmus. A Google algoritmusa egyébként viszonylag okos, és ilyen módszerrel már nemigen tudnak nekünk ártani a rosszakaróink.


Hogyan mérd az eredményt

Ha már elvégezted az összes SEO elem ellenőrzését, javítását, akkor a Google saját eszközében a Search Console-ban ellenőrizheted, hogy a felhasználók számára az adott kulcsszóra milyen helyen szerepel az oldalad. A performance fülön látod, hogy milyen kereső kifejezéssel jöttek az oldaladra. Ha letöltöd a listát, akkor pedig a keresőbeli helyezésedet is láthatod.

Google Search Console - performance nézet

(Search Console - performance riport)

Ezeken felül nagyon sok tool áll rendelkezésre a kulcsszavak figyelésére, követésére. Egyszerűen csak betöltjük a főbb kulcsszavainkat és az eszközök historikusan figyelni fogják ezeknek a viewablilty és pozíció mozgásait. Igény esetén még riasztást is kérhetünk, ha adott kulcsszóra valamiért kikerülünk a top találatok közül.


Mindig legyél naprakész

A keresőoptimalizálás egy véget nem érő folyamat, ahol a szabályok folyamatosan változnak. Aki nem követi a mindennapi SEO hírek alakulását, azok lemaradnak! Ezért nagyon fontos, hogy kövessük a legnevesebb SEO szakértőket, SEO blogokat, iratkozzunk fel a SEO levelező listákra és Youtube csatornákra.

Mindenképpen célszerű feliratkozni a Google Webmasters csatornára, ahol maga John Muller a cég szóvivője oszt meg rendszeresen információkat a kereső működéséről. De nagy név a szakmában még Brian Dean vagy Neil Patel.


A SEO kísérlet

Őszintén bevallom, ez a cikk nem csak azért született, hogy bemutassam a SEO alapokat. Azt is be szeretném mutatni, hogy működik is ha mindent jól csinálsz. A poszt írásának pillanatában a "keresőoptimalizálás" kulcsszóra a number 1 organikus találat így néz ki:

SERP: Google serp eredmények keresőoptimalizálás kulcsszóra

(Keresőoptimalizálás - első helyezett)

Igen, egy 2016-os cikk jelenik meg első helyen, amivel mellesleg nem keveset dolgozott az írója. A célom eredetileg az volt, hogy bekerüljek ezzel a kulcsszóval az első ötbe. Az oldal technikailag optimalizálva lett, a tartalom pedig a keresőoptimalizálásra lett optimalizálva. Élesítettem a cikket és vártam.

Nagyon hamar kiderült, hogy egy frissített, sokkal bővebb és átfogóbb cikk a témáról egyáltalán nem elég ezekhez a helyekhez. Ha nincs megfelelő számú backlinked, akkor erre a kulcsszóra sehol se fogsz jönni, akkora a verseny.

Egy hónap elteltével a keresőoptimalizálás kulcsszóra továbbra sem jött az oldal. Ekkor változtattam egy kicsit és a "keresőoptimalizálás 2019" kulcsszóra próbáltam optimalizálni. Erre a kulcsszóra már jóval kissebb a verseny, ezért sikerült bekerülnöm a top 10-be!

De mit fogok csinálni 2020-ban? Akkor már nem lesz releváns egy 2019-es cikk. Így ismét újra optimalizáltam a tartalmat, viszont az is kiderült idő közben, hogy változott a keresési trend és már nem a keresőoptimalizálásra keresnek többen, hanem a SEO kulcsszóra.

Hát ezért mondom, hogy a keresőoptimalizálás sose ér véget! Nagyon sokat tanultam ebből a posztból! Az egyik, hogy nem feltétlenül kell a legnehezebb kulcsszóra optimalizálni. A másik, hogy a backlinkeknek még mindig óriási szerepük van a rankingben. A harmadik pedig, hogy ha folyamatosan frissíted a tartalmad, optimalizálod a kulcsszavakat, akkor idővel sokkal jobb helyet fogsz elérni.


Megosztani ér:


Kíváncsi vagyok a véleményedre is: