×

Negatív SEO

Főoldal> Blog> SEO Blog

Csentes Zoltán, SEO szakértő
Csentes Zoltán, SEO szakértő

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőoptimalizálás és webanalitika szakértője lettem.

A keresőoptimalizálásnak nem csak pozitív eredményei lehetnek, hanem bizony negatív is. Véletlenül, vagy akár szándékosan is tehetünk olyat, amivel egy URL-t vagy akár egy domaint is negatív irányba mozdíthatunk a SERP-ben. A cikkel nem szándékom az összes rosszindulatú negatív SEO technika bemutatása, inkább ezeknek a felfedezése, a kár helyreállítása és az ellenük történő védekezés bemutatása a célom.

Mi a negatív SEO?

A negatív SEO az a folyamat, aminek hatására egy adott URL-t vagy domaint, - főként black hat eszközöket használva - hátrébb sorolunk a kereső találati listájában. Hasonló ez egy weboldal hackeléshez, annyi különbséggel, hogy itt nem változtatjuk meg az oldal működését, kinézetét, "csak" az a cél, hogy az minél alacsonyabb helyezést érjen el a találati listában.

Bár a Google szerint nem is létezik negatív SEO, keményen dolgoznak azon, hogy más webmesterek ne tudják semmilyen módon befolyásolni a saját oldalunk helyezését.

Negatív SEO technikák

Linkelés

Több száz vagy ezer, nagyon rossz minőségű link irányítása a céloldalra. Ez történhet linkfarmok segítségével, vagy akár vásárolhatunk is kimondottan erre a célra fenntartott, rossz minőségű oldalról. Ezek az oldalak korábban manuális büntetéseket kaptak és minden ezekről származó link automatikus büntit eredményezhet.

Komment spammelés

Az oldalra mutató, ugyanazzal a szöveggel és anchorral több száz vagy ezer comment írása mindenfelé. Ez történhet manuálisan is, de legtöbbször spam szoftverrel végzik.

Lassítás

A céloldalon található nagyobb képek, fájlok beágyazása más oldalakra. Ezzel a céloldal sávszélessége csökken, lelassul az oldal betöltési ideje és ugye tudjuk, hogy a lassú oldalakat nem szereti a Google.

Másolás

A céloldal tartalmát, vagy az egészét lemásolják. Alapjában véve a Google tudja, hogy melyik oldal volt először, viszont ha a másolt tartalomra már hirdetnek is, akkor az hosszú távon megzavarhatja az algoritmust.

Feljelentés

Akár 10 napra is kitilthatunk egy oldalt automatikusan a keresőből, ha szerzői jog megsértése miatt - akár hamisan - bejelentést teszünk a Googlenél.

On-site hack

Ez a legdurvább és egyben leggyorsabb módja a negatív SEO-nak. Ha ugyanis valakinek az oldalát feltörik és szabadon garázdálkodhatnak, akkor olyan módosításokat tudnak végezni észrevétlenül, amit nagyon nehezen és csak nagyon későn vehetünk észre. Elég csak a robots.txt-be betenni egy sort és máris kikerül az egész oldal a keresőből! Igaz ez hamar kiderül, sokkal többet érhetünk el, ha például átírjuk az ALT attribútumokat vagy felesleges átirányításokat illesztünk be.

A támadás felfedezése

Ha negatív SEO támadás alá kerülsz, akkor az első dolog amivel szembesülni fogsz egy zuhanás a statisztikában.

Hirtelen azt látod, hogy az organikus forgalmad bezuhan. Ha ilyet látsz az analitikában, akkor két dolog történhetett: vagy egy algoritmus frissítés volt, vagy negatív SEO áldozata lettél. Mindkettő rossz neked és azonnali beavatkozást igényel.

Mit csinálj támadás esetén

Az első lépés, hogy megnézzük mennyire nagy a baj. Írd be a böngészőbe ezt: site:oldalad.hu  A találati listában láthatod, hogy mennyi oldaladat indexelte be a kereső fontossági sorrendben.

google keresősáv site:ad-ops.hu

Google keresősáv site:ad-ops.hu

Ebből már kapsz egy képet, amivel el tudsz indulni valamerre. Ezeket ellenőrizd:

  • hiányoznak oldalak az indexből, amik eddig bent voltak?
  • hátrább lettek sorolva oldalak?
  • vannak olyan oldalak amiket fel sem ismersz?

Analitika ellenőrzése

  • bounce rate: ellenőrizd a visszafordulást forgalmi típusok szerint (channel, source, browser, geo location)
  • session: ellenőrizd a session hosszát! csökkent? melyik channelnél?
  • channel grouping bontásban ellenőrizd melyik csatornán látsz változást? megjelent új vagy ismeretlen forrás?
  • page URL: az oldallistában találsz ismeretlen oldalt?
  • referralok ellenőrzése, új vagy ismeretlen? Régiek közül csökkent valamelyik?
  • load time: betöltési idő csökkent? Ha igen milyen böngészőn? Melyik oldalon?

Search Console ellenőrzése

  • üzenetek ellenőrzése: a google itt tájékoztat az esetleges hibákról, észrevételekről
  • search analitika ellenőrzése: ellenőrizzük az oldalak, queries, eszközök számait, vessük össze analitikával
  • oldalra mutató linkek ellenőrzése: spam linkek szűrése
  • belső linkek ellenőrzése: keressünk számunkra ismeretlen oldalakat, az is előfordulhat, hogy valaki meghekkelt minket és létrehozott egy rejtett oldalt.
  • crawl hibák: mikor, mennyi és milyen hiba jelent meg? Hasonlítsd össze a raw adatokkal ha vannak.

Backlinkek ellenőrzése

  • organikus kulcsszavak ellenőrzése: Search Console-ban, vagy valamely más link analitikai eszköz pl ahrefs.com segítségével, nézd át milyen kulcsszavakra jön az oldalad. Keress nem oda illőt!
  • új backlinkek, domainek ellenőrzése: nézd át az összes új bejövő hivatkozást és domaint. Csak a hiteles backlinkeket hagyd meg! Ha egy domainről 1000 hivatkozást kapsz hirtelen, akkor bajban vagy! Ha megnövekedett a sok értéktelen blogról jövő link szintén gáz van.
  • elveszett backlinkek ellenőrzése: nem csak a negatív SEO kapcsán, hanem úgy általában is rendszeresen ellenőrizni kell az elvesztett backlinkeket. Ne hagyd elveszni a nehezen megszerzett backlinkjeidet. Viszont ha azt látod, hogy az eddigi backlinked most a konkurenciára mutat, akkor minden bizonnyal sikerült meggyőznie az oldal tulajdonosát valamivel. Kérdezd meg mivel?!
  • törött backlinkek ellenőrzése: sokszor saját magunk okozunk negatív SEO-t magunknak azzal, hogy változtatunk az oldalon valamit és erről nem tájékoztatjuk a linkelőt, vagy nem irányítjuk át a régi linket. Ilyenkor a Google csak azt látja hogy csomó tartalmunk 404, ami nem jó.
  • anchorok ellenőrzése: Itt szintén sokszor magunknak okozunk csak gondot a túloptimalizált anchor linkekkel. Legyenek az anchor szövegek természetesek! Ha viszont ugyanazzal az anchor szöveggel hirtelen megjelenik sok link, akkor támadnak. Vagy ha az anchor gyógyszer vagy tiltott szavakat tartalmaz az se jó neked.
  • külső linkek ellenőrzése: Ellenőrizd hova mutatnak az oldaladról mutató linkek. Találsz ismeretlen linket? Az se jó ha olyan oldalra linkelsz amit a Google nem díjaz! pl. terror, erőszak, stb.

Technikai SEO audit

  • átirányítások ellenőrzése: nézd át az összes átirányítást amit használsz
  • orphaned oldalak keresése: vannak olyan oldalak, esetleg újak, amik nincsenek benne a sitemapban?
  • index, follow oldalak átnézése
  • ellenőrizd a fontosabb technikai SEO pontokat.

Plágium ellenőrzés

Ellenőrizd a tartalom egyediségét! Ha arra gyanakszol, hogy valaki tartalmat másol az oldaladról, használd a plagizálást ellenőrző oldalakat pl. https://www.copyscape.com/

De egyszerűen azt is megteheted, hogy kimásolsz egy mondatot, amire aztán rákeresel. Ha "értékes" oldalt találtál, akkor írj neki, hogy csak akkor teheti ki a szövegedet, ha linkeli is. Ha pedig értéktelen az oldal, akkor vetesd le!

Ebben a pontban említeném meg, hogy nem csak a külső tartalom duplikáció lehet gond, hanem a belső is!

Támadás utáni helyreállítás

Miután felfedezted, hogy negatív SEO áldozata lettél és átnézted a fenti ellenőrző pontokat, nagyjából összeállt a fejedben, hogy milyen technikával rontják a seodat. Ilyenkor a legfontosabb, hogy a lehető leggyorsabban kell megtenned a javító intézkedéseket, mert akár hetekig is eltarthat mire átmegy a változtatás a Google rendszerén.

Bejövő linkek visszautasítása

Amennyiben a linkeléses technikát alkalmazták ellened, akkor a backlink analízis során észre kell venned, hogy rengeteg új, rossz minőségű link mutat az oldaladra. Az első lépés, hogy csináljunk egy "disavow" fájlt, amibe az összes ilyen linket kigyűjtjük. Ez a fájl egy sima szöveges txt lehet, aminek minden egyes sora egy link vagy egy domain (ha az egész domaint szeretnénk tiltani)

Valahogy így néz ki:

domain:blackhat.com
domain:rosszindulatu-oldal.hu
https://www.spamoldal.hu &/index.php ...

Ezt a fájlt a Google által készített Disavow tool-ba kell betölteni a Search Consolba. Itt találsz hozzá direkt linket!

search console visszautasított linkek

Search Console visszautasított linkek

Betöltés után várni kell, akár heteket is, mert a változást nem azonnal végzi a Google. Sőt, a Google fenntartja a jogot, hogy bizonyos esetekben vissza utasítson linktörlést! Az eszközről bővebb infót ebben a videóban találsz:

Felülvizsgálati kérelem beküldése

Ha a negatív SEO eredményeként manuális büntetést kaptunk, de idő közben kijavítottuk a hibát, akkor beküldhetünk a Googlenek egy felülvizsgálati kérelmet (reconsideration request). Ezt szintén a Search Consoleban tudjuk megtenni itt.

webhely felülvizsgálati kérelem

Webhely felülvizsgálati kérelem

A felülvizsgálat általában pár órát, de van hogy napokat vesz igénybe.

Fontos, hogy a fenti megoldás csak akkor működik, ha manuálisan kaptunk büntit! Ha algoritmus frissítés során kerültünk büntibe, akkor ki kell várnunk a beküldött disavow fájl feldolgozását. Persze ezt felgyorsíthatjuk úgy is, hogy az érintett urleket újra crawloltatjuk.

Hogyan védekezz?

Sajnos a negatív SEO sokszor csak akkor derül ki, amikor már késő. Sokszor már csak azt látjuk, hogy a forgalom megcsappan, holott elképzelhető, hogy már hetekkel korábban elkezdődött a folyamat. Nagyon fontos ezért, hogy rendszeresen végezzünk auditokat és állítsunk be riasztásokat.

GA alert

Állíts be email riasztást a Google Analyticsben, ami akkor jelez, ha az organikus forgalmad nagyon lecsökken. Ezt az admin / custom alerts menüben tudod megtenni valahogy így:

GA Alert - organikus forgalom csökkenés

GA Alert - organikus forgalom csökkenés

Technikai SEO audit

Végezz az oldaladon rendszeresen technikai auditot. Ez nem csak azért jó, mert folyamatosan ellenőrzöd az oldalad technikai felépítését, hanem könnyen kiszúrhatod a nem kívánt változásokat is. Erre vannak nagyon jó kis eszközök, például a SEMrush. Akár napi rendszerességgel futtatható és összehasonlítható auditokat készíthetünk.

Ahrefs.com alert

Állítsunk be alertet az Ahrefs-ben, ami folyamatosan figyeli az új és a vesztett backlinkjeinket.

ahrefs értesítő minta

Ahrefs értesítő minta

Akár napi értesítőt is beállíthatunk, ami valahogy így néz ki:

ahrefs backlink értesítő

Ahrefs backlink értesítő

Kommentek kikapcsolása

Itt egy kicsit ellentmondásos a történet. Ugye a legtöbb SEO szaki éppen hogy javasolja a kommentek használatát, mivel így jobban bevonhatók a felhasználók, növelhető az eltöltött idő, stb. Ugyanakkor ez egy sebezhetőségi pont, amivel ha nem foglalkozunk könnyen fejfájást tud okozni.

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Ez is érdekelhet:

Nézz körül SEO / PPC és Analitika ajánlataink között!

Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.

HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK    PPC AJÁNLATOK    GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, cikkeket és újdonságokat.