Linképítés


linképítés 2018

Mi a linképítés?

A linképítés az off-site SEO egyik legfontosabb eleme. Linképítés alatt azt a folyamatot értjük, amikor megpróbálunk az oldalunkra minél több és erősebb külső hivatkozást szerezni (backlink). Ugyanis minél több jó minőségű hivatkozás mutat az oldalunkra, annál jobb helyezést érhetünk el a keresőben.

Régen a linképítés azt jelentette, hogy a webmesterek hivatkozásokat helyeztek el kimondottan link-gyűjtő oldalakra, vagy az általuk kezelt portfólió oldalaira. Akkoriban a linképítés még a mennyiségről szólt. Minél több backlinked volt, annál jobb helyezést értél el. Hamar kiderült, hogy ezzel a módszerrel könnyen vissza lehet élni és manipulálni az eredményeket, ezért a keresők megelégelték ezt és léptek!

A Yandex például 2013-ban bejelentette, hogy a backlinkeket a jövőben egyáltalán nem fogják figyelembe venni. (Később persze pontosítottak 🙂 ) A Google pedig egy algoritmus frissítéssel (Penguin 2012.) elkezdte “büntetni” a gyenge minőségű oldalakról származó linkeket.

A frissítésnek köszönhetően elkezdett kitisztulni a találati lista és a hiteles hivatkozásoknak köszönhetően javult a kereső találati listája.

Megírhatjuk a legjobb, legtökéletesebb, legpontosabb posztot a világon, – ami a felhasználó kérdésére biztosan választ ad –  de a Google kereső első pár helyezésére sose fogunk bejutni, ha nincsenek jó minőségű backlinkjeink és nem kezdünk el linket építeni. Ezek határozzák meg ugyanis, hogy az oldalad mennyire megbízható!

Akkor beszélhetünk jó minőségű linkről, ha az:

  1. hiteles forrásból származik
  2. hasznos, releváns a látogatónak
  3. természetes, nem spam

Hogyan ellenőrizd, hogy hiteles-e a linkpartnered?

Azt már tudjuk, hogy minél több hiteles és releváns linket kell szerezni az oldalunknak, de a linképítés során honnan tudjuk, hogy melyik oldal számít annak? Íme 10 lépés amivel ezt ellenőrizheted:

1. Indexelve van egyáltalán a keresőben?

Az első dolog amit meg kell nézned, hogy egyáltalán szerepel-e az oldal a keresőben. Semmi értelme nincs olyan oldalról hivatkozást szerezned, ami még a keresőben sem jelenik meg. Ehhez írd be a keresőmezőbe ezt: site:keresettoldal

nem indexelt oldalt kerüljük linképítéskor2. Van elérhetőség, kapcsolat menüpont az oldalon?

Egy hiteles, megbízható oldalon kell lennie egy elérhetőségnek az oldal szerkesztőjéhez, tulajdonosához. Ha csak egy noname formot találunk, akkor nem csak a felhasználó lesz elégedetlen, aki kapcsolatot szeretne felvenni, hanem a Google kereső is, hogy nem találja meg a felhasználó amit keres.

3. Milyen az oldal látogatottsága?

Nézzük meg az adott oldal látogatottsági adatait. Növekszik vagy csökken a látogatottsága? Vannak benne nagy zuhanások, tüskék?

tökéletes linképítő partner

Az ilyen növekvő látogatószámú oldal a tökéletes linkpartner! (www.thepitch.hu)

Honnan jön a forgalma? Linképítéskor ugye senki se szeretné ha egy link farmról kapná a forgalmat. Ezekre a kérdésekre választ tud adni például a SemRush vagy Ahrefs.

thepitch hivatkozó domainek

A thepitch.hu oldalra hivatkozó domainek

4. DR és UR arányok?

A Domain Rating (DR) mutatja, hogy a hivatkozó oldalnak milyen erős a backlink profilja. Egy 0-100-as skálán minél magasabb ez a szám, annál nagyobb súlya van az erről a domainről jövő hivatkozásnak. Az URL Rating (UR) pedig a hivatkozást tartalmazó cikk, aloldal backlink profilját mutatja. Ez szintén 0-100-as skálán, minél magasabb, annál jobb.

A linképítés során olyan backlinkek szerzése a cél, ahol ez a két mutató minél magasabb!

Az Ahrefs.com-on a Backlink profile menüben tudjuk lekérni, hogy milyen oldalak hivatkoznak ránk. Ellenőrizzük le a linkpartnerünk oldalát és nézzük meg nála mit látunk.

5. Releváns a tartalom számodra?

Olyan oldalról próbáljunk linket szerezni, aminek a tartalma a mi témánkba illik! Egy versenytárstól vagy témába illő oldalról jövő link többet ér, mint sok nem releváns oldalról jövő backlink együtt.

6. Milyen minőségű a tartalom?

A linképítés során az oldalon található tartalom minősége sem mindegy. Olvassunk el egy-két cikket. Kerüljük azokat az oldalakat amelyek:

  • tele vannak helyesírási hibával
  • a linkek nem különülnek el a tartalomtól láthatóan
  • másolt tartalmak vannak rajta (ellenőrizd a tartalmat plagizáló ellenőrzővel)
  • tele van pornó, drog vagy egyéb tiltott tartalommal
  • hackelt tartalom (Nézzük meg a forráskódot. Gyakran előfordul, hogy az oldal hackelés áldozata lesz és például gyógyszerekkel kapcsolatos kifejezések kerülnek az oldalba, amit a felhasználó nem vesz észre, de a Google igen.)

7. Természetes vagy árult linkek?

Természetesen kihelyezett linkeket találunk, vagy láthatóan fizetett linkekkel van tele az oldal? Nem mindegy! Nem azt mondom, hogy nem lehet rajta reklám, fizetett link, de ne csak ebből álljon az oldal.

8. Mennyi vendégposzt van az oldalon?

Ha egy oldal tele van szinte csak fizetett vendég poszttal az nem jó! Ne akarjunk olyan oldalról hivatkozást szerezni, ahol tonna számra találhatók fizetett linkek.

9. Aktív az oldal social felületeken?

Jelen van az oldal Social felületeken? Nem feltétlenül kell sok ezres követővel rendelkeznie, de azok az oldalak akik aktívak ezeken a felületeken, azok nagyobb forgalmat is generálnak.

10. Illeszkedik a linked a szöveghez és az oldalhoz?

Ha egy posztban helyeznek el egy linket az oldaladról, akkor nézd meg a szöveg környezetet. Tényleg releváns a cikk számodra? Csak olyan helyen jelenj meg, aminek a tartalma témába vág!

Milyen backlinkek léteznek?

Egy egészséges link profil rengeteg fajta backlinket tartalmaz, hiszen ez mutatja, hogy a linkek természetesek. Ha egy oldal csak az egyik típusból kap linkeket, az nem egészséges! Ezek a leggyakoribb backlink típusok:

  • vendégposztok
  • kép linkek
  • nofollow linkek (igen ezek is számítanak, ne becsüld le őket!)
  • social linkek
  • link nélküli említések (igen a Google ezeket is figyeli!)
  • interjúk, idézetek
  • fizetett linkek, szponzorációk, hirdetések
  • fórum hozzászólás,
  • blog komment
  • widgetek

Hogyan szerezz backlinket az oldaladra?

Most már tudjuk, hogy milyen linkeket szeretnénk az oldalunkra. Tudjuk, hogy milyen fajta linkek léteznek. A neheze viszont most jön. A jó minőségű, megbízható, releváns oldalakra nem könnyű bejutni. Nyilván egyik versenytársunk sem szeretné ha mi nála vendégposztolnánk 🙂 , de meg lehet próbálni! Íme néhány tipp linképítéshez, hogyan szerezz jó backlinket:

0. Nézd meg a versenytársak backlinkjeit

A legjobb kiindulási pont, ha úgy kezdjük a linképítést, hogy megnézzük a közvetlen versenytársak backlinkjeit, ők honnan kapják. Tegyük fel én egy optika vagyok és a versenytársam a visionexpress.hu. Az első dolgom, hogy megnézem, ők honnan kapnak linkeket:

visionexpress backlinks

A visionexpress.hu backlinkjei

Máris beküldhetjük az oldalunkat a szemeszet.lap.hu, vagy a rovidlatas.lap.hu oldalakra, de a wikivoyage oldalt is átszerkeszthetjük, hogy a mi optikánk is megtalálható legyen rajta. Ilyen egyszerű az indulás!

1. Vendég bloggolás

A legtisztább, ugyanakkor a legidőigényesebb módja az egészséges backlink szerzésnek, ha írsz egy vendég posztot, cikket egy olyan oldalon, ami számodra releváns. Az oldal elégedett lesz, mert forgalmat generálsz neki és te is elégedett leszel, mert linkelheted a saját oldaladat. A releváns oldalak megkeresésében hasznos lehet az Ahrefs Content Explorer menüpontja. Írjuk be a kulcsszavunkat és a találatok között már böngészhetünk is:

ahrefs content explorer keresőoptimalizálás kulcsszóra

A keresőoptimalizálás kulcsszóra 1500 oldalt találunk.

Ahogy látszik, a keresőoptimalizálás témára több, mint 1500 oldalt találunk. Ezeket rendezhetjük DR vagy forgalom szerint is. Keressük meg őket, hogy írnánk egy vendégposztot! A vendégposztnál mindig figyelj arra, hogy ne térj el formailag az eredeti posztoktól. Designban és tartalomban is próbálj beleilleszkedni a tartalomba.

2. Használd a Social médiát!

Nem kell mondani, hogy mekkora ereje van a Social médiának. Használd ki! Csinálj Facebook oldalt! Add meg az oldalad elérhetőségét a profilodban! Oszd meg az összes posztodat! Indíts vitákat a releváns fórumokon, csoportokban! De ne csak Facebookban gondolkozz. Csinálj Insta és Twitter profilt és itt is helyezd el a linket!

3. Keresd meg kik említik az oldalad!

Ha jól csináljuk azt amit csinálunk szinte biztos, hogy idővel meg fog említeni minket valaki a neten. A jobbik eset, ha ezt már linkelve teszi, de sok esetben a link elmarad. Keressük meg ezeket és kérjük meg a szerzőt, hogy tegyen be egy hivatkozást is!

A Google és az Ahrefs is rendelkezik egy ilyen “említés keresővel”. A Google Értesítőben egyszerűen csak megadjuk a kulcsszavat, amiről szeretnénk értesülni, és ha a Google olyan oldalt indexel, amiben a szó megtalálható, akkor emailben értesít minket.

google értesítő minta linképítés-hez

Értesítést kérek az ad-ops.hu szó megjelenéséről.

Az Ahrefs-ben is be lehet állítani ezt, de ott még többet ki tudunk ebből hozni. Itt például nem csak az említésekről kaphatunk értesítőt, hanem ha valaki linket helyez el ránk. Nagyon hasznos lehet például a negatív backlinkek kiszűrésében.

ahrefs értesítő minta linképítés

Backlink értesítő beállítása

4. Törött linkek keresése

Ennek a módszernek a lényege az, hogy megvizsgáljuk a versenytársak backlinkjeit, tehát megnézzük, hogy milyen linkek hivatkoznak rájuk. Ezek közül minket azok a hivatkozások érdekelnek, amik 404, vagy 500-as hibakódot adnak vissza. Ez azt jelenti, hogy valaki hivatkozott a versenytársunkra, vagy egy cikkjére, de az a cikk már nem elérhető.

Ha sikerült ilyet találnunk, akkor nincs más dolgunk, mint írni a linkelőnek, hogy figyi ez az oldal már nem elérhető, de itt van az én posztom, ami sokkal jobb és frissebb, légyszi írd át a linket 🙂

De az egészet meg is fordíthatjuk. Ha például megvan a kiszemelt oldal, ahonnan szeretnél linket kapni, keresd meg az összes hibás kimenő linkjét az oldalnak. Ez után írj egy jó cikket arról, amire a hibás hivatkozást találtad, majd ajánld be az oldalnak a hibás link helyett a te cikkedet!

Az ilyen törött linkek keresésében is nagy segítség lehet például az Ahrefs törött link keresője.ahrefs törött link kereső linképítés

5. Google képkereső SEO

Ha az oldalunkon nem csak stock fotókat használunk, hanem rendelkezünk saját készítésű képekkel, animációkkal, akkor keressük meg azokat, akik használják a képünket és mondjuk el nekik, hogy akkor használhatják, ha linkelnek ránk. Nagyon sok backlinket lehet így szerezni!

Ehhez nem kell mást tenni, mint a Google képkeresőben rákeresni az oldalunkra ( például site:ad-ops.hu). Ez listázza az összes képet, amit a Google beindexelt az oldalunkról. Ezután jobb klikk a képen és “Search Google for image

About Csentes Zoltán

Pályafutásomat a ma már legnagyobb hazai online webáruháznál kezdtem az Extreme Digitalnál. 2 év után a legnagyobb hazai online hírportálnál az Indexnél (CEMP) dolgoztam 6 évig, majd 3 évet a Magyar RTL-nél töltöttem. 2017 óta az OMG-nél dolgozom, mint AdOps manager, de a SEO területen is egyre aktívabb vagyok.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.