Google parancsok: így használd a Google operátorokat

Csentes Zoltán    2019-02-12

Ha már a Google keresőjére optimalizálunk, illik értenünk is a kereső működését. Azon felül, hogy beírjuk a keresőbe a kulcsszót, léteznek bizonyos parancsok (operátorok), amik segítségével speciális kereséseket tudunk indítani. Ebben a posztban bemutatom a legfontosabb Google kereső parancsokat és konkrét példákkal megnézzük ezek működését.

Kereső parancsok listája

Bár a Google folyamatosan változtatja a keresőben használt operátorait, - van hogy egyeseket megszüntet, van hogy újakat tesztel,- ebben a posztban csak olyan parancsokat mutatok be, amik jelenleg is működnek, tesztelve vannak továbbá a magyar kereséseknél is működnek. Vannak például olyan parancsok, amik magyar nyelvnél nem is működnek (define: vagy $)

Pontos találat keresése

minta: "SEO Manager"

Ha a keresőkifejezést idézőjelbe tesszük, akkor csak azokat az oldalakat látjuk a találati listában, amiken szóról-szóra megtalálható a keresőkifejezésünk.

Vagy kapcsolat

minta: Manager OR Executive

Az OR operátorral a vagy logikai kapcsolatot tudjuk definiálni. Tehát a fenti példa listázni fogja a Manager vagy Executive találatokat, de azokat is, amikben mindkét kifejezés megtalálható. Az OR parancs helyettesíthető még (|) karakterrel pl. Manager | Executive

És kapcsolat

minta: Seo AND Manager

Az AND operátor az ÉS logikai kapcsolatot írja le. A fenti példánál tehát azok az oldalak jelennek meg, amik tartalmazzák a Seo és a Manager szavakat együtt. A Google kereső alapból így működik amúgy, de ez az operátor majd a bonyolultabb kereséseknél fog jól jönni.

Kifejezés kizárása

minta: Suzuki -Vitara

A (-) karakterrel szavakat vagy kifejezéseket zárhatunk ki a találati listából. A mintában a Suzuki-ra keresünk, de a Vitarát tartalmazó oldalakat kizárjuk.

Kifejezés helyettesítése

minta: Suzuki * eladó

A (*) karakterrel szavakat, vagy kifejezéseket helyettesíthetünk. Olyan találatokat kapunk, amik tartalmazzák a Suzuki szót, majd egy tetszőleges szót vagy kifejezést, majd az eladó szót. A fenti mintával például kereshetünk bármilyen eladó Suzuki modellre.

Csoportos keresés

minta: Suzuki (SX4 OR Vitara)

Több kifejezésre is kereshetünk, ha azokat zárójelbe tesszük. A minta Suzuki SX4 és Suzuki Vitara eredményeket fog adni.

Utolsó mentett változat

minta: cache:ad-ops.hu

A kereső a legtöbb weboldalt lementi a saját ideiglenes tárolójába (cacheli), hogy ha az pillanatnyilag nem elérhető, akkor is meg tudja mutatni a felhasználónak, hogy mi található az adott oldalon. Ezzel a paranccsal a kereső által lementett utolsó változatot nézhetjük meg az oldalról.

Fájl típus keresése

minta: SEO filetype:pdf

Kereshetünk kimondottan fájl típusokra is. Például TXT, PDF, PPT, stb. Az alábbi minta olyan PDF fájlokat fog listázni, amik tartalmazzák a SEO kifejezést a fájl nevében. A filetype kifejezés helyettesíthető ext: paranccsal is, a kettő ugyanaz.

Weboldal indexelt oldalai

minta: site:ad-ops.hu

Ezt a Google parancsot már többször is bemutattam az oldalon. Nagy hasznát vettük például a Negatív SEO cikkben, vagy a Linképítés cikkben. Ezzel a paranccsal egy weboldal összes indexelt oldalát tudjuk kilistázni.

Hasonló oldalak keresése

minta: related:hazipatika.hu

Ezzel a Google operátorral a házipatikához hasonló oldalakat kereshetünk. Ez a parancs, csak a nagyobb oldalaknál tesz javaslatot.

Keresés oldalcímre

minta: intitle:linképítés
minta: allintitle:utm generator paraméter

Minden olyan oldalt listázunk, ahol a title tag tartalmazza a keresett kifejezést. Az allintitle parancs ugyanezt csinálja, de ennél akár több kifejezést is megadhatunk, és csak azokat listázza, amiknek a címében az összes kifejezés megtalálható.

Keresés URL-ben

minta: inurl:seo
minta: allinurl:utm generátor

Azokat az oldalakat listázza, amiknek az URL-jében megtalálható a kifejezés. Az allinurl parancsban pedig több kulcsszót is megadhatunk.

Keresés tartalomban

minta: intext:seo
minta: allintext:seo adops

Ezzel a Google paranccsal az oldal tartalmában tudunk keresni. Az allintext operátorral azokat az oldalakat tudjuk listázni, amiken a felsorolt összes kulcsszó megtalálható.

Időjárás

minta: weather:budapest

Időjárás adatokat kérhetünk le a weather.com adatbázisából.

Átváltás

minta: 300$ IN HUF

Mértékegységek közti átváltásra használható. Például centiméterről méterre, vagy pénznemek közti váltás, vagy akár súly mértékegységek között válthatunk.

Hír keresés

minta: soros source:index.hu

A Google hír keresőjében, a meghatározott híroldal legfrissebb cikkjeire tudunk keresni.


Így használd SEO-hoz

Az előző pontban felsorolt Google parancsok nagy segítségünkre lehetnek a hétköznapi kereséseink során, de vannak köztük kimondottan a SEO munkánkat megkönnyítő parancsok. Most ezek közül mutatok be párat és mindegyikre nézünk konkrét mintákat.

Indexelési hibák keresése

minta: site:ad-ops.hu

Az egyik legfontosabb operátor, ami a SEO munkánkban segítségünkre lehet. Használatával megtudhatjuk, hogy egy adott domain-nek mennyi indexelt oldala található a keresőben. Ez mindig egy becsült értéket ad, de kiindulásnak jó. Ha pontos számot szeretnél tudni a saját domainedről, mindig a Search Console-t használd!

Site: google parancs használata

(80 indexelt oldal)

A példában jól látszik, hogy az AdOps&SEO blognak nagyjából 80 oldala van indexelve. Ez akár reális is lehet. De most nézzük, meg hogy ezekből mennyi a SEO-val foglalkozó oldal:

site: parancs - legfontosabb oldalak egy kategórián belül

(a lefontosabb oldalak a kategóriában)

Látszik, hogy a /seo/ könyvtárból 20 oldalt indexelt a Google. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy a Google szerint mi az oldalak fontossági sorrendje. Az első találat az index oldal, a második rögtön a keresőoptimalizálás cikk és a harmadik a linképítés cikk. És valóban ezek a legfontosabb oldalak a kategóriában.

Ezzel a Google paranccsal a következőket tudjuk még ellenőrizni:

  • indexel-e a Google olyan oldalt amit nem szeretnénk
  • milyen subdomainek vannak indexelve
  • site:*.ad-ops.hu
  • egtalálható az oldalunk 'WWW'-vel és nélküle is?
  • wordpress esetén megnézhetjük, hogy indexelve vannak-e a kategória és cimke oldalak
  • site:ad-ops.hu/kategoria
    vagy
    site:ad-ops.hu inurl:cimke
  • vannak-e indexelve nem HTTPS oldalak
  • site:ad-ops.hu -inurl:https

És most egy trükk, amit kevesen ismernek, de nagyon hasznos lehet. Ezzel az operátorral a duplikált tartalomra is keresni tudunk, és hamar kideríthetjük, hogy ki használja a tartalmunkat még.

Duplikált tartalom keresése

Vegyünk egy adott szövegrészletet és keressük meg, hogy van-e olyan oldalunk indexelve, ami szintén tartalmazza ezt a szöveget:

site: parancs - duplikált tartalom keresése

(két oldalunkon is megtalálható ez a szöveg)

Megnézhetjük azt is, hogy az interneten ki és hol használja az oldalunkról átvett szövegrészletet:

site: parancs - plagizáció ellenőrzés

(6 oldal használja a tartalmunkat)

Indexelt fájlok keresése

filetype:

Ezzel a Google paranccsal fájltípusokra kereshetünk rá. SEO szempontból ezzel a paranccsal megnézhetjük, hogy milyen fájlokat indexelt be a Google az oldalunkról. De használhatjuk ezt a versenytársak oldalára is:

ext: parancs - fájl kiterjesztés keresés

(filetype: vagy ext: ugyanaz)

Ahogy látszik, a kereső nagyon jól működik. Sokszor túl jól! Ezt sajnos akár rossz dolgokra is lehet használni. Például rákereshetünk bizalmas dokumentumokra is kormányzati szervereken:

ext: parancs - fájl kiterjesztés keresés

(javarészt bizalmas dokumentumok)

A fenti példánál kisatíroztam a pontos keresőkifejezést - aki akarja, úgyis megfejti - de az eredmény félelmetes: Majdnem 2000 olyan dokumentumot indexelt a Google keresője magyar kormányzati szervereken, ami tartalmazza a bizalmas szót. Ahogy nézegettem igen fontos és bizalmas gyógyszerbiztonsági információk is megtalálhatók köztük...

Vendégposzt lehetőségek

A következő Google operátorral olyan oldalakat kereshetünk adott témára, akik vendégposztokat publikálnak az oldalukon. Ez a parancs a linképítésben lehet nagy segítségünkre. A lenti példa azt mutatja, hogy marketing témában 40 találat is van, ahova írhatnánk vendég posztot:

intitle: parancs minta - vendégposzt lehetőségek keresése

(határtalan lehetőségek)

Megnézhetjük azt is, hogy az adott oldalon mennyi vendégposzt található:

site: parancs minta - vendégposztok száma egy weboldalon

(vendégposztok száma az utazomajmon)

Social profilok keresése

A SEO egy folyamatosan változó környezet, ahol mindig jó képben lenni a legfrissebb dolgokkal. Folyamatosan olvassuk a szakmai híreket, de ha feliratkozunk a specialisták social profiljaira, akkor első kézből értesülhetünk a legfrissebb hírekről. Ezzel a paranccsal például az én összes social profilomat tudod kilistázni:

site: parancs minta - social profilok keresése

(a social profiljaim)

Belső linkelés

A belső linkek nagyon fontosak az oldalunkon. Minél több belső link mutat egy tartalmunkra, annál hamarabb megtalálják a felhasználók és a kereső robotok. Ha például új cikket írunk off-site SEO témakörben, akkor könnyen megkereshetjük azokat a korábbi oldalainkat, amikről hivatkozhatunk az újra.

site: és intext: parancs minta - belső linkjavaslatok keresése

(5 oldalról is linkelhetek)

A mintában azokat az oldalakat kerestem meg, amik említik az off-site SEO kifejezést. Ezek mindegyikénél hivatkozhatnék az új posztra!

Backlink szerzés

A backlink megint csak egy nagyon fontos mutatója a SEO-nak. Minél több és releváns link hivatkozik ránk, annál erősebb lesz az oldalunk linkprofilja, ezáltal jobb helyezést érünk el a keresőben. A Google parancsok segítségével megkereshetjük azokat az oldalakat, amik megemlítik a brandünket, oldalunkat. Egyszerűen csak csinálnunk kell egy backlink elemzést és kiválasztani azokat, amik a legjobban hasznunkra lennének, majd megkérni az oldalakat, hogy tegyenek egy linket is az oldalukba.

site: és intext: parancs minta - külső backlink javaslatok keresése

(kell 20.000 backlink?)

Itt például azt látod, hogy az utazomajom.hu-t több, mint 20 ezer oldalon említik meg. Ebből azért lehet már backlinket építeni!

Egy másik módszer a backlinkek szerzésére a különböző kérdezz-felelek / fórum oldalak figyelése lehet. Keressünk rá azokra a topicokra, ahol a brandünket, vagy a fő kulcsszavunkat említik és legyünk aktívak ezekben.

Itt azt látod, hogy az IKEA-t 575 topicban is megemlítik a gyakorikérdések oldalon. Hajrá IKEA! 🙂

Versenytárs figyelés

A Google parancsok segítségével nagyon sokat kideríthetünk a versenytársakról is. Egyebek közt azt is, hogy például milyen gyakran posztolnak?!

site: parancs minta - versenytársfigyelés

(havi 4 poszt)

Ebből láthatjuk, hogy a versenytárs az elmúlt hónapban mennyi posztot írt és ez egy jó kiinduló pontot tud adni számunkra.

Ha tetszett a poszt, nyugodtan oszd meg:


Megosztani ér:


Mennyire volt hasznos számodra a cikk?

Értékelések száma: 2
Átlagos értékelés : 5.0

Kíváncsi vagyok a véleményedre is: