Google Hírek optimalizáció: Hogyan kerülj be a Google News-ba

Csentes Zoltán    2021-01-09
elolvasom

Főoldal > SEO

A Google Hírek szolgáltatásban bármelyik weboldal megjelenhet, amelyik rendszeresen publikál friss híreket. Ha sikerül bekerülnöd egy jól optimalizált cikkel, jelentős extra forgalmat szerezhetsz az oldalad számára. Ebben a posztban bemutatom, hogyan jelenhet meg az oldalad a Google News rendszerében és megosztok néhány optimalizálási tanácsot, amikkel növelheted a megjelenési esélyed.

Mi a Google Hírek?

A Google News (magyarul Google Hírek) egy mesterséges intelligenciával felturbózott, friss híreket listázó híraggregátor szolgáltatás.

A legfrissebb híreket összegyűjtő felület 2002-ben került bevezetésre, hazánkban pedig 2008 óta érhető el a Google Hírek magyarul. A Google Hírek szolgáltatás annyiban különbözik a hagyományos hírlistázó oldalaktól, hogy itt az algoritmusok mindig a kereső számára testreszabott, legrelevánsabb és legfrissebb híreket, videókat listázza a legoptimálisabb sorrendben.

Hogyan jelenhetünk meg a Google Hírekben?

1. Publisher Center regisztráció

A szolgáltatás indulásakor a nagyobb hírportáloknak regisztrálniuk kellett az úgynevezett Publisher Center-be, hogy megjelenhessenek a Google Hírek oldalon. Ma már erre nincs szükség, bárki bekerülhet a Hírekbe, ha megfelelő tartalmat gyárt. A Google algoritmusai így is-úgyis indexelik a legfrissebb híreket, és ha úgy gondolják, hogy az jó minőségű, akkor beteszik a Google Hírekbe is.

Habár a regisztráció már nem kötelező, mégis erősen ajánlott, mert hasznos előnyökkel jár!

  1. testre szabhatjuk a megjelenésünket
  2. hirdetéseket jeleníthetünk meg a Google News alkalmazásban megjelenő híreinkben
  3. extra megjelenésekbe választhatnak ki minket

A regisztráció folyamata

  1. Jelentkezz be a Google fiókoddal a Publisher Center felületére
  2. Adjuk hozzá az oldalunkat, töltsük ki az összes mezőt, amit csak tudunk
  3. Fontos a megfelelő kategória és nyelv választás
  4. A tulajdon igazolása után hozzáadhatjuk a hír feed-ünket

A megfelelő hír feed legenerálása a legfontosabb lépés az egész regisztráció során. A Publisher Center ezt a feed-et fogja óránként ellenőrizni és ebből választja ki a megjeleníthető híreket.

2. Google News sitemap létrehozása

Kevesen ismerik ezt a lehetőséget, de segíthetjük és gyorsíthatjuk a hírek indexelését, ha készítünk egy kifejezetten csak a Google Hírek számára gyártott sitemap fájlt. Ennek a sitemap-nek szigorú követelményei vannak:

  • csak az elmúlt 2 nap híreinek URL-jét tartalmazhatja (nyugi, ez nem zárja ki, hogy a hír akár 30 napig is elérhető legyen a felületen)
  • a hír sitemap azonnal frissüljön, amint kikerül egy friss hírünk
  • egy sitemap maximum 1000 URL-t tartalmazhat. Ha több van, akkor indexfájlt kell készítenünk.

A Google News sitemap létrehozásához sablont itt találsz.

Ha legyártottuk a megfelelő formátumú sitemap fájlt, az elérési helyét be kell küldenünk Search Console-ba. Innentől kezdve biztosak lehetünk abban, hogy a Google látja és indexeli a híreinket.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ez egyáltalán nem garancia arra, hogy a hírünk meg is fog jelenni a Google Hírek felületén!

Hogyan optimalizálhatunk a Google Hírekre?

A Google Hírekben történő találatok rangsorolását komoly algoritmusok és mesterséges intelligencia végzik. Ezek a következő kritériumok alapján rangsorolnak:

  • a lekérdezés nyelve, helye
  • milyen friss a hír?
  • mennyire hiteles, eredeti a tartalom?
  • megfelelő hosszú?
  • mennyire változatos, leíró, megadja-e a választ a kérdésre?
  • mennyire releváns az adott média a kereső személy számára?

Az egy dolog, hogy a keresőoptimalizálás szabályait betartjuk az új hírek írásakor, de a Google Hírekbe bekerülni és jó pozícióban megjelenni tényleg csak a legjobban optimalizált oldalak tudnak. Most felsorolok néhány hasznos tippet, tanácsot, amivel nem csak bekerülhetünk, de jó pozíciókat is elérhetünk:

Kulcsszókutatás a Google Hírek kifejezéseire

Ha tudjuk a témát amivel kapcsolatban hírt szeretnénk publikálni, akkor hasonlóan mint a hagyományos kulcsszókutatásnál, nézzünk utána milyen keresési kifejezéseket használnak a Google hírek felületén. Erre két módszert is tudok mondani:

1, Google Trends / News Search

Kevesen ismerik, de a Google Trendsben nem csak a web keresésekre láthatunk trendet, hanem a Hírekben történő keresésekre is.

Google Trends keresési trendek Google Hírek felületen.

2, Keresési javaslatok Google News felületen

Hasonlóan a webes keresésekhez, kezdjünk el beírni a témát a Hírek keresőjében, majd nézzük meg a keresési javaslatokat, amikre mások már rákerestek.

Keresési javaslatok Google News felületen

On-page optimalizációs szabályok betartása

A legfontosabb on-site szabályokat mindenképpen tartsuk be:

  • a fő kulcsszó szerepeljen az URL-ben, címben, descriptionben és headingben
  • a képek optimalizálva legyenek , használjuk a kulcsszót az ALT tagben
  • optimalizált meta tilte és description
  • eredeti legyen a tartalom
  • használjunk külső és belső, releváns linkeket

Amikre külön figyelni kell a tartalomban:

Letisztult, tömör cím
A beküldött cikk címe mindig ugyanaz legyen, amit az olvasó lát az oldalon. A megfelelő megjelenés miatt a cím maximum 22 szóból állhat! A címben kerüljük a szójátékokat, mert ezek megzavarhatják az algoritmusokat. Tipp: dátumot és időt ne használjunk címben.

Headingek használata, olvashatóság
Legyen a hír szépen, olvashatóan formázva. Használjuk a kulcsszavakat az alcímekben és a felsorolások, bekezdések használata is segít a könnyebb olvashatóságban.

Nem a méret számít
A Google Hírekbe bekerülhetsz egy 200 szó alatti MTI hírrel is, ugyanakkor a nagyobb verseny jobban kidolgozott szövegeket követel meg. Egy szakmai hír, amit szakértő ír, nyilván tartalmasabb kell legyen, mint egy napi időjárás jelentés.

Képek, videók, infógrafikák használata
Használjunk a hírhez releváns média anyagokat jellemzően a standard fájlformátumokban: jpg, png, mp4, avi, stb. Ha nem megfelelő képet használunk a hírben, akkor simán előfordulhat, hogy az algoritmus egy teljesen másik forrásból származó képet jelenít meg a cikkünkhöz. Ha van Youtube csatornánk, és az össze van kötve az oldalunkkal, akkor onnan is nyerhetünk extra megjelenést a hírekben.

Cikk struktúra, Schema használat

Technikailag a hír oldal következő elemei egyértelműen legyenek azonosíthatóak:

  • Cím
  • Kép
  • Dátum (a dátum a cím, és a szöveg között kell legyen)
  • Szerző (megtalálható legyen a szerző adatlapja a weboldalon: név, kép, cím, tel, email, social)
  • Cikk törzs

A cikket lássuk el Article vagy NewsArticle Schemával és adjunk meg benne minden adatot, ami csak rendelkezésünkre áll.

Betöltési idő és AMP

Mivel ezek a hírek főként a Google News App-ban, mobil eszközön fognak megjelenni, rendkívül fontos a gyors oldalbetöltési idő. A betöltési idő amúgy is rangsorolási faktor már, viszont a híreknél ez kifejezetten nagy hangsúlyt kap.

A Google ajánlása az, hogy ha tudunk, használjunk AMP mobil oldalakat, de az én tapasztalatom az, hogy AMP nélkül is be lehet kerülni a Hírekbe csak megfelelően gyors legyen az oldal.

További tippek, tanácsok

Minél többet és gyakrabban publikálsz, annál gyorsabban indexeli a Google a híreidet. Ha te nem vagy kifejezetten nagy hírportál, ritkán publikálsz híreket és a Google botok csak néha napján látogatják az oldalad, akkor nem biztos, hogy a Google Hírek a te felületed lesz.

Ha egy korábbi cikket frissítesz, akkor használhatod benne az új dátumot és újra beküldheted. Azzal viszont ne játssz, hogy ebből rendszert csinálsz!

Ha videót embeddelsz a cikkbe, akkor a videónak a következő kritériumoknak kell megfelelnie:

  • jó kép és hangminőség,
  • eredeti és egyedi tartalom,
  • megfelelően optimalizált title és leírás,
  • valamilyen módon a publikáló médiához legyen köze (pl. saját youtube csatorna, logo vagy link)

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Amúgy ez is érdekelhet:

Kérjen INGYENES SEO auditot

Adja meg weboldala elérhetőségét, és INGYEN készítek egy gyors SEO auditot Önnek! A SEO audit a legsúlyosabb hibákat fogja tartalmazni, de nem helyettesíti a teljes SEO audit szolgáltatást.

* A kellő hozzáférések hiányában ez az audit csak korlátozott elemeket vizsgál. Az auditokat érkezési sorrendben készítem és fenntartom a jogot az elutasításra.