Főoldal > SEO blog > Keresőoptimalizálás
Fél perces összefoglaló:
- A bounce rate mondja meg, hogy hány olyan látogatónk van, akik nem csináltak semmit az adott oldalon, egyszerűen csak elhagyták.
- A magas Bounce Rate nem mindig rossz!
- A Google egyáltalán nem veszi figyelembe az Analytics Bounce Rate mutatóját a rangsoroláshoz!
- Vannak esetek, amikor gond a magas Bounce Rate érték!
- A visszafordulási arány könnyen manipulálható!
Sokan a mai napig azt hiszik, hogy a Google algoritmusa az oldalak rangsorolásához figyelembe veszi az Analytics Bounce Rate értékét. Egy tökéletes világban ennek még értelme is lenne, viszont a valóságban a Google egyáltalán nem veszi figyelembe ezt a mutatót a rangsoroláshoz. Mutatom, hogy miért nem!
Mi a Bounce Rate?
Bounce-ról, magyarul visszafordulásról akkor beszélünk, ha a látogató megnézi az oldalad, majd anélkül, hogy bármit is csinálna ott (bármilyen további kérés, request menne az Analytics szerver felé) egyszerűen csak bezárja azt.
Ilyenkor a session időtartalma 0 másodperc, mivel a munkamenet alatt nem érkezik második lekérés az Analyticsbe, ami alapján időtartamot tudna számolni a rendszer.
A Bounce Rate, magyarul visszafordulási arány pedig az összes ilyen bounce session és az összes session aránya. A bounce rate tehát megmondja, hogy hány olyan látogatónk volt, aki nem csinált semmit az adott oldalon, egyszerűen csak elhagyta.
Nagyon sokan ész nélkül csökkenteni próbálják ezt az értéket.
- "Mi az, hogy nem csinál semmit a látogató az oldalon?!"
- "Ha magas a bounce rate, akkor az árt a SEO-nak, mert nem azt kapja a látogató, amit keresett?!"
- "Csökken az oldalon eltöltött idő, az nem jó!"
Pedig ez nem így van!
A magas Bounce Rate nem mindig rossz!
Tegyük fel, hogy van egy egy-oldalas weblapod, ahol minden hasznos információt megtalál a látogató. Ebben az esetben a Bounce Rate-ed jó eséllyel 100%-os lesz, mégis tök hasznos és releváns az oldalad a kereső számára. De hasonló a helyzet, ha valaki az időjárásra, vagy esetleg a vállalkozásod elérhetőségére keres. Jó esetben megtalálja, amit keres és utána be is zárja az oldalt.
A Google kereső éppen ezért nem veszi figyelembe ezt a mutatót a rangsorolásnál, mert megtévesztő lehet. A Google célja az, hogy releváns találatokat szolgáljon ki, és attól, hogy egy oldal visszafordulási aránya 100%, még nem jelenti azt, hogy a látogató nem találta meg amit keresett!
Ráadásul azt se felejtsük el, hogy nem csak a Google Analytics létezik, mint webanalitikai eszköz. Az Adobe Analytics használókkal komoly bajban lenne a kereső...
A Google 2017 óta szajkózza, hogy nem veszik figyelembe ezt a mutatót, de a téma mindig visszajön. Most egy Google Webmaster beszélgetés során is megerősítette John Mueller, hogy ez csak egy mítosz és nem használják a mutatót:
Amikor baj a magas Bounce Rate!
Vannak viszont esetek, amikor gondot jelenthet a magas Bounce Rate érték. Abban az esetben például, ha hírportálod van és hirdetésekből élsz, akkor igenis fontos számodra, hogy a látogató kattintson az oldaladon, nézzen meg más cikket, indítson videót, stb. Ebben az esetben baj a magas Bounce Rate érték!
Ha több aloldalból álló weboldalad van, amikre a főoldaladról lehet eljutni, de a főoldalad bounce rate értéke magas, akkor ott is gondok vannak.
A Bounce Rate manipulálható
A másik ok, amiért a Google nem veszi figyelembe a Bounce Rate-et, vagy a kattintás számot az, hogy mindkét érték könnyen manipulálható, így vissza is élhetnek vele.
Google Analytics auditok során gyakran találkozok olyan esettel, hogy 10-30 másodpercenként automatikusan non-interactive Timer eventet küldenek be Analyticsbe. Ezt azért csinálják, mert ha már csak egy event is beérkezik adott session-ön belül, akkor az Analytics már tud oldalon eltöltött időt számítani, tehát a session nem bounce lesz. Ezzel a trükkel jelentősen csökkenthető a Bounce rate értéke.
Ha egy-oldalas weboldalad van és nagyon zavar a magas bounce rate érték, elég, ha beraksz egy Scroll mélység mérést, és máris jelentősen javul ez a mutatód.
Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:
Amúgy ez is érdekelhet:
Kérjen INGYENES SEO auditot
Adja meg weboldala elérhetőségét, és INGYEN készítek egy gyors SEO auditot Önnek! A SEO audit a legsúlyosabb hibákat fogja tartalmazni, de nem helyettesíti a teljes SEO audit szolgáltatást.
* A kellő hozzáférések hiányában ez az audit csak korlátozott elemeket vizsgál. Az auditokat érkezési sorrendben készítem és fenntartom a jogot az elutasításra.