Gyakran felmerülő kérdés ügyfél oldalról, hogy miért nem jelenik meg egy kampány a Google Analyticsben? Hiszen az UTM paraméterezés, auto-tagging, GCLID, DCLID be van állítva az összes kampánynál, mégsem látni adatot a statisztikában.
Ebben a posztban a Google Analytics auditok során felmerült leggyakoribb UTM paraméterezés hibákat mutatom be.
Ha ezt a cikket olvasod, akkor az UTM paraméter fogalmával már minden bizonnyal tisztában vagy, de meg merem kockáztatni, hogy már egyedi UTM paramétert is állítottál be. De hallottál-e már a GCLID és auto-tagging fogalmáról?
Alap esetben egy normálisan UTM paraméterezett URL valahogy így néz ki:
https://www.ad-ops.hu/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=noi-futocipo&utm_term=debug&utm_content=textlink
Lehetőségünk van viszont a Google Analytics-et összekötni Google Ads fiókkal. Ezután, ha a kampányunkban bekapcsoljuk az auto-tagging funkciót, nincs szükség külön UTM paraméterezni a landing URL-t, a kampány adatok automatikusan átmennek az Analytics-be.
Ilyenkor a landing URL egy úgynevezett GCLID (Google Click ID) paramétert kap, ami valahogy így néz ki:
https://www.ad-ops.hu/?gclid=12344567...
Ha nincs szükség UTM paraméterre, akkor miért van?
A válasz igen egyszerű: mert mi nem csak Google Ads kampányokat futtatunk! Az UTM paraméterek használatával egységesen tudjuk mérni az összes többi csatornát, legyen akár Email kampány, FB kampány, Display, vagy bármi más.
Akár UTM paraméterezést, akár auto-tagginget használunk a kampányunk során, előfordulhat, hogy valamit elrontunk, és a szükséges adatok nem jelennek meg az Analytics Acquisition riportjában.
Az UTM paramétereket a Google Analytics számára fejlesztették ki, ez a web analitika eszköz ismeri fel, de csak akkor, ha megtalálható a mérőkód a hivatkozott oldalban. Mielőtt tehát elkezdenénk stresszelni, hogy miért nem jelenik meg a kampányunk az analitikában, vessünk egy pillantást a forráskódra, hogy szerepel-e benne a mérőkódunk.
A Google Analytics alapesetben 5 UTM paramétert kezel:
Ezek közül az első három UTM paramétert kötelező megadnunk, ellenkező esetben az adatok nem fognak megjelenni megfelelően! Gyakran találkozok auditok során olyan oldallekérésekkel, ahol valamelyik kötelező paraméter hiányzik. Bár ezek a lekérések a Behavior/Site content riportban meg fognak jelenni, a source, medium, campaign riportokban nem.
Példa a hiányos UTM paraméterezésre:
https://www.ad-ops.hu/?utm_source=facebook&utm_campaign=noi-futocipo
A másik leggyakrabban előforduló hiba, hogy valamelyik kötelező UTM paramétert elgépeljük. Elég csak egy karaktert félre ütnünk a paraméterben, máris figyelmen kívül fogja hagyni az Analytics a paraméterezést. De volt már olyan eset is, hogy az utm_term helyett valaki utm_keyword paramétert használt, amit az analytics nem ismert fel.
Példa az elgépelt UTM paraméterezésre:
https://www.ad-ops.hu/?utm-source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=noi-futocipo
A fenti példában, ha az aláhúzás jel helyett kötőjelet használunk véletlenül, máris bukjuk az adatokat.
A helyes UTM paraméterezés szintaktikailag úgy néz ki, hogy a landing URL után egy kérdőjel (?) következik, és az UTM paramétereket AND (&) jellel választjuk el. Találkoztam már olyan esettel, hogy az URL több kérdőjelet tartalmazott.
Példa egy szintaktikailag hibás UTM paraméterezésre:
https://www.ad-ops.hu/?utm_source=facebook?utm_medium=cpc?utm_campaign=noi-futocipo
Kerüljük az átirányítást, vagy link rövidítő oldalakat UTM paraméteres landing URL-ekhez. Az átirányítás során ugyanis előfordulhat, hogy az UTM paraméterek elvesznek! Ha elkerülhetetlen az átirányítást használni, akkor győződjünk meg a fejlesztőnkkel, hogy a paramétereket is átadja az átirányítás során.
Ha például ezt az URL-t adjuk meg landingnek:
https://www.ad-ops.hu/cipo
Amire már egy átirányítás van beállítva és átvisz ide:
https://www.ad-ops.hu/futocipo
Akkor győződjünk meg róla, hogy az UTM paraméterek is átirányításra kerülnek:
https://www.ad-ops.hu/cipo?utm_source=facebook?utm_medium=cpc?utm_campaign=noi-futocipo
https://www.ad-ops.hu/futocipo?utm_source=facebook?utm_medium=cpc?utm_campaign=noi-futocipo
Ha auto-tagginget, GCLID-et használunk ugyanez a helyzet. Ott is ellenőriznünk kell, hogy átirányítás után megfelelő a paraméter átadás.
Előfordulhat olyan, hogy már egy paramétert tartalmazó landing URL-t szeretnénk UTM paraméterezni.
Például ezt:
https://www.ad-ops.hu/cipo?meret=xl
A fenti esetben a landing URL-t úgy kell módosítanunk, hogy a paramétert az UTM paraméterek után adjuk meg. Ellenkező esetben az Analytics nem fogja felismerni a paraméterezést.
https://www.ad-ops.hu/cipo?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=noi-futocipo&meret=xl
Egy másik speciális eset, amikor dinamikus landing URL-t használunk. Ilyenkor maga az oldal nem töltődik be újra, hanem csak a megfelelő szekcióhoz ugrik a látogató. Az ilyen URL így nézhet ki:
https://www.ad-ops.hu/cipo#noi
A fenti URL például a cipők oldalon belül a női szekcióhoz ugrik. Ha egy ilyen URL-t szeretnénk UTM paraméterezni, akkor ez a megoldás nem fog működni:
https://www.ad-ops.hu/cipo#noi?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=noi-futocipo
Helyette megpróbálhatjuk az UTM paramétereket a hash (#) elé elhelyezni. Ha ez nem működik, akkor egy fokkal bonyolódik a helyzet. Át kell írnunk az URL-t mielőtt Analytics-be küldjük az adatokat. Ehhez GTM beállításra lesz szükség ahol egy custom javascript változóval részekre szedjük az URL-t, majd átrendezzük a sorrendet és így küldjük be.
UTM paramétert csak külső oldalról ránk mutató linkekre szabad helyezni. Belső linkeket nem szabad UTM paraméterrel ellátni. Erről bővebben itt olvashatsz. Ha kíváncsi vagy, hogy használsz-e az oldaladon ilyen linkeket, akkor azokat így tudod megkeresni.
Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.
HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK PPC AJÁNLATOK GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁSA hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, posztokat és újdonságokat.