A technikai SEO egyik legfontosabb eleme a szervernapló elemzése. A szerver logból 100% pontossággal meg tudjuk határozni, hogy a kereső motorok hogyan böngészik fel az oldalunkat és a vizsgálatával olyan fontos hibákat vehetünk észre, amiket javítva komoly pozíciókat nyerhetünk a keresőben.
A szerverek, hálózati eszközök egy log fájlban naplóznak minden hálózati tevékenységet. Ilyen például, ha egy felhasználó, vagy robot egy oldalletöltést generál a szerveren. A log fájl egy általánosan elfogadott strukturájú text fájl. A log fájlban egy bejegyzés valahogy így néz ki:
remotehost logname authuser [date] request status bytes
Ahol
Minden egyes alkalommal amikor egy felhasználó, - vagy akár a Googlebot - egy oldalt meglátogat, akkor egy ilyen sorral bővül a log fájl. Másodperenként akár több ezer sor is generálódhat, attól függően, hogy mekkora az oldal.
A szerver napló elemzésével sokminden kiderülhet az oldaladról:
Ahány szerver, annyi féle helyen tárolhatják ezeket a fájlokat. Általában egy jól látható "logs" könyvtárat kell keresni a szerveren. Ha nagyon nem találod, kérdezd meg a rendszergazdát vagy a tárhely szolgáltatód. Az én tárhelyemen cPanel fut és rögtön a gyökér könyvtárban megtalálható minden log.
Az már világos, hogy egy ilyen logfájl bazi nagy lehet. Ha van 10.000 felhasználód naponta, akik 10 oldalt néznek meg minden nap, akkor a log fájlod egy nap alatt 100.000 sort fog tartalmazni. A log fájlok olvasására több lehetőségünk is van. Egyszerűen betöltheted egy excelbe is, vagy használhatsz kimondottan erre a célra készült fizetős vagy ingyenes szoftvereket. Én azt javaslom, hogy ha csak egy rövid időszakot szeretnél elemezni, akkor töltsd be excelbe, de ha már egy nagyobb időszakot vizsgálnál, elemeznél ahol szeretnéd látni az összefüggéseket is, akkor inkább töltsd be Google Datastudioba.
A szerver logból rengeteg fontos információt tudsz kiszedni, ami SEO szempontból fontos lehet.
Milyen gyakran indexelik robotok az oldalt
Egy meghatározott időszakra szépen össze tudod hasonlítani a különböző kereső robotok indexelési volumenét. Ha valamelyik robottal gond lenne, akkor az hamar ki tud itt bukni. Ha Dashboardot használsz, akkor itt egy jó minta a KPI-k meghatározására:
Szerver log datastudio dashboard kpi
Szerver log: http státusz kód hibák megjelenítése dashboardon
Egy a fentihez hasonló dashboarddal könnyen összehasonlíthatod a szerveren található HTTP státuszokat. Itt akár riasztásokat is be lehet állítani, amik jeleznek neked minden 4xx, 5xx státuszkód esetén!
Szerver log: 302 ideiglenes átirányítások
Az ideiglenes (302) átirányítások nem továbbítanak linkerőt, ezért ezeket ajánlott kerülni. A log fájlból könnyedén kinyerhetők az ilyen átirányítások.
Szerver log: indexelési büdzsé pazarlása
A google nem szereti pazarolni az indexelésre szánt erőforrásait. Ezért minden weboldalhoz egy indexelési büdzsét rendel. Több szempontot is figyelembe véve, meghatározza, hogy szerinte mik a fontos oldalak és naponta mondjuk mennyi oldaladat indexeli újra. Ha olyan felesleges oldalakat hagyunk indexelni, amiből nekünk semmi hasznunk, akkor ezzel pazaroljuk az indexelhető oldalmennyiségünket. A szerver log fájlból könnyedén kiszűrhetjük azokat az elemeket, amik számunkra feleslegesek. A fenti példa azt mutatja, hogy ilyen felesleges elem lehet a wordpress sablonunk css fájlja, de a duplikált URL-ek is ilyenek.
Gyakori probléma, hogy ugyanahhoz a tartalomhoz gyakran több URL-t használunk. Tipikusan ilyen eset amikor URL paramétereket használunk. Ne feledjük el, hogy a robot számára ez a két URL két különböző URL lekérdezést jelent, holott ugyanarról az oldalról beszélünk:
https://www.ad-ops.hu/
https://www.ad-ops.hu/?utm_source=facebook &utm_medium=cpc &utm_campaign= &google_debug_tool &utm_term=debug &utm_content=textlink
Szerver log: indexelési gyakoriság
A szerver log fájlból válasszunk egy időszakot és nézzük meg, hogy a GoogleBot mely oldalainkat indexeli a leggyakrabban. Ezzel meg is határoztuk, hogy a Google szerint mik a legfontosabb tartalmaink. Minden fontos oldalad megtalálható a listában? Ha hiányzik a listából fontos oldalad, akkor változtatnod kell a belső link strukturádon, de magasabb prioritást is adhatsz az oldalnak a sitemapban.
Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.
HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK PPC AJÁNLATOK GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁSA hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, posztokat és újdonságokat.