hu Most ingyen auditot kérhetsz!
Email hello@ad-ops.hu Hívj minket! +36-70-784-6000

Tervezett szerver karbantartás kezelése

AdOps Digital > Blog > Tervezett szerver karbantartás kezelése

Minden weboldal életében eljön az a pillanat, amikor valamilyen nagyobb karbantartást kell végezni az oldalon vagy a szerveren. Ilyenkor a karbantartás ideje alatt egy ideiglenes “KARBANTARTÁS” aloldal jelenik meg a látogatóknak. Joggal merül fel a kérdés, hogy SEO szempontból mégis hogyan kezeljük ezt a helyzetet? Ebben a posztban azt mutatom be, hogyan végezz tervezett karbantartást, hogy ne lássa a keresőoptimalizálás a kárát.

Ne csak a látogatónak szóljon

Az ideiglenes karbantartás aloldaladon informálnod kell a látogatót, hogy az oldal ideiglenes karbantartás alatt van és jöjjön vissza később. Ezt egyszerűen megteheted egy kiemelt szöveggel, esetleg beszúrhatsz képeket is illusztrációnak. Ha tudjuk a karbantartás végének pontos idejét, akkor célszerű ezt is megemlíteni a leírásban. Ez nagyon nagy segítség lehet a látogatónak, aki nem tudja, hogy most 2 percig, vagy 2 napig lesz elérhetetlen az oldal.

Kevesen tudják, de a kereső robotoknak is meg tudjuk mondani, hogy az oldalunk most időszakos karbantartás alatt van, sőt még azt is, hogy mikor jöjjenek vissza. Ehhez a következő módosításokat kell elvégeznünk:

1. HTTP 503

Hozz létre egy ideiglenes oldalt pl. karbantartas.php és mentsd a gyökér könyvtárba. Az ideiglenes oldalon állítsunk be HTTP 503 státusz kódot. (503 Service Unavailable) Ez a kód informálja a kereső robotokat, hogy a szerver ideiglenesen elérhetetlen.

Az 503-as kód hivatalos definíciója: A szerver jelenleg elérhetetlen (ez lehet túlterhelés miatt, vagy karbantartás miatt).

A kereső robotok ebből tudják, hogy ez egy ideiglenes állapot. Ezt a legegyszerűbben úgy tudjuk beállítani, ha a PHP fájl tetejére beszúrjuk ezt a pár sort:

	<?php	header("HTTP/1.1 503 Service Temporarily Unavailable");	header("Status: 503 Service Temporarily Unavailable");	?>	

2. Retry-After

Ha azt is tudjuk, hogy mikor lesz vége a karbantartásnak, akkor ajánlott a fenti kódsort kiegészíteni a Retry-After paraméterrel:

	header("Retry-After: 3600"); //1 órás karbantartás	

Ezzel megmondhatjuk a kereső robotnak, hogy az oldalunk mikor lesz ismét elérhető. Ha használjuk ezt a paramétert, akkor a kereső addig vissza se jön az oldalunkra, amíg ez az idő le nem telik. A Retry-After paraméterben másodpercet, vagy konkrét dátumot tudunk átadni:

	header("Retry-After: Sun, 17 Mar 2019 14:00:00 UTC");	

3. Átirányítások

Ha elkészült az ideiglenes oldalunk, még nem dőlhetünk hátra. Az összes látogatót, akik az oldalunkat böngésznék, át kell irányítanunk erre az ideiglenes fájlra. Egy Apache/Linux szerveren ezt egyszerűen megtehetjük a .htacccess fájl módosításával.

Nagyon fontos, hogy ebben az esetben 302-es átirányítást kell használnunk! A 302-es átirányítás mondja meg a kereső robotoknak, hogy esetünkben ideiglenes átirányításról lesz szó.

Írjuk be a .htaccess fájlba a következő sorokat:

	
Options +FollowSymLinks	
RewriteEngine On	
RewriteBase /	
RewriteCond %{REMOTE_ADDR} !^00\.00\.00\.00	
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/karbantartas.php [NC]	
RewriteRule .* /karbantartas.php [R,L]	

A fentiek közül a leglényegesebb az utolsó sor. Itt állítjuk be, hogy az összes fájl a szerveren, legyen ‘R’ – azaz 302 átirányított – a karbantartás oldalunkra. A REMOTE_ADDR opcióval hozzáférést adhatunk magunknak az oldalhoz, de mindenki más 503-as headert kap.

Mentsük a két fájlt (karbantartas.php, .htacccess) a szerver root könyvtárába és készen is vagyunk!

Mikorra időzítsük a karbantartást?

A szerver karbantartást arra az időszakra célszerű időzíteni, amikor a legkevesebb felhasználót zavarjuk vele. Ahhoz, hogy meghatározzuk ezt az időszakot, az analitikához kell fordulnunk.

Első lépésként határozzuk meg a hét melyik napján van általában a legkisebb forgalmunk. Ezt egy Custom reports-al egyszerűen lekérdezhetjük a következő beállításokkal:

Dimensions = Day of Week NameLeglátogatottabb napok meghatározása Google Analytics-ben.

Leglátogatottabb napok meghatározása Google Analytics-ben.

Ha megvan a nap, akkor a második lépés, hogy kiválasszuk az időszakot a napon belül. Ezt szintén egy Custom riports-ban tudjuk gyorsan lekérdezni:

Dimensions = Hour of DayLegforgalmasabb órák meghatározása Google Analytics-ben.

Legforgalmasabb órák meghatározása Google Analytics-ben.

Ezt ne csináld!

Egy szerver karbantartás alatt a legrosszabb, amit tehetünk, hogy töröljük vagy áthelyezzük a fájlokat. Ebben az esetben sem az emberek, sem a robotok nem kapnak megfelelő információt. Sőt!

Ilyenkor minden lekérdezés 404-es hibakódot fog adni, ami csak annyit jelent, hogy a fájl nem található. Ebből sem a felhasználó, sem a robot nem tudja meg, hogy mi történik valójában. Legrosszabb esetben a felhasználó azt hiszi, hogy az oldal megszűnt és elveszítjük egy életre.

WordPress karbantartás

Amennyiben WordPress motort használsz, akkor viszonylag egyszerűbb dolgod van. Itt ugyanis elég egy bővítményt feltelepíteni és bekapcsolni a karbantartás idejére, majd ha végeztél csak kikapcsolod. Rengeteg ilyen bővítmény létezik már erre a célra. Amit a legtöbben ajánlanak az a WP Maintenance Mode bővítmény.

A szerzőről

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőmarketing szakértője lettem. Kövess LinkedIn-en.

Leave a Reply