Rengeteg cikket olvashatunk a keresőoptimalizálás fontosságáról és sokan tisztában is vannak az alapvető technikai feltételekkel, amiknek egy oldalnak meg kell felelnie a jó helyezés érdekében. Mégis a SEO Audit során szinte ugyanazokat a technikai hibákat találom minden egyes oldalnál. Ebben a posztban összegyűjtöttem a 10 leggyakoribb hibát, amikkel a SEO audit során találkozok.
Mi a SEO audit
Amikor a weboldal tulajdonos felismeri a keresőoptimalizálás fontosságát és úgy dönt, hogy SEO szakembert keres, az első dolog, amivel a közös munka elkezdődik az egy audit.
A SEO Audit során a keresőoptimalizálás három alappillére mentén (technikai SEO, on-site SEO és az off-site SEO) felmérjük az oldal állapotát, elemezzük a backlink-profilját és a versenytársakat. A cél, hogy egy kiinduló képet kapjunk az oldal technikai állapotáról, a keresőbeli helyzetéről és a versenytársakról.
A technikai SEO fontossága
Ahhoz, hogy a kereső algoritmusok egyáltalán megtalálják és megfelelően olvasni tudják az oldalunkat, elengedhetetlen, hogy az olyan technikai állapotban legyen, ami megfelel bizonyos elvárt feltételeknek.
Éppen ezért nagyon hasznos már a legelején olyan szakemberre bízni a weboldalunk CMS rendszerének elkészítését, aki alapból tisztában van az alapvető SEO követelményekkel.
Ma már nagyon sok profi SEO eszköz létezik, amik kimondottan az oldal technikai hibáit derítik fel (SEMRush, Ahrefs, GTMetrix, ScreamingFrog). Ezek a toolok az oldalon található linkek és a sitemap segítségével végigjárják, feltérképezik az egész weboldalt, és több, mint 100 elemet vizsgálva felhívják a figyelmet a problémás pontokra.
A leggyakoribb technikai hibák
Már nagyon sok auditot készítettem az évek során, de mindig vannak olyan technikai hibák, amik szinte minden weboldalnál megtalálhatók.
1. A sebesség
Az egyik legfontosabb, ugyanakkor a leggyakrabban előforduló hiba a lassú oldalbetöltési sebesség. Ma már alapfeltétel, hogy az oldalunk mobilbarát és gyors legyen. A Google kutatása szerint a mobil látogatók 53%-a elhagyja az oldalt, ha az nem tölt be 3 másodpercen belül.
A lassú oldalak rossz felhasználói élményhez vezetnek és ezt a kereső algoritmusok is tudják, ezért hátrébb sorolják ezeket az oldalakat a találati listában.Ha kíváncsi vagy a Te oldalad hogyan teljesít, javaslom a Google PageSpeed Insights eszközét.
2. HTTPS hiánya
Egy technikailag optimalizált weboldal alapfeltétele, hogy biztonságos legyen. A felhasználók adatainak védelme alapkövetelmény a mai világban. A HTTPS protokoll telepítésével biztosíthatjuk, hogy senki se tudjon az oldal és a felhasználó közti kapcsolatba belepiszkálni. Nem elég az SSL tanúsítványt telepíteni, le kell kezelni az összes belső linket és átirányítást is!
3. Indexelési hibák
A SEO auditok során nagyon sokszor találkozunk olyannal, hogy fontos oldalak nem jelennek meg a keresőben, mert NOINDEX, NOFOLLOW meta robots taget felejtettek bennük. De súlyos indexelési hibákat tud okozni a robots.txt és a sitemap fájl helytelen konfigurálása is. Ha szeretnéd leellenőrizni, hogy minden fontos oldalad megtalálható-e Google indexben, akkor ajánlom figyelmedbe a Google indexelés ellenőrzése kódolás nélkül című posztomat.
4. Robots.txt és Sitemap hiba
A kereső algoritmusok a robots.txt és a sitemap alapján kapnak instrukciókat a weboldalunk feltérképezéséhez, ezért nagyon körültekintően kell velük bánni. Gyakori hiba, hogy a robots.txt fájlban fontos oldalakat, vagy forrásokat zárunk ki. Ha kizárunk például egy könyvtárat ami az oldalunkon használt fontos JS vagy CSS fájlokat tartalmaz, akkor az oldal hibásan fog a keresőmotor algoritmus előtt megjelenni.
Sokszor előfordul, hogy a sitemap formátuma hibás, vagy olyan – úgynevezett orphaned oldalakat – tartalmaz, amik nem érhetők el linkek útján az oldalon, így esély sincs rá, hogy látogató rájuk kattintson.
5. Átirányítási láncok
Gyakran szükség van átirányítások használatára, ez rendben is van. Gyakori hiba viszont, hogy olyan oldalra irányítunk át, ami már egyszer átirányít máshova. Rosszabb esetben az átirányított oldal visszairányít a kiindulóra és ilyenkor egy végtelen átirányítási láncot kapunk.
Az sem mindegy milyen átirányítást használunk. Gyakran előfordul, hogy 302-vel irányítanak át egy már végleg megszűnt oldalt valahova. A 302-es egy ideiglenes átirányítás, ami az algoritmusnak azt mondja, hogy gyere vissza később!
Minél több oldalon megy át egy átirányítás, annál nehezebb az algoritmus dolga. Nem csak az index büdzsét pazaroljuk ezzel, hanem a betöltési idő is nő.
6. Törött belső és külső linkek
A lassú oldal betöltésnél már csak az zavaróbb, ha egy linkre kattintva 404-es oldalt kapunk. Nem csak a látogatók, de az algoritmusok sem szeretnek “lyukra” futni. Bármelyik weboldalnál előfordul, hogy törött linkek keletkeznek az évek során, de a rendszeres audit pont azért készül, hogy ezeket időben feltárjuk.
7. Duplikált tartalom
Minden oldalnak egyedinek kell lennie! Ha az oldal több, mint 85%-a megegyezik egy másik oldallal, akkor a SEO toolok már duplikált tartalom hibát jeleznek. A duplikált tartalommal az a baj, hogy ha az algoritmus ilyen oldalakkal találkozik, akkor csak az egyiket fogja indexelni és nem biztos, hogy nekünk az jó.
8. Duplikált Title és Description
A title tag az oldal címét, a description tag pedig a rövid leírását tartalmazza. Ha több oldalnak is ugyanaz a címe, leírása akkor ez nem csak a felhasználót, de a robotokat is megzavarhatja. Minden oldalnak egyedi title és description szöveget kell adnunk, ez segít a kereső robotoknak és a felhasználóknak megérteni, hogy mi található az oldalon.
9. Hreflang hiánya többnyelvű oldalaknál
A többnyelvű, nemzetközi oldalaknál gyakori hiba a hreflang tag hiánya, vagy hibás használata. A Hreflang tag arra szolgál, hogy megmondjuk a kereső robotoknak, az adott oldal milyen egyéb nyelveken érhető még el a weboldalunkon. Így ha valaki németül keres, akkor a német változatot fogja kidobni a kereső.
10. Strukturált adatok hiánya
A strukturált adatok segítenek a keresőnek megérteni a weboldalunkat, hogy miről szól az oldalunk, milyen terméket árulunk. Használatának további előnye, hogy segítségével olyan extra megjelenéseket kaphatunk, mint a rich snippet megjelenések.
Ha le szeretnéd ellenőrizni, hogy jól van-e az oldaladba beépítve a strukturált adat, ezt megteheted a Google Strukturált adatok tesztelőeszközével.
Kíváncsi vagy, hogy a Te oldaladnak milyen technikai hibái vannak? Kérj ingyenes Mini Technikai Auditot és átnézem a weboldalad!