A keresőoptimalizálásnak nem csak pozitív eredményei lehetnek, hanem bizony negatív is. Véletlenül, vagy akár szándékosan is tehetünk olyat, amivel egy URL-t vagy akár egy domaint is negatív irányba mozdíthatunk a SERP-ben. A cikkel nem szándékom az összes rosszindulatú negatív SEO technika bemutatása, inkább ezeknek a felfedezése, a kár helyreállítása és az ellenük történő védekezés bemutatása a célom.
A negatív SEO az a folyamat, aminek hatására egy adott URL-t vagy domaint, - főként black hat eszközöket használva - hátrébb sorolunk a kereső találati listájában. Hasonló ez egy weboldal hackeléshez, annyi különbséggel, hogy itt nem változtatjuk meg az oldal működését, kinézetét, "csak" az a cél, hogy az minél alacsonyabb helyezést érjen el a találati listában.
Bár a Google szerint nem is létezik negatív SEO, keményen dolgoznak azon, hogy más webmesterek ne tudják semmilyen módon befolyásolni a saját oldalunk helyezését.
Több száz vagy ezer, nagyon rossz minőségű link irányítása a céloldalra. Ez történhet linkfarmok segítségével, vagy akár vásárolhatunk is kimondottan erre a célra fenntartott, rossz minőségű oldalról. Ezek az oldalak korábban manuális büntetéseket kaptak és minden ezekről származó link automatikus büntit eredményezhet.
Az oldalra mutató, ugyanazzal a szöveggel és anchorral több száz vagy ezer comment írása mindenfelé. Ez történhet manuálisan is, de legtöbbször spam szoftverrel végzik.
A céloldalon található nagyobb képek, fájlok beágyazása más oldalakra. Ezzel a céloldal sávszélessége csökken, lelassul az oldal betöltési ideje és ugye tudjuk, hogy a lassú oldalakat nem szereti a Google.
A céloldal tartalmát, vagy az egészét lemásolják. Alapjában véve a Google tudja, hogy melyik oldal volt először, viszont ha a másolt tartalomra már hirdetnek is, akkor az hosszú távon megzavarhatja az algoritmust.
Akár 10 napra is kitilthatunk egy oldalt automatikusan a keresőből, ha szerzői jog megsértése miatt - akár hamisan - bejelentést teszünk a Googlenél.
Ez a legdurvább és egyben leggyorsabb módja a negatív SEO-nak. Ha ugyanis valakinek az oldalát feltörik és szabadon garázdálkodhatnak, akkor olyan módosításokat tudnak végezni észrevétlenül, amit nagyon nehezen és csak nagyon későn vehetünk észre. Elég csak a robots.txt-be betenni egy sort és máris kikerül az egész oldal a keresőből! Igaz ez hamar kiderül, sokkal többet érhetünk el, ha például átírjuk az ALT attribútumokat vagy felesleges átirányításokat illesztünk be.
Ha negatív SEO támadás alá kerülsz, akkor az első dolog amivel szembesülni fogsz egy zuhanás a statisztikában.
Hirtelen azt látod, hogy az organikus forgalmad bezuhan. Ha ilyet látsz az analitikában, akkor két dolog történhetett: vagy egy algoritmus frissítés volt, vagy negatív SEO áldozata lettél. Mindkettő rossz neked és azonnali beavatkozást igényel.
Az első lépés, hogy megnézzük mennyire nagy a baj. Írd be a böngészőbe ezt: site:oldalad.hu A találati listában láthatod, hogy mennyi oldaladat indexelte be a kereső fontossági sorrendben.
Google keresősáv site:ad-ops.hu
Ebből már kapsz egy képet, amivel el tudsz indulni valamerre. Ezeket ellenőrizd:
Ellenőrizd a tartalom egyediségét! Ha arra gyanakszol, hogy valaki tartalmat másol az oldaladról, használd a plagizálást ellenőrző oldalakat pl. https://www.copyscape.com/
De egyszerűen azt is megteheted, hogy kimásolsz egy mondatot, amire aztán rákeresel. Ha "értékes" oldalt találtál, akkor írj neki, hogy csak akkor teheti ki a szövegedet, ha linkeli is. Ha pedig értéktelen az oldal, akkor vetesd le!
Ebben a pontban említeném meg, hogy nem csak a külső tartalom duplikáció lehet gond, hanem a belső is!
Miután felfedezted, hogy negatív SEO áldozata lettél és átnézted a fenti ellenőrző pontokat, nagyjából összeállt a fejedben, hogy milyen technikával rontják a seodat. Ilyenkor a legfontosabb, hogy a lehető leggyorsabban kell megtenned a javító intézkedéseket, mert akár hetekig is eltarthat mire átmegy a változtatás a Google rendszerén.
Amennyiben a linkeléses technikát alkalmazták ellened, akkor a backlink analízis során észre kell venned, hogy rengeteg új, rossz minőségű link mutat az oldaladra. Az első lépés, hogy csináljunk egy "disavow" fájlt, amibe az összes ilyen linket kigyűjtjük. Ez a fájl egy sima szöveges txt lehet, aminek minden egyes sora egy link vagy egy domain (ha az egész domaint szeretnénk tiltani)
Valahogy így néz ki:
domain:blackhat.com
domain:rosszindulatu-oldal.hu
https://www.spamoldal.hu &/index.php ...
Ezt a fájlt a Google által készített Disavow tool-ba kell betölteni a Search Consolba. Itt találsz hozzá direkt linket!
Search Console visszautasított linkek
Betöltés után várni kell, akár heteket is, mert a változást nem azonnal végzi a Google. Sőt, a Google fenntartja a jogot, hogy bizonyos esetekben vissza utasítson linktörlést! Az eszközről bővebb infót ebben a videóban találsz:
Ha a negatív SEO eredményeként manuális büntetést kaptunk, de idő közben kijavítottuk a hibát, akkor beküldhetünk a Googlenek egy felülvizsgálati kérelmet (reconsideration request). Ezt szintén a Search Consoleban tudjuk megtenni itt.
Webhely felülvizsgálati kérelem
A felülvizsgálat általában pár órát, de van hogy napokat vesz igénybe.
Fontos, hogy a fenti megoldás csak akkor működik, ha manuálisan kaptunk büntit! Ha algoritmus frissítés során kerültünk büntibe, akkor ki kell várnunk a beküldött disavow fájl feldolgozását. Persze ezt felgyorsíthatjuk úgy is, hogy az érintett urleket újra crawloltatjuk.
Sajnos a negatív SEO sokszor csak akkor derül ki, amikor már késő. Sokszor már csak azt látjuk, hogy a forgalom megcsappan, holott elképzelhető, hogy már hetekkel korábban elkezdődött a folyamat. Nagyon fontos ezért, hogy rendszeresen végezzünk auditokat és állítsunk be riasztásokat.
Állíts be email riasztást a Google Analyticsben, ami akkor jelez, ha az organikus forgalmad nagyon lecsökken. Ezt az admin / custom alerts menüben tudod megtenni valahogy így:
GA Alert - organikus forgalom csökkenés
Végezz az oldaladon rendszeresen technikai auditot. Ez nem csak azért jó, mert folyamatosan ellenőrzöd az oldalad technikai felépítését, hanem könnyen kiszúrhatod a nem kívánt változásokat is. Erre vannak nagyon jó kis eszközök, például a SEMrush. Akár napi rendszerességgel futtatható és összehasonlítható auditokat készíthetünk.
Állítsunk be alertet az Ahrefs-ben, ami folyamatosan figyeli az új és a vesztett backlinkjeinket.
Ahrefs értesítő minta
Akár napi értesítőt is beállíthatunk, ami valahogy így néz ki:
Ahrefs backlink értesítő
Itt egy kicsit ellentmondásos a történet. Ugye a legtöbb SEO szaki éppen hogy javasolja a kommentek használatát, mivel így jobban bevonhatók a felhasználók, növelhető az eltöltött idő, stb. Ugyanakkor ez egy sebezhetőségi pont, amivel ha nem foglalkozunk könnyen fejfájást tud okozni.
Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.
HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK PPC AJÁNLATOK GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁSA hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, posztokat és újdonságokat.