hu Most ingyen auditot kérhetsz!
Email hello@ad-ops.hu Hívj minket! +36-70-784-6000

A linképítés veszélyei: a túl olcsó link legyen gyanús

AdOps Digital > Blog > A linképítés veszélyei: a túl olcsó link legyen gyanús

A legtöbb weboldal tulajdonos már tisztában van azzal, hogy a keresőkben történő ransorolás egyik fontos kritériuma, hogy minél több, minőségi link mutasson az oldalra.

linképítés során megpróbáljuk növelni a ránk mutató hivatkozások számát. Sok weboldal tulajdonos – sajnos sokszor a tudta nélkül – olyan linképítési módszert választ, amivel az egész domainje ráfázhat. Hazánkban ugyanis egyre inkább terjednek az olyan linképítési módszerek, amikkel a tulajdonosok nem csak a pénzüket dobják ki az ablakon, de akár hátrább sorolást is kockáztatnak a keresőben.

Hogyan lehet egyáltalán linket építeni?

A linképítés, mint szolgáltatás jellemzően két részből tevődhet össze: Link elhelyezés meglévő tartalomban vagy PR cikk megjelenítése.

link elhelyezés már meglévő tartalomban egy viszonylag egyszerű módszer. Egy már korábban megírt tartalomban keresünk egy ránk relveáns kulcsszót, és erre helyezünk el linket. A médiának és a linképítőnek sincs vele sok dolga, ezért viszonylag olcsó megoldás.

PR cikkes linképítés során egy jellemzően két-háromezer karakteres, szöveges és képes cikket írunk, ami számunkra fontos tartalommal és kulcsszóval linkkel az oldalunkra. Ezt a cikket pedig a média kihelyezi az oldalán.

Mindkét technika működhet, ha valóban értékes linket tud adni.

Nem a mennyiség számít

Egyre több tulajdonos már azzal is tisztában van, hogy a kereső algoritmusok már nem az oldalra mutató linkek száma alapján rangsorolnak, hanem a hivatkozások minősége alapján. De mi számít értékes, jó backlinknek?

Egy link akkor értékes az oldalunk számára, ha az:

  • Hasznos
  • Hiteles
  • Természetes

Lehet sok 1000 ránk mutató linkünk, de ha ezeket senki sem kattintja, nem hiteles oldalról származnak, vagy éppen nem természetesen keletkeztek, akkor semmit sem érünk velük hosszútávon.

Ha túl olcsó, kezdjünk gyanakodni

A linképítés árak elég széles skálán mozognak, attól függően, hogy milyen oldalról kapjuk azokat. Vannak szolgáltatók, akik már pár ezer forintért árulják, és vannak a nagy Sales House-ok, ahol jellemzően több tízezer forintért kaphatunk linket. A PR cikkek ára ennél jóval magasabb, akár milliós értékig is nőhetnek.

Bár a weboldal tulajdonosok jellemzően tisztában vannak vele, hogy minél több, jó minőségű linkre van szükségük, amikor a linképítő gyors eredményt ígér olcsón, naív módon mégis a legolcsóbb szolgáltatót bízzák meg a munkával.

Ezek a weboldalak a legtöbb esetben csak kidobják a pénzt az ablakon, de sok esetben még organikus forgalom csökkenéssel is szembesülnek, mert privát bloghálózatból (PBN) fogják kapni a linkeket.

Hogyan ismered fel a privát bloghálózatot?

A privát bloghálózat (PBN) a kereső algoritmusok manipulálására létrehozott blogok hálózata.

A PBN ismérve, hogy:

  • Sokszor több 100 oldalból állnak
  • Jellemzően wordpress motort használnak
  • Legtöbbször egy tulajdonoshoz köthetők
  • Hiányzik az impresszum
  • Szinte csak fizetett cikkeket tartalmaz
  • Sokkal több a kifelé mutató linkek száma, mint a bejövők

Amikor a linképítő magas DA (Domain Authority) értékű, jó minőségű domainekről ígér linket számunkra, úgy, hogy nem adja ki a domainek listáját, akkor számíthatunk rá, hogy ilyen hálózatról fogjuk kapni a linket.

A magas DA érték becsapós lehet, ne ez alapján dönts!

A PBN oldalai gyakran újra vásárolt domainekből állnak. Ez azt jelenti, hogy a linképítő egy korábban erős DA értékkel rendelkező, de már lejárt domain-t vásárol meg újra, majd erre húzza fel a blogot. Ilyenkor a domain még a régi DA értékeket mutatja egy ideig.

PBN hálózatra tökéletes példa lehet a lenti weboldal.Linképítésre használt PBN mintaoldal

Linképítésre használt PBN mintaoldal

Oldalnevet szándékosan nem írok, de ez egy ipari hűtőket forgalmazó Olasz cég már megszűnt domain nevére épített wordpress blog. Ahogy látszik sem impresszum, sem elérhetőségi adatok nincsenek, kizárólag fizetett cikkek vannak.Linképítésre használt PBN mintaoldal Domain Rating alakulása

Linképítésre használt PBN mintaoldal Domain Rating alakulása

Ha ránézünk a DR (Domain Rating) alakulására, láthatjuk, hogy szebb napokon még 42-es DR értékkel is rendelkezett az oldal, ami mostanra 24-re csökkent.

Nagy valószínűséggel az eredeti tulajdonos már nem regisztrálta újra a domaint, amit egy leleményes (magánszemély!) ember újra-regisztrált, felhúzott rá egy WordPress blogot és elkezdte PBN-ként üzemeltetni.

Ami igazán félelmetes, hogy ez a blog még ma is 24-es DR értékkel rendelkezik, ami rendkívül félrevezető!

Sokan ketyegő bombán ülnek

Szomorú, de tény, hogy sok PBN-ről érkező linkkel, tényleg lehet rövidtávú eredményt elérni. A Google algoritmusain bizony át tudnak csúszni egyes PBN hálózatok, pedig egyértelmű mutatóval rendelkeznek ezek az oldalak.

Ha például azt látjuk, hogy az adott domainről kimenő hivatkozások aránya irreálisan magas a bejövő hivatkozásokhoz képest, máris feltételezhetjük, hogy ott bizony nem “természetes” módon keletkeznek a linkek!

A linkhálózatok vizsgálatával könnyen kiszűrhetők a PBN és spam oldalak. Ezt a gráfot Bill Hartzer készítette a Majestic backlink tool segítségével és tisztán kivehetők belőle, hogy ezek az oldalak milyen szinten keresztlinkelik egymást.

Spam és PBN oldalak link gráf mintája

Spam és PBN oldalak link gráf mintája

A vezető keresőóriás véleményem szerint nagyon is jól ismeri ezeket a hálózatokat, és csak idő kérdése, hogy kijöjjön egy algoritmus frissítés, ami érvényteleníteni fogja ezeknek a linkeknek az erejét. Amikor ez megtörténik, ezek a weboldalak értetlenül fogják tudomásul venni, hogy már nem jelennek meg sehol a keresőben.

Mivel nagyon elterjedtek ezek a hálózatok, meg merem kockáztatni, hogy legalább olyan szintű rangsor változásnak lehetünk majd tanúi, mint amit utoljára talán a Penguin algoritmus frissítés során láthattunk.

A szerzőről

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőmarketing szakértője lettem. Kövess LinkedIn-en.

Leave a Reply