Ha már a Google keresőjére optimalizálunk, illik értenünk is a kereső működését. Azon felül, hogy beírjuk a keresőbe a kulcsszót, léteznek bizonyos parancsok (operátorok), amik segítségével speciális kereséseket tudunk indítani. Ebben a posztban bemutatom a legfontosabb Google kereső parancsokat és konkrét példákkal megnézzük ezek működését.
Updated: 2024 január – A listát frissítettem és aktualizáltam 2024-re.
Kereső parancsok listája
Bár a Google folyamatosan változtatja a keresőben használt operátorait, – van hogy egyeseket megszüntet, van hogy újakat tesztel,- ebben a posztban csak olyan parancsokat mutatok be, amik jelenleg is működnek, tesztelve vannak továbbá a magyar kereséseknél is működnek. Vannak például olyan parancsok, amik magyar nyelvnél nem is működnek.
Pontos találat keresése
minta: "hello kitty pink futócipő"
Ha a keresőkifejezést idézőjelbe tesszük, akkor csak azokat az oldalakat látjuk a találati listában, amiken szóról-szóra megtalálható a keresőkifejezésünk.
Vagy kapcsolat
minta: futócipő OR sportcipő
Az OR operátorral a vagy logikai kapcsolatot tudjuk definiálni. Tehát a fenti példa listázni fogja a futócipő és sportcipő találatokat, de azokat is, amikben mindkét kifejezés megtalálható. Az OR parancs helyettesíthető még (|) karakterrel pl. futócipő | sportcipő
És kapcsolat
minta: piros AND futócipő
Az AND operátor az ÉS logikai kapcsolatot írja le. A fenti példánál tehát azok az oldalak jelennek meg, amik tartalmazzák a piros és a futócipő szavakat együtt. A Google kereső alapból így működik amúgy, de ez az operátor majd a bonyolultabb kereséseknél fog jól jönni.
Kifejezés kizárása
minta: Suzuki -Vitara
A (-) karakterrel szavakat vagy kifejezéseket zárhatunk ki a találati listából. A mintában a Suzuki-ra keresünk, de a Vitarát tartalmazó oldalakat kizárjuk.
Kifejezés helyettesítése
minta: Suzuki * eladó
A (*) karakterrel szavakat, vagy kifejezéseket helyettesíthetünk. Olyan találatokat kapunk, amik tartalmazzák a Suzuki szót, majd egy tetszőleges szót vagy kifejezést, majd az eladó szót. A fenti mintával például kereshetünk bármilyen eladó Suzuki modellre.
Csoportos keresés
minta: Suzuki (SX4 OR Vitara)
Több kifejezésre is kereshetünk, ha azokat zárójelbe tesszük. A minta Suzuki SX4 és Suzuki Vitara eredményeket fog adni.
Utolsó mentett változat
minta: cache:ad-ops.hu
A kereső a legtöbb weboldalt lementi a saját ideiglenes tárolójába (cacheli), hogy ha az pillanatnyilag nem elérhető, akkor is meg tudja mutatni a felhasználónak, hogy mi található az adott oldalon. Ezzel a paranccsal a kereső által lementett utolsó változatot nézhetjük meg az oldalról.
Fájl típus keresése
minta: szakdolgozat filetype:pdf
Kereshetünk kimondottan fájl típusokra is. Például TXT, PDF, PPT, stb. Az alábbi minta olyan PDF fájlokat fog listázni, amik tartalmazzák a szakdolgozat kifejezést a fájl nevében. A filetype kifejezés helyettesíthető ext: paranccsal is, a kettő ugyanaz.
Weboldal indexelt oldalai
minta: site:ad-ops.hu
Ezt a Google parancsot már többször is bemutattam az oldalon. Nagy hasznát vettük például a Negatív SEO cikkben, vagy a Linképítés cikkben. Ezzel a paranccsal egy weboldal összes indexelt oldalát tudjuk kilistázni.
Hasonló oldalak keresése
minta: related:hazipatika.hu
Ezzel a Google operátorral a házipatikához hasonló oldalakat kereshetünk. Ez a parancs, csak a nagyobb oldalaknál tesz javaslatot, magyar keresőben kevésbé használható.
Keresés oldalcímre
minta: intitle:linképítés
minta: allintitle:utm generator paraméter
Minden olyan oldalt listázunk, ahol a title tag tartalmazza a keresett kifejezést. Az allintitle parancs ugyanezt csinálja, de ennél akár több kifejezést is megadhatunk, és csak azokat listázza, amiknek a címében az összes kifejezés megtalálható.
Keresés URL-ben
minta: inurl:seo-szakerto
minta: allinurl:utm generátor
Azokat az oldalakat listázza, amiknek az URL-jében megtalálható a kifejezés. Az allinurl parancsban pedig több kulcsszót is megadhatunk.
Keresés tartalomban
minta: intext:paprika
minta: allintext:piros paprika budapest
Ezzel a Google paranccsal az oldal tartalmában tudunk keresni. Az allintext operátorral azokat az oldalakat tudjuk listázni, amiken a felsorolt összes kulcsszó megtalálható.
Időjárás
minta: weather:budapest
Időjárás adatokat kérhetünk le a weather.com adatbázisából.
Átváltás
minta: 300$ IN HUF
Mértékegységek közti átváltásra használható. Például centiméterről méterre, vagy pénznemek közti váltás, vagy akár súly mértékegységek között válthatunk.
Hír keresés
minta: soros source:index.hu
A Google hír keresőjében, a meghatározott híroldal legfrissebb cikkjeire tudunk keresni.
Before és After
minta: Soros-terv before:2018-12-31 after:2018-01-01
A before és after parancsokkal a keresés időtartamát lehet beállítani. A minta a “Soros-terv”-re jövő találatokat listázza 2018 január 1-től december 31-ig.
Térkép találatok
minta: map:virágbolt
A map: paranccsal jelezhetjük a keresőnek, hogy térképes találatokat szeretnénk látni.
Helyi keresés
loc:Halásztelek virágbolt
Ezzel az operátorral csak bizonyos területen kereshetünk a kulcsszóra. Például keressük Halásztelken az összes virágboltot.
Helyettesítő karakter
marketing * 2024-ben
A keresőben a * karakter egy úgynevezett wildcard, magyarul helyettesítő karakter. Ez azt jelenti, hogy helyettesíthető karaktert szót, vagy kifejezést. A fenti esetben a helyettesítő szöveg lehet akár: tippek, trükkök, oktatás, videók, stb.
Keresés social platformokon
keresőoptimalizálás @linkedin
Egy adott kifjeezésre kereshetünk, személyeket, csoportokat, fórumokat a megadott social platformon.
Keresés social platformokon
keresőoptimalizálás @linkedin
Egy adott kifjeezésre kereshetünk, személyeket, csoportokat, fórumokat a megadott social platformon.
Köztes szavak száma
Iphone AROUND(3) kijelző
Az AROUND(x) operátor x értéke definiálja, hogy a kereséő kifejezésünkben a két szó között maximum mennyi szót fogadunk el. Esetünkben lehetséges találatok lehetnek: Iphone 14 kijelző, Iphone 14 pro kijelző, Iphone 14 pro max kijelző
Így használd SEO-hoz
Az előző pontban felsorolt Google parancsok nagy segítségünkre lehetnek a hétköznapi kereséseink során, de vannak köztük kimondottan a SEO munkánkat megkönnyítő parancsok. Most ezek közül mutatok be párat és mindegyikre nézünk konkrét mintákat.
Indexelési hibák keresése
minta: site:ad-ops.hu
Az egyik legfontosabb operátor, ami a SEO munkánkban segítségünkre lehet. Használatával megtudhatjuk, hogy egy adott domain-nek mennyi indexelt oldala található a keresőben. Ez mindig egy becsült értéket ad, de kiindulásnak jó. Ha pontos számot szeretnél tudni a saját domainedről, mindig a Search Console-t használd!
80 indexelt oldal
A példában jól látszik, hogy az AdOps&SEO blognak nagyjából 80 oldala van indexelve. Ez akár reális is lehet. De most nézzük, meg hogy ezekből mennyi a SEO-val foglalkozó oldal:
a lefontosabb oldalak a kategóriában
Látszik, hogy a /seo/ könyvtárból 20 oldalt indexelt a Google. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy a Google szerint mi az oldalak fontossági sorrendje. Az első találat az index oldal, a második rögtön a keresőoptimalizálás cikk és a harmadik a linképítés cikk. És valóban ezek a legfontosabb oldalak a kategóriában.
Ezzel a Google paranccsal a következőket tudjuk még ellenőrizni:
- indexel-e a Google olyan oldalt amit nem szeretnénk
- milyen subdomainek vannak indexelve
- egtalálható az oldalunk ‘WWW’-vel és nélküle is?
- wordpress esetén megnézhetjük, hogy indexelve vannak-e a kategória és cimke oldalak
- vannak-e indexelve nem HTTPS oldalak
És most egy trükk, amit kevesen ismernek, de nagyon hasznos lehet. Ezzel az operátorral a duplikált tartalomra is keresni tudunk, és hamar kideríthetjük, hogy ki használja a tartalmunkat még.
Duplikált tartalom keresése
Vegyünk egy adott szövegrészletet és keressük meg, hogy van-e olyan oldalunk indexelve, ami szintén tartalmazza ezt a szöveget:
két oldalunkon is megtalálható ez a szöveg
Megnézhetjük azt is, hogy az interneten ki és hol használja az oldalunkról átvett szövegrészletet:
6 oldal használja a tartalmunkat
Indexelt fájlok keresése
filetype:
Ezzel a Google paranccsal fájltípusokra kereshetünk rá. SEO szempontból ezzel a paranccsal megnézhetjük, hogy milyen fájlokat indexelt be a Google az oldalunkról. De használhatjuk ezt a versenytársak oldalára is:
filetype: vagy ext: ugyanaz
Ahogy látszik, a kereső nagyon jól működik. Sokszor túl jól! Ezt sajnos akár rossz dolgokra is lehet használni. Például rákereshetünk bizalmas dokumentumokra is kormányzati szervereken:
javarészt bizalmas dokumentumok
A fenti példánál kisatíroztam a pontos keresőkifejezést – aki akarja, úgyis megfejti – de az eredmény félelmetes: Majdnem 2000 olyan dokumentumot indexelt a Google keresője magyar kormányzati szervereken, ami tartalmazza a bizalmas szót. Ahogy nézegettem igen fontos és bizalmas gyógyszerbiztonsági információk is megtalálhatók köztük…
Vendégposzt lehetőségek
A következő Google operátorral olyan oldalakat kereshetünk adott témára, akik vendégposztokat publikálnak az oldalukon. Ez a parancs a linképítésben lehet nagy segítségünkre. A lenti példa azt mutatja, hogy marketing témában 40 találat is van, ahova írhatnánk vendég posztot:
határtalan lehetőségek
Megnézhetjük azt is, hogy az adott oldalon mennyi vendégposzt található:
vendégposztok száma az utazomajmon
Social profilok keresése
A SEO egy folyamatosan változó környezet, ahol mindig jó képben lenni a legfrissebb dolgokkal. Folyamatosan olvassuk a szakmai híreket, de ha feliratkozunk a specialisták social profiljaira, akkor első kézből értesülhetünk a legfrissebb hírekről. Ezzel a paranccsal például az én összes social profilomat tudod kilistázni:
a social profiljaim
Belső linkelés
A belső linkek nagyon fontosak az oldalunkon. Minél több belső link mutat egy tartalmunkra, annál hamarabb megtalálják a felhasználók és a kereső robotok. Ha például új cikket írunk off-site SEO témakörben, akkor könnyen megkereshetjük azokat a korábbi oldalainkat, amikről hivatkozhatunk az újra.
5 oldalról is linkelhetek
A mintában azokat az oldalakat kerestem meg, amik említik az off-site SEO kifejezést. Ezek mindegyikénél hivatkozhatnék az új posztra!
Backlink szerzés
A backlink megint csak egy nagyon fontos mutatója a SEO-nak. Minél több és releváns link hivatkozik ránk, annál erősebb lesz az oldalunk linkprofilja, ezáltal jobb helyezést érünk el a keresőben. A Google parancsok segítségével megkereshetjük azokat az oldalakat, amik megemlítik a brandünket, oldalunkat. Egyszerűen csak csinálnunk kell egy backlink elemzést és kiválasztani azokat, amik a legjobban hasznunkra lennének, majd megkérni az oldalakat, hogy tegyenek egy linket is az oldalukba.
kell 20.000 backlink?
Itt például azt látod, hogy az utazomajom.hu-t több, mint 20 ezer oldalon említik meg. Ebből azért lehet már backlinket építeni!
Egy másik módszer a backlinkek szerzésére a különböző kérdezz-felelek / fórum oldalak figyelése lehet. Keressünk rá azokra a topicokra, ahol a brandünket, vagy a fő kulcsszavunkat említik és legyünk aktívak ezekben.
ikea említése a gyakorikérédések.hu-n
Itt azt látod, hogy az IKEA-t 575 topicban is megemlítik a gyakorikérdések oldalon. Hajrá IKEA!
Versenytárs figyelés
A Google parancsok segítségével nagyon sokat kideríthetünk a versenytársakról is. Egyebek közt azt is, hogy például milyen gyakran posztolnak?!
havi 4 poszt
Anchor szöveg keresés
inanchor:virágbolt
allinanchor:virágbolt virágküldés
Ezzel az operátorral azokat az oldalakat listázhatjuk, amik anchorként a megadott szöveget használják. Kifejezetten hasznos lehet linképítés során.
Ebből láthatjuk, hogy a versenytárs az elmúlt hónapban mennyi posztot írt és ez egy jó kiinduló pontot tud adni számunkra.