hu Most ingyen auditot kérhetsz!
Email hello@ad-ops.hu Hívj minket! +36-70-784-6000

Google büntetés kockáztatása organikus forgalomterelő botok használatával

AdOps Digital > Blog > Google büntetés kockáztatása organikus forgalomterelő botok használatával

Fél perces összefoglaló:

  • Hirtelen organikus forgalomnövekedésről kaptam riasztást analitikából
  • Hamar kiderült, hogy forgalomterelő botok jártak az oldalamon
  • Bemutatom hogyan működik egy organikus forgalomnövelő bot hálózat
  • Szó lesz róla, hogy miért ne használj sose ilyen szolgáltatást
  • És arról is, hogy mit tehetsz, ha ellened használnak ilyen hálózatot

Február 28-én egy érdekes forgalom kiugrásra lettem figyelmes az oldalam analitikájában. Hirtelen megörültem, azt hittem, hogy ismét egy cikkemet kapta fel az internet népe, viszont a dolgot jobban megvizsgálva, megdöbbenve látom, hogy a forgalom egy organikus forgalom generátorból származik. Hogy miért nem örülök ennek a plusz forgalomnak, elolvashatod a posztomból.

Riasztást kaptam organikus forgalom növekedésről

Mivel a két fő szakmai területem a SEO és az analitika, a kettő összekapcsolásával és elemzésével nagyon hasznos dolgokat tudunk megtenni. Az egyik ilyen, hogy beállíthatunk automatikus értesítőt az organikus forgalom hirtelen változásáról. Esetemben azt állítottam be, hogy a Google Analytics küldjön e-mail riasztást, ha a napi organikus felhasználók száma 90%-al több, mint a tegnapi napon.Custom Alerts beállítása Google Analytics-ben hirtelen organikus forgalom emelkedésre

Custom Alert beállítása organikus forgalom növekedésre

Így ha a Google keresőből valamiért hirtelen nagyon sok felhasználó jön az oldalamra, riasztást kapok. Ez történt február 28-án is.

Organikus forgalom vizsgálata Analytics-ben

A riasztás után rá is néztem az organikus forgalom alakulására és egy hatalmas “tüskét” vettem észre. A dolog nem is lepett volna meg, ha ez a tüske a teljes forgalmat nézve látszik. Korábban ugyanis sokszor volt rá példa, hogy egy posztomat elkezdik sokan megosztani és aznap rekord látogatottságot érek el lsd. copytrack-es esetem.

Kiugró organikus forgalom növekedés egyetlen napra Google Analytics-ben

Kiugró organikus forgalom növekedés

Most viszont ez a tüske csak a Google Analytics oganikus forgalomban jelent meg, a Search Console-ban viszont nyoma sem volt, ami valljuk be több, mint gyanús. Ráadásul, hacsak nem kerülök egy nagyon erős kulcsszóval az első helyre, egy ilyen kiugrásnak nagyon kicsi az esélye.

Hasonló tüskéket fedeztem fel több ügyfelem analitika fiókjában is és lassan kezdett kirajzolódni a kép.

Amikor kiválasztottam a keyword secondary dimension-t a következőt látom:

Organikus forgalomból jövő bot felhasználók

az avg.session duration azért árulkodik

A bitly link egy organikus forgalom növelő eszköz oldalára vezet, ahol konkrétan organikus forgalmat tudsz magadnak vásárolni! Havi 333 ezer egyedi felhasználó 99$-ért jól hangzik? Íme, az árlistája:

Organikus forgalomterelő szolgáltatás árlista

még ingyen is kipróbálhatod

De mégis mi közöm nekem ehhez az oldalhoz, és miért kapok innen forgalmat? A válasz egyszerű: ez egy nagyon okos marketing húzás az eszköz készítőitől. Rengeteg weboldalra rászabadítanak egy kevés bot forgalmat, és aki kiszúrja az analitikájában ezt a tüskét, el fog látogatni az oldala kideríteni, hogy mégis mi ez.

Hogyan működik egy organikus forgalomterelő szolgáltatás?

Az organikus forgalom terelőknek két fajtáját különböztethetjük meg: az egyik botokkal dolgozik, a másik valós emberekkel. Nyilván a valós emberek munkája többe kerül, viszont kisebb az esélye a lebukásnak is.

Minden egyes bot valós felhasználónak álcázza magát, különböző IP címekről, országokból végeznek keresést, majd jutnak el az oldalunkra. Az eszköz beállításában félelmetes részletességgel definiálhatjuk a botok működését.

Forgalomterelő botok beállítási lehetőségei:

  • meghatározhatjuk mikor és mennyi bot látogassa az oldalt
  • megadhatjuk a botok milyen bounce rate értéket generáljanak
  • mennyi legyen közülük visszatérő látogató
  • napszaknak megfelelően küldhetjük a forgalmat
  • meghatározhatjuk, hogy mennyi időt töltsenek az oldalon
  • akár 10 aloldalt is végig kattintgathatunk velük
  • ami félelmetes, hogy még a forgalom forrást is definiálhatjuk, tehát mondhatjuk azt, hogy az összes bot direktben jöjjön, vagy éppen organic forrásból
  • eszközök arányát határozhatjuk meg pl. 30% jöjjön mobilról
  • Geo targetinget állíthatunk be, pl. csak Magyarországról jöjjenek a botok
  • a használt böngésző nyelvét is szabadon határozhatjuk meg

Miért ne használj soha forgalomterelő szolgáltatást

Bár ezek a szolgáltatók már rendkívül okosak, lsd. még a Google Analytics bot szűrője sem veszi őket észre, azzal legyünk tisztában, hogy ez a bot forgalom a Search Console-ban nem jelent meg, tehát keresőmotor már kiszűrte őket!

Én azt vallom, hogy aki ilyen eszközt használ saját célra, az ha nem is rövid, de hosszú távon egy elég erős büntetést is kockáztat. De mi van akkor, ha valaki ellenünk használ ilyen eszközt?

Mi van, ha Black Hat SEO-ra használják?

Joggal merül fel a kérdés: mi van, ha valamelyik versenytársunk szándékosan vásárol ránk bot forgalmat, hogy ezzel büntetésbe taszítsa az oldalunkat és gyengítse az organikus rangsorunkat? A kérdés jogos és sajnos valós probléma. Hirtelen én is azt hittem, hogy valaki ki akar szúrni velem, ezért még a szerver logot is átnéztem, de egyszerűen nem tudtam sehogy sem megfogni ezt a forgalmat, hogy kizárjam, mert mindegyik bot más IP címről, más országból érkezett.

Bot forgalom szinte az összes országból

szinte mindenhonnan jönnek

És ami rendkívül aggasztó, hogy ha a versenytársad azt állítja be, hogy minden bot hagyja el az oldalt azonnal, akkor ezzel a bounce rate értékedet is hazavágja.

Sajnos jelenleg én csak egy megoldást látok erre a problémára és ez a szerver oldali bot forgalom detektáló eszközök használata. Ezek valós időben vizsgálják a forgalmat, és már akkor megfogják a botokat, mielőtt azok elérnék a szerveredet. Így az analitikádba már nem kerül be ez a forgalom. Biztos vagyok benne, hogy WordPress oldalakhoz is rengeteg jó plugin létezik már.

A szerzőről

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőmarketing szakértője lettem. Kövess LinkedIn-en.

Leave a Reply