Szerencsére a legtöbb marketinges már tisztában van azzal, hogy milyen fontos a megfelelő mérés az online világban. Ennek ellenére nagyon sok olyan weboldallal találkozni, ahol valamiért kevés hangsúlyt szentelnek az analitikára. Sokan megelégszenek egy sima oldalletöltés és látogatószám méréssel, pedig ma már az adat az új arany. Ha nem mérünk mindent megfelelően, akkor bizony pénzt és lehetőségeket veszítünk.
Ebben a posztban azokat a súlyos, ugyanakkor viszonylag könnyen javítható hibákat gyűjtöttem ki, amikkel a Google Analytics Audit során a legtöbbször találkozunk.
Hogyan készül egy Google Analytics audit
A Google Analyticset talán senkinek sem kell bemutatni. Ez a világ legelterjedtebb web analitikai szolgáltatása, amivel nem csak weboldalakat, de mobil alkalmazásokat is mérni tudunk. Nem csak oldalletöltés és látogató számot, hanem szinte mindent! Összeköthetjük több másik Google termékkel pl. Google Ads, Search Console, stb. aminek köszönhetően olyan információkhoz juthatunk, amik aranyat érnek a jó marketingesnek.
Hogyan készül egy Google Analytics audit
Az analitika audit során egy közel 80 pontos checklist alapján átnézzük a teljes Google Analytics beállítást, az implementációtól kezdve, a konfiguráción át, egészen a legapróbb beállításokig. Az audit során nem csak a hibákat tárjuk fel, hanem azokat a hiányosságokat is, amik javításával további hasznos információt kaphatnak a döntéshozók.
A leggyakoribb Google Analytics hibák
Már nagyon sok auditot készítettem az évek során, de mindig vannak olyan beállítási hibák, amik szinte minden fiókban megtalálhatók.
1. Hiányzó mérőkód
Az egyik leggyakoribb, ugyanakkor a legsúlyosabb hiba, amit véthetünk, hogy kifelejtjük a mérőkódot az oldalakból. Ha nincs mérőkód az oldalban, akkor nem csak adatot vesztünk, hanem akár a retargeting lehetőségét is.
Google Tag Assistant nem talált taget az oldalban.
Az auditnak ebben a pontjában egy crawler segítségével (például Screaming Frog) pásztázzuk végig a teljes domaint, és kigyűjtjük azokat az oldalakat, amik nem tartalmazzák a megfelelő mérőkódot vagy taget. Ha megvan a listánk, manuálisan mérlegelnünk kell minden egyes oldalt, hogy valóban indokolt-e a mérőkód hiánya. Az admin felület belső oldalainál például sokszor nincs szükség mérőkódra.
2. Hibás GTM beépítés
Egy mérőkódot többféle módon építhetünk egy weboldalba: direkt kóddal vagy GTM (Google Tag Manager) segítségével. GTM beépítés esetén például gyakori hiba, hogy csak az oldal < head> részébe helyezünk el kódot és a < body> részből kifelejtjük a < noscript> kódot.
Mindkét kódot be kell építenünk!
Ha kifejeljtjük ezt a kódot, akkor ha olyan böngészőben vagyunk, ahol ki van kapcsolva a JS, semmilyen mérés nem fog futni az oldalon.
3. Nincs subdomain mérés / cross-doman mérés
Egy oldalnak a subdomainjei is beletartoznak a teljes analitikába. Gyakori hiba, hogy a kevésbé fontos subdomaineket elfelejtjük bemérni. De ha már subdomain, akkor itt megjegyezném a cross-domain mérés beállításának fontosságát is.
cross domain mérés beállítása GTM-ben
Sokszor fordult már elő, hogy bár mérőkódot elhelyeznek a subdomainben, de nincs beállítva a megfelelő cross-domain mérés. Ennek hiányában pedig az Analytics két külön forgalmat fog mérni!
4. Belső forgalom nincs kizárva
Amikor egy Analytics fiókot auditálunk, az első lépések között ellenőrizzük a létrehozott View-kat és a szűrőket. Az esetek közel 90%-ában azt látjuk, hogy nem csak a View-k nincsenek megfelelően létrehozva a Property-n belül, de nincs szegmentálva vagy kizárva a weboldal belső forgalma sem.
belső forgalom kizárása
Egy nagy weboldalon egyszerre több munkatárs és fejlesztő is dolgozik, akik tesztelnek, feltöltenek, forgalmat generálnak. Ha nem zárjuk ki ezt a forgalmat, akkor téves képet kaphat a marketing az oldallal kapcsolatban.
5. Üres referral exlusion list
A referral exclusion list arra szolgál, hogy az ide felvett domainekről jövő forgalmat az Analytics nem fogja a Referral Traffic-ban megjeleníteni. Hogy miért jó ez?
(Google Analytics – Referral Exlusion List)
A webáruházaknál gyakori, hogy a vásárlási folyamat végén a felhasználó egy külső oldalra lesz irányítva a fizetéshez. Amikor befejezi a fizetést és vissza irányítják a webáruházhoz, akkor új session fog indulni és megjelenik a felhasználó új látogatóként a referral trafficban. Viszont ha betesszük a bank oldalát a listába, akkor a korábbi session-höz fogja kötni a látogatót az Analytics.
6. Other traffic
Egy analitikai szakember számára rémálom, ha nincs jól beállítva a Channel Grouping. Ha az Acquisition channel bontásában Other forgalmat látunk, az azt jelenti, hogy az Analytics olyan forgalmat érzékelt, amit nem tudott egy ismert csatornába sem besorolni.
Ez előfordulhat olyan esetben például, amikor egy kampánynál hibás az UTM paraméter, vagy olyan egyedi Source / Medium paramétert használunk, amit nem definiálunk előre a Channel Groupingban.
7. Mikro és makro konverzió mérés hiánya
A Google Analytics beállítás során sokan odáig eljutnak, hogy beállítják a makro konverziót. Makro konverziónak hívjuk például a vásárlást egy webáruház esetében. Ennek a mérése a legfőbb célunk az adott oldalon. A mikro konverziók beállításáról azonban sokan elfeledkeznek. Mikro konverziók lehetnek a hírlevél feliratkozások, letöltések, formok kitöltése, stb.
Gyakran előfordul viszont az is, hogy minden konverzió mérés be volt állítva a fiókban, viszont arról elfeledkeztek, hogy idő közben változtak a destination URL-ek és a Goal-ok egy része azóta nem teljesül.
8. Felesleges URL paraméterek
Az egyik tipikus hiba, hogy nem szűrjük a felesleges URL paramétereket a View-ban. Jó példa erre a Facebookról jövő forgalom. Ha egy cikkre kattintasz FB-on, akkor a link végén egy érdekes ?fbclid= paramétert fogsz látni, ami bizony bekerül az analitikába ha nem szűröd ki. Ez pedig azt fogja eredményezni, hogy ugyanazt az oldaladat, több száz, vagy akár ezer változatban fogod látni a Site Content riportodban.
mind külön session 🙁
9. Nincs Site Search bekapcsolva
Ha az oldaladban van belső kereső, akkor erősen ajánlott a Site Search Tracking funkció bekapcsolása és megfelelő konfigurálása. Ennek segítségével riportolni tudjuk, hogy mire keresnek az oldalunkon, ami nagyon hasznos információ lehet a marketingnek! Láthatjuk mi érdekli az embereket, vagy éppen mi az ami hiányzik az oldalunkról.
10. Megjegyzések hiánya
A Google Analytics admin felületén lehetőségünk van adott dátumhoz megjegyzést írni. Ez egy nagyon hasznos dolog lehet, főleg ha az oldalon többen is dolgoznak. A riport nézetben ilyenkor egy kis ikon jelenik meg az adott napnál, ami hasznos informácókkal szolgálhat például az új csapattagok, team-ek számára.