Generic Event tag - események migrálása GTM-be

Csentes Zoltán    2020-08-06

Főoldal >  SEO Blog

Csentes Zoltán, SEO szakértő
Csentes Zoltán, SEO szakértő

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőoptimalizálás és webanalitika szakértője lettem.

Fél perces összefoglaló:

  • A Generic Event Tag mindössze egy darab általános tag a GTM-ben, ami összefogja és egy helyről küldi be az oldal összes eseményét analitikába.
  • Ehhez az eseményeket és paramétereket a dataLayerbe kell betenni, ahonnan a GTM Tag tovább küldi őket.
  • Ez azért jó, mert nő az átláthatóság, egy helyről lesz kezelve az összes esemény, csökken a redundancia.

A Google Analytics auditok során gyakran találkozok azzal a problémával, hogy a weboldal kódja tele van tűzdelve különféle eseményekkel, amik ráadásul sokszor csak az őket kiváltó eventektől különböznek. Minden egyes esemény egy különálló JS részlet a forráskódban. Az oldal pedig elég nagy, a fejlesztők jönnek-mennek, és már a jó ég se tudja hol és milyen eseményeket küldünk analitikába.

Ilyen esetekben szoktam javasolni a Generic Event Tag bevezetését, amivel csökkenthető a redunancia és átláthatóbb lesz az eseménykezelés.

Mi a Generic Event Tag?

A Generic Event Tag egy esemény küldő tag a GTM-ben, ami egy általános eseményre aktiválódik, kigyűjti a szükséges paramétereket az oldal dataLayer-éből, majd beküldi az eseményt Google Analytics-be. Segítségével elegendő egyetlen tag-et definiálni a GTM-ben, és nem kell minden egyes eseményre külön tag-et létrehozni.

Hogy jobban érthető legyen a Tag működése, visszafelé próbálom bemutatni a folyamatot.

Tegyünk minden eseményt a dataLayerbe

Ahhoz, hogy a Generic Event tag az eseményeket be tudja küldeni analitikába, az összes - eddig közvetlenül a kódból küldött eseményt - át kell tennünk dataLayer-be.

A kód, amit használnunk kell, így néz ki:

	dataLayer.push({ 'event' : 'GAEvent', 'eventCategory' : 'Categoy', 'eventAction' : 'Action', 'eventLabel' : 'Label', 'eventValue' : 'Value'	});	

Minden egyes eseményt, ugyanazzal az event névvel kell beküldenünk dataLayerbe. Esetünkben ez a GAEvent esemény. Erre azért van szükség, mert a Generic Event Tag, ezt az eseményt fogja figyelni és erre aktiválódik.

DataLayer változók létrehozása GTM-ben

A következő lépés, hogy GTM-ben User-Defined változókat hozunk létre, amik a dataLayerből fognak értéket kapni.

A lenti példában létrehoztam egy Event Category nevű változót, ami a dataLayerből az eventCategory paramétert fogja kigyűjteni.

eventCategory paraméter kigyűjtése dataLayer-ből

eventCategory paraméter kigyűjtése dataLayer-ből

Hasonlóan fenti példához, hozzuk létre a többi változót is: Event Action, Event Label és Event Value.

GAEvent trigger létrehozása

Ahogy a minta kódból is látszik, minden paramétert a GAEvent nevű eseménnyel küldünk a dataLayerbe. Ahhoz, hogy a Generic Event Tag aktiválódjon, létre kell hoznunk egy triggert erre az eseményre.

GAEvent trigger létrehozása GTM-ben

GAEvent trigger létrehozása GTM-ben

Generic Event Tag létrehozása

Ha megvagyunk a trigerrel is, nincs más dolgunk, mint magát a Tag-et létrehozni.

Generic Event Tag beállítása GTM-ben

Generic Event Tag beállítása GTM-ben

Triggernek pedig a korábban létrehozott GAEvent triggert állítsuk be.

A Generic Event tag működése nagyon egyszerű:

Ha az oldal egy eseményt ad át dataLayerbe, akkor a GAEvent esemény aktiválja a Generic Tag-et, ami pedig a dataLayer-ben található Category, Action, Label és Value értékekkel együtt beküldi az eseményt Analytics-be.

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Ez is érdekelhet:

Nézzen körül SEO / PPC és Analitika ajánlataink között!

Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.

HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK    PPC AJÁNLATOK    GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁS

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, posztokat és újdonságokat.