A weboldalunk láblécének optimalizálása az egyik fontos eleme az on-page SEO-nak. A lábléc (footer) ugyanis azzal, hogy minden oldalunk alján megtalálható, értékes linkeket és információkat nyújthat a látogatóknak és a keresőrobotoknak egyaránt, ezzel javítva a belső linksturktúrát és a feltérképezhetőséget. Jöjjön néhány hasznos keresőoptimalizálási tipp a footer optimalizáláshoz.
Nyugodtan duplázd meg
A legrosszabb amit tehetsz, hogy a footerbe csak annyit írsz ki, hogy [cégnév, copyright 2023.] Aki képes az oldalad legaljáig legörgetni, az vagy keres még valamit, vagy unatkozik és azt szeretné ha tovább vezetnénk a böngészési útvonalát. A footer lényege, hogy egy linkgyűjteményt adjunk a látogatónak és a robotoknak, ami az oldalunk kiemelt navigációs elemeként minden fontos URL-t és menüpontot tartalmaz.
Minta óriás footerre
Ez sokszor azt is fogja jelenteni, hogy egy hatalmas footert kellene megjelenítenünk az oldal alján, ami csúnya lehet. De ezt is meg lehet oldani okos UX trükkökkel. Például használhatunk dropbox megoldást, vagy dupla footert.
Dropbox megoldás footerben
Dupla footernél például a hagyományos footer fölött egy újabb dinamikus footer szekciót jeleníthetünk meg, ami más-más linkeket tartalmaz attól függően, hogy éppen melyik oldalon járunk. Például egy műszaki webáruház esetében a mobiltelefon kategória oldal dinamikus footere tartalmazhatja a kiemelt gyártókat, márkákat és kiegészítőket.
Dupla-dinamikus footer
Használj headingeket, alkategóriákat, címkéket
A könnyebb olvashatóság érdekében mindig használjunk H-tageket, alcímeket. Ahogy a SEO szövegírásnál tanultuk, az alcímek “vonzzák a szemet” és könnyebben olvashatóbbá teszik a tartalmat. A headingek mindig tartalmazzák a szekcióra vonatkozó legfontosabb kulcsszót. A szekciókat tovább bontva, emeljük ki a legfontosabb alkategóriákat.
Egy praktikus UX trükk, amikor a footerben található linkeket címkékkel látjuk el. Egy rikító színű “új” címkével ellátott linket sokkal többen kattintanak le, mint egy hagyományos linket.
Címke használt footerben
Legyen mobilra optimalizált!
Ne felejtsük el, hogy a footernek tökéletesen kell megjelennie mobil eszközökön is. A mobil felhasználók száma folyamatosan nő, és a Google is nagy hangsúlyt fektet a mobile-first indexelésre. Egy jól optimalizált, mobilbarát lábléc javíthatja a felhasználói élményt és a SEO-t egyaránt.
Milyen linkeket tartalmazzon a footer?
Sokan úgy gondolják, hogy a főmenü elemeit ne tartalmazza ismét a lábléc. Szerintem viszont ha nem is a teljes főmenüt, de a legfontosabb, kiemelt kategóiákat érdemes ismét megjeleníteni a footerben is.
A footer egy navigációs linkeket tartalmazó eleme a weboldalnak és mindent meg kell tennünk, hogy a látogató ide érve ne zárja be a böngésző ablakot, hanem tovább maradjon az oldalunkon.
A legfontosabb menüpontokon kívül a következő elemeket célszerű elhelyezni a footerben:
- alap linkek (rólunk, kapcsolat, szabályzatok, stb.)
- márka logó, cégnév és cégadatok, elérhetőség (ezek az adatok nem csak a brand népszerűsítése miatt fontosak, hanem a hitelességet és megbízhatóságot is növelik E-E-A-T)
- konverziót hozó blogposztok (Sose a legújabb posztokat listázzuk, hanem azokat, amik a legtöbb konverziót hozzák!)
- HTML sitemap (segíthetjük a keresőrobotok munkáját egy olyan HTML oldallal, ami az oldalunkon található összes linket listázza)
- social media ikonok (szintén fontos E-E-A-T mutató)
- hírlevél feliratkozás (sokan a footer környékén keresik ezt a funkciót)
- díjak és minden olyan elem ami növeli a bizalmat (szintén E-E-A-T miatt fontos)
Hogy hazai példát is mutassak, nagyon szép a footere például a Praktikernek:
A Praktiker.hu weboldal footere
+1 gártisz javaslat: legyen interaktív a footer
Az egyik kedvenc nemzetközi példám interaktív footerre az a Screaming Frog weboldala. Ezen az oldalon egy légy repked a footerben, amire ha rákattint a látogató, akkor a béka elkapja a legyet. Zseniális! Nem csak az oldalon eltöltött időt növelhetjük vele, de csökkenthetjük a visszapattanási arányt is.
A Screaming Frog weboldalának footere