Cross Domain mérés Google Tag Managerrel

Csentes Zoltán    2019-08-08

Főoldal >  SEO Blog

Csentes Zoltán, SEO szakértő
Csentes Zoltán, SEO szakértő

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőoptimalizálás és webanalitika szakértője lettem.

A cross domain mérés alapjai

Előfordul, hogy több domaint szeretnénk egy Google Analytics fiók alatt mérni. Például ha a webshopunk egy másik domainen található mint a weboldalunk, de lehet példa az is, hogy egy másik domainen található oldalt ágyazunk be iframe-ben viszont egyeben szeretnénk mérni őket. Ezt hívjuk cross domain mérésnek.

Ezzel az a gond, hogy az Analytics a felhasználók azonosítóit (ClientID) cookie-kban tárolja domainenként, és az egyes domainek webhelyei nem férnek hozzá a többi domainhez beállított cookie-khoz. Ha azt szeretnénk, hogy az Analtics az egyik domainről a felhasználót a másikra kövesse, akkor a forrás domainről a felhasználó azonosítót át kell vinni a másikhoz. Az Analtics ezt úgy teszi meg, hogy a forrásdomainen URL paraméterben adja át a céldomainnek ezt az azonosítót, így a felhasználót ugyanabban a sessionben tudja tovább követni.

A cross domain mérést több módon is meg lehet valósítani, például módosíthatjuk a mérőkódokat, de sokkal egyszerűbb az egészet GTM-ben beállítani.

Milyen esetekben használjuk?

  1. subdomain mérése
  2. két különböző domain mérése
  3. külső domain oldal iframe beágyazása
  4. Subdomain mérése

    Ez a legegyszerűbb eset, mivel itt nem kell végigmennünk az igazi cross domain mérés folyamatain, ugyanis ugyanarról a domainről van szó. Tegyük fel, hogy a www.minta.hu weboldalnak van egy webshop.minta.hu subdomainje és a kettőt egyben szeretnénk mérni. Ehhez nem kell mást tennünk, mint a subdomain oldal GA kódját a következőképpen módosítani:

    	(function(i,s,o,g,r,a,m){i['	GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||	function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).	push(arguments)},i[r].l=1*new Date();	a=s.createElement(o),	m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;	a.src=g;m.parentNode.	insertBefore(a,m) })	(window,document,'script','//www.google-	analytics.com/analytics.js','ga');	ga('create', 'UA-999999-1', 'auto');	// ^^^^^^^	// Megmondja GA-nak, hogy ossza meg a ClientID-t	ga('send', 'pageview'); // opcionális	

    Ha pedig Google Tag Managert használunk, akkor az alap PageView taget egészítsük ki a cookieDomain változóval:

    subdomain mérése google tag managerrel

    (alap pageview tag kiegészítése cookieDomain változóval)

    A cookieDomain változó auto-ra állításával megmondjuk az Analyticsnek, hogy ossza meg a felhasználó azonosítóját a subdomainek között. Ne felejtsd el, ez a módszer csak akkor működik, ha a két oldal ugyanazon a domainen található!

    Különböző domainek mérése

    Ebben az esetben már egy kicsit többet kell tennünk, de ez sem ördöngösség. Itt is módosíthatjuk a követő kódot direktben vagy használhatunk GTM-et.

    1. Csináljunk egy konstans változót (Auto Link Domains), benne a domaineket vesszővel elválasztva

    cross domain mérés gtm konstans létrehozása

    cross domain mérés gtm konstans létrehozása

    2. Állítsuk be a Cross Domain Tracking-et a PageView tag-ben:

    cross domain tracking beállítása pageview tagben

    cross domain tracking beállítása pageview tagben

    Ebből az Analytics tudni fogja, hogy melyek azok a domainek, amiket egybe szeretnénk látni.

    3. Kapcsoljuk be az allowLinker változót is:

    allowLinker változó bekapcsolása

    allowLinker változó bekapcsolása

    Az allowLinker változóval mondjuk meg az Analyticsnek, hogy az ezekről a domainekről származó linkeket egészítse ki a speciális paraméterrel a követéshez.

    Ezzel a GTM-ben be is állítottunk mindent! Most következik a Google Analytics beállítása.

    Referral Exlusion List beállítása

    Az Analytics / Admin fülén a Property Settings / Trackink Info alatt található ez a menüpont. Ebben a listában adhatjuk meg azokat a domaineket, amiket direkt forgalomként szeretnénk kezelni az eredeti referral helyett. Magyarul: ha a listában szereplő oldalról érkezik egy látogató, akkor az eredeti soruce/medium információkat átírja a GA (direct)/(none)-re és ha a felhasználónak van már egy nem lejárt session-je, akkor azt fogja folytatni.

    referral exclusion list beállítása

    (Google Analytics - Referral Exlusion List)

    Tesztelés

    Ha mindent beállítottunk, akkor élesítsük a tageket, ürítsük a cookiekat és jöhet a tesztelés. A legegyszerűbben úgy tudjuk tesztelni ha beírjuk a böngészőbe a forrásdomaint: http://www.belso-domain.com/ majd rákattintunk egy olyan linkre ami a céldomainre mutat. Ha a böngésző címsorában azt látod, hogy az url kiegészült valami ilyesmivel (a számok nyilván mások lesznek):

    http://kulso-domain.hu/	?_ga=1.210371479.3429707736.1432831029

    akkor sikerült a beállítás! Ez mutatja ugyanis, hogy a külső domain megkapja URL paraméterben a belso-domain felhasználó azonosítóját.

    Tesztelés Google Tag Assistant Recordinggal

    A Google Tag Assistant Recordings a Chrome böngészőhöz készült Google Tag Assistant bővítmény része. A Google Tag Assistant Recordings használatával a felhasználói útvonal összes oldala rögzíthető – még akkor is, ha az útvonal egy része az elsődleges domainen kívülre esik.

    Töltsük be az oldalt, indítsuk el a bővítményben a rögzítést, majd kattintsunk át a másik domainre. Állítsuk le a rögzítést és nézzük meg a riportot.

    Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Nézzen körül SEO / PPC és Analitika ajánlataink között!

Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.

HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK    PPC AJÁNLATOK    GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁS

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, posztokat és újdonságokat.