2019 márciusában frissült az ADS.txt szabvány és ezzel egy időben megjelent az APP-ADS.txt szabvány, ami a korábbi szabvány kiterjesztése mobil alkalmazások számára.
Az ADS.txt (Authorized Digital Sellers) szabványt még 2017 tavaszán vezette be az IAB azzal a céllal, hogy megvédjék a hirdetőket és a márkákat a hamis kiszolgálóktól főként a programozott piactereken. Ennek köszönhetően növelhető az átláthatóság az automatizált hirdetési piacon. Ez egy ajánlás, a használata nem kötelező, de erősen ajánlott!
Lényegében úgy működik, hogy a hirdetést kiszolgálóknak egy ads.txt fájlt kell elhelyezniük a domain gyökerében, amiben meghatározhatják, hogy kik jogosultak a hirdetéseiket megjeleníteni. Ezek a fájlok nyilvánosan hozzáférhetőek bárki számára, így a hirdetők, piacterek fel tudják térképezni.
Az ads.txt fájl egy szöveges fájl, aminek minden sorában három adatnak kell kötelezően megjelennie:
1. Itt annak az RTB hálózatnak a domain nevét kell megadnunk, amin a hirdetéseinket szeretnénk futtatni. A teljesség igénye nélkül a legnagyobbak: rubiconproject.com, google.com, appnexus.com, openx.com, adform.com, criteo.com, pubmatic.com, rtbhouse.com, smartadserver.com, contextweb.com, sovrn.com, lijit.com, gumgum.com
2. Az a fiókazonosító, amivel az első pontban szereplő hálózatban nyilván vagyunk tartva. Google esetében ez az azonosító így néz ki (pl. pub-0000000000000000). A többinél ez egy 4-9 karakter hosszú számsor.
3. A kapcsolat lehet DIRECT vagy RESELLER. Ha az első pontban megadott hirdetési hálózattal direkt szerződése van publishernek, akkor a kapcsolat típusa direkt. Ha a publisher nem közvetlenül irányítja a fiókját, tehát viszonteladóként funkcionál, akkor a reseller opciót kell használni.
4. Ez egy azonosító, amely egyedileg azonosítja a hirdetési rendszert egy tanúsítvány kibocsátó segítségével. A Google-eladói fiókok esetében ez az azonosító: f08c47fec0942fa0.
Példaként itt van néhány sor az index.hu ADS.txt fájljából:
rubiconproject.com, 13842, DIRECT, 0bfd66d529a55807 google.com, pub-2112923417000243, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-3268638132077067, RESELLER, f08c47fec0942fa0 appnexus.com, 7837, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 openx.com, 537120048, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 rubiconproject.com, 17862, DIRECT, 0bfd66d529a55807 smartadserver.com, 2642, RESELLER sovrn.com, 236441, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 236441, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b gumgum.com, 11645, RESELLER, ffdef49475d318a9
Az ADS.txt ajánlás legújabb verziójának a specifikációját letöltheted az IAB oldaláról.
Az app-ads.txt a sima ads.txt szabvány továbbfejlesztett változata mobil és OTT alkalmazások számára. Mivel a programozott hirdetések alkalmazásokban is futnak, ezért fontos volt kiterjeszteni a korábbi ajánlást ezekre az eszközökre is.
Segítségével a hirdetők elkerülhetik a fraud inventory-n történő megjelenést a mobil alkalmazásokban és OTT szolgáltatásoknál.
Ha esetleg még nem hallottál a OTT fogalmáról: Az OTT (over the top TV) olyan audiovizuális vagy audio tartalomszolgáltatás, amely interneten keresztül jut el a nézőhöz úgy, hogy a megszokott, televíziós előfizetéshez kapcsolódó szolgáltatásokon felül (over the top service) nyújt extrát, tartalmat, bármit a nézőnek. Ilyen például a Netflix.
Az alkalmazás fejlesztőjének az App Store-ban, az alkalmazás metadta részénél meg kell adnia egy URL-t, ami az alkalmazása app-ads.txt fájljára hivatkozik. Az app store ezt a linket egy sima HTML meta tag-ben is megjeleníti az alkalmazás app store oldalán. A hivatkozott fájl, hasonlóan az ads.txt-hez, azokat a hálózatokat tartalmazza akik jogosultak a hirdetéseket megjeleníteni.
Ezzel egy időben a hirdetési hálózatok szintén elérik ezt a fájlt és minden egyes bid előtt ellenőrzik a storeURL paramétert.
Az ajánlás szerint az app store egy ehhez hasonló meta taget fog megjeleníteni az alkalmazás oldalán:
<meta name="appstore:developer_url" content="https://www.path.to/page" /> <meta name="appstore:bundle_id" content="com.example.myapp" /> <meta name="appstore:store_id" content="SKU12345" />
Az APP-ADS.txt ajánlás specifikációja innen tölthető le.
Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.
HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK PPC AJÁNLATOK GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁSA hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, posztokat és újdonságokat.