Megjelent az APP-ADS.txt szabvány az appokhoz

Csentes Zoltán    2019-08-08

Főoldal >  SEO Blog

Csentes Zoltán, SEO szakértő
Csentes Zoltán, SEO szakértő

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőoptimalizálás és webanalitika szakértője lettem.

2019 márciusában frissült az ADS.txt szabvány és ezzel egy időben megjelent az APP-ADS.txt szabvány, ami a korábbi szabvány kiterjesztése mobil alkalmazások számára.

Mi az ADS.txt

Az ADS.txt (Authorized Digital Sellers) szabványt még 2017 tavaszán vezette be az IAB azzal a céllal, hogy megvédjék a hirdetőket és a márkákat a hamis kiszolgálóktól főként a programozott piactereken. Ennek köszönhetően növelhető az átláthatóság az automatizált hirdetési piacon. Ez egy ajánlás, a használata nem kötelező, de erősen ajánlott!

Lényegében úgy működik, hogy a hirdetést kiszolgálóknak egy ads.txt fájlt kell elhelyezniük a domain gyökerében, amiben meghatározhatják, hogy kik jogosultak a hirdetéseiket megjeleníteni. Ezek a fájlok nyilvánosan hozzáférhetőek bárki számára, így a hirdetők, piacterek fel tudják térképezni.

Az ads.txt fájl egy szöveges fájl, aminek minden sorában három adatnak kell kötelezően megjelennie:

  1. hirdetési rendszer domain neve
  2. a publisher fiókazonosítója
  3. a kapcsolat típusa
  4. tanúsítvány kibocsátó azonosítója (opcionális)

1. Itt annak az RTB hálózatnak a domain nevét kell megadnunk, amin a hirdetéseinket szeretnénk futtatni. A teljesség igénye nélkül a legnagyobbak: rubiconproject.com, google.com, appnexus.com, openx.com, adform.com, criteo.com, pubmatic.com, rtbhouse.com, smartadserver.com, contextweb.com, sovrn.com, lijit.com, gumgum.com

2. Az a fiókazonosító, amivel az első pontban szereplő hálózatban nyilván vagyunk tartva. Google esetében ez az azonosító így néz ki (pl. pub-0000000000000000). A többinél ez egy 4-9 karakter hosszú számsor.

3. A kapcsolat lehet DIRECT vagy RESELLER. Ha az első pontban megadott hirdetési hálózattal direkt szerződése van publishernek, akkor a kapcsolat típusa direkt. Ha a publisher nem közvetlenül irányítja a fiókját, tehát viszonteladóként funkcionál, akkor a reseller opciót kell használni.

4. Ez egy azonosító, amely egyedileg azonosítja a hirdetési rendszert egy tanúsítvány kibocsátó segítségével. A Google-eladói fiókok esetében ez az azonosító: f08c47fec0942fa0.

Példaként itt van néhány sor az index.hu ADS.txt fájljából:

	rubiconproject.com, 13842, DIRECT, 0bfd66d529a55807	google.com, pub-2112923417000243, DIRECT, f08c47fec0942fa0	google.com, pub-3268638132077067, RESELLER, f08c47fec0942fa0	appnexus.com, 7837, RESELLER, f5ab79cb980f11d1	openx.com, 537120048, RESELLER, 6a698e2ec38604c6	rubiconproject.com, 17862, DIRECT, 0bfd66d529a55807	smartadserver.com, 2642, RESELLER	sovrn.com, 236441, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b	lijit.com, 236441, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b	gumgum.com, 11645, RESELLER, ffdef49475d318a9	

Az ADS.txt ajánlás legújabb verziójának a specifikációját letöltheted az IAB oldaláról.

Mi az APP-ADS.txt

Az app-ads.txt a sima ads.txt szabvány továbbfejlesztett változata mobil és OTT alkalmazások számára. Mivel a programozott hirdetések alkalmazásokban is futnak, ezért fontos volt kiterjeszteni a korábbi ajánlást ezekre az eszközökre is.

Segítségével a hirdetők elkerülhetik a fraud inventory-n történő megjelenést a mobil alkalmazásokban és OTT szolgáltatásoknál.

Ha esetleg még nem hallottál a OTT fogalmáról: Az OTT (over the top TV) olyan audiovizuális vagy audio tartalomszolgáltatás, amely interneten keresztül jut el a nézőhöz úgy, hogy a megszokott, televíziós előfizetéshez kapcsolódó szolgáltatásokon felül (over the top service) nyújt extrát, tartalmat, bármit a nézőnek. Ilyen például a Netflix.

Hogyan működik az APP-ADS.txt

Az alkalmazás fejlesztőjének az App Store-ban, az alkalmazás metadta részénél meg kell adnia egy URL-t, ami az alkalmazása app-ads.txt fájljára hivatkozik. Az app store ezt a linket egy sima HTML meta tag-ben is megjeleníti az alkalmazás app store oldalán. A hivatkozott fájl, hasonlóan az ads.txt-hez, azokat a hálózatokat tartalmazza akik jogosultak a hirdetéseket megjeleníteni.

Ezzel egy időben a hirdetési hálózatok szintén elérik ezt a fájlt és minden egyes bid előtt ellenőrzik a storeURL paramétert.

Az ajánlás szerint az app store egy ehhez hasonló meta taget fog megjeleníteni az alkalmazás oldalán:

	<meta name="appstore:developer_url" content="https://www.path.to/page" />	<meta name="appstore:bundle_id" content="com.example.myapp" />	<meta name="appstore:store_id" content="SKU12345" />	

Az APP-ADS.txt ajánlás specifikációja innen tölthető le.

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Nézzen körül SEO / PPC és Analitika ajánlataink között!

Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.

HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK    PPC AJÁNLATOK    GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁS

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, posztokat és újdonságokat.