Hallottál már a Google Tag Manager eszközről, de szeretnél jobban képbe kerülni vele? Ebben a posztban bemutatom mire való a GTM, hogyan kell használni és miben nyújt többet a GTM 360 a sima tag managernél.
A Google Tag Manager az online marketing egyik nélkülözhetetlen eszköze. Segítségével könnyedén, programozói tudás nélkül, és ami a legfontosabb, fejlesztő igénybevétele nélkül tudunk szkripteket, mérőkódokat, tageket beépíteni a weboldalunkba. A Tag Manager alapvetően mérőkódok, és konverzió kódok kiszolgálására lett tervezve.
Fejlesztő igénybevétele nélkül el tudunk helyezni az oldalakban például Google Analytics mérőkódot, Facebook Pixelt, Google Ads konverziós kódot, de akár eseményeket is küldhetünk Analyticsbe. A GTM rengeteg mindenre használható, de a legjobb tényleg az, hogy nem kell programozónak lennünk, hogy egy kódot elhelyezzünk az oldalunkban.
Amíg nem ált rendelkezésünkre tag manager, addig minden kódot az oldal fejlesztőjének kellett, manuálisan, minden egyes oldalban elhelyeznie. Nem is kell mondani, hogy ez mennyi hibalehetőséget hordozott magában. Most elég a fejlesztőnek mindössze egyetlen scriptet elhelyezni az összes oldalban, és ezen keresztül a marketinges bármikor, bármelyik oldalba "injektálni" tudja a megfelelő kódot.
Az már csak hab a tortán, hogy a Google Tag Manager egy beépített hibakeresővel rendelkezik, így ha véletlenül hibás kódot szeretnénk futtatni az oldalon, akkor még publikálás előtt jelzi nekünk.
Ahogy korábban soroltam, a Tag Manager funkcióinak száma szinte korlátlan. A leggyakoribb funkciók, amire használják a teljesség igénye nélkül:
És itt eljutottunk arra a pontra, amiért nagyon sokan szeretik használni a Google Tag Managert, ez pedig az eseménymérés.
A leggyakrabban mért események:
Az advanced felhasználók pedig olyan finomságokat is megoldhatnak vele, mint például a cross-domain mérés, olvasottság mérés, vagy a láthatóság mérése.
Ahogy a Google Analytics-nek is van egy fizetős változata a GA 360, úgy a Google Tag Managernek is lett egy fizetős változata a GTM360. Kezdetben a fizetős GTM 360 csak annyiban küldönbözött az ingyenes változattól, hogy járt hozzá egy support és korlátlan munkaterületet tudott kezelni.
2018 márciusában azonban a Google bejelentette, hogy a Tag Manager fizetős változatában (Google Tag Manager 360) komoly fejlesztést hajtottak végre. Az egyik ilyen a zónák, és a jóváhagyási folyamat bevezetése volt.
A Tag Managert segítségével egy konténeren keresztül különböző kódokat szolgálhatunk ki. A jelenlegi új fejlesztés lényege az, hogy az oldalon különböző zónákat definiálhatunk. Mindegyik zónának saját konténere lesz és mindegyik zónának különböző jogosultságokat tudunk adni.
Képzeljük el a következőt: van az oldalunk jobb hasábjában egy kupon beküldő form. A marketing szeretné mérni, hogy hányan töltik ki, vagy éppen mennyien kezdik el kitölteni de nem fejezik azt be.
Hagyományos esetben ilyenkor jogot kell adni a marketingnek az egész oldalhoz hogy be tudják állítani a kódokat. A zónáknak köszönhetően viszont nem kell admin jogot adni a teljes oldalhoz, hanem elég egy zónát definiálni a formnak és csak ehhez adni jogot.
google tag manager zónák
Ebben a zónában aztán azt csinálhatnak amit szeretnének. Természetesen azt is megadhatjuk, hogy az oldalunk melyik része "zónája" legyen tagelhető számukra, így maximális kontrollt gyakorolhatunk. De ha ennél is szigorúbb korlátozást szeretnénk, akkor definiálhatjuk, hogy melyik tag, trigger és változó működhet az adott zónában.
google tag manager zónák screenshot
Ha még nem sikerült eldöntened, hogy az ingyenes Tag Managert, vagy a fizetős változatot válaszd, akkor segítek összahsonlítani a két terméket:
Tag Manager
Tag Manager 360
Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.
HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK PPC AJÁNLATOK GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁSA hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, cikkeket és újdonságokat.