Egyedi UTM paraméter mérése Google Analytics-ben

Csentes Zoltán    2020-06-01
elolvasom

Főoldal > ADOPS

A kötelező UTM paramétereket ugye mindenki ismeri és használja: utm_source, utm_medium, utm_campaign. Vannak továbbá az opcionális UTM paraméterek, amiket már kevesebben ismernek: utm_term és utm_content. Azt viszont kevesen tudják, hogy lehetőségünk van, saját, egyedi UTM paramétert is definiálnunk.

Ebben a posztban azt mutatom be, hogyan állíts be egyedi UTM paraméter mérést Google Analytics-ben, GTM segítségével.

Mi az UTM paraméter?

Ha ezt a cikket olvasod, akkor az UTM paraméter fogalmát szerintem nem kell bemutatnom. Ha mégsem vagy tisztában vele, akkor előbb olvasd el az UTM paraméterekről és UTM generátorról szóló cikkemet.

Röviden összefoglalva, az oldalunkra mutató linkeket UTM paraméterek segítségével könnyen mérhetővé tehetjük Google Analytics-ben.

Egy UTM paraméterezett link így nézhet ki:


https://www.ad-ops.hu/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=noi-futocipo&utm_term=debug&utm_content=textlink

A Google Analytics 3 kötelező UTM paramétert definiál, amit mindig meg kell adnunk, ha paraméterezünk egy url-t. Ezek az UTM_SOURCE, UTM_MEDIUM és UTM_CAMPAIGN. Ezeken kívül van még két opcionális paraméter, amit használhatunk: UTM_TERM és UTM_CONTENT.

Mi viszont a mai világban, ahol az adat kincset ér, nem elégszünk meg ennyivel, ugye? Szerencsére nem is kell, mert a Google Analytics-ben lehetőségünk van saját, egyedi UTM paramétereket definiálnunk és bemérnünk.

Egyedi UTM paraméter létrehozása

Mielőtt saját UTM paramétert definiálunk, én azt szoktam javasolni, hogy használjuk az Analytics elnevezési formátumát. Tehát a paraméterhez a szokásos UTM_ formátumot használjuk. Ez nem kötelező, de erősen ajánlott, hogy következetes neveink legyenek.

Ebben a példában egy UTM_Audience egyedi paramétert fogok létrehozni, amivel a hírleveleim linkjeit fogom kiegészíteni. Tegyük fel, hogy készülünk kiküldeni egy hírlevelet a teljes adatbázisunkra. A hírlevélben két termékkategóriát sorolunk fel: női és férfi termékek.

A két kategóriát külön fogjuk paraméterezni, így Analytics-ben látni fogjuk, hogy a hírlevél kampányból milyen a nők és férfiak aránya, melyik csoport érdeklődik jobban a termékeink iránt, kik kattintanak, vásárolnak jobban, tehát jobban megismerjük a vásárlóinkat.

A hírlevélben a két link így fog kinézni:

Női termékek:


https://www.ad-ops.hu/?utm_source=hirlevel&utm_medium=email&utm_campaign=futocipo&utm_audience=noi 

Férfi termékek:


https://www.ad-ops.hu/?utm_source=hirlevel&utm_medium=email&utm_campaign=futocipo&utm_audience=ferfi 

Custom Dimension létrehozása

Az egyedi UTM paraméter méréséhez Custom Dimension-t kell létrehoznunk Analyticsben.

Menjünk az Admin / Property / Custom Dimensions fülre és kattintsunk az új létrehozására.

Új custom dimension létrehozása Google Analytics-ben

Nevezzük el Audience-nek és nagyon fontos, hogy a Scrope-ot állítsuk át session-re:

Új custom dimension paraméterek beállítása Google Analytics-ben

Mentés után jegyezzük meg, hogy az új dimension milyen indexet kapott:

Az új custom dimension egyedi indexet kap Google Analytics-ben

Esetemben az új custom dimension a kettes indexet kapta:

Milyen indexet kapott a custom dimension Google Analytics-ben

Ezzel a Google Analytics-ben be is állítottuk az egyedi UTM paraméterünk mérését. A következő lépés, hogy GTM-ben beállítsuk a paraméter átadását.

Egyedi UTM paraméter átadása Analytics-nek GTM-ben

Első lépésben egy saját változót kell definiálnunk Google Tag Managerben. Ezt a Variables / User-Defined Variables alatt tehetjük meg:

Saját változó definiálása Google Tag Manager-ben egyedi UTM paraméter átadáshoz

Nevezzük el utm_audience-nek és a Navigation-nél válasszuk az URL-t:

Saját változó beállítása Google Tag Manager-ben egyedi UTM paraméter átadáshoz

A változóban a típust állítsuk Query-re és adjuk meg a paramétert:

Saját változó paramétereinek beállítása Google Tag Manager-ben egyedi UTM paraméter átadáshoz

Már csak annyi a dolgunk, hogy az alap pageview tag-ben is beállítsuk a paraméter átadását.

Nyissuk meg a pageview taget és a More Settings fülön válasszuk ki a Custom Dimensions beállítást:

Custom Dimension átadás beállítása Google Tag Manager-ben

Az indexhez azt a számot kell írnunk, amit Analytics adott, az értékhez pedig a fent beállított változót írjuk.

Mentés és publikálás után az egyedi UTM paraméter átadásra kerül Google Analytics számára.

Ha mindent jól csináltunk, akkor az Analytics / Acquisition / All Traffic / Source/Medium fülén fogjuk látni az adatokat. A Secondary dimensionban válasszuk ki az Audience custom dimension-t és voilá:

Custom Dimension riport analytics

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Ez is érdekelhet:



Kíváncsi vagyok a Te véleményedre is:

Kérjen Google Analytics Auditot

Ne hagyja elveszni az értékes adatokat! Ha nem jól működik az Analitika lehetőséget és pénzt veszít. Kérjen Google Analytics auditot és átnézem a teljes fiók beállítását.