15 tipp Custom Dimensions használatához

Csentes Zoltán    2019-03-27

A Custom Dimensions és Custom Metrics használatával olyan értékes plusz információkat küldhetünk a Google Analytics fiókunkba, amik számunkra és a vezetés számára is rendkívül hasznosak lehetnek a riportok készítéséhez. Segítségével követhetjük például a bejelentkezett felhasználókat, vagy a hírlevélre feliratkozókat, de a CRM adatok implementálásával akár minden olyan üzleti adatot is átadhatunk, ami számunkra fontos lehet.

Mi a Custom Dimensions

Az egyedi dimenziókat és metrikákat (Custom Dimensions / Custom Metrics) összefoglalva Custom Definitions főként arra használhatjuk, hogy olyan adatokat küldjünk be a Google Analyticsbe, amik alapból ott nem lennének megtalálhatók. Ilyen például a CRM adatbázisunkban található adat.

Ha például bejelentkezik valaki az oldalunkra, és a korábbi regisztrációja alapján tudjuk a nemét, akkor a user minden pageview sessionjéhez beküldhetjük a látogató nemét is Analyticsbe. Később ezeket az adatokat Primary Dimensions-ként jeleníthetjük meg a Custom riportokban, vagy akár szegmensként a sima riportokban.

Ezekről jó ha tudsz:

  • Fontos, hogy Custom Dimension-t és metrikát minden esetben csak meglévő HIT-hez kapcsolva tudunk Analyticsbe beküldeni. Például pageview vagy event.
  • Azt is fontos megjegyezni, hogy minden Propertyhez 20 Custom Dimensions és 20 Custom Metrics állítható be. A fizetős GA360 változatnál már akár 200/200 is beállítható.
  • Custom Dimension nem törölhető! Kikapcsolható igény esetén, de törölni nem lehet. Ezért ha beállítunk egyet, akkor azt tegyük körültekintően.
  • Nem ajánlott szerkeszteni utólag a már létrehozott definíciókat, mert később gondunk lehet a riportolásban.


Beállítás Analyticsben

Mielőtt elkezdenénk beküldeni Analyticsbe az adatokat, előbb definiálnunk kell ott, hogy milyen adatokat szeretnénk fogadni. Property-ként 20/20 darab Custom Dimensionst állíthatunk be.

Custom Dimension létrehozásánál meg kell adnunk egy nevet és egy Scope-ot (product, Hit, Session, User) amikhez az Analytics egy indexet rendel. A Custom Metricsnél még egy minimum-maximum értéket is meg kell adni. A beállításhoz menjünk az Admin / Property nézetben a Custom Definitions menüpontra:

Custom Dimensions beállítása Google Analyticsben

Admin / Property / Custom Definitions

Egy minta Custom Dimension így néz ki:

Minta Custom Dimension beállítására

Custom Dimensions minta

Ezt a dimenziót még egy korábbi posztom során készítettem, amikor az AdBlocker felhasználókat kellett megmérnünk. A Custom Dimensionst a GA mindig index és érték párban kezeli. Ahogy látható, egy HIT Scope-ot definiálunk, amihez az 1-es indexet társította a GA.

Az oldalunk forráskódjába egy Custom Dimension-t kétféle módon tehetünk be:


1. 
ga('set', 'dimension1', 'Bejelentkezett');
ga('send', 'pageview');

2. 
ga('send', 'pageview', {
  'dimension1':  'Bejelentkezett'
});

Az első esetben figyeljük meg, hogy még az esemény beküldése előtt definiáljuk a Custom Dimension-t! A "dimension1" definiálja az első indexen lévő dimenziót!

Scope meghatározása

Ahogy korábban írtam a Custom Dimension definiálásakor a GA-ban meg kell adnunk egy nevet és egy Scope-ot. Négy fajta Scope közül választhatunk:

  • Product
  • HIT
  • Session
  • User

Product
A Product Scope az ecommerce oldalaknál használható, azon belül is csak akkor ha az Enhanced Ecommerce be van kapcsolva. Egy adott termékhez kapcsolódóan tudunk adatot beküldeni GA-ba. Mivel több terméket is tudunk kezelni egy HIT-el, ezért több Custom Dimensions is beküldhető egy Product Scope-on belül.

HIT
A Hit bármilyen esemény lehet például pageview vagy event. Ilyenkor a Custom Dimension-t csak egy bizonyos eseményhez kötjük és csak azzal kerül beküldésre egyszer.

Session
Ha a Scope-ot session-re állítjuk, akkor a Custom Dimension értéke mindig a session alatt beállított legutolsó érték marad. Például ha valaki bejelentkezik, majd ki, és újra be egy session alatt, akkor ennek az értéke bejelentkezett lesz.

User
Ebben az esetben felhasználóhoz köthetjük a Custom Dimension-t és a teljes session alatt elküldhetjük az adatokat.


Tippek blogoknak

A tartalmi oldalaknál rögtön öt esetet is fel tudok sorolni, amikor érdemes Custom Definitions-t alkalmazni:

1. szerzők mérése

Ha a blogon több szerző is dolgozik, akkor a szerző beküldésével részletes riportokat tudunk lekérni szerző bontásban. Láthatjuk kinek a cikkjét olvassák többen, melyik szerzőnél töltik a több időt az oldalon a látogatók. Ehhez minden posztba a következő kódot kell betenni:


példa:
ga('send', 'pageview', {
  'dimension1':  'Dezső András' //első dimenzióban a szerzőt adjuk át
});

2. kategória mérése

Beküldhetjük az Analyticsbe a kategóriát is. Nagyon hasznos kimutatásokat készíthetünk így.


példa:
ga('send', 'pageview', {
  'dimension2':  'AdOps cikkek' //második dimenzióban a kategóriát adjuk át
});

3. Tag mérése

Ha már a kategóriát beküldtük, küldjük be a Tageket is. Így még részletesebb kimutatásokat készíthetünk.


példa:
ga('send', 'pageview', {
  'dimension3':  'SEO' //harmadik dimenzióban a taget adjuk át
});

4. kommentelők mérése

Azok a felhasználók, akik kommentelnek az oldalunkon mindig értékesek. Mi lenne, ha még mérni is tudnánk, hogy mennyien vannak és mely cikkeknél és milyen rendszerességgel kommentelnek? Ehhez állítsunk be alapból egy nullás dimenziót, majd ha kommentel a felhasználó, akkor módosítsuk:


példa:
ga('send', 'event', {
  'dimension4':  'Nem' //negyedik dimenzióban alapból egy Nem értéket adunk át
});
ga('send', 'event', {
  'dimension4':  'Igen' //ha kommentel, akkor Igen értékre módosítjuk
});

5. megosztók mérése

Szeretnéd látni, hogy a felhasználók hány százaléka osztja meg a posztokat? Tényleg csak ugyanazok osztják meg a posztokat vagy mások is? Hasonlóan a kommentelőkhöz, itt is alapból egy "nem" értéket küldjünk be, majd ha valaki megoszt, akkor változtassuk "igen"-re.


példa:
ga('send', 'event', {
  'dimension5':  'Nem' //ötödik dimenzióban alapból egy Nem értéket adunk át
});
ga('send', 'event', {
  'dimension5':  'Igen' //ha megoszt, akkor Igen értéket adunk át
});


Tippek webáruházaknak

A webáruházaknál nyilván a termékeken van a hangsúly, ezért más beállítások is szükségesek. Íme öt példa webáruházaknak a Custom Dimensions használatára:

1. ügyfél követése

Bár a Google Analyticsnek nem adhatunk át semmilyen személyes adatot, amivel egy felhasználó azonosítható lenne, azt viszont megtehetjük, hogy átadjuk a CRM rendszerünkben található egyedi azonosítóját. Ezáltal a GA-ból kiexportálva az adatokat egyértelműen azonosítani tudjuk a vásárlóinkat és az útvonalat, amit bejárnak.


példa:
ga('send', 'pageview', {
  'dimension6':  '1234567890' //a hatodik dimenzióban a felhasználót azonosítjuk
});

2. kategorizáljuk a vásárlót költés alapján

Custom Dimension segítségével megtehetjük azt, hogy a kosár értéke alapján kategóriába soroljuk a vásárlót. Például gyenge, közepes, erős. Ezekből az információkból megtudhatjuk például, hogy milyen forrásból érkeznek a "heavy" vásárlók, miket néztek még meg az oldalon, stb.


példa: 
ga('ec:addProduct', {               // Provide product details in an productFieldObject.
  'id': 'P12345',                   // Product ID (string).
  'name': 'Powerup',                // Product name (string).
  'category': 'Extras',             // Product category (string).
  'variant': 'red',                 // Product variant (string).
  'price': '10.00',                 // Product price (currency).
  'quantity': 2,                    // Product quantity (number).
  'dimension7': 'strong'            // Product-scoped custom dimension (string).
});

3. termék elérhetősége

Ha a webáruházunkban elérhető, hogy a termék van-e készleten vagy nincs, akkor adjuk át ezt az információt Analyticsnek. Ebből kimutatásokat tudunk készíteni, hogy mennyien keresnek például készleten nem lévő termékre, milyen hatása van ennek a vásárlásra, visszafordulásra stb.


példa:
ga('send', 'pageview', {
  'dimension8':  'nincs-raktaron'
});

4. Vendég vásárlások mérése

Sok webáruházban lehetőségünk van regisztráció nélkül vásárolni. Ezekben az esetekben ezt átadhatjuk Custom Dimension-ben az analitikának, így meg tudjuk majd nézni, hogy mennyien vásároltak regisztráció nélkül, milyen forrásból jöttek, miért nem regisztráltak.


példa:
ga('send', 'pageview', {
  'dimension9':  'vendeg'
});

5. Fizetési mód

A vásárlás végén átadhatjuk a fizetési módot Custom Dimension-ben (is). Ebből jó kis riportokat tudunk a vezetőségnek készíteni.


példa:
ga('ec:Purchase', {               
  'id': 'P12345',                   
  'name': 'Powerup',                
  'category': 'Extras',             
  'variant': 'red',                 
  'price': '10.00',                 
  'quantity': 2,                    
  'dimension10': 'Pay-pal'            
});

Az itt felsoroltakon kívül még rengeteg mást is lehet mérni egy webáruházban. Legyünk kreatívok!


Tippek szolgáltatóknak

A szolgáltatás vagy lead alapú oldalaknál megint csak más adatok lehetnek érdekesek számunkra, mint ha blogról vagy ecommerce oldalról lenne szó. Ezeknél az oldalaknál például fontos lehet a kontakt form kitöltése vagy hírlevélre feliratkozás.

1. Kapcsolat form kitöltése

Ne csak eventként mérjük ha valaki kitölti a kapcsolat formot, hanem adjuk át Custom Dimension-ben is, így láthatjuk a felhasználók viselkedését az oldalon, mit csinálnak másként azok akik kitöltik a formot és mit módosítsunk esetleg.


példa:
ga('send', 'pageview', {
  'dimension11':  'non-lead' //alapból minden látogató non-lead
});
ga('send', 'pageview', {
  'dimension11':  'lead' //ha kitölti a formot, akkor változtatunk
});

2. Hírlevél feliratkozás

Hasonlóan a kapcsolati form kitöltéshez jelöljük meg azokat a sessionöket is akik feliratkoztak a hírlevelünkre. Ebből láthatjuk például, hogy milyen gyakran jönnek vissza az oldalunkra ezek a felhasználók, mennyire jó vagy rossz a hírlevelünk.

3. Demográfiai adatok mérése

A regisztrációs, vagy kontakt formunk során sok egyéb információt is bekérhetünk, amit aztán beküldhetünk GA-ba. Ilyen például a látogató neme, kora. Ha ezeket sikerül beküldenünk, akkor nagyon izgalmas riportokat tudunk lekérni. Például 18 éves férfiak, vagy 40 éves nők látogatják-e jobban az oldalt. (alapból a GA-ban van egy demográfiai riport lehetőség, de mennyivel másabb ha saját adatainkra hagyatkozunk)


példa:
ga('send', 'pageview', {
  'dimension12':  'Ferfi',
  'dimension13':  '18-24'
});

4. Promóciók mérése

Átadhatunk Analyticsnek egy dimenziót, amiben csak a promóciókat kezeljük. Ha például kihelyezünk az oldalra egy ajánlatot és valaki megnézi azt, akkor küldjük be, hogy melyik promóciót nézte meg. Ebből részletes statisztikát készíthetünk, melyik promónak mekkora volt a lead hatása stb.


példa:
ga('send', 'pageview', {
  'dimension14':  'Tavaszi készlet kisöprés'
});

5. Letöltések mérése

Ha az oldalunkon letölthető dokumentumok vannak, akkor szintén ne csak eventet küldjünk be GA-ba, hanem adjuk át ezeket Custom Dimenson-ben is. Így láthatjuk, hogy kik töltik le a fájlt, mit csinálnak még ezen kívül az oldalon, vagy akár azt, hogy visszajönnek-e még hozzánk utána.


példa:
ga('send', 'pageview', {
  'dimension15':  'AdOps kézikönyv letöltés'
});
Összefoglalás:

A Custom Dimensions arra jó, hogy olyan adatokat adjunk át Analyticsnek, ami alapból ott nem található meg. Így olyan custom riportokat tudunk készíteni, amik segíthetnek a látogatóink megismerésében, tevékenységük megértésében. Egy jól beállított Custom Definitions hatalmas előnyt jelenthet a versenytársakkal szemben legyen szó akár blogról, webáruházról vagy szolgáltatásról.

Még egyszer kiemelném, hogy a Custom Dimensions meghatározásakor körültekintően járjunk el, mert törölni nem lehet őket, módosítani pedig nem ajánlott. Összesen 20 darab dimenziót és metrikát kezelhetünk az ingyenes GA-ban, szóval jól osszuk be!


Megosztani ér:


Mennyire volt hasznos számodra a cikk?

Értékelések száma: 4
Átlagos értékelés : 5.0

Kíváncsi vagyok a véleményedre is: