Chatbot készítése Facebookra

Csentes Zoltán    2018-01-17

Egy nagyon trendi témáról lesz szó a következőkben, ez pedig a chatbot és a mesterséges intelligencia. Megmutatom milyen előnyökkel jár egy chatbot, milyen egyszerűen lehet elkészíteni és hogy mire használható az online marketingben.

Mi az a chatbot?

A hivatalos definíció szerint a chatbot egy olyan „program vagy komponens, amely a mesterséges intelligencia segítségével kommunikál az emberekkel, előre lefektetett metódusok és parancssorok alapján”.

A valóságban kétfajta bot típussal találkozhatunk:

  1. előre beprogramozott válaszokat használó,
  2. tanulni is képes botok.

Én most az egyszerűbb fajtára fogok egy saját chatbot példát mutatni, és meg fogsz döbbenni, hogy egy egyszerű webshophoz vagy szolgáltatáshoz is mennyi segítséget nyújthat. A bot kipróbálásához kattints az üzenetküldés gombra az AdOps&SEO blog facebook oldalán vagy erre a messeenger linkre!


Mire tudod használni?

Így csípőből az első válaszom az ügyfélszolgálat terhelésének csökkentése lenne. A chatbottal az érdeklődőt egy előre meghatározott útvonalon tudjuk navigálni, mindezt interaktív módon. Megnézhetjük például miket kérdeznek a leggyakrabban és az összes ilyen kérdésre választ tud adni. Pl. hol van az üzlet? mikor nyit a bolt? mi az üzlet címe?

De marketing szempontból is hatalmas ereje lehet. Például forgalmat terelhetünk az oldalunkra, releváns tartalmakat ajánlhatunk kimondottan olyanoknak akiket érdekel is. Audience-t gyűjthetünk és célozhatunk. Email címeket és egyéb adatokat kérhetünk be. Broadcast üzeneteket küldhetünk ki. De a legnagyobb előnye a chatbotnak, hogy az email marketinghez képest itt az elérés és a megnyitási arány közel 100%-os!


Melyik platformot válasszam?

A chatbot készítés nem ördöngösség. Ma már bárki össze tud rakni egy alap botot fejlesztői tudás nélkül. A neten rengeteg platformot lehet már találni és nagyjából mindegyik ugyanazt tudja. A két legnagyobb a Chatfuel és a Manychat. Én a Manychattel kezdtem, de aztán hamar áttértem a Chatfuelre, mert nekem az egyszerűbbnek tűnt. A Chatfuel alap verziója ingyenes. A PRO verzió abban különbözik, hogy megjelenik egy People fül, ahol az audiencünkről részletes információkat láthatunk, nyerhetünk ki és a branding is eltűnik.


Hogyan készült az AdOps chatbot

A következőkben bemutatom lépésről lépésre, hogyan készítettem el a bloghoz tartozó chatbotot. A chatbot indítás feltétele, hogy legyen egy már elkészült Facebook oldalunk. A chatbotot ugyanis ehhez az oldalhoz fogjuk tudni kapcsolni. Az első lépés tehát, hogy összekössük a Chatfuelt a Facebook oldalunkkal.

Összekötés után már pakolhatjuk is fel a blockokat, sequenceket:


Blockok és sequencek

Ne ijedj meg, mutatom, hogy mi-micsoda. Ami számunkra fontos lesz az a bal menüsor felső három eleme. Az egész bot lényege az Automate menü alatt van. A bot blockokból és sequecekből épül fel. A block egy üzenet, vagy üzenetek egy csoportja, míg a sequence-t egy listának képzeljük el. A felhasználókat különféle sequecekre írathatjuk fel.

Minden bot tartalmaz két alapértelmezett blockot. Az egyik a welcome message - ez az első üzenet amivel a felhasználó találkozik, ha elindítja a chatet - a második pedig default answer, amit akkor kap meg, ha olyat ír be a chatre amit például nem ismer fel a bot.

Nálam a welcome message így néz ki:

A folyamatot fentről lefelé haladva kell nézni. Itt azt látjuk, hogy először betettem egy képet, majd egy üdvözlő szöveget. Rögtön az üdvözlő szövegben egy tök jó dolgot látsz:

Az üzenet szövegét személyre szólóbbá tudjuk tenni azáltal, hogy használjuk a facebooktól kapott alap adatokat. Ilyen például a név, nem, kor stb. Ezeket automatikusan megkapja a bot amikor a felhasználó a chatelésbe kezd.

Ezután feliratom a felhasználót egy USERS nevű sequencebe. Ennek csak az az értelme, hogy látunk egy össz képet arról, hogy hányan kezdenek el chatelni a robottal. Majd a "menu" blockhoz irányítjuk a felhasználót. A menü block így néz ki:

A szöveges rész alatt menü gombokat tudunk megjeleníteni, amik a meghatározott blockhoz viszik a felhasználót. Tegyük fel, hogy a felhasználó a "feliratkozás posztra" gombra kattint. Ekkor a feliratkozás block kerül meghívásra, ahol megköszönjük neki hogy feliratkozott és felírjuk a FELIRATKOZOTT sequence-re:

Ezzel a felhasználó bekerül a feliratkozott adatbázisba. Innentől kezdve akár broadcast üzenetet küldhetünk neki és mindenkinek, aki a listán van. Ilyen egyszerűen lehet csoportokat létrehozni. De mondok jobbat: beállíthatod pl. azt, hogy a listára csak az kerüljön fel aki 18 évesnél idősebb és férfi.

Ha már van egy sequenced, akkor megadhatod hogy a listán lévők mikor és milyen üzenetet kapjanak, pl. azonnal, pár másodperc, perc, óra vagy nap elteltével üzenetet küldhetsz neki. Tegyük fel van egy listád olyan nőkről, akik egy bizonyos cipő után érdeklődtek, majd az érdeklődés után azonnal ki is küldesz nekik egy 10%-os kupont erre a cipőre. Utána pedig egy nap múlva egy emlékeztetőt, hogy felhasználta-e a kupont. Ha nem, akkor rögtön kapja a választ, hogy tessék igyekezni, mert lejár a kupon. Végül a lejárat napján még egyszer emlékeztetjük. Mindezt automatikusan, emberi beavatkozás nélkül!

De ha már a sequencekről írtam nézzük meg, hogy a blockokba mennyi mindent lehet bepakolni:

A fenit lista azokat a plug-inokat mutatja amiket jelenleg be lehet építeni egy blockba. Ezek közül csak a legizgalmasabbakat említem:

  • user input mezőt építhetünk be, ami bekér a felhasználótól bizonyos adatot. Pl email címet, amit aztán még validál is és mondjuk  emailben elküldjük magunknak a címét.
  • rss-t importálhatunk és mint pl nálam, megmutatjuk a felhasználónak az utolsó 3 posztot
  • összekapcsolhatjuk IFTTT-vel vagy Zapierrel, wordpressel. Például ha a botomban feliratkozik valaki az új posztokra, akkor az összes új posztot meg fogja kapni messengeren! Hát nem király?!
  • live chat: ezzel a bot nyit egy live chat ablakot, ahol a felhasználó közvetlenül velem tud beszélni

A mesterséges intelligencia

És most térjünk át a második menüpontra. (Set up AI). Itt történik a varázslat :)

Előre definiálhatunk kulcsszavakat, mondatokat, amikre előre megadhatjuk a választ. Ha például valaki beírja a chatbe hogy szia vagy hello, akkor a bot megkeresi, hogy ezek a kulcsszavak megtalálhatóak-e a listában és ha igen, akkor megjeleníti a hozzájuk tartozó választ. Ha pedig nem, akkor a default message hívódik meg. (Bevallom ez a része chatfuelnek annyira nem tetszett, mert a Manychetnél sokkal pontosabban lehetett a kulcsszavakat definiálni. Míg a chatfuelnél viszonylag pontos egyezés kell hogy legyen, addig a másiknál beállítható volt hogy ha tartalmazott egy bizonyos szót a mondat akkor már válaszolt is rá. )


Broadcast üzenetek

A harmadik fülön (Broadcast) küldhetünk ki üzeneteket meghatározott listáknak, személyeknek vagy akár mindenkinek. Megadhatjuk, hogy mikor menjen ki az üzenet, mi legyen a trigger. Csak néhány ötlet, hogy mire lehet ezt használni:

Küldhetünk kupon kódot

  • minden 18-49 éves férfinek, akik feliratkoztak valamilyen listára
  • azoknak akik megadták az email címüket
  • akiknek névnapjuk van

Tapasztalatok, vélemények

Kétség kívül nagyon hasznos tud lenni egy jól felépített, jól kidolgozott chatbot. Időt és pénzt spórolhatunk meg, de az emberi supportot egyelőre nem fogja helyettesíteni. Tök jól hangzik a mesterséges intelligencia is, de a fent bemutatott platformok csak egyszerű kulcsszó párosítást végeznek. Azok a botok pedig amik tényleg tanulni képesek, nem fél óra alatt készülnek és nagyon sok munkával járnak.

Az első tapasztalataim összességében pozitívak. Ha lenne egy kis webshopom, biztos, hogy bevezetnék egy ingyenes botot. Ha pedig már nagy cégem van, akkor simán megéri a PRO verzióra váltani és gyűjteni az audiencet.

Ami viszont kifejezetten zavar és problémát jelent, hogy az üzenetek néha laggolnak és egy feltett kérdésre vagy reakcióra több másodpercet kell várni. Ez egy chatbotnál nagyon nagy hiba. De egy ingyenes platformtól ne várjunk sokat, igaz?


Megosztani ér:


Mennyire volt hasznos számodra a cikk?

Értékelések száma: 1
Átlagos értékelés : 5.0

Kíváncsi vagyok a véleményedre is: