Főoldal > ADOPS
Mi a Charles Proxy?
A Charles proxy általában a webfejlesztők közt népszerű alkalmazás, de nagyon jól használható Ad Operation területen is. Az AdOps csapat ezzel az eszközzel tudja debuggolni az online hirdetést, vagy a különböző hirdetési hálózatokat pl. header bidding, ellenőrizni az adszerver beállításokat és még sok mást.
Amitől az alkalmazás tökéletes eszköz számunkra, hogy rögzíteni tudja HTTP kéréseket a böngésző és a szerver között. Így olyan információkat is ki tudunk nyerni, amik alapból nem látszódnak a forráskódban, de mégis ott vannak a kommunikációban.
Mire használható
- mobil és desktop alkalmazások tesztelése
- mobil vagy wifi hálózat tesztelése
- elküldött és kapott paramétert tudunk ellenőrizni, módosítani
- egy szerveren lévő fájlt tudunk helyi fájllal helyettesíteni
- csak az oldal egy bizonyos elemét befrissíthetjük
- bid ellenőrzés, header bidding teszt
Beállítás
A telepítés után attól függően, hogy mit szeretnénk csinálni, el kell végeznünk néhány beállítást. Először is telepítenünk kell a gépen a Charles SSL tanusítványt ha https oldalakat szeretnénk debuggolni. Ebben ez a videó nyújt neked segítséget:
Ha ezzel megvagyunk kezdhetjük is a tesztelést. Az adopsinsider.com csinált egy jó bemutatót, hogy mire is használható az eszköz. A cnet.com-ot vette alapul, mert itt mindenféle hirdetéssel lehet találkozni. Van itt direkt hirdetéstől kezdve a header bidding-ig minden. Mielőtt elkezdjük a tesztet, el kell döntenünk, hogy az adatokat hostname szerinti bontásban (structure) vagy kronológiai bontásban (sequence) szeretnénk látni. A struktúra nézetben ugyanazokat az infókat látjuk, mint ha a chrome dev toolst használnánk.
Az eredményeket sorba rendezve látjuk. Ha rákattintunk egy sorra a contents oszlop az ami nekünk fontos. Ez tartalmazza ugyanis a kért és visszakapott paramétereket. A lenti képen láthatjuk, hogy egy DoubleClick kampányt választottunk. Látjuk benne az elérhető méreteket is megadva.
A contents mezőben a requestet látjuk, míg alatta pl. a query string-ben a response adatokat.
Ezen a minta képen például egy AdTech (AOL) header bidding kiszolgálást láthatunk. Szépen látszik még a bid érték is (2.26$)
Használati példák
1. header bidding teszt
Kattints egy requestre amit tesztelni szeretnél és jobb klikk / repeat advanced
Itt állítsd be, hogy ezt a requestet hányszor ismételje. Ezzel a teszttel 10, 50 vagy akár 100x küldhetsz kérést akár ugyanannak a biddernek, ezáltal megtudhatod pl az átlagos bid-et a cookiedra. De nagyon jó arra is, hogy megkeress teszem azt egy bugos hirdetést, ami csak ritkán jelenik meg.
2. frequencys hirdetések tesztelése
Gyakran 1-es freq.cap van beállítva egy-egy kampányban, így ha az egyszer megjelent, másodszor már nem fog. Ezeket az eseteket tudjuk úgy tesztelni, hogy blokkoljuk a cookizást. De ezzel a módszerrel tesztelhetjük azt is, hogy milyen hirdetéseket kapnak azok a felhasználók akik nem engedik a cookiekat. Ezek a felhasználók a programmatic piacon értéktelenek, mivel ott inkább targetálni szeretnek és azok a felhasználók akik nem követhetők, nem is értékesek. Érdekes megnézni, hogy mégis milyen hirdetők nem targetálnak.
3. black list kezelés
Ezzel a módszerrel tesztelhetjük például azt, hogyan viselkedik az oldalunk ha letiltunk bizonyos funkciókat. Vagy akár letilthatunk egy adott header biddert. Ezzel a funkcióval konkrétan egy saját ad blockert is csinálhatunk.
4. breakpoints
És elérkeztünk a program legjobban várt pontjához, az AdOpsok kedvencéhez. Ezzel a funkcióval megállíthatjuk a weboldal működését egy adott pontnál pl egy requestnél, ezután megváltoztathatjuk az átadott értékeket és továbbküldhetjük anélkül, hogy át kellene írnunk a forráskódot vagy újra kellene tölteni az oldalt. Erre egy konkrét példát a következő posztban fogok mutatni.
5. regex filter
Ha egyedi szűrésre van szükséged, pl. azokat a bejegyzéseket szeretnéd látni amik tartalmazzák a megadott biddereket és az adszervered sorait, akkor regex szűrést kell beállítanod. Ha ezt írod be a szűrésnél, akkor az ismertebb header bidderekre tudsz szűrni:
.(adtech|jpt|cygnus|gads|aax|acj).
(AOL / AppNexus / Index / PubMatic / Amazon / OpenX)
Breakpoints
Most nézzük megy egy konkrét példán hogyan is működik a breakpoints eszköz. Az alkalmazás legizgalmasabb pontja - amit az AdOps a leggyakrabban használ - a breakpoints tool.
Ezzel az eszközzel be tudsz avatkozni a böngésződ és a szerver közti kommunikációba mint a requestben, mint a responseban meg tudod változtatni a kívánt paramétereket manuálisan. Miután megváltoztattad az adatokat tovább tudod küldeni a szervernek. Egyszerre akár több breakpointot is beszúrhatsz, akár külön requestbe és külön responseba vagy mindkettőbe.
Hogyan működik a breakpoints
Amikor a kommunikációban történik egy request vagy response amire be van állítva egy breakpoint, akkor a charles-ban automatikusan kinyílik egy breakpoints ablak, ami rögtön mutatja az adatokat és várakozik a válaszunkra. Ha duplán kattintunk a változókra, simán átírhatjuk őket. Ha ezzel megvagyunk rányomunk a futtatásra és továbbküldi a már módosított adatokat.
Breakpoints példa
Nézzük meg, hogy a DFP milyen targetált hirdetéseket szolgál ki nekünk, majd változtassuk meg a targetálási feltételeket.
- Először is menjünk a Proxy / Breakpoint settingsre.
- Engedélyezzük a megszakításokat.
- Adjuk hozzá az új megszakítást.
A megszakításban ezt állítsuk be:
A fenti képen azt látod, hogy minket csak a GET requestek érdekelnek egyelőre. Adjuk meg a hostot és az útvonalat. A /gampad/ads útvonal azért fontos, mert ezek adják át azokat a paramétereket amik nekünk kellenek. Ha végeztünk ezzel a beállítással, frissítsük az oldalt. Amint elérkezünk a megszakításhoz, felugrik a következő ablak:
Megosztani ér:
Kérjen Google Analytics Auditot
Ne hagyja elveszni az értékes adatokat! Ha nem jól működik az Analitika lehetőséget és pénzt veszít. Kérjen Google Analytics auditot és átnézem a teljes fiók beállítását.