Főoldal > ADOPS
Az Analitika Audit során gyakran megjelenő probléma, hogy belső kampányok, promóciók mérésére UTM paraméterezett belső linkeket találok a weboldalon. Ebben a posztban bemutatom, hogy miért tilos belső URL-re UTM paramétert tenni!
Az UTM paraméter
Az online kampányok mérésénél az UTM paraméter arra szolgál, hogy Google Analyticsben azonosítani tudjuk, hogy melyik hirdetésünkre hol kattintottak. Segítségével azonosítani, elemezni és mérni tudjuk a kampányok teljesülését.
Egy UTM generátor segítségével egyszerűen és gyorsan felparaméterezhetjük a kampányunk landing URL-jét. Egy felparaméterezett landing URL valahogy így nézhet ki:
See the Pen utm link by Csentes Zoltán (@csenty) on CodePen.
ahol,
az utm_source definiálja, hogy hol kattintottak a hirdetésünkre. pl. facebook, index, hvg
az utm_medium határozza meg a kampány típusát. pl. cpc, cpm, email, social, link, stb.
az utm_campaign a kampány nevét tartalmazza. pl. noi-futocipo
Az UTM paraméterek közül ezt a fenti hármat mindenképpen be kell állítanunk, hogy megjelenjenek az adatok Analyticsben.
Miért ne UTM paraméterezz belső linket
Az analitika auditok során gyakran találkozok olyan esettel, hogy belső kampányokat, bannereket is UTM paraméterrel látnak el. Nagyon fontos, hogy az UTM paraméterezést csak külső kampányok mérésére használjuk. Hogy miért?
- Ha UTM paraméterezett belső linkre kattintunk, akkor minden esetben új session kezdődik! Ráadásul ahányszor változik az utm_campaign paraméter, annyiszor új session indul.
- Ha változik a session, akkor a konverzió is rossz forráshoz fog számolódni, mivel a konverzió belső forráshoz lesz rendelve az eredeti forrás helyett.
- Minden megszakadt eredeti session a bounce rate emelkedését fogja okozni, mivel abban a sessionben már nem történik több interakció.
- Ha minden eredeti session megszakad, akkor az átlagosan eltöltött idő is jelentősen lecsökken.
Hogyan néz ki ez a gyakorlatban
Tegyük fel, hogy bejön egy látogató Google Ads kampányból:

Ezután rákattint a paraméterezett belső bannerünkre:

A konverzió nem a google / cpc alá fog számolódni:

Ha kíváncsi vagy, hogyan keresheted meg az UTM paraméterrel rendelkező belső linkjeidet, akkor ajánlom figyelmedbe a Hogyan keresd meg az UTM paraméteres belső linkeket című posztot.
Hogyan mérjünk akkor belső linket?
Belső linkek méréséhez többféle módszert tudok javasolni. A legegyszerűbb talán ha GTM-et használsz, hogy eventet küldünk be link kattintáskor. Ezt akár ketté is bonthatjuk belső és külső linkekre.
Belső link mérése Eventtel
Lépések:
1. Létrehozzuk az Analytics event taget:
Track Type = Event
Category = Navigation
Action = Internal Link Click
Label = {{Click URL}}

2. Triggernek beállítunk minden link kattintást, ahol az url tartalmazza a saját domainünket.
A külső linkek mérésénél pedig értelem szerűen url nem tartalmazza a saját domainünket.

Belső link mérése Enhanced Link Attribution segítségével
Az advanced megoldás, amit a Google kifejezetten erre a célra hozott létre, az az Enhanced Link Attribution.
Lépések:
- Az Analytics admin / property settings fülén kapcsoljuk be a Use enhanced link attribution gombot
- Telepítsük ezt a Chrome extensiont: Page Analytics
- Nyisd meg az oldalad és kapcsold be a bővítményt.

A bővítmény minden linkre felteszi a kattintás számokat:

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:
Ez is érdekelhet:
Kérjen Google Analytics Auditot
Ne hagyja elveszni az értékes adatokat! Ha nem jól működik az Analitika lehetőséget és pénzt veszít. Kérjen Google Analytics auditot és átnézem a teljes fiók beállítását.