Sose mérj belső kampányt UTM paraméterrel!

Csentes Zoltán    2020-04-06
elolvasom

Főoldal > ADOPS

Az Analitika Audit során gyakran megjelenő probléma, hogy belső kampányok, promóciók mérésére UTM paraméterezett belső linkeket találok a weboldalon. Ebben a posztban bemutatom, hogy miért tilos belső URL-re UTM paramétert tenni!

Az UTM paraméter

Az online kampányok mérésénél az UTM paraméter arra szolgál, hogy Google Analyticsben azonosítani tudjuk, hogy melyik hirdetésünkre hol kattintottak. Segítségével azonosítani, elemezni és mérni tudjuk a kampányok teljesülését.

Egy UTM generátor segítségével egyszerűen és gyorsan felparaméterezhetjük a kampányunk landing URL-jét. Egy felparaméterezett landing URL valahogy így nézhet ki:

See the Pen utm link by Csentes Zoltán (@csenty) on CodePen.

ahol,

az utm_source definiálja, hogy hol kattintottak a hirdetésünkre. pl. facebook, index, hvg

az utm_medium határozza meg a kampány típusát. pl. cpc, cpm, email, social, link, stb.

az utm_campaign a kampány nevét tartalmazza. pl. noi-futocipo

Az UTM paraméterek közül ezt a fenti hármat mindenképpen be kell állítanunk, hogy megjelenjenek az adatok Analyticsben.

Az analitika auditok során gyakran találkozok olyan esettel, hogy belső kampányokat, bannereket is UTM paraméterrel látnak el. Nagyon fontos, hogy az UTM paraméterezést csak külső kampányok mérésére használjuk. Hogy miért?

  1. Ha UTM paraméterezett belső linkre kattintunk, akkor minden esetben új session kezdődik! Ráadásul ahányszor változik az utm_campaign paraméter, annyiszor új session indul.
  2. Ha változik a session, akkor a konverzió is rossz forráshoz fog számolódni, mivel a konverzió belső forráshoz lesz rendelve az eredeti forrás helyett.
  3. Minden megszakadt eredeti session a bounce rate emelkedését fogja okozni, mivel abban a sessionben már nem történik több interakció.
  4. Ha minden eredeti session megszakad, akkor az átlagosan eltöltött idő is jelentősen lecsökken.

Hogyan néz ki ez a gyakorlatban

Tegyük fel, hogy bejön egy látogató Google Ads kampányból:

Google / cpc forgalomból jövő látogató

Ezután rákattint a paraméterezett belső bannerünkre:

A forrás megváltozik főoldalra / banner

A konverzió nem a google / cpc alá fog számolódni:

A konverzió a belső kampányhoz számolódik

Ha kíváncsi vagy, hogyan keresheted meg az UTM paraméterrel rendelkező belső linkjeidet, akkor ajánlom figyelmedbe a Hogyan keresd meg az UTM paraméteres belső linkeket című posztot.

Hogyan mérjünk akkor belső linket?

Belső linkek méréséhez többféle módszert tudok javasolni. A legegyszerűbb talán ha GTM-et használsz, hogy eventet küldünk be link kattintáskor. Ezt akár ketté is bonthatjuk belső és külső linkekre.

Belső link mérése Eventtel

Lépések:

1. Létrehozzuk az Analytics event taget:
Track Type = Event
Category = Navigation
Action = Internal Link Click
Label = {{Click URL}}

GTM event beállítás

2. Triggernek beállítunk minden link kattintást, ahol az url tartalmazza a saját domainünket.

A külső linkek mérésénél pedig értelem szerűen url nem tartalmazza a saját domainünket.

Belső linkek trigger

Belső link mérése Enhanced Link Attribution segítségével

Az advanced megoldás, amit a Google kifejezetten erre a célra hozott létre, az az Enhanced Link Attribution.

Lépések:

  1. Az Analytics admin / property settings fülén kapcsoljuk be a Use enhanced link attribution gombot
  2. Enhanced Link Attribution bekapcsolása Google Analyticsben

  3. Telepítsük ezt a Chrome extensiont: Page Analytics
  4. Nyisd meg az oldalad és kapcsold be a bővítményt.

A bővítmény minden linkre felteszi a kattintás számokat:

Enhanced Link Attribution minta

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Ez is érdekelhet:

Kérjen Google Analytics Auditot

Ne hagyja elveszni az értékes adatokat! Ha nem jól működik az Analitika lehetőséget és pénzt veszít. Kérjen Google Analytics auditot és átnézem a teljes fiók beállítását.