×

AdBlock és reklám blokkoló mérése Google Analyticsben

Csentes Zoltán    2020-02-18

Főoldal> Blog> Analitika Blog

Csentes Zoltán, SEO szakértő
Csentes Zoltán, SEO szakértő

Az elmúlt 20 évben az online marketing minden területén megfordultam, minden hárombetűs területet kipróbáltam, végül a keresőoptimalizálás és webanalitika szakértője lettem.

"A reklám blokkoló, AdBlock alkalmazás automatikusan kiszűri és megszünteti az idegesítő hirdetéseket az általunk látogatott weboldalakon. Ezáltal a böngészés gyorsabbá és biztonságosabbá válik." - Így szól a hivatalos definíciója a reklámblokkoló alkalmazásoknak. Sajnos azt már nem említik, hogy a reklám blokkolót használók nem csak a hirdetéseket tiltják le, hanem úgy kompletten a teljes online jelenlétüket és az analitikát.

De vajon mennyi ilyen felhasználó látogatja a Te oldalad nap mint nap? Ebben a posztban bemutatom, hogyan tudod beállítani a reklámblokkoló felhasználók mérését Google Analyticsben.

Hogyan működik a reklám blokkoló?

A legtöbb hirdetés blokkoló, mint az AdBlock is, egy egyszerű böngésző bővítmény. Telepítés után megjelenik egy kis ikon a böngészőben, ahol testre szabhatjuk az alkalmazást. Beállíthatjuk, hogy mikor működjön és mikor ne. Milyen oldalakon engedélyezzük, és mellyeken nem.

A reklám blokkolók általában egy beépített, folyamatosan frissülő szűrőlistával dolgoznak, ami a legtöbb hazai és nemzetközi hirdetési hálózat kódját felismeri. Ha az oldal betöltésekor felismer egy ilyen kódrészletet, egyszerűen blokkolja, így semmi sem jelenik meg a felhasználónak, de a reklámot kiszolgálóhoz sem érkezik semmilyen kérelem.

Az AdBlock reklámblokkoló ezeket tiltja:

  • bannerek
  • szöveges hirdetések
  • felugró ablakok
  • Youtube reklámok
  • Facebook hirdetések
  • minden idegesítő reklám

Mégis mennyien használják?

Szinte mindennapos hír az online világban, hogy egyre többen használnak hirdetés blokkolót. Egy friss kutatás szerint a világ összes internet felhasználójának 47%-a már használ reklám blokkolót! Európában az átlag 40%! Ez több száz millió eszközt jelent. Már a Chrome böngésző is automatikusan blokkolja a zavaró hirdetéseket.

Ha rosszul szeretnéd érezni magad, és kíváncsi vagy, hogy az oldaladat mennyien nézik blokkolóval, akkor íme egy egyszerű megoldás hogyan mérd Analyticsben.

AdBlock mérés Google Analyticsben

A reklám blokkolók mérésének metodikája viszonylag egyszerű. Azt ugye nem tudjuk megmondani - biztonsági okokból - hogy egy felhasználó milyen kiegészítéseket futtat a böngészőjében. Viszont azt meg tudjuk tenni, hogy kihelyezünk az oldalra ideiglenesen egy HTML elemet egy "AdSense" classal. Ha a felhasználó hirdetés blokkolót használ, akkor az elem nem tud megjelenni, így feltételezhetjük, hogy reklámblokkoló fut a böngészőben.

Ennek a kivitelezése pofon egyszerű. Csak futtatnunk kell egy analytics plugint, ami egy custom dimensionba adja át azokat a felhasználókat akik blokkolót használnak. Amennyiben az oldaladban az analytics.js standard módon van beépítve - minden oldalban be van építve a mérőkód fizikailag - akkor ezt a kódot a következőképpen kell kiegészítened:

See the Pen AdBlocker mérés hagyományos kóddal by Csentes Zoltán (@csenty) on CodePen.

Ha pedig GTM-et használsz, akkor ezt a kódot kell beállítani, hogy át tudjuk adni Analyticsnek, hogy fut-e Adblock a böngészőben:

See the Pen AdBlock mérése GTM-ben by Csentes Zoltán (@csenty) on CodePen.

A fenti funkció egy igaz / hamis értékkel tér vissza, attól függően, hogy fut-e Adblocker vagy sem. Ezt a kódot egészítsük ki úgy, hogy ha a függvény "true" értékkel tér vissza, akkor Custom Dimension-ben küldjük be az 1-es értéket Analytics-be.

Adatok megjelenítése Analyticsben

Ahhoz, hogy a script által átadott adatokat meg tudjuk jeleníteni Google Analyticsben, Custom dimensiont kell beállítanunk hozzá.

Admin / Custom Definitions / Custom Dimensions

Reklámblokkolók mérése Custom Dimensions segítségével

Reklámblokkolók mérése Custom Dimensions segítségével

Ezeket az adatokat írjuk be:

Google Analytics Ads Blocked custom dimension

Google Analytics Ads Blocked custom dimension

Mentés után ezt fogjuk látni:

Google Analytics Ads Blocked custom dimension létrehozása

Google Analytics Ads Blocked custom dimension létrehozása

Ezek után már nincs más dolgunk, mint bármelyik riport nézetben egy új szegmenst létrehozni:

Google Analytics szegmens létrehozása AdBlock méréshez

Google Analytics szegmens létrehozása AdBlock méréshez

Google Analytics Ads Blocked szegmens hozzáadása

Google Analytics Ads Blocked szegmens hozzáadása

Ha mindent jól csináltunk, akkor itt végeztünk is.

Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is:

Nézz körül SEO / PPC és Analitika ajánlataink között!

Havidíjas SEO és PPC ajánlatok Kis- és Középvállalkozások számára.

HAVIDÍJAS SEO AJÁNLATOK    PPC AJÁNLATOK    GA4 ANALITIKA BEÁLLÍTÁS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A hírlevélre feliratkozóknak heti rendszerességgel küldjük meg a legfrissebb SEO híreket, cikkeket és újdonságokat.